Views
2 years ago

2003-09

  • Text
  • Nieuwe
  • April
  • Schip
  • Adverteren
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Pagina
  • Familie
  • Schepen

PAGINA 20 23 APRIL

PAGINA 20 23 APRIL 2003 Wij wensen het Scheepswerf L.J. Boer Sliedrecht B.V. Voor het Ms Sirius leverden wij de stuurmachine, hydrodynamische roeren en hydrauliek. Wij wensen de familie Wagenaar, het schip en haar bemanning een behouden vaart TEL 0184-412303 FAX 0184-420165 www.scheepswerfboer.nl Wij verzorgden de afbouw van ms Sirius Wij leverden het stuurhuis met hefbeweging Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 Ms Sirius en haar bemanning een behouden vaart. Familie Wagenaar, gefeliciteerd! Wij bemiddelden bij de aankoop van het casco van het ms Sirius en wensen schip en bemanning een behouden vaart Biesboschh.n.16, 4251 DC Werkendam Tel. 0183 60 03 91 • Fax 0183 60 01 92 GSM 06 53 68 87 72 (Dekatel nr. 16 28) !innen%aar(schepen /0((ers 20n(0ns -ankers 10as(ers !a33er4a(eriaa5 en wensen de familie Wagenaar veel succes en een behouden vaart Ook van een schip maken we heel graag een thuis! Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Havenstraat 7, Postbus 528, 3370 BA Hardinxveld-Giessendam telefoon: 0184-676140, fax: 0184-676160 email: info@breejen-shipyard.nl WIJ FELICITEREN DE FAMILIE WAGENAAR MET HET NIEUWE MS SIRIUS EN WENSEN EEN BEHOUDEN VAART Sfeer scheppen is 0ns werk: ;n a5s we n prach(i3? nie@w schip a5s

MS Sirius is wederom een voorbeeld van de schaalvergroting in de binnenvaart. De afmetingen van dit dubbelschroefs containerschip van de in Zwijndrecht woonachtige eigenaren Jack en Ank Wagenaar bedragen 135x15 meter. De afmetingen van hun vorige schip waren 109x10,50 meter. Jack Wagenaar: ‘Nadeel van de grootte van ons nieuwbouwschip is de beperking aan het vaargebied. Voordeel daarentegen is dat we met deze capaciteit en grootte nagenoeg alles kunnen laden. Er vinden diverse veranderingen plaats, zoals een andere vaarrichting en meer personeel, maar de toekomst zien we zondermeer rooskleurig tegemoet.’ Door Jan Hoek De Sirius is afgebouwd bij scheepswerf Den Breejen in Hardinxveld-Giessendam en wordt voortgestuwd door twee Caterpillar-motoren van 1500 pk. Het schip zal voornamelijk ingezet worden voor bulkvervoer (circa 5000 ton), maar is ook inzetbaar voor containertransport (met vier lagen 332 TEU; met vijf lagen 420 TEU). Jack Wagenaar (38) is de vierde generatie binnen de van oorsprong uit Puttershoek afkomstige familie die werkzaam is in de binnenvaart. Op 1 januari 2002 heeft hij het bedrijf overgenomen van zijn ouders. De vorige Sirius stond in de binnenvaartwereld bekend als een zeer net schip, iets dat de eigenaar ook graag met de nieuwe Sirius wil. Sirius betekent niet voor niets hondsster, ofwel de helderste ster van de hemel. Wagenaar streeft niet naar het mooiste binnenvaartschip dat er rondvaart, maar wil wel een schip dat gezien mag worden. De hoge normen die familie Wagenaar stelt aan een schip, werden niet geheel ingevuld door de Chinese werf waar het casco is gebouwd. ‘Om het naar onze zin te maken hebben we er flink aan moeten laten sleutelen en het casco heeft daardoor ongeveer een maand bij Scheepsreparatiebedrijf Balck in Rotterdam gelegen.’ ‘We hebben onder andere de ramen vervangen, de brug strakker gezet en zijn flink aan de roefdekken aan het trekken geweest. Bovendien hebben we de ingangen veranderd. Uiteindelijk is het qua design en vormgeving geheel een schip geworden volgens de ideeën, wensen en opvattingen van mijn vader Rinus en mij.’ Woonbladen Voordat het schip voor de complete afbouw terechtkwam in Hardinxveld-Giessendam, lag het schip eerst nog een paar weken bij Vlaardingen-Oost in het dok. ‘Nadeel van grote binnenvaartschepen is dat ze niet overal meer op de helling kunnen. Voor sommige werkzaamheden, zoals het verwijderen van de zeevasten en reparaties onder de waterlijn, ben je dan verplicht naar een zeewerf te gaan. De prijzen zijn beduidend anders dan we in de binnenvaart gewend zijn.’ Een heel andere en veel prettiger mentaliteit kwam Wagenaar tegen bij scheepswerf Den Breejen en desbetreffende onderaannemers. Hij vervolgt zijn verhaal: ‘We hadden gehoord dat de Hardinxveldse scheepswerf bekend staat als een degelijk en professioneel bedrijf en op die faam, die overigens absoluut is waargemaakt, zijn wij afgekomen. Bovendien is het met de breedte van vijftien meter geen enkel probleem om de Sirius hier af te meren. Er werden hier drie schepen tegelijk afgebouwd, zonder dat we last van elkaar hebben gehad.’ ‘Een bijzonder staaltje vakmanschap werd verricht door Otto Schop uit Meeuwen, die de gehele aftimmering voor zijn rekening nam. Die heeft de ideeën van mijn echtgenote uitstekend begrepen en ook zo uitgevoerd. Ank Wagenaar, die in Schoonhoven een afgeronde opleiding voor goudsmid heeft gevolgd, zegt daarover: ‘Ik ben verslaafd aan woonbladen en heb de laatste jaren alles wat ik leuk vond uitgeknipt en bewaard. Ik wilde graag een strakke, moderne woning en een eveneens strak uitgevoerd kookeiland. Ik vind het allemaal heel goed gelukt en ben dan ook zeer content met het eindresultaat.’ Een rondleiding door het woongedeelte maakt duidelijk dat Ank Wagenaar over een verantwoord architectonisch inzicht beschikt en meubelmaker Schop over het nodige vakmanschap. Hoogtepunten zijn een kastenwand in de gang, de kinderkamers met inschuifbare bedden, de badkamer en de aparte kapiteinswoning, compleet met keukentje, zitgedeelte, badkamer en slaapruimte. De bemanning heeft de beschikking over een eveneens zeer speels ingerichte voorwoning. ‘Onze vaste bemanning heeft overigens een aardig steentje bijgedragen tijdens de nieuwbouw. Sommigen zijn al zo’n zeven à acht jaar bij ons aan boord, hetgeen zonder twijfel te maken heeft met de prettige sfeer onderling,’ concludeert Jack Wagenaar. Sociaal leven PAGINA 21 23 APRIL 2003 Sirius: nieuw type schip volgens de ideeën van Rinus en Jack Wagenaar Twee Caterpillars van het type 3512 (B) DI-TA, electronic scheepsdieselmotor, verzorgen de voortstuwing. Ze hebben elk een vermogen van 1521 pk. De Sirius in de haven van Hardinxveld bij Scheepswerf Den Breejen. (foto’s de Binnenvaartkrant) Hij merkt verder op dat ze met het nieuwe schip zelf ook volop aan de bak moeten. ‘We hadden voor scheepvaartbegrippen een heel sociaal leven. We hebben zes jaar containers in de omgeving van de Rotterdamse haven en de Europoort gevaren en waren daardoor elk weekend vrij. Bovendien zagen we onze kinderen elke week. Amey (10) zit op het internaat Julia in Zwijndrecht, waar ze het prima naar de zin heeft, terwijl Quinten (5) nog een jaar met ons meevaart.’ ‘De nieuwe Sirius is voor ons een grote stap vooruit; we gaan nu ook richting Duitsland varen en het is de bedoeling dat we in eerste instantie vol mee gaan draaien. Dat betekent dus dat we iets van ons sociale leven zullen moeten laten schieten, maar dat is een bewuste en weloverwogen keus.’ MS Sirius beschikt over een grote ballastcapaciteit. Naast twee dekwaspompen heeft het schip drie ballastpompen van respectievelijk 1000, 350 en 80 ton. Hierdoor kan er plusminus 1500 ton per uur verwerkt worden. De stuurhut met een kolom van 11,10 meter is vervaardigd bij Kampers in Puttershoek, dezelfde locatie waar de opa van Jack Wagenaar ooit een spits liet bouwen. WIE LEVERDEN AAN HET MS SIRIUS Scheepswerf Den Breejen Complete afbouw ABN-AMRO Binnenvaartunit Rotterdam Financiering en verzekering Concordia Shipyards BV Bemiddeling aankoop casco Noord-Brabant Rotterdam BV Bevrachting Vereniging Oranje Verzekering Geveke Motoren BV 2x Caterpillar scheepsdieselmotor voor voortstuwing, type 3512 (B) DI-TA electronic, met een vermogen van 1521 bij 1600 omw./min. 2x Caterpillar scheepsdieselmotor voor boegschroefaandrijving, type 3406 C DI-TA, met een vermogen van 505 pk bij 1900 omw./min. Amco Compressoren BV Compressoren Rubber Design BV Flexibele opstelling hoofdmotoren en woning SKB BV Alu machinekamervloeren voor en achter Mostert Pijpleidingen BV Pijpleidingen ADS van Stigt BV 2 x ZF marine keerkoppeling red. 5,040:1, 2 x Vulkan eleastische koppeling en 2 x schroef dia. 1750 mm 4 blads Van de Giessen 2 x Optima straalbuis 1750 mm De Waal Machinefabriek 2 schroefassen IHC Lagersmit Supreme LD 200 schroefaskokerafdichtingen Veth Motoren BV 2 x Veth Jet Boegschroef type K-1200 met elk 530 pk, Ballastpomp VP 14, 2 x Sisu generatorsets 70 kVa elk NRF BV Bunkoelers Kampers Scheepskonstruktie Stuurhuis met hefbeweging HO Beerens bv 3 x BX deuren, uitschuifbare stuurhuistrap, voormast type Brixon, achtermast type Alexandra, heklichtbeugel, diverse kleinmaterialen Scheepswerf L.J. Boer BV Stuurmachine, hydrodynamische roeren en hydrauliek Alphatron Marine BV Navigatie apparatuur Alewijnse Marine ism W. van Wijnen de complete elektrische installatie met touchscreen bediening, het complete nautische pakket bestaande uit: 2x JRC JMA608 TFT radars, Radarpilot overlay systeem met DGPS antenne, Alphanav, Alphapilot, met dubbele wegafhankelijke bediening van de roeren, 2x Alpharudder, Alphacall, Alphawind, Camerasysteem Sygo beladingsmeter en hoogtemeter, TravelVisionMoDi volgschotelinstallatie, (Tele)-communicatie apparatuur Tresco Navigation Systems bvba Tresco Inland Ecdis vieuwer Sygo BV Hoogte- en ladingmeter Rafa Scheepsramen Otto Schop Meubel & Interieurbouw BV Volledige betimmering Keukendesign Van Slageren Keukens Van Noorloos Kraaijeveld Tegelzettersbedrijf Volledig tegelwerk Unisol Isolatietechniek BV Isolatie van de woning en uitlaatgassystemen Speedheat Zeeland Vloerverwarming Berg & Berg Stoffering Schilders en Afwerkingsbedrijf Rini Hoeke Schilderwerk en Behang woning Airconomics Airco installatie Novetec Geluidgedempte machinekamerventilatie, SI goedgekeurde RVS afsluitbare roosters/brandkleppen, explosieveilige ruimventilatie Dyvler Materiaal bv Lieren, ankers en kettingen Van Wijk bv 2 autokranen, 1 x 13 mtr. 1800 kg en 1 x 15 mtr. uitschuifbaar 1800 kg Klop Watersport bv Roeiboot type Quick Silver 410 met 30 pk Mercury motor Zwets Werkendam cv 4 kW algemene dienstpomp, 18,5 kW ballastpomp, 2 x 11 kW fire-fighting / dekwaspomp, 1,1 kW versnijdende zwartwaterpomp, 0,55kW gasolie trimpomp, 2 x 0,55kW smeeroliepomp, 2 x slanghaspel en vulpistool, afvulunit smeerolie, 2 x klokpomp 400V met explosievaste motor, 1 x portable ejector + slang, lensunit Bunkerstation Delta Gasolie, smeermiddelen en scheepsbenodigdheden. ExxonMobile Marine Lubricants Esso smeermiddelen Jongekrijg & Remmerswaal Accountants Accountants Aquamar Urk Waterzuiveringsinstallatie

De Binnenvaartkrant