Views
1 year ago

2003-09

  • Text
  • Nieuwe
  • April
  • Schip
  • Adverteren
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Pagina
  • Familie
  • Schepen

PAGINA 52 23 APRIL

PAGINA 52 23 APRIL 2003 Rabobank Papendrecht-Alblasserdam wenst de Ms Factotum en bemanning een behouden vaart Rabobank Papendrecht-Alblasserdam B r e d e r o d e l a a n 2 3 3 5 3 G C p a p e n d r e c h t Te l : 0 7 8 - 6 4 2 1 2 0 0 F a x : 0 7 8 - 6 1 5 5 3 9 5 Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook familie Pikaart koos voor de EFM onderlinge schepen verzekering u.a. en verzekerde het Ms Factotum bij ons. Wij wensen het schip en bemanning een behouden vaart www.efmverzekeringen.nl SCHEEPSBOUW B.V. Wij leverden het casco aan de familie Pikaart en wensen hen veel succes en een behouden vaart met het Ms Factotum Biesboschhaven-Zuid 10-11, 4251 NM Werkendam, Telefoon : (0183) 505230, n.o.z.Fax : (0183) 505660 WIJ FELICITEREN DE FAMILIE PIKAART MET HET NIEUWE MS FACTOTUM EN WENSEN HEN EEN BEHOUDEN VAART Wij leverden de stoffering op het Ms Factotum en wensen de familie Pikaart een goede en behouden vaart Baanhoek 182b, 3361 GN Sliedrecht, Tel: 0184 - 493888, Fax: 0184 - 493889 Klop Kerkbuurt 134 -138 33 XM Papendrecht Telefoon 078 - 61 50 506 Veerweg 11 3351 HB Papendreacht Telefoon 078 - 64 14 752

Dolderman heeft in het verleden al vier motoren aan de familie Pikaart mogen leveren. De eerste Caterpillar werd in 1984 geleverd en betrof een hermotorisering. Alle leveringen werden tot volle tevredenheid van Hans en Jolanda Pikaart en zoon Remco uitgevoerd, zodat het niet verwonderlijk is dat het Dordtse bedrijf ook de twee motoren (2 x 1521 pk) voor het 135 x 14,20 meter grote nieuwbouwschip Factotum mocht leveren. Door Jan Hoek Het tonnage van het schip is circa 4700 ton en het laadvermogen 336 TEU. De door Jan Verhaar geleverde boegschroefinstallatie is een Omega 31170 met een maximaal vermogen van 1500 pk bij 1800 omwentelingen per minuut; het geïnstalleerde vermogen aan boord van de Factotum is 1100 pk. De Omega-boegschroef heeft een stuwkracht van 8-8,5 kilo per pk; deze hoge stuwkracht betekent meer veiligheid, beter manoeuvreren en een kortere actie/reactie in moeilijke omstandigheden. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het casco van de Factotum in Duitsland gebouwd zou worden, maar een faillissement van de Duitse werf gooide roet in het eten. Bij het laatste transport uit China bleek een casco te zitten dat nog vrij was en na wat onderhandelingen kwam dat in de plaats van het bij onze oosterburen bestelde casco. Hoofdaannemer voor de afbouw van de Factotum, Latijn voor manusje-van-alles, is Dolderman, die ook alle onderaannemers benaderde. De opdracht voor de boegschroef kreeg Jan Verhaar Boegschroefinstallaties. Dick- Jan de Blaeij van het in Oegstgeest gevestigde bedrijf zegt daarover: ‘De installatie heeft een schroef van 1700 mm, vier bladen en is gemaakt van CuNiAl. De Omega 31170 is de op één na grootste boegschroef; alleen hebben wij de grotere broer van 2000 pk tot nu toe alleen maar aan de bagger- en supply branche PAGINA 53 23 APRIL 2003 MS Factotum: een makkelijk manoeuvreerbaar manusje-van-alles WIE LEVERDEN AAN HET MS FACTOTUM Veka Scheepsbouw bv Levering casco Rabobank Papendrecht Financiering Haniël Transport Maatschappij Bevrachting EFM Onderlinge Schepenverzekering Verzekering Dolderman BV Volledige afbouw, levering en installatie hoofdmotoren, generatoren, boegschroefmotor Amco Compressoren BV Compressoren Mercurex BV Technisch Bureau Uitlaatdempers Rubber Design BV Flexibele opstelling hoofdmotoren, woning en uitlaatgassystemen Antwerpse Motorenwerke NV 2 Reintjes keerkoppelingen AMW Schroef Van de Giessen 2 x Optima straalbuis diam. 1712 mm IHC Lagersmit Schroefaskokerafdichtingen Supreme LD 190 Verhaar Omega bv Omega Boegschroef 31170 - 4 K aandrijfvermogen 1065 pk/1800 tpm NRF BV Beunkoelers Kampers Scheepskonstruktie BV Stuurhuis met hefbeweging HO Beerens BV Radarmasten, stuurhuistrap, BX deuren, RVS machinekamerdeur, heklichtbeugel met vlaggenstokhouder, wentelroeftrap, zwemtrap en boordlichtbakken Van der Velden bv Besturingssysteem HP 5500, roeraandrijving type 4 DWK 6080/65, Hydrodynamische profielroeren HD 220 (4) hydrauliek achterschip Alphatron Marine BV Navigatieapparatuur Teus Vlot scheepselectro van Wijnen Electrische installatie Rafa Scheepsramen Verveer Scheepsbetimmeringen bv Volledige betimmering Keukenline Keukens LCV Sanitair Unisol Isolatietechniek BV Isolatie van de woning Speedheat Rotterdam Vloerverwarming en verwarmde kledingkast in stuurhuis Klop Woonwinkel Papendrecht Volledige stoffering Airconomics Airco installatie DMT Dutch Marine Trading BV Lieren, ankers en kettingen Windex Engineering BV RVS afsluitbare Ventilatie roosters / brandkleppen (SI gekeurd) Wemmers Autokranen 18 mtr. uitschuifbaar/ 1500 kg All Pumps Holland bv 2 x 7,5 kW dekwaspomp, 1 x 5,5 kW ballastpomp, 1 x 4,0 kW algemene dienstpomp, 2 x 1,1, kW versnijdende zwartwaterpomp, 2 x 0,88 kW hydrofoor met 100 l tank, 2 x UV drinkwaterfilter compleet1 x 0,59 kW gasolie, 4 x 1,8 kW grofvuil lens-klokpomp tbv ADNR, compleet pakket trillingsdempers en compensatoren Lubricants Nederland bv BP smeermiddelen Bunkerstation Papendrecht Levering BP smeermiddelen, gasolie en scheepsbenodigdheden KMA Administratiekantoor Accountant Tresco Navigation Systems bvba Tresco radarpilot en Tresco Inland Ecdis De Factotum, klaar voor de eerst reis. (foto’s de Binnenvaartkrant) verkocht. De Factotum en de onlangs afgebouwde Zembla van familie Van de Wijgaart zijn voor ons de eerste binnenvaartschepen die wij met dit type boegschroef hebben uitgerust.’ ‘Een veelgehoorde opmerking van concurrenten is dat er op de Omega-boegschroef zoveel leidingwerk is gemonteerd. Dat is absoluut waar, maar ook absoluut noodzakelijk. Buiten het gebruik als boegschroef wordt de installatie ook toegepast als voortstuwing voor onder andere veerponten, baggerschepen en zelfvarende boorplatforms. In dergelijke gevallen dient er een installatie geleverd te worden die een minimale revisietijd heeft van circa 15.000 uur; de tandwielkast van de Omega boegschroef is uitgelegd voor 25.000 draaiuren. Ook aan boord van de Factotum is de installatie uiteraard uitgelegd voor continu bedrijf.’ Koppelflens Elke kast is voorzien van oliesmering (druksmering), een filter en tevens uitgerust met een thermostaat om de olietemperatuur op ongeveer 60 graden te houden. Indien de olie niet zou worden gefilterd en gekoeld, gaat de levensduur drastisch terug naar ongeveer vier- tot zesduizend draaiuren. Vergelijk dit met een keerkoppeling en je kunt volgens De Blaeij na een goed jaar varen minimaal één à twee weken aan de kant voor Verhaar Omega levert de grootste boegschroef aan de binnenvaart. een totale revisie van de keerkoppeling. Alle Verhaar tandwielkasten zijn voorzien van een dubbele lagering voor het grote tandwiel, zodat een constante speling tussen de wielen onder elke belasting wordt gewaarborgd. De Blaeij somt nog een aantal voordelen van de Omegaboegschroef op: ‘De tandwielkast is door middel van een koppelflens gemonteerd aan de schroefas. Hierdoor is het niet mogelijk dat in geval van olielekkage van de tandwielkast de olie buitenboord komt; omgekeerd kan er nooit water in de tandwielkast komen. Een ander voordeel van een koppelflens is dat bij lekkage van de schroefas in amper een uur de schroefaskeerring vervangen kan worden zonder dat er ook maar één item gedemonteerd De voortstuwing wordt verzorgd door twee Caterpillar-motoren. hoeft te worden. Ofwel een forse besparing in tijd uitgedrukt in arbeidsloon en ligtijd.’ ‘Geen enkele Jan Verhaarboegschroef verlaat de productiehallen voordat met uitvoerige testen het probleemloos functioneren ervan is gewaarborgd. Daarom bieden wij onze klanten met een gegarandeerd betrouwbare kwaliteit waar voor hun geld. Onze boegschroeven worden geleverd met certificaten c.q. typegoedkeuringen van diverse classificatiebureaus, waaronder Germanischer Lloyd, Bureau Veritas, Lloyds Register of Shipping en American Burea of Shipping.’ Beerens De aan de Beatrixhaven gevestigde handelsonderneming Beerens leverde voor de Factotum een compleet pakket dat gelijk een aardig beeld geeft van de leveringsmogelijkheden van dit Werkendamse bedrijf. Voor het nieuwbouwschip van de familie Pikaart leverde Beerens namelijk radarmasten, stuurhuistrap, BX-woningdeuren, roestvaststalen machinekamerdeur, heklichtbeugel met vlaggenstokhouder, een wentelroeftrap, loopplanken, zwemtrap en boordlichtbakken. ‘Naast deze materialen biedt ons leveringsprogramma een zeer uitgebreid totaalaanbod van aluminium en roestvaststalen radarmasten, in vele types, scheepsbenodigdheden, navigatiemiddelen, kinderboxen en dergelijke. In Werkendam beschikken we over een eigen steiger waar de klant altijd weer tevreden vertrekt,’ aldus Albert de Weerd. ‘Handelsonderneming Beerens vormt samen met Broeckx, ABBS en TecMon dé oplossing voor alles op het gebied van aluminium, roestvaststaal, hydrauliek, reparatie en montagewerk.’ Volgens hem worden producten van Beerens veel nagemaakt, maar zelden overtroffen. Hij vervolgt zijn verhaal: ‘Als een schipper een nieuwe woningdeur wenst, als hij vindt dat de radarmast niet snel genoeg zakt of als hij zijn schip van voor naar achteren eens totaal wil verfrissen, zijn wij het juiste adres.’

De Binnenvaartkrant