Views
2 years ago

2003-09

  • Text
  • Nieuwe
  • April
  • Schip
  • Adverteren
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Pagina
  • Familie
  • Schepen

PAGINA 4 23 APRIL

PAGINA 4 23 APRIL 2003 PERSONEEL GEVRAAGD ADBEMAR UITZENDBUREAU b.v. Op zoek naar een nieuwe uitdaging in de Binnenvaart? Wij hebben diverse mogelijkheden voor u, afloswerk maar ook vaste dienstverbanden. Per direct zoeken wij: MATROZEN / STUURLIEDEN I.b.v. een dienstboekje I.b.v. Rijnpatent en / of Groot Vaarbewijs Petro Assistance b.v. is als gespecialiseerd bedrijf o.a. actief in de (petro)chemische industrie en levert personeel op vaste projecten bij opdrachtgevers en heeft een speciaal flexteam van Allround Oil Movement Operators die onze 24-uurs klanten bedienen. Om een groot aantal van onze openstaande vacatures bij opdrachtgevers te kunnen invullen, zijn wij momenteel op zoek naar: Voor informatie: Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht, the Netherlands Telefoon : 078-619 4342 Fax : 078-619 4866 E-mail: uitzendbureau@mercurius-group.nl OIL MOVEMENT OPERATORS (fulltime en oproepbasis) Dagdienst/Ploegendienst/flexteam Werkzaamheden o.a.: het laden en lossen van binnenvaart en zeegaande tankers met diverse producten. Algemeen veldwerk waaronder: drainen van landtanks, nemen van monsters, bedienen van pompen en afsluiters. Verladen van tankwagons en –auto’s. Vereist: Vapro, Votob, MTS AOT diploma of Zee/Binnenvaart. VCA certificaat. Ex tankvaart matrozen, stuurlieden en kapiteins hebben een pré en worden uitgenodigd om te solliciteren. Mocht u interesse hebben in een van onze vacatures of meer informatie willen hebben, verzoeken wij u z.s.m. contact met ons op te nemen voor het maken van een intakegesprek. Petro Assistance b.v. * Postbus 234 * 3190 AE HOOGVLIET * E-mail: sandra@psa.nl Telefoon: 010 – 295.71.55 * Fax: 010 – 295.07.55 * www.psa.nl Gevraagd op MTS Myriam II - Stuurman met patent - Matroos in bezit van dienstboekje. Vaarschema twee weken op, twee weken af. Reis en verblijfkosten vrij. Telefoon 0653-125906. Na 19.00 uur 078-6196090. website: www.binnenvaartkrant.nl Duw- Sleepdienst "CALYPSO" is met spoed op zoek naar een: ERVAREN MATROOS in het bezit van een dienstboekje/vaarbewijs. Ben je geïnteresseerd, neem dan contact op met mevrouw J. Grinwis - 0115-631000 of stuur je sollicitatie zo snel mogelijk naar: Scheldekade 57 - 4531 EJ Terneuzen Gevraagd: MATROOS op mts 3000 ton i.b.v. dienstboekje, 1 week varen, 1 week vrij. Tanker-ervaring gewenst. Tel. 078-6191040 06-53-104705 GEVRAAGD MATROOS op chemie-tanker, i.b.v. dienstboekje, 2 weken op / 2 weken af tel. 058-2120157 PER DIRECT GEVRAAGD MATROOS op M.S. CRIGEE int.vaart in bezit van dienstboekje. 2 weken op, 1 af en loon n.o.t.k Tel: 0651400379 of 004915114248386 of 0183-504059. Gevraagd op mts Brandaris Matroos & volmatroos i.b.v. dienstboekje, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 06-53 371465 Gevr. voor M.T.S. DIFF 2043T Jonge dyn. Stuurman met Rijnpatent Matroos met dienstboekje m/v 14/14, menage + reisk. verg. Info 0118 - 469242 of 06 41 61 58 06 GEVRAAGD: Volmatroos/stuurman op m.t.s. "Calcit 7". Loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 078-6816000 of 06-53125892 Gevraagd op mts Noorderhoofd Matroos & Volmatroos i.b.v. dienstboekje, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 0653-371465 gevraagd op containerschip stuurman met patent matroos (i.b.v. geldig dienstboekje) geregelde vrije tijd tel. 0653-585240 / 0653-534595 Verkiezingen voorbij?? U hebt een tweede kans!! Op zoek naar een goede plek voor uw kind?? Laat u informeren over onze internaten de Meerpaal (Capelle a/d IJssel) en de Singel (Dordrecht) (010-4513681) (078-6485555) Zie ook onze website www.de-meerpaal.nl www.internaat-de-singel.nl • een warm pedagogisch klimaat • individuele aandacht voor uw kind telt mee • ook als uw kind wat meer zorg vraagt • moderne fris uitziende huisvesting • een uitgewerkt kwaliteitsbeleid • goede bereikbaarheid openbaar vervoer • wekelijkse catechese in huis • veel aandacht voor schoolloopbaan (studiebegeleiders) • alle vormen van onderwijs in de buurt • computerlessen voor jonge kinderen • aparte ruimtes voor vrijetijdsbesteding voor jongeren • vrijgestelde recreatieleiding • grote activiteiten die indruk maken: Kunstminmusicals! kampen • een eigen gymzaal • zwemlessen voor rekening van internaat • groot speelterrein met o"a" een eigen voetbalveld en veel speelmogelijkheden Stidoca Úw keus voor kwaliteit!

Mercurius koopt ‘Neo Kemps’ De negen Neo Kemp en Neo K32/48 containerschepen van Barge Line Today worden deze week geïnspecteerd bij diverse werven. Indien geen gebreken boven water komen, worden ze nog deze week alle negen overgenomen door Mercurius Scheepvaart in Zwijndrecht. Barge Line Today wil niet doorgaan op de wijze waarop indertijd Neo Logistic Services (NLS) de schepen in de markt heeft gezet, in eigendom en als onderdeel van een strak geregisseerd logistiek systeem. De schepen zullen wel bij Barge Line Today blijven varen, maar de exploitatie ervan wordt overgelaten aan de nieuwe eigenaar. Zoals gebruikelijk zullen ze door Mercurius Scheepvaart worden verkocht in een franchiseconstructie aan particulieren. Directeur Robert Zimmerman Wat de ASV vertelt over een mogelijk gezamenlijk secretariaat van EBU en ESO zijn pure leugens, stelt VBR-bestuurder Karel Verberght, die al sinds de oprichting van de ESO in 1975 namens de VBR in de ESO mee vergadert. ‘We hebben met het ESO-bestuur anderhalf uur lang op Johan Paauwe (bestuurder ASV – red.) ingepraat om hem duidelijk te maken dat we helemaal niet van plan zijn om samen met de EBU een secretariaat te beginnen. Dat hij vervolgens aan zijn leden gaat vertellen dat het wel zo is kan toch niet. Er is sprake van een overlegplatform met de EBU.’ ‘What’s in a name?’ vraagt wil de prijs niet zeggen. ‘We betalen er een redelijke prijs voor; de nieuwprijs minus de afschrijvingen. We kiezen voor franchising, want we willen betrokkenheid van de mensen die ermee varen. Ze worden opgenomen in de groep, net als de River Hoppers.’ In eerste instantie zullen ze als containerschepen worden ingezet in de lijndiensten van Barge Line Today. ‘We willen elkaar toegevoegde waarde bieden. We denken oplossingsgericht en willen de aansluiting zoeken bij het werk met de grotere schepen bij BLT.’ Het gaat om negen schepen, en mogelijk nog een tiende die nog in aanbouw was en bij De Gerlien van Tiem ligt.’ Mogelijk dat de Neo Kemps’ later worden ingezet in het palletvervoer, waarmee door de River Hopper wordt geëxperimenteerd. ‘Vandalen fotograferen is enige remedie’ Risico’s op Amsterdam-Rijn Kanaal Op het Amsterdam-Rijn Kanaal bij de Prins Clausbrug (voorheen de Papendorpse Brug) lopen schepen het risico vanaf de brug te worden bekogeld. Het blijkt een plaatselijke sport te zijn om zakken cement, (flinke) stenen en alles dat voor het grijpen ligt, op de schepen te gooien. Behalve dat de schepen en aan boord staande personenauto’s worden beschadigd, lopen de mensen aan boord grote risico’s. Onlangs werd zelfs een elektriciteitskast losgerukt en van de brug gegooid. Het gevaarte bleef hangen aan elektriciteitsdraden. ‘Het enige dat je als schippers kunt doen is foto’s maken,’ zegt Jaco Lensen van het ms Novalis, voorzitter van de Koninklijke Schuttevaer afdeling Utrecht. ‘We hebben het op het Maas-Waal kanaal ook wel eens meegemaakt. Toen we foto’s gingen maken, renden ze weg. Je moet toch wat. Ja, je kunt daarmee ook hun woede opwekken, maar als je een zak cement naar je schip gegooid krijgt, dan mag je toch als schipper ook wel boos worden. Ze kunnen ook apparatuur raken waardoor het schip onbestuurbaar wordt. De stuurhut op een schip is hier niet op berekend.’ De brug is nog in aanbouw (het is de aansluiting tussen Utrecht en de nieuwbouwwijk Leidse Rijn), waardoor er veel bouwmateriaal ligt, waarmee kan worden gegooid. De KLPD reageerde vorige week in het Algemeen Dagblad met de opmerking dat de politie er weinig aan kan doen, omdat na een melding de daders snel gevlogen zijn. De situatie rond het Kanaleneiland in Utrecht is toch al slecht voor de scheepvaart. Veel schippers meren er niet meer af omdat er vaak wordt ingebroken. ‘Dat neemt echt toe de laatste tijd,’ aldus Lensen. De nieuwe verbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht gaat de Prins Clausbrug heten. De verkeersbrug, die dit voorjaar opengaat, werd tot nu toe aangeduid als de Papendorpse brug. Het idee de oeververbinding te vernoemen naar de vorig jaar overleden prins komt van een aantal buurtbewoners. De brug is ontworpen door architect Ben van Berkel en vormt een verbinding tussen Utrecht en het nieuwe stadsdeel Leidsche Rijn. ‘Pure leugens’ ASV-voorzitter Bauke Veltman zich af, in een reactie op de opmerking van Verberght. ‘Ze wilden iets samen doen met een kantoor en een persoon die ESO en EBU afvaardigt. Volgens mij kun je dat ook een gezamenlijk secretariaat noemen. Pure leugens? Het is de ASV-interpretatie van wat daar gaande is. Maar gelukkig heeft de Europese Commissie dit voorstel afgewezen, dus is de discussie van tafel.’ Veltman vindt het treffend dat de ASV via de mailing van Vaart.nl moest vernemen dat de EU had besloten en dat pas daarna de ESO die informatie verschafte. PAGINA 5 23 APRIL 2003 Twee winnaars Maritime Innovation Award 2002 Holvrieka Nirota en NovaTug wonnen maandag 14 april in het Rotterdamse Hulstkampgebouw beide de Maritime Innovation Award 2002. Het ‘excuus’ dat de jury kennelijk geen winnaar kon kiezen uit deze twee was wel terecht; de innovaties zijn zo verschillend dat niet van ‘concurrentie’ sprake kan zijn tussen deze twee inzendingen. De sublieme oplossing voor problemen van sleepboten die met grote krachten en gebrek aan wendbaarheid kampen, staat ver van de vinding van Holvrieka Nirota om goederen die doorgaans ingepakt op pallets staan, voortaan in grote, aangepaste bulkmodules te vervoeren. Het laatste systeem werkt in de praktijk al volop en blijkt ook een economisch succes. Het uit Sneek afkomstige bedrijf Holvrieka Nirota heeft hiermee een nieuw element aan de zeevaart toegevoegd. Vrachtschepen kunnen verbluffend eenvoudig worden omgebouwd om dit modulaire ladingsysteem toe te passen. ‘We liften mee op de droge lading,’ vertelde Rob Holthuizen van Holvrieka Nirota. Inmiddels zijn zes schepen van Cargill omgebouwd en ook is een laadinstallatie in Japan al gereedgemaakt om deze units te ontvangen. ‘We bouwden de installatie in Sneek en hebben het in Japan neergezet. Het enige dat ze nodig hadden was een stopcontact en voldoende spanning.’ De units hebben een eigen koelsysteem. De ring die op een sleepboot gemonteerd, de boot de mogelijkheid biedt om 360 graden rond te draaien ongeacht de krachten die er op de tros worden uitgeoefend, valt in de categorie dat niemand anders daar op is gekomen! Het bedrijf NovaTug vond in sleper Multraship uit Terneuzen een partner om het in de praktijk uit te proberen. Demonstraties hebben al uitgewezen dat een sleper voorzien van deze ring niet langer het risico loopt omver te worden getrokken. ‘De romp en de voortstuwing kunnen onafhankelijk van de sleepkabel draaien. Dit is letterlijk een revolutionair systeem,’ aldus Marcus van der Laan van NovaTug. Beide winnaars ontvingen de prijs uit handen van minister Roelf de Boer van Verkeer & Waterstaat. De demissionaire minister kreeg een hart onder de riem van professor dr.ir. Niko Wijnolst van Nederland Maritiem Land over een mogelijke voortzetting van zijn ministerschap nu de LPF weer kandidaat is als regeringspartij voor het tweede kabinet Balkenende: ‘Het komt wel goed, Roelf!’ Dat was dus niet het geval voor de derde genomineerde, het instituut Marin met als inzending het computerprogramma advertentie Quaestor, want die greep dus als enige naast de prijzen. Quaestor (Latijn voor bibliothecaris) is een programma dat andere programma’s ondersteunt bij het ontwerpen van vernieuwende onderdelen van schepen. Hierdoor is het niet langer nodig telkens opnieuw gegevens of formules in te voeren die toch altijd al worden gebruikt bij het berekenen van scheepseigenschappen. Er is zeventien jaar gewerkt aan dit programma, dat overigens elf jaar geleden ook al bestond, maar toen nog in een veel simpeler versie. Vereniging Holland Marine Equipment (HME) heeft eind 2000 de Maritime Innovation Award in het leven geroepen ter gelegenheid van het afscheid van haar toenmalige voorzitter, G.C.W. Speld. Deze prijs heeft ten doel meer bekendheid te geven aan de vernieuwende kracht die uitgaat van de maritieme en offshore toeleveringsindustrie, en ook om innovatieve ontwikkelingen binnen het maritieme cluster te stimuleren. De prijs werd voor het eerst in maart 2002 uitgereikt door toenmalig minister van Economische Zaken Jorritsma-Lebbink, aan het bedrijf Rubber Design. Dit clusterinitiatief wordt gedragen door Vereniging IRO en Vereniging Holland Marine Equipment en wordt ondersteund door de Stichting Nederland Maritiem Land. De meerwaarde van een goed beleid en goede voorlichting 254 MILJOEN TON 2000 203 MILJOEN TON 1989 vervoerd gewicht internationale binnenvaart 3,1 MILJOEN TEU 2001 250 DUIZEND TEU 1990 aantal containers per binnenvaart De binnenvaart mag zich verheugen in een toenemende belangstelling van overheid en bedrijfsleven. De groei zit er overduidelijk in, zoals u afleest aan de behaalde resultaten. Steeds meer klanten vinden de weg naar het water. Begrippen als ROC en modal shift zijn niet meer weg te denken. Mede dankzij de inspanningen van het ruim twaalf jaar bestaande Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) is het imago van de binnenvaart verbeterd. De afgelopen jaren zijn zo'n achthonderd binnenvaartondernemers de belangrijkste sponsors van het BVB. Daarnaast worden we ondersteund door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, het 23 BINNENVAART TERMINALS 2001 0 BINNENVAART TERMINALS 1980 binnenvaart terminals TOEKOMST- GERICHT / INNOVATIEF 2002 OUDERWETS/ ONBEKEND 1989 imago binnenvaart Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en Amsterdam, Weekblad Schuttevaer e.a. Ook onze A-sponsors zijn we zeer erkentelijk. We hebben met elkaar al veel bereikt. Maar we zijn er nog niet. Met de steun van álle binnenvaartondernemers kunnen we in de komende jaren nog véél verder komen. Daarom nodigen wij u uit om kennis te nemen van onze projecten en plannen om ook in de toekomst actief te blijven met het onder de aandacht brengen van de binnenvaart als milieuvriendelijke en filevrije vervoerstak. Weet u overigens dat u al voor € 0,14 per ton een gewaardeerd BVB-sponsor bent?! Bel voor meer informatie: 010 - 41 29 151. Vasteland 12 e , 3011 BL Rotterdam, Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam E-mail bvb@inlandshipping.com, Internet www.inlandshipping.com 67 NIEUWE SCHEPEN 2000 30 NIEUWE SCHEPEN 1999 5 NIEUWE SCHEPEN 1990 nieuwbouw binnenvaart Nederlandse vlag

De Binnenvaartkrant