Views
1 year ago

2003-09

  • Text
  • Nieuwe
  • April
  • Schip
  • Adverteren
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Pagina
  • Familie
  • Schepen

PAGINA 28 23 APRIL

PAGINA 28 23 APRIL 2003 Korte Oyen 3, 5433 NE Katwijk (Gem. Cuijk) Tel. 0485 - 320 888, Fax 0485 - 317 790 Alle scheepsbetimmering en bovenwater reparaties. Roefverbouwingen Aluminium werkzaamheden: radarmasten - telescoopmasten - aluminium trappen luiken en daken. Schroevendok 30 x 14,60 mtr. - 800 ton. Ramen en deuren met geïsoleerde profielen en dubbelglas en natuurlijk onze stuur huizen met en zonder hefkolom. Dit alles onder één dak. Bel vrijblijvend voor meer informatie: tel. 0485 - 320 888 SLEEP & DUWVAART Hèt blad voor de beroepsèn recreatievaart. Publicaties over de hedendaagse stoom- sleep- en duwvaart. Ook gegevens verkregen uit onderzoek worden gepubliceerd. VRAAG N U EEN PROEFNUMMER AAN! Verschijnt 6 x per jaar bij: STICHTING B.A.S.M. Postbus 190 - 1520 AD Wormerveer Telefoon na 18 uur: 0622 516 238 Fax: 075 - 6420536 E-mail: basminfo@sleepduwvaart.nl Website: www.sleepduwvaart.nl POMP... • Groot programma ladingpompen • Voor nieuwbouw en vervanging • Korte levertijden • Aantrekkelijke prijzen • Volledige kwaliteitsrevisie • Garantie + testrapport • Inruil en inkoop gebruikte pompen • Aandrijving, leidingwerk, fundatie KAMPERS POMPSERVICE specialist in HOUTTUIN en BORNEMANN SERVICE!!! • 24 uurs noodservice, ook op locatie • Snel, betrouwbaar en vakkundig • Aanlegsteiger met kraan • Blauwe kegel service (bij uitzondering) • Nood- en ruilpompen • Vrijwel alle onderdelen op voorraad • Advies en begeleiding bij schade • Overige reparaties Telefoon: +31-(0)78-6763811 Oosthavenzijde 5 / Postbus 5606 NL-3297 ZG Puttershoek Fax: +31-(0)78-6764853 E-mail: pompservice@kampers.nl Vraag naar Gerbert (verkoop), Pim (service & reparatie) of Anouk (info & administratie) ’t Ambacht Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 • SCHEEPSLUIKEN • HAVENSERVICE • ALLE REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN • STALEN VLOEREN Scheepswerf en Machinefabriek Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 Scheepswerf Wout Liezen BV Steenwijkerstraatweg 80, 7942 HR Meppel Tel: 0522-252048, Fax: 0522-258705 Hellingcapaciteit 90 x 10 mtr. Voor: Reparatie - Nieuwbouw en verbouw, van alle soorten vaartuigen tevens voor afbouw Informeer eens vrijblijvend naar ons gunstig prijsniveau en levertijd Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok. AL ONZE PRIJZEN EX BTW WASPOEDER 25 KG € 45,- PHILLIPS LAMPEN E27 24V = 1,14 p.s. 220V = 0,68 p.s. MAKITA, METABO SPECK HYDROFOOR 24V H.D. REINIGER 200 BAR ANTENNE ROTOR Nieuw model GEDORE GEREEDSCHAP JOLLY’S AQUA CLOG HECKEL Pirelli Python dekwasslang RUIMVERF ALU of R/B 20L 49,92 €+cert. WRIJFHOUTTOUW 16 mm, 220 m. = 63,53 €. WHITE SPIRIT 5L = 4,54 € Servomotor voor blauwbord 24 Volt, 500 kg. 177 € DOGA RUITENWISSER KOMPL. LEVIS LUX 4L WIT 29,95 GELDIG TOT 1 JUNI 2003 ZOEKLICHT 250W - 24V DEMO IN WINKEL GASOLIE POMP Z.A. 65,80 F.E.M.M. SCHEEPSUITRUSTING MAASKADE 132 3071 NK ROTTERDAM TEL 010-214.08.47 FAX 010-411.47.38 GSM 06-20704009 E-MAIL info@femm.nl ZOLANG DE VOORRAAD STREKT CLINOMETERS-INTERCOM ALLES VERKRIJGBAAR GRONDVERF EIGEN MERK 1Ltr en 2 1/2 Ltr RONDSTROP AUTOHIJSBAND 1 TON 2M - 2,5 - 3M, VANAF 11,35 Zinkfosfaat primer 5kg zandpomp RVS 15 ton € 236,87 (6m. slang gratis 2”) SIMER 220 V DOMPELPOMP €111,18 Grofvuilpomp 220V 15 TON vanaf € 190,59 6m. slang gratis 2” LEVIS LUX 1L - 2,5L - 4L 10L SUPER-X 17,33 10L BOENWAX 15,86 10L ONTVETTER 17,02 10L ROEST + KALK 33,10 HYDROFOOR 220 V RVS 24 LTR €192,50 NIEUW NAV. LAMPEN 28 Volt 3,06 SECUMAR AUT. REDDINGSVEST 90 € POETSLAPPEN 10 KG BONT, 1 e KWALITEIT- KATOEN = 9,05 DEKZEIL 3x4 tot 10x12 € 0,40 p/m 2 AUTOFOCUS KIJKER 7X50 DE ENIGE ECHTE TRICOFLEX 1” 1,81 p.m. Hercules touw 24MM - 28MM vanaf 40m ogen gratis PROFESSIONELE DRIJFJAS € 99,- REDDINGSBOEI LICHT € 13,-

Bij PH Tinnemans en Zn. in Maasbracht is vorige maand het motorschip Dieni onder handen genomen. Eigenaar Vof Carisma Oost liet het drogeladingschip ombouwen tot tankschip voor het vervoer van vloeibaar veevoer. Op zich geen spectaculaire ombouw, maar desondanks een interessant project. Door Jo Bindels Roel en Silvia Kunst waren de eigenaren van het motorschip Laguna, dat zij onlangs verkochten aan Carisma Oost in Zwijndrecht die het schip de naam Dieni gaf. Dit bedrijf legt zich sinds 1998 toe op het vervoer van vloeibaar veevoer. Het vloeibare veevoer, tarwezetmeel, ontstaat als bijproduct bij Cerestar in Sas van Gent en Cargill in Bergen op Zoom. Aangezien beide bedrijven volcontinu draaien, produceren zij ook ononderbroken het tarwezetmeel. In hoeveelheden van zestig tot tachtig ton per uur. In 1998 werden de eerste contacten gelegd tussen Bonda’s Veevoederbureau en Carisma Oost. De bedrijven besloten tot een nauwe samenwerking. Het eerste schip van Carisma Oost was de Carisma, een tot tankschip omgebouwd drogeladingschip met twee dichte tanks, in 2000 gevolgd door een tanker. Beide schepen hebben een laadvermogen van twaalfhonderd ton en varen op basis van meerjarencontracten. Volgens Wout de Jong van Bonda’s Veevoederbureau houden deze twee schepen continu zestien vrachtauto’s van de weg uitgaande van tweeënhalve rit per vrachtauto per dag. Vervoer per schip heeft nog meer voordelen, die vooral zichtbaar werden tijdens wegblokkades in 2000 als protest tegen de hoge dieselprijzen en tijdens de MKZ-crisis in 2001. Door de inzet van beide schepen was Cerestar toch verzekerd van de afzet van het bijproduct, zodat het bedrijf ongehinderd haar hoofdprodukten kon blijven PAGINA 29 23 APRIL 2003 Drogeladingschip geschikt gemaakt voor vervoer van vloeibaar veevoer Leveranciers Ph. Tinnemans & Zn, Maasbracht: levering en plaatsen stalen leidingen, plaatsen motor en pomp Linssen Electronica, Maasbracht: aansluiten pomp en motor De Jong Marine, Raamsdonksveer: levering motor en pomp GSH, Maasbracht: isolatie motor Verbunt Maasbracht: coating Van Bekkum, Maasbracht: snijbranden gat in vlak voor standpijp De tanks zijn aan de bovenkant open. Zo kan de inhoud beter worden benut. (foto Jo Bindels) produceren. Overigens speelt voor de beide partijen vooral de besparing van kosten van het vervoer over water ten opzichte van wegvervoer een belangrijke rol. Op 1 januari is Bonda’s Veevoederbureau een samenwerkingsverband aangegaan met Hedimix uit Boxmeer. Doel is de logistiek te stroomlijnen in een concept waarbij het verband optimaal gebruik maakt van intermodaal vervoer met benutting van elkaars overslagstations. Het samenwerkingsverband fungeert als bevrachter en zorgt ervoor dat het veevoer per vrachtauto wordt vervoerd naar de afnemers via overslag in Den Bosch, later aangevuld met overslag in Heijen en Lochem. De Dieni gaat voor het samenwerkingsverband varen op basis van een meerjarencontract. Open tanks De Dieni meet negentig meter bij 9,50 meter en heeft een laadvermogen van 1850 ton, gelijk aan 1850 kubieke meter vloeibaar veevoer. Het veevoer bestaat uit vijfenzeventig procent water en vijfentwintig procent vaste stoffen met een soortelijk gewicht van iets meer dan 1. In tegenstelling tot de Carisma krijgt de Dieni geen dichte tanks, maar is de laadruimte door twee dwars geplaatste schotten en een in de lengterichting geplaatst schot in vier tanks verdeeld, die van boven open blijven. Het schip behoudt zijn luiken. De open tanks bieden veel voordelen ten opzichte van de dichte tanks van de Carisma. De Jong van Bonda’s Veevoederbureau: ’Door de lage waardedichtheid is het van belang dat je grote hoeveelheden in één keer kunt vervoeren. De open tanks bieden een betere benutting van de kubieke meters. Bovendien hoeft het schip minder eigen gewicht mee te slepen. De tanks van de Carisma wegen samen tweehonderd ton; de schotten van de Dieni slechts vijftien ton.’ De Dieni is zelflossend. Een motor van driehonderd pk drijft de pomp aan die via roestvaststalen leidingen met een diameter van twintig centimeter de vier tanks leegt met een snelheid van driehonderd kuub per uur. Laden gebeurt met een snelheid van vijfhonderd kubieke meter per uur. Door een standpijp die uitmondt in het vlak en van boven is afgesloten met een klep, kan de pomp water aanzuigen om de tanks schoon te maken. Terwijl het schip bij Tinnemans voor de wal lag, heeft een duiker het gat voor de standpijp onder water aangebracht. Vrijdag 4 april is de Dieni uit Maasbracht naar Sas van Gent vertrokken voor de eerste vracht. Voor al uw werkzaamheden boven de waterlijn!!! Gepecialiseerd in: • stalen en azobé vloeren • aluminium stuurhuizen en hefkolommen • complete roef verbouwingen • al uw meubels op maat gemaakt • RVS telescoop masten • compacte draadankerlieren, verhaal- en spudpaallieren • diverse ankers en kettingen uit voorraad leverbaar Wij verzorgden de complete ombouw van drogelading schip naar vloeibaar en wensen V.o.f. Carisma - Oost een behouden vaart Industrieweg 16 Tel +31 (0) 475 461959 E-mail tinnemansph@wxs.nl 6051 AE Maasbracht Fax +31 (0) 475 461520 ELEKTRO-TECHNISCH INSTALLATIEBEDRIJF SCHEEPVAART EN JACHTBOUW Wij installeerden aan boord van het ms Dieni de aansluiting van de ladingpomp en diverse elektrische aanpassingen in de machinekamer en wensen V.o.f. Carisma - Oost een behouden vaart ★★★★ Officieel dealer Radio Holland ★★★★ Linssen Electronica b.v. Kloosterstraat 3 Maasbracht Telefoon: 0475-461838 Telefax: 0475-464621 e-mail: linssenelectronica@uneto.net Wij leverden de gereviseerde Houttuin ladingpomp type 2D/190, schuifafsluiters en vlinderkleppen en wensen V.o.f. Carisma - Oost een behouden vaart met ms Dieni wenst V.o.f. Carisma - Oost een behouden vaart Prins Hendrikkade 12e • 3071 KB • Rotterdam Postbus 24202 • 3007 DE • Rotterdam Telefoon: 010 - 414 00 60 • Fax: 010 - 414 02 12 Internet: http://www.binnnenvaartkrant.nl • Email: advertentie@binnenvaartkrant.nl

De Binnenvaartkrant