Views
1 year ago

2003-09

  • Text
  • Nieuwe
  • April
  • Schip
  • Adverteren
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Pagina
  • Familie
  • Schepen

PAGINA 54 23 APRIL

PAGINA 54 23 APRIL 2003 Dutch Marine Trading b.v. Op het Ms Factotum leverden wij de ankerlieren, ankers en kettingen. Wij wensen familie Pikaart een goede en behouden vaart. Dutch Marine Trading b.v. Tel: 0183 - 506989 Fax: 0183 - 663795 office@dmt-sales.nl www.dmt-sales.nl Gerben Donselaar: 06 - 20603528 Andre Schelling: 06 - 51506069 Wij leverden de BP smeermiddelen, gasolie en scheepsbenodigdheden en wensen de familie Pikaart een behouden vaart met het ms Factotum Wij verzorgden de isolatie voor de woning en wensen de familie Pikaart een behouden vaart met het Ms Factotum Unisol Isolatietechniek BV Ramgatsweg 11b 4941 VN Raamsdonksveer Tel: 0162 - 684869 Fax: 0162 - 511959 Merwedesingel Waterzijde Postbus 54 - 3350 AB Papendrecht Tel.: 078 - 6410688 Fax.: 078 - 6150955 Dekatel 16495 Wij wensen het Totaal geïnstalleerd “Dolderman” vermogen: 4244 pk Hoofdmotor: 2x Caterpillar, type 3512B Boegschroefmotor: Caterpillar, type 3508B Generatorsets: 2x John Deere, type 4045TF158 met Stamford generatoren ms "Factotum" goede vaart en veel probleemloze draaiuren dolderman bv Postbus 266 3300 AG dordrecht binnenkalkhaven 17 3311 JC dordrecht telefoon 078-613 82 77 fax 078-6144887 www.dolderman.nl Wij leverden het stuurhuis met hefbeweging Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 Ms Factotum en haar bemanning een behouden vaart. "Wij bedanken Dolderman B.V. en familie Pikaart voor de prettige samenwerking en het in ons gestelde vertrouwen. Wij wensen ms "Factotum" en haar bemanning veel succes en een behouden vaart." Wij leverden de volgende pompen : 2 x APH S63G32T 7,5 kW 400V 2" dekwaspomp 1 x APH S105G32T 5,5 kW 400V 4" ballastpomp 1 x APH S80G321T 4,0 kW 400V 3" algemene dienstpomp 2 x APH S40GC32T 1,1 kW 400V versnijdende zwartwater pomp 2 x APH MP120/5AT-100 CL 0,88 kW 400V hydrofoor met 100l tank 2 x APH UV-700 230V UV-drinkwaterfilter compleet 1 x APH TB90BRt 0,59 kW 400V gasoliepomp 2 x APH MAN 250/20G65-EXD 1,8 kW 400V Eexd-IIB-T4 grofvuil lens-klokpomp Complete pakket trillingsdempers en compensatoren ALL PUMPS HOLLAND B.V. Postbus 50 Tel. (0317) 62 00 95 3910 AB Rhenen Fax (0317) 62 01 94 Perfect in pompen

De papieren sorteerder PAGINA 55 23 APRIL 2003 ANKERBOL – een serie waarin schippers ‘voor anker’ vertellen over ‘toen’ en ‘nu’: wat doet een gepensioneerde schipper vandaag en hoe zag zijn vaart er vroeger uit? In de vijfde aflevering praat schippersechtpaar Wim (75) en Jannie van Leeuwen (72) (ex ms Mon Desir) over ‘nu’. niet een groot gat? De vraag is nog niet weggestorven of het antwoord klinkt al: ‘Er kwam toen een neef die me vroeg op zijn nieuwe schip mee te varen. Ik had mijn Rijnpatent geldig gehouden. Dus kon ik aan boord voor de papieren. Overdag kon ik dan een klein beetje sturen. Ik was zo de papieren kapitein.’ Wim van Leeuwen zit op zijn praatstoel. Er zijn weinig vragen nodig om het gesprek te laten vlotten. De oud-schipper heeft kruit genoeg voor een boek vol. Een beetje bijsturen is hooguit nodig om terug te keren naar de hoofdlijnen van het gesprek. Zijn vrouw Jannie, uit het zorgzame hout gesneden, zorgt voor de koffie en houdt de speculaas op het schoteltje in de gaten: ‘Wel opeten hoor!’ Schrijven en sorteren Op 59-jarige leeftijd, nu vijftien jaar geleden, stopte Wim van Leeuwen met varen. Op 16 mei 1988 ging hij bij firma Topec in Papendrecht aan de slag als magazijnmeester. De datum is exact bekend. Kunst, als je weet dat de gewezen schipper alles vastlegt, keurig in een boekje. De handmatige voorloper van een modern databestand. ‘Toen ben ik pas gaan werken’, lacht de gewezen schipper. De strekking van de grap is voor binnenvaarders duidelijk. Hij vervolgt: ‘Het voordeel van het werken aan de wal was dat we de kinderen geregeld konden bezoeken.‘ Gaapte er na de pensionering Het aan de Werkendamse Beatrixhaven gevestigde bedrijf Ara Bulk bestaat sinds 1 januari van dit jaar. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in transporten over de Europese binnenwateren. De basis bestaat uit een hoogwaardige en gevarieerde vloot bestaande uit duwbakken met een inhoud van 2900 tot 5300 ton en een totale capaciteit van circa 130.000 ton. Dan komt er dat moment dat de schipper zich los gaat weken van zijn bedrijf. Het gevoel, de binding neemt af. Van Leeuwen: ‘Dat meevaren was leuk, maar inmiddels had je in Papendrecht wat opgebouwd. Ik was lid geworden van de postzegelclub, ik had de bibliotheek hier. Ik lees zes kranten op een dag. Toen ontdekte ik de computer. Dat ging via mijn schoonzoon. Die zei: “Pa, je moet eens wat meer doen dan lezen en puzzelen.”’ Jannie barst in schaterlachen uit. ‘Eerst zag ik mijn schoonzoon ’s nachts tot drie uur achter dat ding zitten. Ik dacht: “Dat wil ik niet!” Maar ja… Uiteindelijk toch begonnen via het Dienstencentrum hier. Nu krijg ik er aardigheid in en is het één van mijn hoofdhobby’s geworden.’ De vraag wat Van Leeuwen zoal op de computer doet, pareert hij lachend: ‘Wat doe ik er niet op? Ik ben mijn leven lang een schrijver geweest.’ Ara Bulk beschikt over hoogwaardige vloot duwbakken Wim en Jannie van Leeuwen. Wie schrijft die blijft. (foto T2oP) Onwillekeurig gaan de gedachten uit naar novellen, gedichten en andere versregels. Dát blijkt een misvatting. Van Leeuwen bedoelt meer dat hij álles noteert wat hij belangrijk vindt. Namen, adressen en data. Vanaf 1962. Dan pas valt het kwartje. Het opschrijfboekje eerder die middag komt weer in herinnering: de handmatige voorloper van het moderne databestand. Zijn passie voor de computer blijkt dus een fraaie combinatie te zijn van het goede van ‘toen’ en het snelle van ‘nu’. Dat heet met je tijd meegaan. ‘Pas geleden heb ik een doos omgekeerd met overlijdensberichten. Ik wilde weten hoe oud die mensen geworden zijn. Dat heb ik in mijn computer gezet.’ Sorteren en vastleggen. Van Leeuwen gaat er heel ver in. ‘De boeken die ik ooit in mijn leven gelezen heb, van welke schrijvers, leg ik vast. Ik heb een systeem met een kruisje welke ik goed vind en welke niet. Dat doe ik ook met sprekers in onze Gemeente. Een goeie is er eentje met vier kruisjes. Ik ben altijd een sorteerder geweest. Daarom beviel het baantje van magazijnmeester me ook zo goed. Alles sorteren en uitzoeken. In de machinekamer kende ik in het donker de weg. Ik wist waar alles stond.’ Prachtig is het om perfectionist te zijn. Het kost alleen wel heel veel tijd. De gepensioneerde Van Leeuwen steekt zijn tijd in een bijzondere liefhebberij, die hij zelfs tijdens het tikken van de breipennen van zijn echtgenote (haar hobby) zou kunnen beoefenen. Ongetwijfeld legt hij ooit het gemiddeld aantal steken op haar breipen nog eens vast in een schema. Nieuw casco doormidden gebrand Door Jan Hoek Naast directeur Ad van Berchum zijn Hans van de Geer en Joop Hekkema bij het bedrijf werkzaam. Hans van de Geer is verantwoordelijk voor de dispositie. Onlangs is Joop Hekkema als commercieel manager in dienst getreden, zodat vraagstukken op het gebied van bulktransport en (drijvende) opslag van bulkgoederen nog sneller en adequater opgelost kunnen worden. Directeur Ad van Berchum vertelt over de rederij: ‘Met Ara Bulk Transport beschikten wij reeds over een aantal eigen duwbakken en met de overname van de vloot van De Beijer werd dat aantal aanzienlijk uitgebreid. We hebben miljoenen geïnvesteerd om onze vloot in perfecte conditie te brengen en aan te passen aan de strenge eisen van deze tijd. We hebben onder andere de luikenkappen en de lieren vernieuwd. Met de verschillende vernieuwingen blijft de kwaliteit van de goederen gewaarborgd; die investeringen moeten de klant dan ook het nodige vertrouwen geven.’ ‘In mei komen er door een overname nog eens zo’n tien duwbakken bij, die eveneens in optimale conditie zullen worden gebracht. Het totale aantal duwbakken in eigendom bedraagt dan twintig. Daarnaast opereren wij nog met een 14-tal duwbakken die op Joop Hekkema, Ad van Berchem en Hans van de Geer (vlnr) (foto de Binnenvaartkrant) lange termijn worden ingehuurd van particuliere eigenaren.’ ‘We zijn een innovatieve, nieuwe speler op de markt en een betrouwbare partner voor bestaande en toekomstige klanten,’ aldus Van Berchum. ‘Ara Bulk vormt op logistiek gebied een prima aanvulling, zeg maar toegevoegde waarde voor de opdrachtgevers. Door de structuur van onze organisatie zijn wij in staat snel en adequaat te reageren en in de gelegenheid om voor schijnbaar onoplosbare vraagstukken toch een passende oplossing te bieden.’ ‘Door onze organisatie bewust klein te houden kunnen we de overheadkosten zo laag mogelijk houden, waardoor we in staat zijn scherpe prijzen aan te kunnen bieden. Onze kennis en ervaring op het gebied van transport en logistiek stelt ons bovendien in staat om in combinatie met binnenvaarttransporten het complete proces op de meest optimale wijze te organiseren.’ ‘Met andere woorden: We kunnen ook alle logistieke diensten er omheen regelen. Het bulktransport met de duwbakken kan bijvoorbeeld gecombineerd worden met opslag in duwbakken of wegtransport.’ Ara Bulk vervoert, zoals de naam al aangeeft, voornamelijk vanuit de havens Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen, maar ook binnen de genoemde havens zelf. Ad van Berchum vertelt verder: ‘In Rotterdam beschikken we over de eigen havenduwboot Ad, die in dat havengebied voor ons de basis vormt voor het laden en lossen. Voor het verplaatsen buiten de havens wordt gebruikt gemaakt van een netwerk van duwboten.’ ‘De vloot wordt desgewenst aangepast aan de vraag van onze opdrachtgevers. De al langer actieve BV Ara Bulk Trading, die zich voornamelijk bezighoudt met de in- en verkoop van duwbakken, vormt hierbij een perfecte aanvulling. We richten ons op een scala van potentiële opdrachtgevers, zoals productiebedrijven, bevrachters en handelaren.’ Voor vrijblijvende kostencalculaties, haalbaarheidsstudies en offertes kan contact worden opgenomen met Ara Bulk. Directeur Gerard Sander van Volharding Shipyards en de directeuren Chris de Jonge en Edwin Petersen van Ocean Drive Holland, voor het doorgebrande casco. (foto Dick M’) Nog geen meter gevaren hebben en dan al ontmanteld worden. Het overkwam het casco van wat het langste binnenvaartcruiseschip van Europa had moeten worden. Eind maart werd het 135,75 meter lange casco doorgebrand op de Volharding Shipyards. De Harlinger werf bouwt het achterste deel om tot een lounge- en evenementenschip voor Ocean Drive Holland. Dat Amsterdamse bedrijf kocht het casco nadat de Russsische werf waar het gebouwd is, failliet ging. Aanvankelijk wilde Ocean Drive Holland het schip in zijn oorspronkelijke vorm af laten bouwen. Omdat het aantal te bereiken locaties daardoor beperkt zou worden, omdat zo’n groot schip nu eenmaal niet op alle vaarwegen uit de voeten kan, werd besloten het schip te verkleinen. In september moet de om- en afbouw voltooid zijn. Het schip, dat plaats biedt aan vijftienhonderd personen, wordt dan meteen ingezet voor diverse evenementen. Het is bedoeld voor mini-concerten, modeshows, dance- en personeelsfeesten en produtpresentaties door bedrijven die meerdere steden willen aandoen. Op het bovendek komt een landingsplaats voor helikopters.

De Binnenvaartkrant