MS Rico is acht meter verlengd Een verlengd vrachtschip. Dat komt niet zoveel meer voor. De kop van ms Rico steekt nu 63 meter de kant in. Acht meter langer dan vijf weken geleden. In het dok van Scheeps- en reparatiewerf Het Anker in Hendrik-Ido- Ambacht wordt de laatste hand gelegd aan een bijzondere verlenging. Door Cor Spek ‘Beunschepen worden nog wel meer verlengd. Maar vrachtschepen mijns inziens niet zoveel.’ Aan het woord is schipper Cor van de Pol. Hij legt uit dat het voor de Rico PAGINA 15 6 MEI 2003 Gouden Klompje klaar voor grote vracht Met de verlenging van acht meter vervoert de Rico zo’n honderd ton meer. Voor : De Rabobank Hardinxveld-Giessendam wenst de familie Van de Pol met het ms Rico een behouden vaart alle onderhoudswerkzaamheden alle scheepsreparaties verlengingen / inkortingen hellingdok tot 60 meter Wij wensen familie Van de Pol veel succes met de verlenging van het ms Rico Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742 Fax 078-6821446 Rabobank Hardinxveld-Giessendam Peulenstraat 154 3371 AR Hardinxveld-Giessendam Te l : 0 184 - 62 0 4 47 F ax: 0184 - 62 0 4 2 0 Email: rabo.hardinxveld@tref.nl - www.rabobank-hardinxveldgiessendam.nl Wilbert Buitendijk (rechts) en Cor van de Pol vonden elkaar via ‘een praatje’ met een schipper. (foto’s T2oP) toch wel interessant was te verlengen. ‘We wilden qua kubieke meters groter. We hadden te weinig ruimte voor 500-tonspartijen. Als je van Duitsland af komt heb je veel van die partijen. Bovendien was het gunstiger voor de geringe diepgang. Als het schip vijftig of 75 kuub meer had gehad, hadden we het niet gedaan.’ Het schip pakt afgeladen 2,75 meter en laadt, na verlenging, 750 ton. Van de Pol bevaart de kleine wateren en laadt voornamelijk veevoeder, kunstmest of partijen grind. Negentig procent van zijn vaart gebeurt in of vanuit Duitsland. ‘We komen in Mannheim, Strassburg en varen op de Neckar, de Main.’ Schipper Van de Pol is met zijn 35 dienstjaren een ervaren binnenvaarder. Met de Rico, zijn derde schip, vaart hij al twintig jaar. ‘Ik ben al vanaf mijn achttiende schipper. Eerder voer ik op de spits van mijn vader en moeder.’ ‘De Rico is naar mijn zin. Het is ons Gouden Klompje geworden. We hebben er veel aan veranderd. Twintig jaar geleden voeren we al met schuifluiken. Toen was dat bijzonder. We hebben tot nu toe goed met het schip gevaren, ook qua verdienste met zo’n veertig tot 45 reizen per jaar.’ MS RICO Geaarzeld Desondanks heeft Van de Pol toch lang geaarzeld of hij zijn Gouden Klompje wel wilde verlengen. De hoge prijs was lange tijd een struikelblok. Werfdirecteur Wilbert Buitendijk hierover: ‘We hadden een praatje met een schipper, een vriend van Van de Pol en we hoorden de prijs. We zeiden toen dat wij dat zo ongeveer voor de helft minder deden.’ Een overeenkomst was toen snel gesloten. Buitendijk en Van de Pol zijn geen onbekenden voor elkaar. De schipper: ‘Vijftien jaar geleden zijn we hier ook geweest. Die reparatie-ervaring was goed. Ik had wel gedacht dat grotere werven richting Zwartsluis en Meppel het sneller zouden doen, met meer personeel. Dat is beslist niet Partyschepencentrale Rotterdam is gestart met een nieuwe Een kwieke dame van 71 uit Leidschendam heeft een vraagje aan de binnenvaart. Ze vraagt zich af of het mogelijk is om een keer (een paar weken) mee te varen aan boord van een binnenschip. Ze is nieuwsgierig naar het leven aan boord en vraagt zich al jaren af hoe het is om Herhaaldelijk heeft de schipperij gevraagd om een brievenbus op het sluizencomplex van de Kreekraksluizen in Rilland. Het sluispersoneel heeft daarop een verzoek gedaan bij TPG Post om een zo. Het gaat hier geweldig.’ Met ‘het’ doelt de schipper, naast enkele andere reparaties, ook op de stalen vloer die op de sporen is aangebracht. Buitendijk vult aan dat ook ‘de boete, die er nu af is’, meespeelde bij de beslissing toch te verlengen. ‘Zover ik kan nagaan is dit het eerste schip in Nederland dat wordt verlengd na het wegvallen van de boeteregeling.’ Klein en sterk Werf Het Anker is een familiebedrijf. Wilbert Buitendijk vertegenwoordigt de derde generatie: ‘We zijn een kleine werf. Voor ons was het een leuke klus. We hebben hier alle reparaties gehad, inkortingen, maar een verlenging nog nooit. Het zat allemaal fantastisch mee. Tot op het weer toe.’ De werfdirecteur ziet de omvang van zijn bedrijf als een voordeel. ‘We bestaan sinds 1924 en zitten sinds 1947 op deze locatie. We leveren een goed stuk werk in een goede prijs/kwaliteitsverhouding.’ Volgens Buitendijk junior zijn schippers bereid een jaar te wachten om op zijn werf aan de beurt te komen. ’Het aanbod van werk is enorm. Dat komt doordat kleinere werven niet in staat zijn zich aan te passen aan de milieu-eisen. Dat vraagt veel investeringen, waardoor ze kapot gaan. Wij hebben veertien jaar geleden de dokdeuren erin gezet. Dat bleek afdoende voor die eisen. Met relatief lage kosten kregen we het bedrijf op orde.’ Maasexpres: groepsvervoer over water Meevaren? Brievenbus mogelijkheid voor groepsvervoer onder de naam De Maasexpres. De schepen vervoeren in Rotterdam en omgeving groepen – en dat is nieuw – tegen een vaste prijs. Klanten worden op maat vervoerd van steiger naar steiger. Er wordt gevaren met één schip met een capaciteit van maximaal veertig personen. Er wordt gebruik gemaakt van de Waternetsteigers die de gemeente Rotterdam (OBR) de afgelopen jaren heeft gerealiseerd. De Maasexpres zoekt de markt af naar nog meer geschikte schepen. Ze wil de vloot uitbreiden. aan boord van zo’n schip te leven. Als tegenprestatie is ze graag bereid de handen uit de mouwen te steken tijdens haar verblijf. Als er een schippers-familie bereid is haar een keer mee te nemen, dan houdt ze zich aanbevolen: (0700 327 6 36. brievenbus te plaatsen. Daartoe heeft het postbedrijf uiteindelijk besloten. De post zal voortaan tijdens de bestelling op de sluis lichten. De brievenbus is geplaatst naast de telefooncel.
PAGINA 16 6 MEI 2003 ANKERS • KETTINGEN • LIEREN G.J.Wortelboer Jr. BV Quarantaineweg 5 P.O. Box 5003 3008 AA Rotterdam The Netherlands tel. +31 (0)10 429 22 22 fax +31 (0)10 429 64 59 www.wortelboer.nl gjw@wortelboer.nl ANCHORS • CHAINS • WINCHES POMP... • Groot programma ladingpompen • Voor nieuwbouw en vervanging • Korte levertijden • Aantrekkelijke prijzen • Volledige kwaliteitsrevisie • Garantie + testrapport • Inruil en inkoop gebruikte pompen • Aandrijving, leidingwerk, fundatie KAMPERS POMPSERVICE specialist in HOUTTUIN en BORNEMANN SERVICE!!! • 24 uurs noodservice, ook op locatie • Snel, betrouwbaar en vakkundig • Aanlegsteiger met kraan • Blauwe kegel service (bij uitzondering) • Nood- en ruilpompen • Vrijwel alle onderdelen op voorraad • Advies en begeleiding bij schade • Overige reparaties Telefoon: +31-(0)78-6763811 Oosthavenzijde 5 / Postbus 5606 NL-3297 ZG Puttershoek Fax: +31-(0)78-6764853 E-mail: pompservice@kampers.nl Vraag naar Gerbert (verkoop), Pim (service & reparatie) of Anouk (info & administratie) WAT IS KWALITEIT? - Afspraak is afspraak - Snelle en goede service - Degelijke techniek - Goede adviezen - Klantgericht meedenken - Normale prijzen Als dit u aanspreekt kunnen wij zeker zaken doen! De Krib 3, 6916 AN Tolkamer Tel. 0316 - 541759, Fax 0316 - 543269 Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 Een goed geluid ziet er nu ook beter uit De meest verkochte binnenvaart marifoon heeft een goed geluid en optimale kwaliteit. De ontwerpers van Alphatron hebben nu ook dit topproduct een design uiterlijk gegeven Multi Colour Design Perfect geluid Topkwaliteit Standaard geschikt voor inbouw Erkend goed Industrieel Ontwerp Zet een stap in de goede richting. Vraag meer informatie: algemeen: 010 -453 4000 fax: 010 -452 9214 email:jt@alphatronmarine.nl www.alphatronmarine.nl Schaardijk 23 3063 NH Rotterdam Havennummer: 115 DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 Voor alle reparaties & verbouwingen staan we direct voor u klaar hét adres voor: • denverhogingen • stalen vloeren • kalfdekken • boegschroeven • hermotoriseringen • alle reparaties boven de waterlijn Holland Warmte Jan v/d Heydenstraat 1 3281 NE Numansdorp Tel. 0186 652599 Fax 0186 655070 www.maritimebooster.nl Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129 - 6651 KB Druten Tel.: +31 487 - 515 544 - Fax : +31 487 - 517 088, e-mail: info@gerlienvantiem.com - Internet : http://www.gerlienvantiem.com EIGEN REPARATIEKADE, 3 STEVENDOKKEN, 2 WERKPONTONS, 5 TORENKRANEN v a k k u n d i g - v o o r d e l i g - s n e l
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl