Views
1 year ago

2003-09

  • Text
  • Nieuwe
  • April
  • Schip
  • Adverteren
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Pagina
  • Familie
  • Schepen

PAGINA 2 23 APRIL

PAGINA 2 23 APRIL 2003 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010-4140060 F 010-4140212 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Fokko van der Werf Secretariaat: Karin Hell Marie-Louise Hell Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Dr. Hermann Blankmann (Midden-Duitsland) T +49-70023031954 F +49-225173390 dr.blankmann@t-online.de Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331445 F 0599-331534 bigbluebird@digitalxp.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 F 0162-521779 janhoek@12move.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T 010-2097050 spreter@chello.nl AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS EX PZS - 5400 540 63x420x460 € 1260 PZS - 6480 630 76x420x460 € 1490 PZS - 7560 730 86x420x460 € 1619 PZS - 8640 830 97x420x460 € 1730 PZS - 9720 940 1045x420x460 € 1972 PZS - 10800 1050 1154x420x460 € 2150 Prijzen inclusief container en transport. Garantie 72 maanden pro rata waarvan de eerste 24 volledig. Eventueel BTW 0 tarief Gratis levering in Nederland + Belgie + Duitsland * Volautomatische Traktie laders * 80 Ah 24V € 680 * 100 Ah 24 V € 770 Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 ■ Optimale verzekeringsconcepten voor de binnenvaart ■ Aantrekkelijke premies ■ Probleemloze en snelle schadeafwikkeling MEER DAN ”GOED VERZEKERD!“ Voor een offerte of verdergaande informatie: Trostbrücke 4 · D-20457 Hamburg Tel. +49 (0)40 376 00 40 · Fax +49 (0)40 37 27 87 E-Mail: info@georg-duncker.com www.georg-duncker.com GEVRAAGD op ms Voyage 2318 ton matroos evt. stel met dienstboekje, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel.0653-422540 of 0049-1716047771 GEVRAAGD Op mcs Dusky binnenlandse containervaart. 3 Deksmannen/matrozen i.b.v. dienstboekje. Tel. 0653-596334 verkort 17700 WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 LET OP!!! SPECTACULAIRE "DRAADLOZE TELEFOON" AANBIEDING!! Geen slecht werkende digitale/dect draadloze telefoons meer maar een "ECHT" bereik van 800 meter tot wel 10 Km! Superklein!! (formaat g.s.m. Nokia 6110). Voorzien van alle accessoires, werkend in de moeilijkst denkbare situaties waarin een "DRAADLOZE TELE- FOON" noodzakelijk is! Info: 0622-416 888 / 0164-241707 Ook 's avonds en weekend! TE KOOP politie-vaartuig 1971, perfekte staat, 2x400 pk, afm. 23x4.7x1.5m, kustklasse tot 2004, vr.pr. € 95.000 ex btw. Tel. 035-5382813 GEVRAAGD matroos op MDS containervaart R'dam-Antwerpen vv, loon notk. 0184-611425 BEWAAR BESPAAR Nr. 0180-619411, autobanden 24 u service Barendrecht. Nw. gebr. www.huizinga-snijder.nl ALEWIJNSE MARINE SYSTEMS NIEUWBOUW - VERBOUW - SERVICE - REPARATIE ELEKTRISCHE EN NAUTISCHE INSTALLATIES Kickers GSM: 0653-558772 Het adres voor al uw: • Baggermateriaal • Casco’s drogelading en beunschepen • Ook verzorgen wij de complete ombouw bij een bestaand achterschip aan een nieuw voor- en middenschip Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 8,00 ➙ 3x € 20,00 € 13,00 € 30,00 € 18,00 € 40,00 € 22,00 € 50,00 € 27,00 € 60,00 € 32,00 € 70,00 Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam info@bitfactory.nl www.bitfactory.nl Druk: PCM Grafische Bedrijven, Rotterdam Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. SWISS JFS364 TFT RADAR NU VOOR € 14.250,- excl. BTW VESTIGING NIJMEGEN Energieweg 46c, 6541 CX Nijmegen, tel: (024) 3716311, fax (024) 3716310 TRAVEL VISION MODI uit voorraad leverbaar, wees er snel bij OP=OP!! JRC JMA608T RADAR, met gratis installatie!! Dealer Alphatron, JRC radar en Multi Colour Line, Dealer Travel Vision Modi, Swiss radars, Camerasystemen, (D)GPS kaartplotsystemen, Communicatie apparatuur, Sygo belading/hoogte/diepgang Marine BV VESTIGING ROTTERDAM Van der Giessenweg 51, 6541 CX Krimpen aan den IJssel tel: (0180) 514244, fax (0180) 511871 € 37,00 € 80,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2.36 extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we standaard € 2.10 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: ❍ Ja,ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,- extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Te naam stelling rekeninghouder: _________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ ❍ Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

Waterslag (Vervolg van pagina 1) Projectleider van Incodelta Ard de Vries van de provincie Noord-Brabant verwacht veel van Waterslag. ‘Als ondernemers durven te investeren, kan er vijftig procent extra lading worden vervoerd en als de maximale capaciteit wordt gehaald, zelfs honderd procent. Er is lading genoeg; het wachten is op de ondernemers die logistieke concepten in de markt zetten.’ Hij denkt daarbij aan een concept vergelijkbaar met wissellaadbakken in het wegvervoer, waarbij de bak of het schip wordt gebruikt als opslag. ‘Verladers en vervoerders moeten hiervoor het initiatief nemen. Zand en grind komen in aanmerking, maar ook grondstoffen voor de (Vervolg van pagina 1) Frank van der Gevel, bestuurslid van het CBRB en directeur van stuwadoor en binnenvaartonderneming Gevelco, was voorzitter van de presentatiebijeenkomst, vorige week woensdag in het Rijn- en Binnenvaarthuis. Hij sprak zijn verbazing uit over die lineair oplopende kosten. ‘Je zou verwachten dat het grote schip per ton toch veel goedkoper zou zijn. Is dat niet de reden waarom er zoveel in grote schepen wordt geïnvesteerd?’ Toen de medewerkers van NEA, Hans Visser en Martin Quispel, het kostenmodel hanteerden om de benodigde vergoeding per ton uit te rekenen, kwamen de kleinere schepen echter veel duurder uit. De vergelijking tussen een groot Rijnschip van 2.500 ton en een spits, beide ingezet op een reis van Rotterdam naar Basel, kwam het grote schip uit op een vrachtprijs van 8,50 euro per ton waar de spits 33 euro per ton nodig had. Zelfs zonder bemanningskosten meegerekend bleek de spits nog veel duurder: 14 euro per ton. Deze hogere kosten worden vooral veroorzaakt door de veel lagere vaarsnelheid en de andere exploitatie van de spits, die niet wordt ingezet in de continuvaart. Overigens stond in het kostenmodel van NEA dat de spits in tien jaar zou worden afgeschreven (althans het verschil tussen de verzekerde waarde en de restwaarde). Financieel en fiscaal adviseur directeur Wim Onderdelinden van de Stichting ABRI tekende daarbij bezwaar aan omdat het niet overeenstemt met de praktijk. Hans Visser verdedigde het echter dat het weliswaar fiscaal onmogelijk was, maar dat het ‘wetenschappelijk’ wel verantwoord is. Omdat spitsen vaak al vrij zijn van afschrijvingen en ook nieuwere schepen een veel langere levensduur hebben, bleef het onderwerp ‘afschrijvingen’ lang in de lucht hangen. Manager Jan Veldman van het Kantoor Binnenvaart vindt het risico van te hoog ingeschatte kosten te groot. Gesteld dat verladers gaan vinden dat de binnenvaart ‘eigenlijk te duur is’. Een andere deelnemer aan de discussie vond juist dat de verlader met dit kostenmodel de vrachtprijzen kunstmatig PAGINA 3 23 APRIL 2003 bierindustrie, zoals mout en gerst. Het zeezand moet ook vervoerd worden als er geen nieuwe ontgrinding meer mag in het binnenland.’ Het project Waterslag dient om te laten zien dat het varen met een negentig meter lang koppelverband goed mogelijk is op het Wilhelminakanaal en op het Beatrixkanaal. Nu kan er 63 meter lang worden gevaren en 7,20 meter breed. Bij 1,90 meter diepgang kan vierhonderd ton worden vervoerd, bij 2,10 meter vijfhonderd ton. Het koppelverband is 86 meter lang en 6,70 meter breed en kan al vijftig procent meer meenemen. Er zijn proeven genomen met het vervoer van Kerkdriel naar Tilburg en naar Eindhoven. Volgens Ard de Vries zou met nieuw te ontwerpen bakken 116 meter lang kunnen worden gevaren; met een verdubbeling van de tonnage tot gevolg. ‘De voordelen spreken voor zich. Door de modal shift wordt het vestigingsklimaat bevorderd en dat vormt een solide economische basis. Kostprijs vaaruren advertentie www.procount.nl omlaag kan brengen en zelfs het vervoer zelf wel kan gaan organiseren. Dat leek Frank van der Gevel minder waarschijnlijk, omdat de meeste verladers daar nou juist niet op zitten te wachten. ‘Het rapport van het NEA is primair voor onszelf. Het is intern voor de binnenvaart. Wat we ervan leren is waar we precies staan als onderneming. Hoe wordt met de kosten omgegaan? Natuurlijk moeten afschrijvingen en andere componenten kritisch worden bekeken. Om dit zo aan verladers te presenteren lijkt me te kort door de bocht.’ Een ander punt van kritiek was dat het door NEA samengestelde rapport weliswaar een globaal beeld geeft van de kosten van een binnenschip, maar volledig gebaseerd op gemiddelde vooronderstellingen. Geen ondernemer kan daar zijn bedrijfseconomische beleid op afstemmen. Wel bestaat de mogelijkheid eigen gegevens ‘in te vullen’in een voorbeeld dat bij het rapport is gevoegd. Het gehanteerde rekenmodel – dat door het NEA al in opdracht van het Brabantse Multimodaal Coördinatie- en Ligt u financieel goed op koers? Prócount Accountants + is vanuit vijf locaties actief op het gebied van accountancy, bedrijfs- en belastingadvies. Circa honderd werknemers verzorgen op accurate wijze de cijfers van een breed scala aan klanten. Hierdoor kunnen de juiste beslissingen op het juiste moment genomen worden t.b.v. de continuïteit, resultaten en efficiency van uw organisatie. Belt u snel voor een afspraak of vraag geheel vrijblijvend onze brochure aan. Cijfers voor mensen! Stationspark 404, Sliedrecht, telefoon 0184 - 67 67 67, fax 0184 - 67 67 80, e-mail: sliedrecht@procount.nl Het koppelverband The-An VII/VIII legt aan bij aannemer Van Casteren in Tilburg voor de eerste lossing. Hiermee is het project Waterslag definitief gestart. (foto MGR) Bovendien zijn er aanzienlijke milieuvoordelen te behalen.’ Er zijn drie mensen aan boord van het koppelverband nodig, maar als gebruik wordt gemaakt van automatische lieren en modern materieel dan zou twee man volstaan, volgens De Vries. Adviescentrum (MCA) was ontwikkeld – zou in elektronische vorm op de markt beschikbaar moeten komen, vonden verschillende aanwezigen. Gesuggereerd werd al dat het op de CBRB website moet worden geïntegreerd, zodat ondernemers zelf hun kostprijs per vaaruur kunnen berekenen. Jan Veldman merkte op dat er al een kostprijsberekening mogelijk is op de site van het Kantoor Binnenvaart. Ir. Bert Hilberts, directeur van het MCA, zegt desgevraagd dat het voor MCA ontwikkelde rekenmodel nog deze zomer beschikbaar zal komen. ‘Het moet vrijelijk voor de binnenvaartondernemers beschikbaar zijn. Het MCA doet dat niet voor zichzelf, maar is een facilitaire organisatie. Het is met geld van de Europese Commissie in het Europese SPIN-project betaald. Het is nu nog in de testfase.’ Het SPIN-project (Scanning Potential Intermodal Transport) is opgezet ter bevordering van intermodaal vervoer. ‘Zo’n rekenmodel kan de transparantie van de markt bevorderen,’ aldus Bert Hilberts. Frank van der Gevel besloot de bijeenkomst met een korte verhandeling over de strekking van de nieuw verworven kennis voor de binnenvaart. ‘Het kan zijn dat besloten wordt niet langer groter te bouwen, omdat groter niet altijd beter is. Maar het CBRB bepaalt de markt niet. We geven ook geen bouwadviezen. We praten wel over meer binnenvaart en misschien liggen hier wel kansen om kleinere verladers te bereiken. Net als het wegvervoer zal meer de nadruk moeten liggen op het netwerken. Ik denk echter dat een commerciële benadering van die verladers belangrijker is dan een lagere kostprijs.’ Het rapport is bij het CBRB op te vragen tegen een (kostprijs) vergoeding van 50 euro. advertentie JRC Radar-Service in Duisburg Tel.: 0203-8 22 15 Fax: 0203-8 22 21 Neanderthalers Zelden zag ik iemand zo gedecideerd een minister van het podium afduwen als Pim van Gulpen, voorzitter van Holland Marine Equipment bij de bekendmaking van de Innovation Award (je ziet dat het om een oer-Hollandse branche gaat). Roelf de Boer was te vroeg aan zijn speech begonnen en was al op dreef om te laten zien hoe goed hij naar Idols had gekeken toen Van Gulpen ineens naast hem stond en hem vertelde dat de LPFbewindsman nog even geduld moest hebben. In het persbericht dat al was verstuurd stond immers dat De Boer reageerde op opmerkingen van Van Gulpen, en die kun je dan niet achteraf maken. Hij omschreef De Boer als ‘de eerste minister met beide benen in het water – tenminste iemand met wie je beter over maritieme zaken kan praten dan met een verdwaalde onderwijzeres’. Nog aardiger: ‘Het stenen tijdperk eindigde niet door gebrek aan stenen.’ Natuurlijk een briljante introductie van een innovatiewedstrijd. Helaas werd dat van glans ontdaan door zijn grappig bedoelde introductie over Neanderthalers. Hij vertelde dat hij op National Geographic had gezien dat ontdekt is dat de Neanderthaler niet de voorouder van de mens is omdat hij nu geen afstammelingen heeft door zijn gebrek aan vooruitgang. Dat lijkt alweer een leuke introduction van een innovationcontest, maar het is geen reclame voor dat TV-kanaal, want dat moet wel een erg oudbakken documentaire zijn geweest. Het zegt ook wel iets over Van Gulpen, dat hij er pas recentelijk achter is gekomen dat hij niet van de Neanderthalers afstamt. Toen ik op de middelbare school zat (en dat is heus al dertig jaar geleden) werd mij verteld dat wij van de Cro- Magnon mens afstammen. Het grappige is dat in de tachtiger jaren de Amerikaanse schrijfster van flutromans Jean Auel een prachtige roman heeft geschreven over de splitsing tussen Neanderthalers en Cro- Magnon. Ze werd steenrijk door een stuk of vijf succesvolle vervolg(flut)romans te schrijven, maar het oorspronkelijke boek – The Clan of the Cavebear – kan ik Van Gulpen aanbevelen. De binnenvaart wordt niet uit het stenen tijdperk bevrijd door de Europese Commissie. Geld voor een paritaire (ander woord voor fatsoenlijke) vertegenwoordiging zal niet uit het sloopfonds komen. Dat zal de bedrijfstak zelf op moeten hoesten. Blijft mijn oude adagium (ander woord voor wijsheid) overeind: een branche krijgt de vertegenwoordiging die ze verdient. En het gierige uitgangspunt om het geld in de slooppot voor onszelf te houden is gelukkig ook van de baan. Profiteren van de inzet van goedkope Tsjechische matrozen als het zo uitkomt, maar wel nieuwe EU-landen dom en arm houden. De binnenvaartvertegenwoordigers moeten in De Stam van de Holenbeer maar eens lezen hoe Neanderthalers uitstierven door hun kortzichtigheid. www.gonlag.nl

De Binnenvaartkrant