Views
2 years ago

2003-10

  • Text
  • Adverteren
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Nieuwe
  • Pompen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Jaar
  • Vaart

PAGINA 9 18 NOVEMBER

PAGINA 9 18 NOVEMBER 2003 LIEDER Uitlaatgassen Het eerste zonnetje is er weer en de schippersvrouw wil hier een beetje van gaan genieten. Na de winter lijkt het wel of je haar slechter zit en je gezicht er ouder uitziet. Misschien is het slechts verbeelding. Of misschien is het toch wel waar dat de zon een bepaalde kracht heeft die mensen vrolijker maakt. Ze had wel eens gelezen over de winterdepressie en licht therapie en natuurlijk ook over Vitamine V. Ja, vakantie, daar had ze wel zin in maar dat duurde nog een hele poos. Ze zijn aan het laden en daarom is het wel gemakkelijk om in de stuurhut te blijven. Vooral als je zo vaak verhalen moet! Nu het warmer wordt lokt het toch wel om een beetje buiten te gaan zitten. Maar nu even niet, want ze moeten eerst verhalen. De motor wordt gestart en een paar metertjes vooruit gevaren. Hierna worden de touwen vakkundig vastgezet en gaat de motor weer uit. Hè lekker zo, denkt de schippersvrouw. Er is altijd al zoveel lawaai aan boord en ook allerlei luchtjes zijn er in overvloed. De eigen uitlaatgassen van de diverse motoren en ook de kachel doet flink mee. Om nog maar van de fabrieken te zwijgen. Als het dan ook even kan is het prettig als er rust en schone lucht is. Zoals nu. Kan een mens lekker bijkomen. Een stoel wordt er op de roef geplaatst en de schippersvrouw gaat er op zitten met haar gezicht pal naar de zon zodat ze een ietsie pietsie bruiner worden kan! Maar na een minuut of tien komt er een schip opzij. Als ze het niet zou zien zou ze het zeker ruiken want de walmen hangen om haar heen. Bah, denkt ze. Waar heb ik dit aan verdiend en ze vlucht bijna de stuurhut in. Het andere schip maakt voorop een touw vast en vermoedelijk gaat de schipper daarvan zich melden. Een mens kan niet alles hebben, denkt de schippersvrouw en ze besluit even af te wachten tot het schip weer vertrekt. Maar na een half uur ligt het schip nog steeds naast hen en de uitlaatgassen hangen nog steeds rond de stuurhut waarvan de deuren nu potdicht zijn! Als de schipper naar achter komt klaagt ze haar nood. Ze had buiten willen zitten in het zonnetje maar zo is er niet veel aan. Zal zij de buren hierop aanspreken of moet de schipper dat maar doen! Ze besluiten tot het laatste. De schipper gaat weer naar voren en zijn vrouw wacht het moment af waarop achter ook een touwtje vastgezet wordt en de motor eindelijk stop gezet wordt. Inmiddels vraagt ze zich af wat deze walmende uitlaat wel niet met het milieu doet! Dat kan toch nooit gezond zijn? ‘Heb je er wat van gezegd,’ vraagt de vrouw als de schipper even naar achter komt. ‘Jazeker, maar of ze er wat aan doen dat geloof ik niet want ze zijn nu beiden buiten aan het werken!’ Maar haar man heeft er iets van gezegd en er is dus nog hoop op en beetje buitenzitten. Doch ook nu tikt de klok zijn tijd verder en na nog een keer verhaald te hebben is hun schip geladen en varen ze weg! En ook het zwakke zonnetje is weer verdwenen. Het buiten zitten is dus definitief afgelopen. De volgende keer pakt de schippersvrouw het anders aan. Dat is iets wat ze heel zeker weet. Dan zal ze niet lijdzaam gaan zitten afwachten of men nog van zins is om het opzij komende schip vast te maken! Nee, dan zal ze in hoogsteigen persoon de buren aanspreken over de luchtverontreiniging die zij produceren. Ze zal het hebben over het niet buiten kunnen zitten en ook over het milieu zal ze beginnen! Dat er in een schip een grote motor draait daar ontkomt men niet aan. Maar dat deze zomaar voor niks uren staat te walmen om de een of andere onduidelijke reden. Nee, daar kan ze het nut echt niet van inzien! En zo neemt ze zich nog een heleboel dingen voor! En de stoel. Ja, die vergeet ze helemaal en staat nog eenzaam op de roef! In diepe dromen, hoog boven Die malle droom had ik al eens meer gehad, vlak nadat mijn vader zo'n acht jaar geleden een zware hartoperatie had ondergaan. Moeder moest altijd hard lachen om die droom, en ik ook toen ik – de droom eenmaal gedroomd – gierend van de lach wakker werd. Ik droomde dat ik op weg was naar het station, en ik moest onderweg nog even pinnen. Ik balanceerde op de rand van een afspraak. Achter mij stond een rij ongeduldig morrende mensen te wachten. Al prutsend met mijn portemonnee durfde ik mij niet om te draaien. Ik voelde boze blikken in mijn rug prikken als van ontevreden NS-reizigers tegen een conducteur. Met mijn gsm moest ik door middel van vijf cijfers een toegangscode intoetsen (?) voordat ik mijn pasje in de gleuf kon steken. Beam me up Scotty! FLITS!! stond ik subiet in de moestuin van mijn vader gezapt, in een aflevering van Star Trek. Daar waar normaal de blozende tomaten in de broeikas hingen, stond mijn vader tussen verdroogd loof. Met tomaatrode wangen, met zijn gezonde-buitenluchtwangen, zijn Vader-Willem wangen; met zijn knoestige handen aan een spade, als een heerser met zijn koninklijke staf. Maar wat zien ik? Hij heeft enorme Spock-oren aan weerszijden van zijn buitenaardse hoofd. En niet groter dan een tuinkabouter was hij, mijn eens grote vader. Howdy Stranger,’ begroette hij me. Zijn knauwerig accent sneed als een komeet door de maanverlichte nacht. Versuft en nog met mijn gsm in de hand liep ik op zijn uitgestrekte armen toe. Hij nam mij bij de hand en voerde mij naar de rand van het gazon achter het ouderlijk huis. We staarden omhoog in het tuimelende niets van het heelal, het was kerst in de kosmos. Wolken Jackie van Alphen/Kerkhoff en Frank van Alphen. dreven in onaards licht vredig aan ons voorbij, in een dromende nachttuin. Zwijgend wees hij op één ster in het bijzonder. Niets zeiden we tegen elkaar, mijn vader en ik. Helder fonkelde de ster waar hij naartoe zou zijn gezapt, als die hartoperatie mislukt was. Een komeet sneed door de maanverlichte nacht. Ik veerde overeind, ik had mijzelf uit mijn dromen wakker gelachen. Langzaam drong het besef tot me door; het is stil op straat, mijn vader is dood en begraven. Ik schoof mijn slaapkamergordijn wat opzij en zocht een komeet in een maanverlichte nacht. Kijk daar, hoog boven in de inktzwarte hemel, die ene ijskoude ster. Spock, flits ons ernaar toe, we willen bij je zijn. We willen met heel de familie voor de tv gezeten avondeten; spek met andijvie eten op het Starship Enterprise. Of welk schip dan ook. En we willen dat Ares – ook al dood – ons het spek van het bord rooft. We willen onze hond dan achterna rennen, de tuin in, onder de sterren. Kom Spock, doe niet zo flauw, beam ons omhoog. De volgende keer: Er zit niks anders op.

PAGINA 10 6 MEI 2003 OPENSCHEEPVAARTDAGEN ANTWERPEN Bezoek op 12, 13 en 14 september 2003 de Openscheepvaartdagen Antwerpen Waladres: Italiëlei 51 2000 Antwerpen Tel. 03/225.00.15 Fax 03/225.20.38 !"#$%&'()*((+,,- Het adres voor al uw: • Baggermateriaal • Casco’s drogelading en beunschepen • Ook verzorgen wij de complete ombouw bij een bestaand achterschip aan een nieuw voor- en middenschip SCYLLA TOURS AG Basel, Zwitserland De rederij met de modernste cruiseschepen op de Europese rivieren heeft momenteel plaats voor nautisch personeel met net dat beetje extra: Scheepsbetimmeringen en Meubelmakerij als vanouds T E L . : 0 1 8 3 - 5 0 0 8 5 5 , FA X : 0 1 8 3 - 5 0 0 8 5 6 , M O B . : 0 6 5 3 - 1 0 8 5 4 7 Ringdijk 538 2987 VZ Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 TE KOOP AANGEBODEN: KAPITEIN i.b.v. Rijn en/of Donau patent STUURMAN i.b.v. Rijn en/of Donau patent MATROOS / MOTORDRIJVER met dienstboekje en technische vaardigheden met beschaafde omgangsvormen en een verzorgd uiterlijk. Kandidaten met ervaring in de passagiersvaart en kennis van moderne talen genieten de voorkeur. Wilt u graag uw creativiteit ten volle benutten, iets van Europa zien en in een internationaal team werken, stuur dan uw CV met een bondige brief en pasfoto naar Scylla Tours AG Basel, afd. Personeelszaken, p/a Postbus 26, NL-4850 AA Ulvenhout of via e-mail personal@scylla-tours.com. Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met personeelszaken via telefoonnummer +32 3 315 7372 en/of surf naar: www.scylla-tours.com. Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen M/s "INTENTO" 514 ton, bwj 1959, afm. 50x6.60x2.47 mtr, 800 CUB, 1 ruim 30 mtr, Azobé bd nieuw 2000, alu schuifluiken, 400 pk Volvo Penta rev 2001, kopschroef Ballegooy, 2x 220/380 volt, complete navigatie app, autokraan als mast, stuurwerk hydraulisch, goede woning met 2 slaapkamers. Wordt geleverd met nieuwe SI. VRAAGPRIJS € 100.000,- INRUIL MOGELIJK EVENTUEEL OP TE VAREN MET HANDGELD. VOOR GEINTERESSEERDE KOPERS BIEDEN WIJ AAN, DIVERSE PASSAGIERSSCHE- PEN MET LANGLOPENDE CONTRACTEN, BEL VOOR NADERE INFORMATIE. ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN? BEL DE BINNENVAARTKRANT 010 4140060 ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN GEZOCHT: KICKERADVERTENTIES. BIJ DE BINNENVAART- KRANT KUNT U VOOR- DELIG EEN KICKERAD- VERTENTIE PLAATSEN. VUL DE BON IN OP PAGINA 2. TEL. 010-4140060 OOK OP HET INTERNET TE KOOP: Ms BIANCA 419 t/1922 Afm 46.22x6.33x2.17m, 1 ruim, 750 m3, Fr alum kap + elektr. luikenwagen, 320 pk Volvo van 1995, elektr stuurwerk, boegschroef Ms SI-JA 419 t/1956 Afm 48.52x6.01x2.22m, 1 ruim, 650 m3, alum rolluiken, stl.vloer van 2001, autokraan, 421 PK Deutz 1800 omw van 1980, revisie 1993 / koprevisie 2000, blower revisie 1999, nautisch compl., boegschroef met 150 pk DAF Ms ANGELO 651 ton bj. 1960 Afm 55x6.63x2.62m, 1 ruim, 548 pk Caterpillar van 2001, boegschroef 100 pk, Fr alum kap Ms YVONNE H 743 t/1930 54.16x7.17x2.71m, 1100 m3, kleden, 365 pk CAT 1980 revisie 1999, zandzeven, boegschroef 193 pk DAF, hydr. stuurwerk, rasterscan radar ms BERJO 851 t/1957 (inruil mogelijk) 1 ruim, 1100 m3, alum luiken, 850 pk Deutz van 1989 revisie in 1997, boegschroef 240 pk DAF/SI 2007 ms TINE B 1231 t/bj. 1954 vlak 1980 1 ruim, ijz.vloer van 2000, rolluiken, 710 pk GM van 1998, hydr. stuurwerk, boegschroef 260 pk, woning 4 sl.kmrs volledige info op aanvraag of zie www.debotshipbrokers.nl W.L.A. de Bot & Dtr. Tel.: 010 - 4667106 Fax: 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl

Binnenvaartkrant