Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 5: Nieuwe loonsystematiek voor internaatpersoneel Pagina 23: Toch nieuwbouw voor Don Bosco Internaat Pagina 57: ‘Operatie Marion’ geslaagd Deutsche Beilage Seite 35: Neuausrichtung bei VTG-Lehnkering AG Seite 35: Österreichische Studie zu Hochwasser- Ereignissen (advertenties) DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 Her motor iseren? INBOUW 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Koninklijke Schuttevaer stapt desnoods naar rechter Er is op korte termijn vijftig miljoen euro nodig voor het normale onderhoudswerk aan vaarwegen om stremmingen en diepgangsproblemen te voorkomen. Dat stelde de herkozen voorzitter Jan Terlouw van Koninklijke Schuttevaer donderdag 14 mei in Made op het jaarcongres van de vereniging. Koninklijke Schuttevaer vreest dat de binnenvaart de komende tijd te maken krijgt met langdurige onaangekondigde stremmingen van sluizen door achterstallig onderhoud. Verder bestaat het risico op het ontstaan van ernstige verondiepingen omdat Rijkswaterstaat wegens geldgebrek is gestopt met het preventief baggeren van rijksvaarwegen. Bestaande baggerprogramma’s worden afgebroken, sluisrenovaties worden uitgesteld en bewegende delen van sluizen worden niet meer gesmeerd. De problemen zijn ontstaan omdat de investeringstop van Rijkswaterstaat in de praktijk nog steeds wordt gehandhaafd voor de vaarwegen – ook al is die formeel opgeheven. Daardoor wordt geen uitvoering gegeven aan moties en amendementen van de Tweede Kamer om meer in vaarwegonderhoud te investeren. Voorbeelden die Terlouw in zijn jaarrede aanhaalde, zijn de aanwezigheid van 28 verondiepingen in de Maas en de voorhavens, het stoppen van preventief baggeren op de Waal, waardoor schepen bij laag water tienduizenden tonnen per week moeten achterlaten, en het uitstellen van de noodzakelijke renovatie van de Beatrix- en de Bernhardsluizen. Onverantwoord (advertenties) Terlouw: ‘Als je door de sluis vaart, moet je oppassen om geen brokken cement op je schip te krijgen. Rijkswaterstaat zal straks een vangnet moeten ophangen om de veiligheid van mens en materieel te verzekeren. Wij verwachten ook dat het uitstel van de 20 mei 2003 7e jaargang 11 Stremmingen onvermijdelijk door achterstallig onderhoud 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 renovatie tot het vastlopen van bewegende delen zal leiden. Dat kan overmorgen zijn, of volgende week, of volgende maand.’ (Lees verder op pagina 3) Grootste bulkstuwadoor dertig jaar Jaarlijks wordt bij EMO op de Maasvlakte 33 miljoen ton kolen en erts overgeslagen uit zeeschepen. Daarmee is het de grootste bulkstuwadoor van West-Europa. De bestemming van die goederen is voor een belangrijk deel het achterland en het meeste daarvan gaat met Hapag-Lloyd wil af van VTG-Lehnkering Hapag-Lloyd zet VTG-Lehnkering in de etalage. Het Duitse transportconcern gaat het onderdeel voor bulktransport en bijzondere logistiek transport eerst herstructureren voordat een koper wordt gezocht. Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer binnenschepen de Rijn op. EMO bestaat deze week dertig jaar. Het beeld dat de binnenvaart van EMO heeft – grote kademuren, enorme transportbanden en de onvoorspelbare indeling van belading – moet worden genuanceerd, vindt EMO. Zeker wat de Dat maakte bestuursvoorzitter Michael Behrend van Hapag- Lloyd maandag 12 mei volkomen onverwacht bekend op een persconferentie in Hamburg, waarop de jaarcijfers van het concern werden geopenbaard. Hapag-Lloyd is ontevreden over de winst die met VTG-Lehnkering behaald wordt. In 2002 was dat 20,8 miljoen euro, terwijl dat een jaar eerder nog bijna dertig miljoen was. De omzet steeg wel: van 932 naar 971 miljoen euro. De totale omzet van Hapag-Lloyd daalde van 2,9 naar 2,8 miljard euro. Hapag-Lloyd wil af van de De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie (advertenties) Tel. 010-5913511 www.dehaasdiesel.nl indeling van de te beladen schepen betreft, is het bedrijf graag bereid tot overleg en transparantie. Op de foto een indruk van de complexiteit van de activiteiten bij EMO. Lees het artikel ‘EMO geeft openheid in planning’ op pagina 41. (foto MGR) binnenvaart, het wegvervoer (tankwagens), de tankopslag en de chemie-logistiek. Naar verluidt blijven het spoorvervoer en de tankcontainers wél behouden. Bij VTG-Lehnkering werken 2500 mensen. De binnenvaarttak bestaat onder andere uit 180 schepen (tachtig daarvan zijn eigendom van het bedrijf) en twaalf tankopslagplaatsen. Potentiële kopers zijn nog niet bekend. A G G R E G A T E N TEGEN DE LAAGSTE PRIJZEN • geheel compleet en draaiklaar • incl. compleet electrisch paneel • vermogens van 5 tot 50 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen. AGGREGATEN VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN
PAGINA 53 20 MEI 2003 Dirk van Dijk
PAGINA 55 20 MEI 2003 Taart voor ju
Dinsdag 6 mei 07.50 uur. Op het voo
PAGINA 59 20 MEI 2003 Simpel grijs
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl