Views
1 year ago

2003-09

  • Text
  • Nieuwe
  • April
  • Schip
  • Adverteren
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Pagina
  • Familie
  • Schepen

PAGINA 44 23 APRIL

PAGINA 44 23 APRIL 2003 SCHEEPVAARTBEDRIJF RENSEN BV Wij leverden het complete schip en wensen de familie Hoeykens en Biesboschweg 5 Tel. 0168 - 484555 4926 SJ Lage Zwaluwe Fax. 0168 - 484224 www.ebr-bv.nl Wij leverden het hefbare stuurhuis Wij wensen de familie Hoeykens en familie Peleman veel succes en een behouden vaart met het ms Dianthus de familie Peleman veel succes en een behouden vaart met het ms Dianthus SCHEEPVAARTBEDRIJF RENSEN BV Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht Tel. 078-6191233, Fax 078-6120653 Ook na werktijden altijd bereikbaar op telefoonnummer: 0653-383964 Wij wensen het ms “Dianthus” een goede en behouden vaart en... gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Familie Hoeykens en Familie Peleman van harte proficiat !! GEBOUW “WILHELMINATOREN” WILHELMINAPLEIN 12, 3072 DE ROTTERDAM TEL.: 010-411 95 95, FAX: 010-413 97 74, EMAIL:MAIL@OVERVLIET.NL, WWW.OVERVLIET.NL Hét adres voor elke schipper! wij verzorgden de complete afbouw van het ms Dianthus En wensen de familie Hoeykens en de familie Peleman een goede en behouden vaart H E T B E T E R E W E R K Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Telefoon: 0487 - 515544 b.g.g.: 0487 - 593786 of 591896. Telefax: 0487 - 517088

lengte van 105 meter en een breedte van 11,40 meter. Dat schip was het schip van Alexandra’s ouders geweest en de laatste drie jaar hebben wij er containers mee gevaren.’ De nieuwe Dianthus is 135 meter lang, 14,20 breed en heeft een diepgang van 3,15 meter. Het is een schip van 4000 ton. Met dit schip kunnen 336 TEU vervoerd worden. PAGINA 45 23 APRIL 2003 Familie Peleman blijft trouw aan naam ’We hebben altijd op een Dianthus gevaren’ Aflosser Naam en bloemen prijken op de voorzijde van de stuurhut. Over enkele weken vaart er weer een motorschip met de naam Dianthus. Dat is het nieuwe schip van het Belgische echtpaar Johnny en Alexandra Peleman. Voorheen voeren zij ook op een Dianthus, maar die was kleiner dan de nieuwe en die verkochten zij vorig jaar. De nieuwe Dianthus werd op de werf van De Gerlien van Tiem in Druten afgebouwd. Door Harrie van Eeuwijk De naam Dianthus had Johnny Peleman ook op zijn vorige schip staan. Hij voer vroeger, tijdens de periode van zijn militaire dienstplicht, bij de Belgische marine op een mijnenjager met diezelfde naam. ‘Het is een naam van een bloem,’ vertelt hij. ‘Al die Belgische marineschepen hadden bloemennamen en ik vond die naam zo mooi dat ik die later ook aan mijn eigen schepen gegeven heb. Dit is nu mijn derde Dianthus en we hebben altijd op een Dianthus gevaren. En ook op dit schip heb ik weer de afbeelding van die bloem op de voorkant van de stuurhut laten zetten.’ Johnny en Alexandra stammen uit rasechte Belgische schippersfamilies. Ook hun ouders en andere familieleden varen nog steeds. Johnny’s ouders hebben het motorschip Breughel en Alexandra’s ouders varen op de Acropolus. ‘Onze vorige Dianthus had een Peleman en zijn echtgenote wilden nu om diverse redenen een nieuw en een groter schip hebben. ‘Met dit nieuwe schip kunnen we veel meer containers en vracht meenemen,’ vervolgt Peleman. ‘Dat moet, omdat we mogelijk continu gaan varen. Dan moet er een aflosser komen als wij niet aan boord zijn en dat kost natuurlijk nogal wat. Daarnaast was het voorheen zo dat, als we een aflosser aan boord hadden, deze in onze woning gehuisvest was en dat vonden we niet zo prettig. Daarom hebben we op dit schip nu vier woningen: twee voorop en twee achterop. De aflosser kan dan in de andere woning die we achterop hebben en wij kunnen onze woning gewoon afsluiten.’ ‘Of we straks ook containers gaan varen, is nu nog niet bekend. We zijn in afwachting van een goed contract. We kunnen wel direct een contract krijgen, maar dat moet dan ook een beetje uitkomen met het feit dat onze kinderen op een internaat in Brasschaat zitten, want we willen de kinderen toch wel elk weekend aan boord hebben.’ ‘De woning die we voor ons zelf hebben, is veel groter en ruimer dan die op het vorige schip,’ vertelt Pelemans echtgenote. ‘Alles is nu heel mooi ingedeeld. Voor elk van de drie kinderen hebben we een eigen slaapkamer kunnen creëren en de hele woning en de stuurhut zijn van elektrische vloerverwarming voorzien.’ Het casco van het schip is afkomstig uit China. ‘We hadden het casco niet zelf besteld, maar we hebben het gekocht van Scheepvaartbedrijf Rensen,’ merkt Peleman op. ‘De makelaar is zelf naar China Johnny, Alexandra en hun drie kinderen staan te popelen om met hun nieuwe schip te gaan varen. (foto’s Harrie van Eeuwijk) geweest en heeft het casco daar goedgekeurd. Dat deed hij samen met Marcel Zweers, die projectleider Nieuwbouw hier op de werf is.’ Altijd voldoende De totale afbouw heeft ruimt vijf maanden geduurd. Half oktober van het vorig jaar begon men er aan. ‘We kwamen op deze werf terecht, omdat er al een zelfde soort schip hier werd afgebouwd. Dat schip hebben we bekeken en dat zag er allemaal prima uit. Daarom hadden we een groot vertrouwen in deze werf. Het is nu de eerste keer dat we met De Gerlien van Tiem werkten, maar alles verliep voortreffelijk tijdens de afbouw. De contactman hier op de werf was Marcel Zweers en daar was heel goed mee te werken. We hebben nooit problemen gehad en altijd werden de zaken naar wens opgelost.’ In tegenstelling tot andere schepen van dezelfde serie heeft dit schip één groot ruim. ‘We hebben allerlei moderne navigatieapparatuur aan boord. We beschikken over twee radars en overal camera’s, zodat we alles rondom het schip helemaal kunnen bekijken. Ook hebben we spiegels, die naar het achterdek zijn gericht.’ Op 8 april werd de technische proefvaart gehouden en tevens werd er toen voor de SI gevaren. Er deden zich geen problemen voor. Ruim een week later was de geladen proefvaart gepland. Op zaterdag 12 april werd het schip overgedragen, gedoopt en ingezegend door pater Machar Verhaege uit Antwerpen. Dat gebeurde in Zwijndrecht. ‘Die pater heeft ons getrouwd en die heeft ook onze kinderen gedoopt,’ aldus Alexandra. ‘Die hoort, wat dat soort zaken betreft, dus een beetje bij ons gezin.’ Voor de familie Peleman was dit de eerste keer dat zij een geheel nieuw schip liet bouwen. Johnny en Alexandra hebben de intentie om er eind deze maand de actieve vaart mee in te gaan. ‘We hebben nu een zelfde schip als mijn ouders,’ besluit Alexandra. ‘Want ook zij hebben een 135- meterschip met vier woningen aan boord. Dat werd in België gebouwd. We verwachten er wel genoeg werk mee te krijgen, want containers zijn er altijd voldoende.’ WIE LEVERDEN OP HET MS DIANTHUS De Gerlien van Tiem BV Complete afbouw ING Shipping Desk Gent-Zeehaven financiering Scheepvaartbedrijf Rensen BV Levering complete schip Schepen Onderlinge Nederland Verzekering Overvliet Assurantiemakelaars BV Verzekering Geveke Motoren BV 2x Caterpillar scheepsdieselmotor voor voortstuwing, type 3512 (B) DI-TA electronic, met een vermogen van 1521 bij 1600 omw./min. 1 x Caterpillar scheepsdieselmotor voor boegschroefaandrijving, type 3508 (B) DI-TA electronic, met een vermogen van 1014 pk bij 1800 omw./min. Discom BV Geluidgedempte uitlaatdempers Mostert pijpleidingen BV Machinekamer leidingen Antwerpse Motorenwerke 2 x Reintjes keerkoppeling Brinkman Niemeyer Motoren BV 2 x 75 kVa Cummins generatorset Wärtsilä Propulsion Netherlands B.V. 2 Nial bronzen, 5 bladsschroeven met een diameter van 1700 mm, 2 straalbuizen type HR, met volledige RVS binnenzijde en een binnendiameter van 1710 mm De Waal Machinefabriek - Scheepstechniek BV Schroefas met de Waal Seals IHC Lagersmit Supreme LD 220 schroefaskokerafdichtingen Veth Motoren BV Veth Jet type 4-K-1300, 1014 pk schroefdiameter 1650 mm en Veth Ballastpomp VP 14 NRF BV Bunkoelers EBR BV Aluminium overzakbaar stuurhuis met hefbeweging H.O. Beerens BV 3 x BX deuren, stuurhuistrap, voormast type Reintrade, achtermast type Alexandra, heklichtbeugel Alexandra, 1 x wentel-roeftrap en diverse kleinmaterialen A.van der Velden BV Besturings systeem type HP 5500, roeraandrijving type 4 DWK 6080/65, Roeren, type hydraudynamische profiel roeren HD 220 (4 stuks), achterschip hydrauliek. stuurhuthef beweging, bovenbouw, autokraan en achterankerlier Radio Holland Marine BV Nautische apparatuur Tresco Engineering kaartsysteem Sygo BV Hoogte- en ladingmeter Rafa Scheepsramen Rubber Design BV Flexibele opstelling woning, motoren en flexibele ophanging uitlaatgassystemen Hoogendoorn's Timmerbedrijf Complete betimmering inclusief lessenaar stuurhuis De Voorloper-Aartselaar Keuken J. de Jong Scheepsservice Complete sanitaire installatie en RVS afwalinstallatie Van der Stelt Tegelbedrijf Tegelwerk Unisol Isolatietechniek BV Isolatie woning Speeheat Deventer Vloerverwarming Fa. P.A. Paans & Zn Complete stoffering Wooncentre Druten Meubels Windex Engineering BV Airconditioning, overdrukinstallatie, koelkamer, ventilatie roosters en ruimventilatoren G.J. Wortelboer jr. BV Ankers Kraaijeveld C. Machine- en Lierenfabriek Ankerlieren Van Wijk BV Autokraaan 18 mtr / hefvermogen 1800 kg Francois bvba Bijboot Funyak 390 en verven Desmi / K & R pompen Algemene pompen Ch. De Wit Gasolie + smeermiddelen Nassau Handelsmij. NV Complete scheepsinventaris Tyco Integrated Systems bv FM 200 brandblusinstallatie Werkina Werkendam Levering en/of installatie van: complete electrische installatie, incl. 2-draads data besturing, monitoring systeem met touch screen bediening, RHM nautisch pakket, Orlaco camera systeem, Sygo ladingen hoogtemeter, Travelvision antennesysteem, elektronische motorbediening, airco installatie Westerkade Brasserie Restaurant Verzorging receptie Rietveld Hydraulics Installatie hydraulieksysteem voor het leidingwerk

De Binnenvaartkrant