Views
4 years ago

2003-10

  • Text
  • Adverteren
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Nieuwe
  • Pompen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Jaar
  • Vaart

PAGINA 2 6 MEI

PAGINA 2 6 MEI 2003 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010-4140060 F 010-4140212 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Fokko van der Werf Secretariaat: Karin Hell Marie-Louise Hell Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Dr. Hermann Blankmann (Midden-Duitsland) T +49-70023031954 F +49-225173390 dr.blankmann@t-online.de Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331445 F 0599-331534 bigbluebird@digitalxp.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 F 0162-521779 janhoek@12move.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T 010-2097050 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam info@bitfactory.nl www.bitfactory.nl Druk: PCM Grafische Bedrijven, Rotterdam Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. 0589aa GEVRAAGD stuurman met patent op koppelverband Ganzestad, weekend vrij. Tel. 0651-200120 0049-1714975021 n.o. zondag. GEVRAAGD matroos/stuurman m/s Vector int. vaart i.b.v. dienstboekje, 14 op/14 af. Tel.0651-452247/ 0049-1716351980 GEZOCHT wij zoeken op m/s Trafic 1975 ton een stuurman of matroos i.b.v. dienstboekje loon en vrije tijd volgens CAO. Tel.0653-681283 of 0049-1716335175 GEVRAAGD stuurman met patent voor MCS Tel.0650-660445 of 0049-1714407277 TE KOOP Berummeer kruiser bouwjaar 1978, 11m lang 3.60m breed, binnen en buiten besturing met boegschroef. Tel. 038-3327593 GEVRAAGD matroos op MDS containervaart R’dam-Antwerpen vv, loon notk. 0184-611425 BEWAAR BESPAAR Nr. 0180-619411, autobanden 24 u service Barendrecht. Nw. gebr. GEZOCHT mensen met overgewicht, ik help u uw doel te bereiken. Tel.078-6196769 mob.06-41933513 E-mail: ja.zandstra@wanadoo.nl GEVRAAGD op ms Voyage 2318 ton matroos evt. stel met dienstboekje, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel.0653-422540 of 0049-1716047771 GEVRAAGD Op mcs Dusky binnenlandse containervaart. 3 Deksmannen/matrozen i.b.v. dienstboekje. Tel. 0653-596334 verkort 17700 TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. GEZOCHT ! 50 mensen die hun gewicht moeten beheersen. Ik zal u helpen uw doel te bereiken. Bel voor een vrijblijvend informatiegesprek 078-6104454 www.slanknuaf.com (code HPLN) TE KOOP m/s 946 ton, 75x7.60x2.58, bj’64, 810 pk motor bj.’97, 270 pk kopschr.,1 ruim Azobé, 1400 cub, 32 teu, naut. compl., 3 slpkr., inruil mog. tot 500 ton. Tel. 0622-943584 TE KOOP bolschip, vaarklaar, bewoning Frankrijk, 125 Daf, 20x4 Tel. 010-4320250 0651198479 ALEWIJNSE MARINE S+STEMS !"#$%&'$% ()*#+&'$% (),#+*"-#)()+#./+/0"# #1#20+",-3#)#!)!/###COLUMNCONTENT###",-3#)"!,0/11/0"#, SWISS JFS364 TFT RADAR NU VOOR € 14.250,- excl. BTW Aon Hudig Makelaars in Assurantiën Risico-Adviseurs kantoor Rotterdam mw. J.A. Blacquière tel: 010 448 75 94 dhr. J.J. de Pooter tel: 010 448 76 53 kantoor Groningen dhr. S. Daams tel: 050 521 55 40 Uw contactpersonen op gebied van binnenvaartverzekeringen VESTIGING NIJMEGEN Energieweg 46c, 6541 CX Nijmegen, tel: (024) 3716311, fax (024) 3716310 TRAVEL VISION MODI uit voorraad leverbaar, wees er snel bij OP=OP!! JRC JMA608T RADAR, met gratis installatie!! Dealer Alphatron, JRC radar en Multi Colour Line, Dealer Travel Vision Modi, Swiss radars, Camerasystemen, (D)GPS kaartplotsystemen, Communicatie apparatuur, Sygo belading/hoogte/diepgang Marine BV VESTIGING ROTTERDAM Van der Giessenweg 51, 6541 CX Krimpen aan den IJssel tel: (0180) 514244, fax (0180) 511871 WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht LET OP!!! SPECTACULAIRE ”DRAADLOZE TELEFOON” AANBIEDING!! Geen slecht werkende digitale/dect draadloze telefoons meer maar een ”ECHT” bereik van 800 meter tot wel 10 Km! Superklein!! (formaat g.s.m. Nokia 6110). Voorzien van alle accessoires, werkend in de moeilijkst denkbare situaties waarin een ”DRAADLOZE TELE- FOON” noodzakelijk is! Info: 0622-416 888 / 0164-241707 Ook ‘s avonds en weekend! TE KOOP Software Groot Vaarbewijs Marifoon Marcom h.bos@kader.hobby.nl www.waterwinkel.nl Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 8,00 ➙ 3x € 20,00 € 13,00 € 30,00 € 18,00 € 40,00 € 22,00 € 50,00 € 27,00 € 60,00 € 32,00 € 70,00 € 37,00 € 80,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2.36 extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we standaard € 2.10 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: ❍ Ja,ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,- extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Te naam stelling rekeninghouder: _________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS EX PZS - 5400 540 63x420x460 € 1260 PZS - 6480 630 76x420x460 € 1490 PZS - 7560 730 86x420x460 € 1619 PZS - 8640 830 97x420x460 € 1730 PZS - 9720 940 1045x420x460 € 1972 PZS - 10800 1050 1154x420x460 € 2150 Prijzen inclusief container en transport. Garantie 72 maanden pro rata waarvan de eerste 24 volledig. Gratis levering in Nederland + Belgie + Duitsland * Volautomatische Traktie laders * 80 Ah 24V € 680 * 100 Ah 24 V € 770 Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 GEVRAAGD stuurman, 2 weken op / 1 week af Tel. 0032-475 681437 GEVRAAGD 2 matrozen, int. vaart. Tel.0653-892586 of +49-172-9131389 Kickers TE KOOP mbs ZUIDERZEE, 75x8.20x2.47, 910 ton, bj 1957, 540 pk GM 678 m3, inr. mog., evt. vast werk, nw vlak ‘96/’00, boegschroef ger. nw 220/380 motor ‘96. Inl. bij J. Snoei Tel.0653-833607 GEZOCHT matr-deksman int vaart, loon CAO + vrije tijd in overleg. Brieven en sol. onder nr 20030902 naar het bureau van dit blad. Handtekening: ______________________ ❍ Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

PAGINA 3 6 MEI 2003 Ridder Harrie Schaalvergroting (Vervolg van pagina 1) Het doel van de subsidie is het voorkomen van marktbelemmering van milieuvriendelijke toepassingen. ‘Dit is een innovatief project.’ Op 10 juni wordt over de subsidietoekenning bij de twee schepen een persconferentie gehouden. De twee koppelverbanden Catharina/Catharina II en Empire/Empire II zullen na hun ingebruikname medio juni de grootste varende containereenheden op de Rijn zijn met hun 183 bij 14,20 meter en een laadvermogen van 8.500 ton, goed voor het vervoer van 538 TEU ineens. Als de grote sluizen op de Boven-Rijn in werking zijn, kunnen de koppelverbanden zonder problemen naar Basel varen. Momenteel liggen ze in de afbouwfase bij Breko in Papendrecht. Binnenkort in de Binnenvaart een complete reportage over de twee bijzondere koppelverbanden. ✂ Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden advertentie KGA-afgifte Volkeraksluizen gehandhaafd Hoewel door de provincie Noord-Brabant en Rijkswaterstaat, directie Zuid-Holland was besloten om het depot op de Volkeraksluizen voor KGA-afgifte op 15 mei te sluiten, is nu bekendgemaakt dat op dit dit besluit herzien. De stichting Scheepsafvalstoffen Binnenvaart (SAB) en andere binnenvaartorganisaties hadden protest aangetekend tegen het eerdere besluit. Het huidige afvaldepot op de Volkeraksluizen voldoet niet aan de wet- en regelgeving. Wegens Een waterkrachtcentrale in het Kanaal van Gent naar Terneuzen, dat is een plan van de Terneuzense Onafhankelijke Partij. De lokale partij wil dat bij de studie naar een nieuwe zeesluis in Terneuzen voor 150.000-tonsschepen ook gekeken wordt naar de bouw van zo’n energiecentrale. het ontbreken van de financiële middelen om de voorzieningen aan te passen, werd besloten om de KGA-containers op de sluizen 15 mei te verwijderen. Er was echter geen alternatief. Vandaar dat SAB en andere organisaties protesteerden. Rijkswaterstaat heeft nu toch een budget toegezegd voor 2004 en 2005 om goede voorzieningen te treffen. Rijkswaterstaat en SAB dragen samen zorg voor het voldoen aan de nieuwe veiligheidsvoorschriften van het depot. Daardoor zou op een rendabele manier schone stroom gewonnen kunnen worden. De Terneuzense Onafhankelijke Partij heeft daartoe een verzoek ingediend bij het Ministerie van Economische Zaken en Rijkswaterstaat. De partij denkt aan de aanleg van een spuikanaal bij de sluis om het overtollige water van het Kanaal in de Westerschelde te spuien. Dat zou dan wel zó moeten gebeuren zonder dat het scheepvaartverkeer wordt gehinderd. .. ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: Email: ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de abonnementskosten van € 19,00 (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Te naam stelling rekeninghouder: Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: In Malden (gemeente Heumen) ontving Harrie van Eeuwijk 29 april de versierselen die horen bij een Ridder in de orde van Oranje Nassau. Harrie werd geridderd om zijn tomeloze inzet, aanvankelijk als onderwijzer, als schrijver van boeken, als bijzonder ambtenaar van de burgerlijke stand en als fotograaf/journalist. De lezers van deze krant kennen hem voornamelijk van zijn reeks ‘Ontmoeting op de Brug’ in de Binnenvaartkrant, waarin hij praat met bekende en minder bekend mensen in de binnenvaart. Een groot aantal lezers zal hem ook nog wel kennen uit zijn tijd als hoofd van de binnenvaartschool in Mook. Volgens de burgemeester van Heumen ontplooit hij al die activiteiten (en nevenactiviteiten) respectvol en met groot verantwoordelijkheidsgevoel. ‘Hij oordeelt zelf nooit over de mensen!’ Harrie van Eeuwijk was bovendien jarenlang voorzitter van verschillende examencommissies in de binnenvaart en recreatievaart en van de Stichting Kompas in Mook. Hij speelde toneel van 1959 tot 1977 en hij was – tot verbazing van de burgemeester – ook nog voorzitter van de vogelvereniging Kolibri. Officier Tot Officier in de Orde van Oranje Nassau werd 29 april Ir. Teun Muller benoemd. Teun Muller is directeur en medeeigenaar van Rederij T.Muller en ontving de onderscheiding uit handen van minister Roelf de Boer van Verkeer en Waterstaat. Zijn inzet voor het bedrijf, in combinatie met de vele maatschappelijke activiteiten is aanleiding voor het Hantekening: lintje. Die inzet geldt onder andere de Rotterdamse Kamer van Koophandel in Dordrecht en het bestuur van het CBRB, waar hij tevens voorzitter is van de ledengroep Sleep- en bijzondere transporten. ’Waterkrachtcentrale bij Terneuzen’ ❍ Ik betaal de verzendkosten van € 20,50 incl. 6% btw met de acceptgirokaarten die mij worden toegezonden. Burgemeester F. Grimbergen van de gemeente Heumen spelt Harrie van Eeuwijk de onderscheiding op. (foto MGR) In de Kamer van Koophandel Rotterdam vervult hij sinds 1998 een bestuursfunctie en is hij tevens voorzitter van de commissie Drechtstreek en van de Internationale Unie van Rijnkamers. Halon (Vervolg van pagina 1) Het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn kent een verbod op het aan boord hebben van halon. In de overgangsbepalingen is opgenomen dat in blusinstallaties met halon 1301 als blusmiddel die zijn ingebouwd vóór 1 april 1992, de aanwezigheid van halon blijft toegestaan. De vertegenwoordiging van de binnenvaart heeft zich samen met de KVNR (zeereders), de VBKO (natte aannemerij) en de vertegenwoordigers van de visserij – gesteund door het ministerie van Verkeer en Waterstaat – op het standpunt gesteld dat het niet realistisch, zelfs onmogelijk is om binnen nog krap acht maanden volledig te kunnen voldoen aan de eis van VROM. Bovendien is het nog onduidelijk hoe deze regeling in andere Europese landen wordt toegepast en uitgelegd. Het CBRB vraagt zich in een commentaar op de website zelfs af in hoeverre er sprake is van competentiestrijd tussen Brussel en Straatsburg in deze zaak. Het bedrijfsleven stelt voor met een Plan van Aanpak te komen. ‘Er zal politieke druk nodig zijn om te voorkomen dat de sector op 1 januari 2004 in een “handhavingsval” terecht komt.’ Aldus het CBRB, dat in wil zetten op een ‘realistische overgangstermijn’. ‘Om een goed Plan van Aanpak te kunnen maken is het noodzakelijk te weten welke schepen zijn uitgerust met vaste brandblusinstallaties voorzien van halon, en welke alternatieve mogelijkheden en plannen er per onderneming bestaan.’ Het CBRB roept dan ook ondernemers met halon aan boord op zich te melden. In de voorbereiding zal wellicht een openbare themavergadering worden belegd door het CBRB. advertentie Sperry - Service in Duisburg Tel.: 0203-8 22 15 Fax: 0203-8 22 21 Oud-voor-nieuw crisis 1 Toen ik jong was, hadden mijn ouders het over de crisistijd toen zij jong waren. Wij hadden het goed, in vergelijking met hun jonge jaren. Wij mochten (moesten) doorleren. Mijn vader hoefde niet in een ellenlange rij voor een stempelloket te wachten om van ‘de steun’ te leven. Hij had werk en dus waren wij rijk; we hoefden niet op zoek naar eten en konden soms leuke dingen doen. Dat beeld werd er zo hardhandig ingewreven dat de associatie tussen crisis en armoede, afhankelijkheid bijna levensecht in mijn geheugen is gebrand, alsof ik het zelf had beleefd (terwijl ons was ingepeperd dat we dat juist niet hadden). De interesse in die tijd was er ook altijd wel. Tot vervelens toe worden wij herinnerd aan de Tweede Wereldoorlog en hoewel er sindsdien heel wat gevochten is op deze aardkloot, blijft die grote oorlog mij intrigeren. Vooral de stompzinnige logica die eraan ten grondslag lag. De aanleiding van WO II was de crisistijd, die volgde op de beurskrach van 1929, waarmee de (Amerikaanse) economie implodeerde als reactie op the roaring twenties, de sympathieke omschrijving van een oververhitte economie en een samenleving die er lekker op los leefde. Om kort te gaan: omdat tachtig jaar geleden de Amerikanen te veel en te gemakkelijk geld leenden, kampen we nu als tweede en derde naoorlogse generatie nog met angstcomplexen over jappen- en nazikampen, hongerwinters en die eeuwige crisisdreiging. Het woordje ‘crisis’ heeft daardoor meer lading dan er momenteel in de Europese vrachtvaart beschikbaar is. Het eeuwige optimisme van de binnenvaartondernemers doet de vloot niettemin onherroepelijk uitdijen en nu de oud-voornieuw regeling eindelijk definitief is opgedoekt dreigt weer een oververhitting van de vlootomvang. Geplaatst in historisch perspectief leidt dit onvermijdelijk tot een crisis bij gebrek aan evenredige ladinggroei. Natuurlijk zit niemand op een crisis te wachten en vandaar dat de vertegenwoordigers van al die nieuwbouwers pleiten voor een crisismechanisme, waardoor de vlootomvang enigszins binnen de perken kan blijven. Daar is de Europese Unie wel mee akkoord, maar vóór er maatregelen worden genomen, moet eerst officieel de crisis worden uitgeroepen. Dus eerst toekijken terwijl het kalf verdrinkt, terwijl je met een simpele handomdraai de put bijtijds had kunnen dempen. Hoewel simpel? Niets is natuurlijk simpel meer in de Europese Unie, zeker niet als 25 lidstaten mee moeten beslissen en allemaal wel de economische voordelen willen genieten van de Unie, maar dat het behouden van de eigen soevereiniteit een halszaak is. Voor je het weet is het echt crisis (en niet alleen in de binnenvaart) en dan staan we met z’n allen in de rij voor een stempeltje. Even later is het echt oorlog, voor die stompzinnige logica had ik niet hoeven (moeten) doorleren. Wordt vervolgd www.gonlag.nl

Binnenvaartkrant