Views
3 years ago

2003-10

  • Text
  • Adverteren
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Nieuwe
  • Pompen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Jaar
  • Vaart

Zoals met zoveel nieuwe

Zoals met zoveel nieuwe schepen, is de ingebruikname van het mts Synthese 11 uitgesteld tot vorige week dinsdag, 29 april. Vanaf die datum was immers geen nieuwbouwboete meer verschuldigd. De Synthese 11 was al een maand eerder klaar. Echt stilgelegen heeft het schip echter niet. Aan boord bevindt zich immers de eerste SCR katalysator, waardoor de uitstoot van NOx mogelijk 90 procent wordt verminderd. Daarmee werden een week lang proefvaarten gemaakt om de correcte metingen te verrichten. Toen eenmaal aan de eerste reis werd begonnen, was de bemanning intussen al vertrouwd met het schip. De Synthese 11 is een rederijschip en heeft daarom geen echte huiselijke woning achterop. Niettemin is het voor de bemanning goed toeven aan boord van deze nieuwe chemicaliëntanker van rederij Wijgula. Kapitein Ton Vugts heeft inspraak gehad bij de inrichting en één van de medewerksters van de rederij heeft zich als aankomend binnenshuisarchitect ontpopt als adviseuse. Directeur Th. Aarten van Wijgula is nuchter over die inrichting. ‘Het is praktisch en functioneel. De bemanning moet zich er prettig voelen en het moet gemakkelijk schoon te houden zijn. Anders dan als er een gezin aan boord woont, is het schip volledig geschikt gemaakt voor de bemanning die een week op/een week af vaart. Vroeger was het ook bij Wijgula normaal dat een man met zijn vrouw aan boord vaart voor de rederij. Dat is steeds minder geworden en nu vaart alleen op ons schip de Istar een echtpaar.’ Wijgula – een dochteronderneming van Haniel Reederei Holding - beschikt over een vloot van 24 eigen schepen en nog eens acht bij de Belgische dochteronderneming Navitank. Tien particulieren met vaste chartercontracten vullen de Wijgulavloot aan. In 1998 werd gestart met de vernieuwing van de vloot. ‘We stonden bekend als de zuur- en loogrederij met kleinere schepen en de laatste nieuwbouw stamde uit de jaren ‘70. We besloten nieuw te gaan bouwen.’ De synthese 11 is intussen alweer het vierde nieuwe schip. Bovendien werden er twee voorzien van een nieuw middenvoorschip. Een ander nieuw schip is de gecharterde Tamariva. De particulieren die voor Wijgula varen, maken deel uit van de rederijvloot en voeren ook de vlag ervan. Een apart onderdeel van de vloot vormen de Calcit 1 tot en met 7, de schepen die met slurrie voor de papierindustrie varen. Geen ADNR-goed, maar wel noodzakelijk dat het in roestvaststalen tanks wordt vervoerd. De schepen van Wijgula waren vóór de modernisering type N schepen, maar wel voorzien van losse in het ruim geplaatste tanks. Wim Kwakernaak, hoofd Technische Dienst bij Wijgula en ontwerper van onder andere de Synthese 11, vindt het onderscheid tussen dubbelwandige tankers en tankers met los geplaatste tanks te groot. ‘De drukverhoudingen tussen los geplaatste tanks en dubbelwandige tankers verschillen ten nadele van de losse tanks. Daarentegen kunnen die tanks eruit worden gehaald en behandeld met coating. Bij dubbelwandige schepen is dat veel moeilijker te realiseren.’ Directeur Aarten: ‘We waren dan ook blij dat in het rapport Naar een duurzame binnentankvaart schepen met losse tanks niet gelijk werden gesteld met enkelwandige tankers.’ Toevoeging De nieuwe schepen van Wijgula zijn echter wel dubbelwandig en meteen erkend als type PAGINA 21 6 MEI 2003 Nieuw mts Synthese 11 geschikt voor vaart van Hamburg tot Brussel De Synthese 11, klaar voor de start op 29 april. Kapitein Ton Vugts (midden) is voortdurend bij de afbouw van de Synthese 11 betrokken geweest. Wim Kwakernaak (rechts): ‘Zijn inbreng vanuit de praktijk was heel belangrijk bij de bouw.’ Links directeur Th. Aarten van Wijgula, aan boord van de Synthese 11 op de werf De Gerlien Van Tiem, de buur van Wijgula in Druten. (foto’s MGR) Bodewes Binnenvaart BV Complete afbouw Turn key project Navia BV Bouwers casco Geveke Motoren BV Caterpillar voortstuwing, type 3508 (B) DI-TA electronic , met een vermogen van 1014 pk bij 1600 omw./min. Franssen Isolatiebedrijf Isolatie uitlaatgassystemen en dekleidingen Rubber Design BV Flexibel opstelling motor Engelaer Jacht en Scheepsinterieurs Complete betimmering, sanitair, tegelwerk en stoffering Parker Hannifin BV MiniSem 1-E electronische motorbediening Antwerpse Motorenwerke BV Reintjes keerkoppeling Markerink BV Deutz generatorset 1 x type BF 4M 1013 ER 60 kVA, 1 x type BF 6M 1013 ER 120 kVA, 1 x type BF 6M 1015 M 330kVA Promarin Propeller und Marinetechbiek GmbH 5 bladsschroef diameter 1600 mm Forward Engineering Papendrecht BV Straalbuis Olthof Scheepsservice Fravabo hydraulisch stuurinstallatie voor proportionele besturing type PR-EE + 2 roeren met aandrijving IHC Lagersmit SUPREME LD Schroefaskokerafdichtingen 200 Marflex BV 5 x Deepwell en C-schepen. Het is dus zeker niet meer de zuur- en loogrederij. Aarten: ‘De Synthese 10 en 11 zijn daarom ook toevoegingen aan de vloot van Wijgula. We werken in een nieuw marktsegment.’ In de roestvaststalen tanks van de Synthese 11 kan alles worden vervoerd. Het schip zelf leent zich bovendien voor een zeer uitgebreid vaargebied. Wim Kwakernaak: ‘Het ontwerp is ontstaan na nauw overleg met de commerciële afdeling.’ Het schip meet 81,30 bij 10,30 meter en is daarmee in de woorden van Kwakernaak geschikt voor de vaart met maximaal 1.622 ton lading ‘van Hamburg tot Brussel’. Er is voor dit nieuwe ontwerp door Bodewes Binnenvaart in Millingen een ‘volledig nieuw lijnenplan’ ontwikkeld. Toen de constructietekeningen waren goedgekeurd door Germanischer Lloyd, werd de cascobouw uitbesteed aan de werf Ceske Lodenice in Tsjechië. Dat hield volgens Wim Kwakernaak geen risico in: ‘Die werf is zelfs gespecialiseerd in het werk met roestvaststaal.’ De medewerking aan het nazuigpompen Gerlien van Tiem Reparatiebedrijf De Boegschroefinstallatie type 850 met 320 pk DAF motor NRF BV Beunkloers Alubouw de Mooy BV Alu stuurhuis met zakbare bovenbouw, kuip stuurhuis, radarmast achterschip, navigatiebeugel en roefdeur Büter Hebetechniek GmbH Schaar-hefplatform Blokland Non Ferro BV Oliekoelers Scheepswerf L.J. Boer BV 2 hydraudynamische roeren Radio Holland Marine BV Nautische apparatuur Tresco Navigation Systems bvba Tresco Inland Ecdis viewer Huisman Elektrotechniek b.v. Complete elektrische installatie, Saab tankradar, niveaumeting, niveau alarmering Rafa Scheepsramen Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. W. Kortman Isolatie Isolatie woning J de Jong Marine Service RVS leidingen t.b.v. drinkwaterinstallatie Windex Engineering BV Airconditioning, overdrukinstallatie, ventilatoren en Windex louvres Tyco Integrated Systems BV Brandblusinstallatie DMT Dutch Marine Trading BV Ankerlieren Riwa Boating Bijboot Katalysatorproject van het Bureau Innovatie Binnenvaart (BIB) vloeit onder andere voort uit de milieudoelstellingen van Wijgula. Aarten: ‘Zo staat het ook in onze ISO-certificering. Als we mogelijkheden zien om milieuzorg en economisch voordeel te combineren, dan doen we dat.’ Wijgula staat erom bekend het voortouw te willen nemen. Vanaf 1995 werkt het bedrijf met vaste satellietverbindingen met alle motorschepen. Niet alleen om directe en ongestoorde communicatie te allen tijde mogelijk te maken, maar ook de planners van de rederij zijn daardoor voorzien van een uitgekiend systeem van tracking and tracing. ‘We onderzoeken nu de mogelijkheden om meer direct met GSM of DGPS te communiceren, want die technieken halen de satellietcommunicatie weer in.’ In de toekomst zal Wijgula het moderniseringsprogramma voortzetten. Maar directeur Aarten is nog terughoudend daarover: ‘Er zijn wel al plannen maar nog geen bestellingen.’ Van de nieuwe Synthese 11 wordt binnenkort een bedrijfsfilm gepresenteerd door Wijgula. Directeur Aarten: ‘Niet alleen over de techniek, ook over het leven aan boord. We zullen hem laten zien op beurzen en open dagen van binnenvaartopleidingen. Ook het Bureau Voorlichting Binnenvaart mag erover beschikken.’ Wie leverden aan het mts Synthese 11 Rusch Pumpen GmbH Pompen EPS European Pump Service B.V. ballastpompset EPS 200 m2/uur en roestvrijstalen slobpomp/ noodladingpomp Bornemann SL 125-58 met EexDe IIc T4 30 m2/uur Krohne Nederland B.V. Niveaumeeting Willems Constructiebedrijf BV Laad en lossysteem leidingwerk Maas Marine & Industrial Equipment Scan jet vast opgestelde tankwasmachine en Treade blindflensafsluiters Shell Nederland bv Smeermiddelen Reinplus Vanwoerden Bunker BV Gasolie, smeermiddelen, scheepsinventaris, ADNR pakket, gereedschap, verf en bunkerbeveiliging Hempel Coatings Nederland B.V. Coating Bunkerstation Heijmen Gasolie bunkerin UNISAFE / W.S. Poppeliers brandmaterialen Inrichting en inventaris chemiekamer (ADNR ruimte), chemiepakken, gasmaskers en gasmeters Protego Hoge- en lagedruk ventielen Econosto Nederland BV Afsluiters en vlamkerende roosters Aalborg & Industries Nederland BV Lading- verwarmingsketel

PAGINA 22 6 MEI 2003 REPARATIE- EN INSTALLATIEBEDRIJF VOOR SCHEEPSMOTOREN WIJ LEVERDEN OP HET MTS SYNTHESE 11: 1X DEUTZ GENERATOR TYPE BF 4M 1013 ER VAN 60 KVA 1X DEUTZ GENERATOR TYPE BF 6M 1013 ER VAN 120 KVA 1X DEUTZ GENERATOR TYPE BF 6M 1015 M VAN 330 KVA Wij wensen WIJGULA BV en bemanning veel succes en een behouden vaart Bij Markerink in Lobith bent u aan het juiste adres! Bel voor informatie tel. 0316 - 541041, fax 542436 Verkoop privé tel. 0316 - 541709 of 543796 Wij wensen WIJGULA BV een behouden vaart met het mts Synthese 11 Wij wensen die Tms Synthese 11 altijdt een goede vaart • Enkelvoudig schaar-hefplatform e-mail: hebetechnik@bueter.com • Dubbel schaar-hefplatform www.bueter.com • Meervoudig schaar-hefplatform • Vlak schaar-hefplatform • Boordkraan • Luikwagen Büter Hebetechnik GmbH • Emmener Straße 9 • D-49716 Meppen (Germany) • Tel. +49 (0) 5935 7059-0 • Fax +49 (0) 5935 7059-10 Alleen ‘Maxima’ en ‘Willem-Alexander’ behouden naam Mercurius koopt Neo Kemps Zoals in de vorige Binnenvaartkrant werd aangekondigd, heeft de Mercurius Scheepvaart Group de negen Neo Kemps overgenomen van Neo Logistic Services (NLS). Dit geboorde in nauwe samenwerking met haar dochterorganisatie RiverHopper. Zo is de vloot kleinere schepen bij Mercurius in één klap uitgebreid van drie naar twaalf schepen. Door deze transactie stoot NLS haar redersactiviteiten volledig af. Neo Logistic Services heeft dit besluit genomen om zich daarmee volledig te kunnen toeleggen op haar containertransportactiviteiten en de charters van de schepen. Neo Logistic Services beoogt hiermede de logistieke dienstverlening naar opdrachtgevers nog verder te optimaliseren. Dit gebeurt onder de naam Barge Line Today. Carsten Bochers, algemeen directeur van NLS en Barge Line Today: ‘Onze bedrijfsvoering kan zich nu volledig richten op de bevrachtingsrol in het vervoer over water.’ Mercurius verstevigt hiermee zijn marktpositie in de markt voor kleinere schepen. Directeur-eigenaar Robert Zimmerman: ‘De marktpotentie voor het binnenlands vervoer met kleine schepen zien wij sterk groeien de komende jaren, ook in de huidige economie die stroom tegen heeft. Daarnaast hebben we natuurlijk hoge verwachtingen van het Distrivaart-concept, het vervoer van pallets over de binnenwateren.’ River Hopper zal namens de Mercurius Scheepvaart Group de operationele begeleiding van de schepen verzorgen. River Hopper beschouwt de overname als een welkome uitbreiding op de drie Hoppers die reeds in de vaart zijn, plus de nieuwe Hopper die momenteel in aanbouw is. Arjen Barto, algemeen directeur van River Hopper: ‘De aankoop van deze schepen creëert een verdere spreiding voor ons in het binnenlandse containervervoer en past helemaal in onze strategie. Het biedt een prachtige stroomversnelling voor de toekomstmogelijkheden van River Hopper.’ Franchise River Hopper heeft zich tot nu toe voornamelijk gefocust op het in de markt zetten van het Distrivaart-concept, dat is ontwikkeld in nauwe samenwerking met NDL, enkele wegvervoerders en verschillende grote verladers. Het doel van dit project is om een landelijk transportnetwerk voor de binnenvaart te ontwikkelen voor gepalletiseerde goederenstromen. Met het eerste schip River Hopper, zal vanaf eind september proefgedraaid gaan worden met een volautomatische palletinstallatie. De exploitatie van de Neo- Kemp-schepen zal op termijn plaats gaan vinden in lijn met het franchiseconcept van River Hopper. In eerste instantie zal de huidige bemanning hierbij worden betrokken. Vervolgens zal met startende of ervaren ondernemers een intensieve samenwerking worden aangegaan, waar het vertrouwen over en weer plus een grote dosis motivatie de basisfactoren vormen. De vijf schepen uit de Van Tiem-serie zullen zo spoedig mogelijk weer in de vaart worden gebracht in de kleuren en onder de naam van River Hopper. Deze schepen worden bevracht door Barge Line Today. De eerste vier schepen uit de Ravestein-klasse worden in eerste instantie stilgelegd en zullen vermoedelijk de eerste drie maanden nog niet in de vaart komen. Van de vijf schepen die als eerste weer in de vaart gaan komen zullen alleen de namen H.K.H. Prinses Maxima en Z.K.H. De Prins van Oranje Willem-Alexander behouden blijven. De andere drie schepen krijgen de volgende namen toebedeeld: Vecht Hopper, Linge Hopper en Dieze Hopper. Barge Line Today wordt door deze transactie en samenwerking met Mercurius een logistieke dienstverlener pur sang. De focus van het bedrijf komt door de verkoop van de schepen geheel te liggen op logistieke dienstverlening over het water, en dan in hoofdzaak containers. Het accent verschuift van rederbevrachter naar bevrachter, en nu ook voor de vijf Neo-K 32/48 schepen. Marco Zwaap, Operationeel Manager van Barge Line Today: ‘Door de grote verscheidenheid aan schepen – 32 tot en met 208 TEU – die dagelijks door Barge Line Today worden ingezet, wordt tevens ingespeeld op de toenemende vraag naar flexibiliteit vanuit de markt, waarbij de planning centraal staat. Immers: iedere trafiek heeft zijn eigen kenmerken en ook verladers, rederijen en containerterminals hebben allemaal hun eigen wensen en inzichten. Het vinden van innovatieve oplossingen voor onze klanten in de sterk aan veranderingen onderhevige binnenvaart, blijft ook in de toekomst voor Barge Line Today de te varen koers.’ Barge Line Today is onlangs verhuisd van Rotterdam naar de Moerdijk, Middenweg 49. Bij De Gerlien-Van Tiem liggen nog drie casco's, waarvoor de afbouw naar verluidt werd opgeschort door het Gemeentelijk Havenbedrijf.Mercurius zou met deze schepen ook plannen hebben. (foto MGR)

Binnenvaartkrant