Views
2 years ago

2003-09

  • Text
  • Nieuwe
  • April
  • Schip
  • Adverteren
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Pagina
  • Familie
  • Schepen

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 15: VT onderzoekt markten buiten Europa Pagina 23: Onderwijscoördinator brengt binnenvaart aan de man bij leerlingen Pagina 27: Vanaf 2005 automatische bediening op Zeekanaal Brussel-Schelde Deutsche Beilage Seite 39: ‘Kein Machtsmissbrauch auf der Mosel’ Seite 43: Vopak-Terminal in Hamburg ist tragende Säule (advertenties) DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 Altijd stroom mee! GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Ondanks uitblijven verruiming Wilhelminakanaal De gemeente Tilburg en het lokale bedrijfsleven wachten al jaren op verruiming van het Wilhelminakanaal. Hoewel de rijksoverheid het af laat weten, wordt de vaarweg juist steeds effectiever benut. Dat was al het geval met de containervaart naar Barge Terminal Tilburg. Met het project Waterslag van MCA en Incodelta krijgt ook het bulkvervoer een nieuwe impuls. Met medewerking van Rijkswaterstaat wordt een koppelverband ingezet op het kanaal. Na een aantal proeven is het project donderdag 17 april in Tilburg officieel van start gegaan. Het koppelverband The-An VII/VIII is onderdeel van de vloot van v.o.f. Hooijmans (vier motorschepen met bijbehorende bakken). Schipper Frank Hooijmans: ‘We varen al vijf, zes jaar op de Zuid-Willemsvaart met zand en grind met de koppelverbanden. Op dit schip – een voormalige Wijkdienst van KNSM – is een duwkop gezet en zijn koppellieren bevestigd. Die investering valt wel mee, en je neemt toch 320 ton extra mee.’ Bijna een verdubbeling van de 380 ton laadvermogen van het schip. ‘Het enige verschil met de Zuid-Willemsvaart is het afkoppelen in de sluizen.’ Dat afkoppelen kostte volgens Ard de Vries van Incodelta geen extra tijd, alleen bij de dubbele sluis ‘3’ was sprake van een kwartier extra. ‘Het varen en passeren van de kusntwerken levert geen problemen op. Alleen bij de invaart van het Beatrixkanaal moest twee keer worden gestoken.’ Bij de eerste reis ging het om het vervoer van zand tussen Eindhoven en Tilburg, waar de lading bij aannemer A. van Casteren werd gelost. De eerste schep uit het ruim werd met een mobiele kraan gedaan door vertrekkend gedeputeerde Peter van Vugt (CDA), die zich heeft ingespannen voor de modal shift in Brabant. Daarin heeft zeker ook het Multimodaal Coördinatie en Adviescentrum (MCA) (advertenties) Twee winnaars telde de verkiezing van de Maritime Innovation Award. Hier staan ze met minister Roelf de Boer in hun midden: Rob Holthuizen van Holvrieka Nirota en Marcus van der Laan van NovaTug, beiden met het felbegeerde beeldje dat hoort bij de award in hun handen. Bij de bekendmaking van hun uitverkiezing 23 april 2003 7e jaargang 9 ‘Waterslag’ vergroot capaciteit vaarweg 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 De kostprijs van het kleine schip ligt relatief laag per ton per vaaruur ten opzichte van dat van grote schepen. Door exploitatieverschillen en verschil in vaarsnelheid valt het grote schip uiteindelijk toch goedkoper uit. Dit is één van de meest opvallende uitkomsten van een onderzoek dat liet de minister zien goed naar de uitzendingen van ‘Idols’ te hebben gekeken bij het opbouwen van de spanning door zo lang mogelijk te wachten met de namen van de winnaars te noemen. Holvrieka Nirota ontwierp een systeem om pallets te vervangen door geavanceerde bulktanks. NovaTug kwam met een het NEA deed naar de kosten per vaaruur zijn voor de hele binnenvaart in opdracht van het CBRB. Op verzoek van de leden heeft het CBRB het NEA laten onderzoeken wat de kosten per uur zijn voor een binnenvaartschip, afhankelijk van grootte en (advertenties) in Eindhoven een belangrijke rol gespeeld. Incodelta, het samenwerkingsverband tussen diverse overheden, heeft het project Waterslag geadopteerd. Hoezeer Incodelta betrokken is bij de modal shift naar de binnenvaart wordt geïllustreerd door de vestigingsplek van het samenwerkingsverband: het opereert vanuit het kantoor van Barge Terminal Tilburg, op een steenworp afstand van Van Casteren. De aannemer heeft, toen het bedrijf op zoek was naar een nieuwe locatie, bewust gekozen voor een plek aan het water, waar het zelf een loskade aan heeft laten leggen. Peter van Vugt: ‘Bij het wegvervoer weet je dat je goederen aankomen, alleen weet je niet wanneer. Het wegvervoer is bijna net zo onbetrouwbaar geworden als het openbaar vervoer.’ (Lees verder op pagina 3) De ‘idols’ van de maritieme sector (foto MGR) A G G R E G A T E N TEGEN DE LAAGSTE PRIJZEN • geheel compleet en draaiklaar • incl. compleet electrisch paneel • vermogens van 5 tot 50 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen. AGGREGATEN VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN sleepring die een sleepboot veel wendbaarder maakt tijdens het slepen en bovendien voorkomt dat hij kan worden omgetrokken. Op de bijeenkomst werd erop gezinspeeld dat Roelf de Boer in een nieuw kabinet VVD/CDA/LPF minister van V&W blijft. Lees verder op pagina 5. Mogelijk kansen voor kleine schepen Kostprijs grote en kleine schepen verschilt nauwelijks MET Hatz, John Deere, Cummins, Yanmar, Lister Petter, Iveco, Lombardini, Perkins, MAN, Volvo Penta, MTU BERGAMBACHT / HOLLAND TEL. 0182-354666 - FAX 354647 E-mail: pols.aggregaten@wxs.nl www.pols-aggregaten.nl type. Het doel van dit onderzoek is de binnenvaartondernemers een instrument te bieden waaraan ze het kostenprofiel van de eigen onderneming kunnen toetsen. In principe blijken uit dit onderzoek de kosten vrijwel lineair op te lopen met de omvang van het schip. (Lees verder op pagina 3) De Haas Diesel Motoren BV KOSTEN BESPAREN MET NTZ! NTZ Radiaal Bypass Filter: • Minder olie verversen • Minder onderhoud • Langere levensduur van: - motor - keerkoppeling - hydraulisch systeem. Tel.010-5913511 www.dehaasdiesel.nl

De Binnenvaartkrant