Views
2 years ago

2003-09

  • Text
  • Nieuwe
  • April
  • Schip
  • Adverteren
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Pagina
  • Familie
  • Schepen

PAGINA 8 23 APRIL

PAGINA 8 23 APRIL 2003 Huizinga & Snijder B.V. Nieuwbouw, bemiddeling, in- en verkoop van alle drijvende materialen. TE KOOP AANGEBODEN Dubbelschroefs nieuwbouwcasco, breedte 11.45 mtr, naar wens op Ned. werf te bouwen als droge lading schip of tanker. Iedere lengte tussen 85 en 135 mtr mogelijk. Levering casco of compleet afgebouwd/snelle levering mogelijk. Verder hebben wij een groot aanbod van motorvrachtschepen / beunschepen / duwboten / duwbakken etc. Op sommige objecten is inruil mogelijk. TE KOOP AANGEBODEN WIJ BIEDEN AAN www.huizinga-snijder.nl ! " # $ % & ' $ % ( ) * + + # + Wij bouwen in Rusland voor goede kwaliteit en prijs! Wij zijn gespecialiseerd in het bouwen van verschillende typen schepen. • Beunschepen • Duwbakken • Droge lading & Containerschepen • Duwboten • Motortankschepen • Bunkerboten Veerplein 22 3331 LE Zwijndrecht Postbus 136 3330 AC Zwijndrecht Tel.: +31 180-414545 Fax.: +31 180-415051 Nieuwbouw VOETVEER, L 16-19 mtr, B 4.50 mtr, H 1.40 mtr Watergekoeled ca. 80 PK motor, Onder de waterlijn geverfd, verder niet behandeld. Prijs €103.000.00 excl. BTW. Andere maten op aanvraag voor meer info: www.schiffs-agentur.de H. van Gemert houdt ‘t droog met Uniek condenswerend aluminium raamprofiel en voorzien van dubbele beglazing Korte Oyen 3 5433 NE Katwijk (gem. Cuijk) tel: 0485 479699 fax: 0485 317790 MOTORVRACHTSCHEPEN IN ALLE TONNAGES TE KOOP AANGEBODEN: Serie Dubbelwandige Tank Duwbakken. Circa 2800 ton / 3500 cub BJ. 2000 Afm. L. 72.20 x Br. 11x D.. 3.50 Info,SWETS 078 6209565 - 0653118767 Internet: www.huizinga-snijder.nl E-mail: h-s@planet.nl Eveneens steigers te koop • Verschillende afmetingen mogelijk • Gedeeltelijke afbouw mogelijk • Alles onder classificatie controle Neem vrijblijvend contact met ons op Tel. 0653-11 87 67 • Te leveren in alle maten en modellen • Raamprofielen in gemoffelde of geannodiseerde uitvoering leverbaar. • RVS-Look is ook mogelijk • In klap- en vaste uitvoering leverbaar. Licence number: 1013879 Onderdeel van de van Gemert Group GEVRAAGD (vol)matroos m/s Marina, vaargebied Delfzijl-Noord Duitsland, loon volgens CAO, goede vrijetijdsregeling bespreekbaar. Tel.0653-381633 D +49- 1718600760 Tel. +31 (0)78-6209565 Fax +31 (0)78-6200902 shipping@swets-plaza.nl Koude brug Ringdijk 538 2987 VZ Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 TE KOOP AANGEBODEN: O Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart OOSSE Maritiem b.v. TE KOOP Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen M/S "TAURUS" bwj 1947, 905 ton, afm. 70x7.06x2.76 mtr, 1250 cub, 2 ruimen, alu Fr kap met electr wagen, 527 pk Caterpillar, kopschroef 260 pk, 2x 220/380 volt, complete navigatie app, autokraan 13 mtr, vlak nieuw 1998, grote woning met 2 slaapkamers. Het geheel verkeert in goede staat en wordt geleverd met nieuw S.I. Voor startende ondernemer grote financieringsmogelijkheid. Vraagprijs € 165.000,- Verder bieden wij te koop aan diverse PASSAGIERSSCHEPEN met vast werk en grote financieringsmogelijkheid. H.A.M. Hubers Achter de Molen 11, 6051 EV Maasbracht Telefoon/ Fax: 0475-466138 Autotelefoon: 06-26868962 TE KOOP: Ms 1150 t, 73x8.20x2.81, 1966, 2r-semibeun, alu Fr kap, 810 Cat rev 2003, veel extra's, nieuwe SI ADNR Ms 1093 t, 77x8.20x2.54, 811 Cat, evt inruil Diverse kempenaars, evt met vast werk Duwbak 1500 t, 71x10.40x2.50, geb Polen Meerdere schepen op aanvraag Tel 0031(0)183-600192 / Fax 600391 Levering sept 2003 ! 135x15x3.50 casco (reeds gebouwd) 135x11.45x3.50 reeds gebouwd 70x9.50x3.20 casco voorschip Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 NIEUWBOUW CASCO Afm 110x11.45x3.65m, ORSOVA Afm. 110x11.45x3.65m, CHINA NIEUWBOUW CASCO DUBBELWANDIGE TANKERS Afm. 110x11.40x3.65/5.60m, 10 ladingtanks, 3800 cub.m. MDS 3168 ton, bj. 1989, afm. 110x11.40x3.73m, 1825 pk Cat, containerstuurhut, alu luiken, kopschroef MDS 2740 ton, bj. 1999, afm. 110x11.45x3.31m, 2x 1521 pk Cat, kopschroef 2x 350 pk Scania, 3 gen. 2x60 1x27 Kva MVS 2394 ton, bj. 1989, afm. 105x10.50x3.20m, 1750 pk ABC, alu luiken, kopschroef MVS 2142 ton, bj. 1988, afm. 110x9.50x3.12m, 1268 pk Cummins bj. 1994, alu luiken, kopschroef MVS 2000 ton, bj. 1980, afm. 95x9.50x3.22m, 1250 pk Cummins, bj. 1990, alu luiken, kopschroef MVS 1600 ton, bj. 1971, afm. 86x9.04x3.02m, 960 pk Cat bj. 1994/koprev. 2001, alu Friesche kap, kopschroef MVS 1150 ton, bj. 1965, afm. 73x8.29x2.81m, 620 pk Deutz 750 toeren rev. 1997, alu luiken, kopschroef MVS 1081 ton, bj. 1961, afm. 76x8.20x2.66m, 800 pk Deutz, rev. 1993, alu Friesche kap, kopschroef MVS 1038 ton, bj. 1929, afm. 67x8.20x2.82m, 456 pk Cat, bj. 2000, alu schuifluiken, kopschroef CONTAINERDUWBAK 2680 ton, bj. 1987, afm. 85.5x11.40x3.50m, 4 containers breed, 180 teus, kopschroef 350 pk Scania, voorzien van ADNR Bij diverse schepen is inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge starters om zelfstandig te worden. Postbus 386, NL 4460 AT Goes Hanekamdreef 1 - B-2900 Schoten Telefoon: 00-32-(0)3-6801350 Fax: 00-32-(0)3-6801355 Email: galle@euromaritime.com Nieuwbouw Motortankschip Casco's, Afm. 110m x 11m40 x 5m90/3m65, 3000 ton, 4000m 3 , levering december 2003 en juni 2004 "Ronald von Bremen", 2584 ton 1982, 110mx10m50x3m16, 2700m“, kopschroef MWM 216 pk, stalen vloer 12mm, autokraan 17 meter bj. 2003, MWM 1080 pk 1981 rev. 1997. (evt. inruil mogelijk) "Diaz", 2369 ton 1994, 105mx10m50x3m18, 3050m“, alu. Fr. kap luiken met luikenwagen, kopschroef Caterpillar 400 pk, 108 TEU, stalen vloer, Caterpillar 1380 pk 1994 koprev. 2000. "Johanna H", 1353 ton, 1963, 86mx8m20x2m73, 2000m“, alu. Fr. kap luiken met luikenwagen, kopschroef Daf 300 pk, Deutz 1055 pk 1991 volledige rev. 1999. "Martine", 1265 ton 1980, 81m50x8m08x2m76, 1800m“, alu. Fr. kap luiken met wagen, kopschroef Mercedes 200 pk, Mitsubishi 953 pk + koppeling bj. 2003. "Delta", 1254 ton 1966, 80m14x8m20x2m81, 1800m“, alu. schuifluiken, kopschroef Daf 220 pk, compleet nieuw alu. stuurhuis, Caterpillar 730 pk 1999. "Elan", 1067 ton 1958, 80mx8m20x2m51, 1550m“, alu. Fr. kap luiken met wagen, kopschroef GM 170 pk, autokraan 7m50, stalen vloer, GM 730 pk 1997. "Isarno", 757 ton 1964, 55mx7m20x2m71, 925m“, alu. Schuifluiken, kopschroef Daf 105 pk, stalen vloer bj. 2000, Caterpillar 480 pk 1995. "Tornado", 722 ton 1957, 57mx7m29x2m62, 1070m“, alu. Fr. Kap luiken met wagen, kopschroef Scania 150 pk, autokraan 7m, Volvo Penta 550 pk 1993. "Crescendo", 707 ton 1965, 62mx6m60x2m63, 1100m“, alu. Schuif/stapel luiken, kopschroef Daf 100 pk, Volvo 550 pk 1992 rev. 2002 volledig. "Sonja B", 534 ton 1962, 50mx6m60x2m57, 820m“, alu. Fr. kap luiken met wagen, kopschroef Daf 145 pk, Stork 282 pk 1962 rev. 1993. Cementtanker "Gratias", 317 ton, 1965, 40m68x5m09x2m35, 6 cement tanks, kopschroef Daf 145 pk, Cummins 300 pk 1999. (met vast werk) Deze aangeboden schepen zijn een kleine greep uit ons verkoopbestand, mocht U interesse hebben voor deze of één van de andere schepen uit ons bestand, bel ons dan gerust eens op voor verdere informatie. Tevens vullen wij ons verkoopbestand graag aan met nieuwe verkoopaanbiedingen, wilt u uw schip voor de verkoop aanbieden dan komen wij graag vrijblijvend een keer bij u langs. NIEUWBOUW zowel casco als compleet schip GEZOCHT mensen met overgewicht, ik help u uw doel te bereiken. Tel.078-6196769 mob.06-41933513 ja.zandstra@wanadoo.nl TE KOOP volledig opgeknapte dekschuit afm. 23x5 mtr, prijs € 7500,00. Tel. 06-55826463 GEVRAAGD kinderbox max 4x5 mtr evt met schommel. Tel. 06-10560098 GEVRAAGD stuurman met patent en dienstboekje voor mts 3000 ton, wk op/wk af. Tel.0653-711343 of 0651-530772 GEZOCHT matroos i.b.v. dienstboekje voor ms Patrisica, 1751 ton, omg. Dordrecht. Tel.06-55830263 of 0049-1716085362 GEVRAAGD deksman op mvs. Donauvaart. Tel. 0653-633345 GEVRAAGD volmatroos op m/s 1922 ton, int. vaart, i.b.v. geldig dienstboekje, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel.0653-686077 of 0049- 1716356540 GEVRAAGD deksman en matroos, int. vaart, loon en vrije tijd n.o.t.k., ms Isabelle. Tel. 0032-475 821238 Ched Kappers verkoopt (wegens verbouwing) zijn kappersstoelen, ideaal als tweede stoel in de stuurhut! k a p p e r s Prijs per stoel € 250,00. Pompstoel in hoogte verstelbaar. Er zijn er maar 7 dus op = op. Vanaf 30 mei op te halen. Interesse? Belt u dan met Ched Kappers 010-4843343/4865012

Een bewogen leven Willem Willemsen is vorige week donderdag, 17 april, honderd jaar geworden. Hij heeft (tot nu toe) een veelbewogen leven achter de rug in de binnenvaart. Toen hij werd geboren had zijn moeder een groentenwinkel aan het Stieltjesplein in Rotterdam. Zijn vader had een groot kanaalschip. Toen Willem elf jaar oud was, stierf zijn vader en ging zijn moeder met haar drie zoons varen. Ze verkocht het sleepschip en kocht twee kempenaars ervoor terug. Eén van PAGINA 9 23 APRIL 2003 de drie broertjes was verdronken en de twee anderen voeren ieder met een kempenaar verder. Willem’s enige broer verdronk echter ook en Willem was aldus de enige nog met een schip, samen met z’n moeder, totdat hij trouwde. In de Tweede Wereldoorlog verborg Willem zijn schip in de Biesbosch, maar de Duitsers vonden hem en vorderden het schip. Dat zonk tijdens de oorlog in oostelijk Duitsland. Toen had Willem al vijf kinderen met wie hij onderdook in Pannerden. Van daaruit ging Willem Willemsen varen als zetschipper. Na de oorlog ontving hij geld van zijn moeder en kocht hij een sleepbootje, de Charlotte, genoemd naar zijn tweede vrouw. Met de vijf kinderen voeren ze daar op, tot hij in België een ‘Sambrekast’ kocht. Die is naar IJmuiden gesleept, waar het schip wegens een faillissement moest wachten op het inbouwen van een motor. Vervolgens voer Willem jarenlang tussen Charleroi, Namen , Bambergen en de Ruhr. Willem heeft tot 70 jaar oud gevaren op dit schip. Nu is hij honderd en woont in Sas van Gent. Hij overleefde de tyfus, en toen hij 98 was, ontviel hem zijn elf jaar jongere vrouw. Zijn kinderen zijn Henny, Jan, Willem, Toon en Frans en werkten allemaal in de binnenvaart. Eén van zijn kleinzoons heeft nu een sleepbedrijf in Sas van Gent, Sawai Shipping en een vloot eetbare olie-tankers: Van der Valk bevrachters/Rederij Van der Valk. De brief De kinderen komen met de trein en het schip zal bijtijds vastliggen. Gelukkig wel. Want hoewel ze al goed zelf kunnen reizen vinden ze het toch wel lekker als ze met de auto van het station gehaald worden. Ieder komt immers met een fikse tas. En ook de post wordt meegenomen. De schippersvrouw is benieuwd of er een brief van haar vriendin bij is. Hoewel vriendin misschien niet het juiste woord is. Via via zijn ze met elkaar in contact gekomen en ontmoet hebben ze elkaar nog nooit! Ze kennen elkaar alleen via de brieven en een enkele pasfoto! De brieven zijn ook hoogst persoonlijk. Ook de schipper krijgt ze niet te lezen. Het is niet zo dat hij daarin slecht gemaakt wordt. Nee dat niet. Maar een beetje stoom afblazen doen beide vrouwen toch wel. De penvriendin woont in het noorden van het land en is met een boer getrouwd. En hoewel varen een totaal ander beroep is zijn er toch veel raakvlakken. Het is in ieder geval een beroep waarbij de partners veel bij elkaar zijn. En soms is dat wel leuk. Maar soms ook weer niet. De schippersvrouw ziet dat het tijd is naar het station te rijden. Soms valt het tegen met parkeren dus is ze liever ruimschoots op tijd. Ze geeft er niet om even te moeten wachten. Dan kan ze altijd nog een tijdschrift uitzoeken. Of zomaar een beetje naar andere mensen kijken. Zo ook deze keer. Ze is hier zo in verdiept dat ze nog maar net op tijd bij het juiste perron staat. De kinderen zijn blij om haar te zien. Na een week internaat is het ook weer fijn om naar boord te gaan. Ze zeggen meteen dat ze de post meegenomen hebben. Ze weten dat hun ouders graag met alles op de hoogte willen blijven. Hoewel ze zich soms afvragen waarom de zondag niet vroeg genoeg is daarvoor! Snel snuffelt moeder in het zakje en ziet De Brief er in zitten. Nog even en ze kan hem lezen! Ook al zijn de kinderen er. Ze heeft er altijd een enorme behoefte aan om haar post in te zien. Gewoon haar eigen ding kunnen lezen. Eenmaal aan boord gooien de kinderen hun tas in de slaapkamer en moeder zet thee. In de ijskast vinden de kinderen wat lekkers en de hond wordt geaaid. Ook hij is blij dat ze er zijn. Tijdens het thee drinken kijkt de vrouw met een schuin oog naar de post. Ze luistert naar de verhalen van de kinderen. Vertelt over de reis die ze gedaan hebben en de schipper vertelt over een aanvaring die hij gezien heeft. En dat vinden ze bar interessant ziet de vrouw. En aangezien haar man een goede verteller is gaat dit zeker een kwartiertje duren! Ze legt de post op het bureautje en grist haar brief er uit en stopt hem in haar zak. Daarna gaat ze naar de badkamer. Eindelijk kan ze even ongestoord genieten van de antwoorden die haar penvriendin voor haar geschreven heeft. Ze is ook zo verschrikkelijk benieuwd! Het zijn twee kantjes en het gaat over het samen werken van man en vrouw. Over de strubbelingen die het kan geven en vooral over het hoe daarmee om te gaan. Bij de tweede bladzijde knikt de vrouw in zichzelf. Ja, hier herkent ze wel wat in. Ook al gaat het daar om verzorging van dieren en bij haar om aanleggen van een schip. Ook de boerin kent geen veertigurige werkweek. En ook zij loopt meest in werkkleding rond. En de een maakt zich druk over de vrachtprijzen en de andere over wat de biggen op zouden moeten brengen. ‘Waar is mama,’ wordt er gevraagd en de brief gaat netjes gevouwen in haar broekzak en voor de goede orde gaat de kraan even open en dicht. Nu ze haar brief gelezen heeft is ze klaar voor alle andere dingen. Een antwoord kan maandag geschreven worden. Ze drinkt het kopje thee dat voor haar ingeschonken is en stelt voor om op zaterdag de stad in te gaan. Ze hoeven immers niet te varen! Dit voorstel wordt goed ontvangen en de brief gaat in haar eigen laatje van de secretaire. Goed opgeborgen! De Dood van Pierlala Oma, waar bent u nu? Maar pas nog was u een stem in mijn hoofd. Een stem die met de jaren steeds kleiner werd, totdat er zich een klein kanariepietje in uw keel nestelde, een beetje klein kwamen de woorden de laatste jaren. Ooit had u een klaterend volume waarmee u de doden zou hebben gewekt. Moeder heeft u vanmorgen gevonden in de slaapkamer. U lag vredig op bed, handen gekruist op uw buik, moe van het levenswerk. U lag er zo vredig bij dat niemand het in zijn hoofd zou halen u te wekken. U zou dit jaar 96 zijn geworden en uw sigaretten gerookt hebben, uw miljoenste sigaret. En niet te vergeten die borrel voor het slapen gaan natuurlijk. Dagelijks, elke avond. Op dit papier herrijst uw stem uit de as van woorden; even nu, uw stem in mijn oren. Woorden zijn ontoereikend en te bleek om van het verdriet van uw heengaan te vertellen. Nog maar een aantal dagen geleden had u een droom waarin u hard over de rivier roeide. Te hard om mensen aan boord te nemen die langs de kant stonden. Nu weten we waarom: er was geen plaats voor ons aan boord. Want waar u heengeroeid bent, daar moest u alleen naar toe. Mijn tranen Voor mijn oma Henriëtte Dorathea Maria Maas, genoemd Jetje, geboren 1 mei 1907 in Walsum, gestorven 7 april 2003 in Haaften. vallen op het toetsenbord van mijn computer, want ik weet dat u gewild had dat ik door zou werken, zou blijven schrijven tegen beter weten in, dat de dood onvermijdelijk is. As en woorden herrijzen op papier. Ik zou willen geloven dat er een God is die zich over u ontfermt; ik zou graag willen geloven dat u nu bij opa bent. advertentie Met dat beeld willen ze onze familie troosten, de goedbedoelende mensen. Maar hiermee zou ik u een heel klein beetje voor de gek houden, want uzelf 'geloofde op uw eigen manier' en minder in een troostende aanwezigheid van een hemel. En mocht-ie er toch zijn, die hemelpoort, dan zou u die arme Petrus toch maar het hoofd van zijn nek hebben gekletst. En natuurlijk zou u dan binnengelaten worden, want met een goed hart was u een goed mens. Na een druk schippersleven gingen u en opa met pensioen, en in een flat aan de Rotterdamse Mariniersweg wonen. Op de galerij zei u altijd goeiendag tegen Frans Vrolijk. 'Maar vind je hem dan niet eng, vies?' vroegen andere flatbewoners dan. Want Frans Vrolijk was homoseksueel. Maar dat maakte u niets uit. Homo, groen, zwart of kanariegeel: mensen waren mensen. Oma, waar bent u nu? Ik zie u op een foto, hier op mijn werkkamer. Ik heb dit portret van u altijd mooi gevonden, sereen, vredig; de glimlach van een mens in al haar breekbaarheid. Uw gezicht verlicht door gaslicht. U vond die foto verschrikkelijk. 'Ik lijk wel de Dood van Pierlala,’ zei u dan. Nu heeft de foto gelijk gekregen. Maar voordat u naar de andere kant van de rivier roeide, voor altijd, bent u wel vergeten de avond ervoor dat eeuwige borreltje te drinken. Handel & Scheepvaart BV - In- en verkoop van binnenvaartschepen - Exploiteren van binnenvaartschepen - Financiering voor binnenvaartschepen Het Tasveld 20a • 3342 GT Hendrik Ido Ambacht • Tel. 078 - 682 21 01 • Fax 078 - 682 21 04 E-mail: info@beijerland-trading.nl • Website: www.beijerland-trading.nl

De Binnenvaartkrant