Views
2 years ago

2003-10

  • Text
  • Adverteren
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Nieuwe
  • Pompen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Jaar
  • Vaart

Onder het wapen van

Onder het wapen van Zuid- Holland staat de volledige tekst: Vigilate Deo Confidentes. Deze woorden vormden tijdens de Republiek het devies van de provincie Holland en betekent: Waakt in vertrouwen op God. Ongeveer 2,5 jaar geleden werd voor de zoon van Teun en Cok de Jong een schip van 110 x 11,45 meter gebouwd dat de naam Vigilate kreeg. Onlangs is bij machinefabriek Bayens het zusterschip afgebouwd, waarop schoonzoon Aart Bosch en dochter Anita gaan varen. Dit schip kreeg min of meer logisch en geheel volgens de overtuiging van de eigenaren de naam Deo Confidentes. Dat houdt in dat principieel niet op zondag wordt gevaren met dit in Raamsdonksveer afgebouwde schip van ongeveer 3025 ton. Door Jan Hoek Aart en Anita kennen elkaar van het internaat in Krimpen aan den IJssel. In tijd maakt hij ook deel uit van Vof T. de Jong Scheepvaartbedrijf. ‘Het casco van ons nieuwbouwschip zou rond onze PAGINA 41 6 MEI 2003 Deo Confidentes: varen met Gods vertrouwen Deo Confidentes is klaar voor de eerste reis. (foto’s de Binnenvaartkrant) Aart Bosch. Na aankomst van het casco werden eerst bij scheepswerf Den Breejen in Hardinxveld-Giessendam onder meer de schroefasinstallatie en de Caterpillar-motor (1520 pk bij 1600 toeren) geplaatst en uitgelijnd in het door Harry Bayens gehuurde dok. Vervolgens werd het casco verplaatst naar Van Wijk in Werkendam waar de stuurhut werd geplaatst. Zandgoten ’De kolom kan 8,90 meter uitschuiven, waardoor we vier hoog 208 teu kunnen vervoeren. Maar we varen voorlopig voornamelijk bulk de bedoeling de vorige Deo Confidentes, die na de verkoop verder vaart onder de naam Providence, op te knappen of een ander schip uit de vaart te kopen. ‘We hebben echter nog net kunnen profiteren van de sloopregeling en omdat we pas na 1 mei gaan varen, hoeven we geen boete te betalen. De eerder genoemde opties waren ook niet bepaald goedkoop. Bovendien kunnen we met dit schip beter containers varen; daarnaast is alles nieuw en met goed materiaal zien we de toekomst positief tegemoet.’ ‘We hebben bewust gekozen voor een schip van 110 meter; varen moet wel leuk blijven. Dit is de maximale afmeting waarmee op de Maas naar de grindgaten bij Maasbracht gevaren mag worden en bovendien ben je verplicht om met een schip met een lengte van 135 meter volcontinu te varen. Dat past ook niet bij onze geloofsovertuiging.’ Klokpompen De Deo Confidentes beschikt over twee vast opgestelde klokpompen; met de boegschroef wordt de ballast er in gepompt en met die twee klokpompen wordt de ballast er later met een capaciteit van duizend ton per Een Caterpillar-voortstuwingsmotor van het type 3512 (B) DI-TA electronic, met een vermogen van 1521 pk bij 1600 toeren. november 2002 trouwden ze met elkaar. Sinds 1998 vaart de 22-jarige Aart al voor de familie op de oude Deo Confidentes (de voormalige Myriam), een schip van 105x11,00 meter, dat eveneens bij machinefabriek Bayens is afgebouwd. Sinds die trouwdag vanuit het Roemeense Orsova aankomen, maar helaas werd dat door slecht weer en veel ijs en regen daar een maand later. Nu hebben we het casco op oudejaarsdag overgenomen van de makelaars van Veka en Martin Roelofs,’ aldus De Deo Confidentes heeft als domicilie Ouderkerk aan den IJssel. voor de vrije markt. Wel hebben we straks vast werk voor het vervoer van zand en grind – de Deo Confidentes is uitgerust met zandgoten – vanuit Cuijk of Maasbracht naar het Brabantse Oosterhout.’ ‘Dat werk doen we om en om met de Vigilate. Dat schip is eveneens afgebouwd door machinefabriek Bayens en dat was zo goed bevallen dat ook wij daar terecht zijn gekomen. We hebben er geen spijt van gehad; Bayens was op tijd klaar met de werkzaamheden en bovendien is het een prettige en rustige plek om af te bouwen.’ ‘Anita en ik gaan met een matroos varen, want het is niet de bedoeling dat mijn schoonvader vast aan boord komt. Alleen als het echt nodig is, springt hij af en toe bij,’ aldus de jonge schipper. In eerste instantie was het uur weer uitgepompt. Harry Bayens, eigenaar van de scheepswerf in Raamsdonksveer zegt daarover: ‘Het is een goedkopere oplossing en vrij onderhoudsvriendelijk. We vinden het trouwens bijzonder leuk dat we voor familie De Jong wederom een schip hebben mogen afbouwen. De eerste was in 1990 de Myriam en het feit dat ze bij ons teruggekomen zijn, is ongetwijfeld het bewijs dat we toen kwalitatief goed werk hebben geleverd.’ De Deo Confidentes vertrok uit Raamsdonksveer naar Ouderkerk aan de IJssel, de plaats waar op 3 mei de open dag plaatsvond. De plaats van dat schip is inmiddels ingenomen door een casco van 110x11,45 meter, de Argus van de Belgische familie Schampaert- De Wachter.

PAGINA 42 6 MEI 2003 Wij wensen iedereen van Vof T. de Jong Scheepvaart veel succes met ms Deo Confidentes Total Inland Marine SYGO BV Scheepsladingmeter Hoogtemeter Diepgangmeter Rabobank Gouderak Van Wijk Stuurhuizen BV HEINEN & HOPMAN

Binnenvaartkrant