Views
2 years ago

2003-09

  • Text
  • Nieuwe
  • April
  • Schip
  • Adverteren
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Pagina
  • Familie
  • Schepen

PAGINA 58 23 APRIL

PAGINA 58 23 APRIL 2003 Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel: 010-4003700 Fax: 010-4003730 www.rabobankshipping.nl E-mail: rabobankshipping@ rotterdam.rabobank.nl Rabobank Hardinxveld-Giessendam Peulenstraat 154 3371 AR Hardinxveld Tel: 0184-620447 Fax: 0184-620420 www.rabobank-hardinxveldgiessendam.nl E-mail: rabo.hardinxveld@tref.nl Wij wensen het Mts Ellen en haar bemanning Rabobank Shipping en Rabobank Hardinxveld-Giessendam feliciteren familie Groth met het nieuwe Mts Ellen en wensen hen een behouden vaart Wij leverden het stuurhuis met hefbeweging Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 Dutch Marine Trading b.v. een behouden vaart. Op het Mts Ellen leverden wij de ankerlieren, ankers en kettingen. Wij wensen Familie Groth een goede en behouden vaart. Dutch Marine Trading b.v. Tel: 0183 - 506989 Fax: 0183 - 663795 office@dmt-sales.nl www.dmt-sales.nl Gerben Donselaar: 06 - 20603528 Andre Schelling: 06 - 51506069 MARFLEX LEVERDE DE DEEPWELL EN NAZUIGPOMPEN LMNBB6LCOBLBPHQ-QRBJ WIJ WENSEN DE BEMANNING OP MTS ELLEN VEEL SUCCES EN EEN GOEDE VAART!!!!! TEL.: 0181 - 45 85 55 FAX : 0181 - 45 85 59 email: info@marflex.com website: www.marflex.com LEVERANCIER VAN DE HOOFDMOTOR type 8 M20 M.T.S. Ellen C.E. van ’t Hof B.V. Ringdijk 34 2981 EW Ridderkerk Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 Leverancier van: - Nivo - alarmering - Overvul beveiliging - Drukmeting en -alarmering - Temoeratuurmeting en -alarmering - Nivometing - TS96 Tanker Computer Systemen ◆ Niveau - alarmering ◆ Overvul beveiliging ◆ Drukmeting en -alarmering ◆ Temperatuurmeting en -alarmering ◆ Eclipse niveaumeting ◆ NXT Computer systeem ◆ Diepgang meting ◆ 40 KPA Alarmering Wij wensen Mts Ellen een goede en behouden vaart De enige leverancier van NXT Vraag vrijblijvend informatie over geïntegreerde meetsystemen en het NXT computer pakket! Wij wensen de familie Groth en de bemanning veel succes en een behouden vaart !"#$#%&'(#')#(*+,* -#%. /*01234,4550, 6789:;8*+,< =>?. /*01234+,05@5 5500*AB*C7"D"#EF9 #G>&% /*H>IJ#DK:7%&#".'%

PAGINA 59 23 APRIL 2003 Verkeersleider Dirk Zwijnenburg neemt afscheid Niet handhaven, maar dienen Stralend middelpunt was hij. Met zichtbaar genoegen nam Dirk Zwijnenburg de felicitaties in ontvangst temidden van vrienden en familie. Na bijna drieënveertig jaren van arbeid nam hij 26 maart op de Verkeerspost Dordrecht afscheid van collega’s, relaties én vaarweggebruikers. Door Cor Spek De functie van Zwijnenburg werd verleden jaar als ‘substantieel bezwarend’ aangemerkt. De scheidende verkeersleider: ‘Ik mag na vijftien jaar niet meer achter het radarscherm en ga met FLO (functioneel leeftijdsontslag – red.). Post Wemeldinge heeft dit toen aangekaart. Dat onderzoek duurde drie jaar. Er kwam een gelijkstelling met de posten langs de Westerschelde. Wij deden per slot van rekening hetzelfde werk. Vorig jaar kwam dat erdoor.’ Dirk Zwijnenburg is klaar voor het afscheid. ‘Ik heb bewust gebruik gemaakt van de regeling en stop nu twee jaar eerder. In een bureaufunctie had ik geen zin. Deze weg werd me gewezen.’ Mts Ellen (Vervolg van pagin 57) Alfred Groth kwam bij Veka via een advertentie in de krant. ‘Ik las het en belde op. Peter Versluis is toen meteen gekomen om te praten.’ Veka liet het casco in Plock in Polen bouwen. De reden dat Alfred Groth besloot een nieuwe, dubbelwandige tanker te bestellen, is een uiterst klinische overweging. ‘Het was na de verkoop van de Janna belastingtechnisch niet interessant om het niet te investeren. Ik moest teveel afrekenen. In verband met de toekomst van mijn zoon was een nieuwe tanker toch een goede investering.’ Dat het schip voor Jaegers Combitank zou gaan varen, stond van meet af aan vast. Want hoe zit het nou met die band tussen de familie Groth en Jan Ooijen? In 1974 ging Alfred Groth varen als kapitein op de tanker Hanna van rederij Katinka van eigenaar Van Haren. Jan Ooijen was daar al bevrachter in 1978. Toen Van Haren ermee stopte, kocht Alfred Groth de Hanna, doopte Dirk Zwijnenburg. Een man van woord en missie: zeggen en doen. Niet handhaven, maar dienen. (foto T2oP) Tussen de bedrijven door trok een stoet afscheidsnemers voorbij. Zwijnenburg genoot van alle aandacht: ‘Het doet me deugd, het is gewoon schitterend.’ Begon hij ooit als scheepsjongen bij Van Ommeren Tankvaart, in de loop der jaren haalde Zwijnenburg al zijn papieren. De binnenvaart kreeg steeds minder geheimen voor hem. Alle rangen hem om in Janna en na verloop van tijd kwam ook zijn zoon bij hem aan boord. De bevrachtingen van rederij Katinka werden ondergebracht in Ultratank van Jan Ooijen, en de Janna verhuisde mee, met nog vijf schepen. ‘Een leuke tijd,’ herinnert Jan Ooijen zich. De particulieren van het eerste uur participeerden ook in Ultratank met een minderheidsaandeel. Er kwamen nog wat schepen bij en op 1 januari 1995 fuseerde Ultratank met Kriesels Scheepvaart van tankvaartondernemer Ad Kriesels uit Rotterdam en werd zo Combitank. Enkele jaren later werd Combitank overgenomen door Jaegers, bij wijze van vooruitgeschoven post in de regio Rotterdam. En al die tijd voer de familie Groth met de Janna voor dit bedrijf. Vorig jaar werd de Janna verkocht en nu is daar dus een nieuwe tanker. De Ellen is genoemd naar de vrouw van Andreas. Op 19 april is voor het kantoor van Veka in Werkendam de Ellen gedoopt door de oma van Andreas. Ook Jan Ooijen zal bij de doop van de tanker van zijn vrienden aanwezig zijn. ‘Het is voor mij niet zomaar een schip. Ik voel toch iets van plaatsvervangende trots.’ doorliep hij. Van scheepsjongen naar matroos-motordrijver en van bootsman naar gezagsvoerder. In 1970 werd hij bij Van Ommeren duwbootkapitein. ‘Ik kon op alles varen’, zegt de sympathieke FLO’er. ‘In 1976 werd ik aangenomen bij Rijkswaterstaat directie Utrecht. Mijn standplaats werd Wijk bij Duurstede. Ik was hier een soort duvelstoejager,’ glimlacht hij. ‘Ik was sluiswachter, seinwachter, brugwachter en schipper op patrouilleboot RWS 54.’ In 1983 verruilde Zwijnenburg dat werk voor de verkeerspost Dordrecht. ‘Het gebied trok Brinkmann & Niemeijer Motoren brengt, samen met dochteronderneming De maas, een serie kleine scheepsdiesel generatorsets op de markt. De Triton marine-serie is een dieselgeneratorset aangedreven door een Lister-Petter dieselmotor. me aan. Ik ben in Rotterdam geboren en zeilde op de Oude Maas.’ De toekomst ziet de scheidend verkeersleider met vertrouwen tegemoet. Hij is niet bang in een zwart gat te vallen. ‘Ik ben lid van Schuttevaer en van de Vereniging Binnenvaart. Ik heb een dochter en familie in Australië. Dat land is wezenloos groot. Ik ga straks zes maanden of zo met een campertje op pad.’ Zijn dierbaarste herinnering bewaart Zwijnenburg aan het feit dat hij ‘dienstbaar kon zijn aan de vaarweggebruiker. Ik heb iets kunnen betekenen voor de schipper. Ik was geen Nieuwe versie Stuwplan 2000 Het in 1995 op de markt gebrachte stuwageprogramma voor de containerbinnenvaart, Stuwplan 2000, heeft een opvolger gekregen in de vorm van Stuwplan 2000 Editie 2003. Het programma is geheel herschreven en aangepast aan de eisen van deze tijd, waaronder het werken met ADNR 2003. Op verzoek van de circa vijftig tevreden gebruikers van het oude programma heeft de nieuwe editie zoveel mogelijk van het uiterlijk van het oude programma behouden. De nieuwe versie is sneller, gebruiksvriendelijker en kent tal van nieuwe mogelijkheden. Met Stuwplan2000 Editie 2003 kan men eenvoudig containers inplannen met behulp van de pc. In de ideale situatie krijgt de gebruiker de laadlijst elektronisch toegezonden per e-mail, maar uiteraard kan de laadlijst ook handmatig worden ingegeven. Het programma kan zowel nieuwe laadlijsten als De Triton marine generatorsets zijn standaard leverbaar met vermogens van 6,5 tot 40 kVA bij 1.500/1.800 omwentelingen per minuut (in zowel één- als driefasen uitvoering). De sets zijn beschikbaar in open uitvoering op een skidframe met lekbak of in een geluidsgedempte uitvoering. De koeling van de set kan op ambtenaar om te handhaven, maar om te dienen. Zo heb ik het gevoeld.’ De gasten op de afscheidsreceptie bevestigden de missie van Zwijnenburg. Gebouwbeheerder Jan van de Vreede: ‘Het is een vrolijke kerel, bewogen met anderen die hart voor zijn werk heeft.’ Hoofd Dienstkring Koos Kamsteeg: ‘Het is een gedreven, rustige, zeer vakkundige man. Een rots in de branding.’ Krijn Kik, samen met zijn vrouw, over Zwijnenburg: ‘Het was een machtige collega. Hij stond altijd voor iedereen klaar en was bevlogen met zijn werk.’ Kathodische bescherming onderwaterschip Nederlof Scheepsbouw uit Geertruidenberg experimenteert, samen met de firma Corrosion & Water Control uit Moerkapelle, al enkele jaren met een revolutionaire onderwaterbescherming van binnenvaartschepen. In plaats van de gebruikelijke teervervangende lagen in combinatie met opofferingsanoden op het onderwaterschip gebruikt de werf een elektronisch systeem met actieve sensoren. Een computergestuurd zwak elektrisch spanningsveld beschermt het schip tegen corrosie en aangroei. Triton-generatorsets Overzichtelijke informatie over geladen containers. Twee schepen van Rederij Cement Tankvaart varen nu al ruim twee jaar met dit systeem rond zonder enig teken van corrosie of aangroei. Dit resultaat is des te opmerkelijker omdat één van beide schepen vorig jaar onder het vlak schade heeft opgelopen. Daardoor is de verflaag onder de bodem over een grote oppervlakte afgeschuurd. Zelfs op de bijna blanke plaat is nog steeds geen teken van corrosie of aangroei zichtbaar. Directeur T. Nieuwenhuysen van Nederlof spreekt van een Een Triton-dieselgenerator. wijzigingen op de laadlijst verwerken. Nieuwe terminals worden daarbij automatisch in de terminaltabel opgenomen. Het programma geeft per laad- en losterminal aan waar er nog plaats is in het ruim. De introductieprijs van Stuwplan 2000 Editie 2003 bedraagt € 1.500 voor nieuwe gebruikers en € 249 voor bestaande gebruikers. Voor meer informatie: Lyrae Automatisering, (020) 486 24 66. doorbraak: ‘We hadden uitgerekend dat we met die kathodische bescherming de vaartijd tussen twee onderhoudsbeurten konden rekken. Nu blijkt eigenlijk dat we het schip niet eens hoeven te behandelen met conventionele teervervangende lagen of vinyl.’ Het systeem is inmiddels goedgekeurd door Lloyds. Verwacht wordt dat binnenkort ook een goedkeuring wordt verleend voor ADNR. Informatie: Nederlof Scheepsbouw, (0162) 51 22 90. een tweetal manieren geschieden; door middel van een opgebouwde warmtewisselaar en zeewaterpomp of door middel van aansluiting op een kielkoelsysteem. Brinkmann & Niemeijer is importeur voor Nederland van Lister-Petter en Daewoo en is dealer van John Deere en Perkins. De producten worden geleverd aan de binnenvaart, visserij, patrouilleschepen, werkboten en jachten. Informatie: Brinkmann & Niemeijer Motoren, telefoon: (0571) 27 69 00.

De Binnenvaartkrant