Views
2 years ago

2003-09

  • Text
  • Nieuwe
  • April
  • Schip
  • Adverteren
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Pagina
  • Familie
  • Schepen

PAGINA 30 23 APRIL

PAGINA 30 23 APRIL 2003 Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 Scheepsnieuwbouw & Reparatie - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades - 2 schroevendokken - haven direct aan toegankelijk vaarwater Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Havenstraat 7, Postbus 528, 3370 BA Hardinxveld-Giessendam telefoon: 0184-676140, fax: 0184-676160 email: info@breejen-shipyard.nl Leader in Propulsion Controls, Steering Gear, Disc Brakes, and Push/Pull Cables Graafdijk West 25a • P.O. Box 21 • 2973 ZG Molenaarsgraaf • Holland Tel.: +31 (0)184 64 29 00 • Fax: +31 (0)184 64 29 29 • E-mail: brand54@zonnet.nl P I O N E R B OTE N : V O O R P R O FE S S I O N A L S TE WA TE R Professionals in de beroepsvaart werken natuurlijk het liefst met een professionele uitrusting. Daarom kiezen steeds meer professionals voor de Noorse kwaliteit van Pioner in combinatie met een krachtbron van Yamaha. De romp van Pioner wordt vervaardigd via een high-tech gietproces, wat garant staat voor een intensief en duurzaam gebruik. Het beslag en accessoires zijn gemaakt van topklasse materiaal, en zijn bestand tegen zwaar gebruik en worden niet aangetast door zeewater. Naast het CE keurmerk, zijn Pioner-producten ook goedgekeurd door de TUF, GS, en Canadese kustwacht. Er zijn ook modellen welke goedgekeurd zijn door de Nederlandse Scheepvaart Inspectie. PIONER 13 Stabiele (5 pers.) boot standaard uitgerust met Yamaha 6CMHS (2-takt) of F9.9 CMHS (4-takt). Afsluitbare opbergvakken onder midden- en achterbank. De bodem is voorzien van een anti slipprofiel. Leverbaar in de kleuren rood, groen en grijs. Aggregaten van 6 t/m 150 Kva met/zonder geluidgedempte kast. Mitsubishi merkbaar rustiger en meetbaar stiller. Inbouw en inruil is vanzelfsprekend bij ons mogelijk. TEVENS Aanleg en reparaties van elektrische installaties RADIO GRAFISCHE bediening voor autokraan zendvergunning vrij ALUMINIUM Dashboarden op maat gemaakt slijt en krasvast VICTRON omvormers en acculaders voor een scherpe prijs JACHT & SCHEEPSSERVICE STROOBOS Groningerstreek 30, 9871 PG Stroobos Tel.: 0512-352414, stroskip@worldonline.nl Bootshop Waterboot ”Leeuwen” Wist u dat wij ook boodschappen aan boord brengen !"# %& Fam. A. van Os, Havenkade 14, 6658 KX Beneden-Leeuwen Tel: 0487-591334, Fax: 487-591125, GSM 06-51799273 www.drinkwaterbootleeuwen.nl GVF/TRIPLE-R dieptefiltratie: De perfecte oplossing! Pioner: Vele professionals gingen u voor Meer informatie? Stuur deze bon in een gesloten envelop onder vermelding van ‘informatie’ naar: Yamaha Motor Nederland, Postbus 75033, 1117 ZN Schiphol Naam ................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................m/v Adres .......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Postcode .................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Woonplaats ...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... BVK W W W . Y A M A H A - M O T O R . N L Toepassingen Op alle hydraulische installaties en smeerolie-toepassingen Voordelen Oliebesparing van ca. 80% 50% Minder slijtage Milieuvriendelijk GVF/TRIPLE-R Nederland B.V., Postbus 254, 7550 AG Hengelo Binnenhavenstraat 82, 7553 GK Hengelo, (industrieterrein ”Twente Kanaal Noord”) Tel.: 074-2428109 Fax: 074-2915033 e-mail: info@gvf-triple-r.com, Internet: www.gvf-triple-r.com

Op 10 april maakten de gemeenteraad en het college van B&W van Heumen een vaartocht op het Maas-Waalkanaal. De tocht werd gemaakt met het directievaartuig dr. Lely van Rijkswaterstaat. Hiermee kregen de bestuurders een duidelijke kijk op de binnenvaartzaken die binnen de gemeentegrenzen spelen. Vooral aan de sluizen in Heumen en Weurt en de verkeerspost in Nijmegen werd veel aandacht besteed. Het kan niet van alle gemeentebesturen met vaarwater binnen de gemeentegrenzen gezegd worden dat zij aandacht aan de binnenvaart – met alles erop en eraan – besteden. De gemeenteraad van Heumen denkt daar anders over. Regelmatig komt tijdens raadsvergaderingen het Maas-Waalkanaal aan de orde en daarom had het bestuur besloten zelf eens ter plaatse te gaan kijken. Door Harrie van Eeuwijk Burgemeester Franz Grienberger vertelde dat hij als jonge wethouder van Millingen in vroeger tijden al eens op de dr. Lely van Rijkswaterstaat had gevaren. Hij gaf aan het belangrijk te vinden dat volksvertegenwoordigers zich informeren over de processen die in hun omgeving plaatsvinden. Door de sluis van Heumen PAGINA 31 23 APRIL 2003 Bestuurders Heumen verkennen het Maas-Waalkanaal Bankzaken afhandelen via internet en kasgeld opnemen via de pinautomaat hebben naast het persoonlijke contact een vaste plaats verworven in de relatie bankklant. Mede op grond van ontwikkelingen in de binnenvaart heeft de ABN- AMRO Bank Roermond besloten de dienstverlening aan schippers te reorganiseren, met handhaving van het persoonlijke contact en zonder beperking van de service. ABN-AMRO Bank Roermond formeerde daartoe een nieuw binnenvaartteam dat sinds begin van dit jaar operationeel is. Door Jo Bindels De formatie van het team is het directe gevolg van externe en interne ontwikkelingen. Senior accountmanager Marcel Beckers: ’Persoonlijk contact met de klant is en blijft belangrijk. Maar internet bijvoorbeeld heeft het op afstand zaken doen in een stroomversnelling gebracht. Bovendien heeft de schipper steeds minder tijd om de bank binnen te lopen voor een praatje. Ons is ook gebleken dat de klant snel en op afstand geholpen wil worden. Wij hebben daar op ingespeeld door een speciaal binnenvaartteam samen te stellen.’ Ook de vele reorganisaties in het bankwezen hebben meegespeeld, waar ook de ABN- Aangekomen bij de sluis in Weurt ging het gezelschap even van boord. (foto Harrie van Eeuwijk) AMRO Bank niet van bleef verschoond. Beckers: ’De jaren vóór 2002 waren voor onze bank gloriejaren. Wij zaten midden in de markt; zeg Maasbracht met zijn belangrijke haven en concentratie van schippers en binnenvaartbedrijven. Wij hadden ook een goede naam in Maasbracht.’ Door de reorganisatie binnen de ABN-AMRO Bank, in 2002 in gang gezet, had de bank enige tijd nodig om de machine weer als vanouds geolied en op volle kracht te laten draaien. Elke medewerker binnen de bank kreeg een nieuwe functie. Gevolg was werd heen en weer gevaren om het automatisch werkende systeem voor de doorvaart te kunnen bekijken. Ook werd verteld over de nieuwe keersluis die er binnen afzienbare tijd moet komen. Medewerkers van Rijkswaterstaat gaven uitleg. Met nostalgie werd gesproken over de brug over de sluis bij Heumen, die jaren geleden verdwenen is. De bedieningskosten waren te hoog. Een een tijdelijke stroeve communicatie met de klant, die op haar beurt negatief uitwerkte op de service. ‘We kunnen dat niet ontkennen,’ blikt Beckers terug op deze periode. ‘Wij zijn daardoor ook klanten kwijtgeraakt,’ erkent hij openhartig. Eind 2002 formeerde de ABN- AMRO Bank Roermond een volledig nieuw binnenvaartteam, bestaande uit jonge medewerkers, aangevuld met oude rotten gespecialiseerd in de binnenvaart. Beckers: ’Basis van dit team is nieuw elan, gecombineerd met waarborg van onze expertise op het gebied van de binnenvaart. Ons doel is onze positie op de binnenvaartmarkt verder uit te bouwen. Wij hebben in Limburg de binnenvaart tot speerpunt in onze dienstverlening gemaakt. De vestiging Maasbracht blijft binnen onze organisatie een belangrijk zelfstandig kantoor voor de schippers.’ Dienstverlening De reorganisatie en de formatie van het nieuwe binnenvaartteam hebben ook geleid tot wijziging en tegelijkertijd uitbreiding van de dienstverlening, waarbij korte lijnen van de teamleden naar de klant belangrijk zijn. De kasfaciliteiten in Maasbracht via een caissière zijn op 1 januari van dit jaar beëindigd. Belangrijk uitgangspunt voor deze beslissing is de forse uitbreiding van internet- en elektronisch bankieren en het gebruik van de pinpas, waardoor het aantal kastransacties aanzienlijk terugliep. Het aanhouden van kasgeld was daarom niet langer meer noodzakelijk. Overigens kunnen klanten in Maasbracht elektronisch storten. De kasfaciliteiten zijn dus nog aanwezig, zij het op een andere leest geschoeid. Tegelijkertijd is ook de inrichting van de vestiging Maasbracht gewijzigd. Centraal staat een balie, die de hele dag door medewerkers is bemand. De klant hoeft dus nieuwe fietsbrug op deze plaats ligt volgens de mensen van Rijkswaterstaat niet voor de hand. De brug moet zo hoog worden om de scheepvaart niet te hinderen, dat lange hellingbanen nodig zouden zijn aan weerszijden van het kanaal. Het hele kanaal werd afgevaren. Tijdens de vaartocht werd een toelichting gegeven over de veiligheid in de scheepvaart in het algemeen; op het kanaal in het bijzonder; en dat de binnenvaart goed scoort op veiligheidsgebied. Erg onveilig is dat er zomers door jongeren gezwommen wordt bij de sluis in Heumen. Dat is levensgevaarlijk, omdat een schip dat de sluis invaart niet snel even kan stoppen. Ook het stoken van vuurtjes bij de sluis kan gevaarlijk zijn, in verband met het vervoer van brandbare stoffen. Druk In Weurt aangekomen bezocht het gezelschap de sluis. Op het scherm werd gekeken naar de verkeersregeling in de sluis Heumen. Aan het eind van de vaartocht bracht het gezelschap nog een bezoek aan de splinternieuwe verkeerspost Nijmegen. Vanuit dit gebouw (de Walvis) wordt het scheepvaartverkeer geregeld op de Waal van de Duitse grens tot Druten en tevens de kruising met het Maas-Waalkanaal. Vanuit de verkeerspost was te zien hoe druk de Waal bevaren wordt. De raadsleden van de gemeente Heumen waren onder de indruk van de vaart op de Waal en het kanaal en van de wijze waarop er alles aan wordt gedaan om dat zo veilig mogelijk te laten verlopen. ABN-AMRO Bank Roermond heeft nieuw binnenvaartteam in Maasbracht Het binnenvaartteam van ABN-AMRO Bank kijkt terug op een succesvolle start. V.l.n.r. Jeroen Louwrens, Alex Salden, Maurice Beckers, Erik Hoving, Maurice Hul en Jack-Paul Thijssen. (foto Jo Bindels) niet meer te wachten tot hij aan de beurt is. Hij kan nog steeds bij de vestiging Maasbracht terecht voor hulp en advies. Ook voor meer complexe zaken houdt de bank de lijnen naar de klant zo kort mogelijk. Voor schippers – voor alle zakelijke klanten – zijn de accountmanagers, hun vaste aanspreekpunten dus, rechtstreeks telefonisch bereikbaar voor vragen en het maken van een afspraak als er sprake is van complexe zaken. Wat zijn de ervaringen van het binnenvaartteam en wat is de balans na ruim drie maanden? Marcel Beckers: ’Uitstekend. Het nieuwe team met zijn actieve benadering van de klant heeft zijn waarde bewezen. De klant voelt zich hier welkom. Hij stelt ook onze expertise op prijs.’ ‘Wij volgen nauwkeurig de ontwikkelingen in de binnenvaart, zoals de toename van het gemiddelde tonnage, de nieuwbouw, de pensioenproblematiek door de waardedaling van gebruikte schepen en de te verwachten toename van het vervoer in de binnenvaart in 2010 met zo’n twintig procent. Wij hebben vertrouwen in de binnenvaart. Wij zitten met ons nieuwe team en onze nieuwe en actieve benadering van de klant en de markt op de goede weg. Dat heeft de uitbreiding van ons binnenvaartportefeuille sinds begin dit jaar wel bewezen.’

De Binnenvaartkrant