Views
1 year ago

2003-08

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Jaar
  • April
  • Pompen
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Twee
  • Vlissingen

PAGINA 18 8 APRIL

PAGINA 18 8 APRIL 2003 ANKERS • KETTINGEN • LIEREN G.J.Wortelboer Jr. BV Quarantaineweg 5 P.O. Box 5003 3008 AA Rotterdam The Netherlands tel. +31 (0)10 429 22 22 fax +31 (0)10 429 64 59 www.wortelboer.nl gjw@wortelboer.nl ANCHORS • CHAINS • WINCHES • Havenservice • Grijperreparaties • Aluminium / R.V.S. • Knippen / Zetten • AZOBE reparaties • Reparaties alle soorten scheepsluiken lid Navigatiesystemen voor de scheepvaart Elektronische rivierkaarten Een Tresco kaartsysteem aan halve prijs ? Het kan ! Nieuwe mogelijkheden Nieuwe naam Nieuwe prijs Speciaal voor de binnenvaart. Kaarten en Programma thans volledig conform normen Rijnvaartcommissie Nieuwe ECDIS Viewer nu ook voor Apple computers geschikt!! TRESCO Inland ECDIS viewer €995 * * zonder kaarten Tresco Inland ECDIS viewer • Tresco Radarpilot tel +32(0)36695736 • fax +32(0)6695737 http://www.tresconavigationsystems.com • info@tresconavigationsystems.com Nijmegenstraat 29 • 3087 CD Rotterdam • Haven nr. 2184 • Telefoon 010-4850134 • Fax 010-4854772 Comfortabel varen en slapen? metaalunie N & S WILHELM NOLDEN & SÖHNE SONDERANGEBOT Original Bornemann- Schraubenspindelpumpe Typ W8.4zk general überholt, mit Garantie nach VDMA zu verkaufen. Förderleistung: wahlweise ca. 400 - 700 cbm. Preis: VB D 47198 Duisburg Tel. (0049) 02066-8308 Mobil (0049) 0172-2616856 Email : 020668125@t-online.de www.nolden-soehne.de Bornemann + Houttuin-Pumpen Fachwerkstatt: Generatoren (John Deere mit CCNR-Zertifikat) Reparaturservice: Kompressoren Motorenreparatur Bel Rubber Design 078 - 677 87 78 Specialist in effectieve oplossingen: • Trillingsdempers • Dekhuisopstellingen • Flexibele Koppelingen • Uitlaatophangingen • Compensatoren - Rubber & RVS • Geluidsisolatie Omkastingen Industrieweg 21 • Industrieterrein Gors-Zuid • PB 15, 2995 ZG Heerjansdam info@rubberdesign.nl • www.rubberdesign.nl Tel.:+31 (0)78 677 87 78 • Fax:+31 (0)78 677 10 38 ELKE 14 DAGEN BOORDEVOL NIEUWS VLEK, UW PARTNER IN SCHEEPSINSTALLATIE EN SCHEEPSSERVICE o.a.: • Verkoop/inbouw van alle merken voortstuwingsmotoren • Hydraulische stuurwerken • Levering/plaatsing van alle merken generatorsets • Pompen Flexibiliteit - kwaliteit - service Baudouin motoren 400 tot 900 pk • Speciaal in Frankrijk opgeleide service monteurs • Officieel dealer voor verkoop, inbouw en onderhoud Handelsweg 75, 6541 CS Nijmegen 024 - 373 19 19 RUBBER PRODUKTEN ★ RUBBER SLANGEN ★ RUBBER TRILLINGDEMPERS ★ RUBBER FENDERS ★ RUBBER TEGELS/STROKEN ★ RUBBER TRILMATTEN ★ RUBBER PROFIELEN ★ RUBBER STOOTBUFFERS ★ RUBBER AFDICHTINGEN ★ RUBBER VORMWERK ★ LEIDING KOMPENSATOREN IN SILICONEN R.V.S. RUBBER ★ HYDRAULIEK SLANGEN EN COMPONENTEN (alles op maat leverbaar) POLSON !"#$%&'(%))(*+,-++ +./+*!! !010)''&%2)" 3&0&4556*,78-9.:;:// 3&0&4)

PAGINA 19 8 APRIL 2003 Zo’n zestig procent van de schepen nog steeds zonder overvulbeveiliging Zorgen om de ‘BOB’ Vanaf 1 januari 2004 is een overvulbeveiliging verplicht op alle bunkers aan boord van binnenschepen. Wie na 31 december 2003 gasolie gaat bunkeren zonder die Bunker Overvul Beveiliging (‘BOB’) moet in principe door alle bunkerondernemingen worden geweigerd. Omdat nu nog niet de helft van de binnenschepen is voorzien van een BOB, maken de bunkerondernemingen, verenigd in de afdeling BiVi (Binnenvaart en Visserij) van de NOVE (Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche) zich zorgen. ‘Er dreigt straks een run op het enige beschikbare BOB systeem, en het is maar de vraag of er dan wel genoeg beschikbaar zijn,’ aldus Kees van Rietschoten, directeur van NOVE. ‘Dat is voor de bunkerbedrijven in Nederland op dit ogenblik een bron van zorg. Want wat als er na 1 januari inderdaad schippers zonder BOB willen bunkeren. Wie gaat ze weigeren? De bunkerbedrijven zijn al voorbereid, maar de binnenvaartondernemer laat nog op zich wachten; althans zo lijkt het.’ De bunkerbedrijven in de Rijnoeverstaten hebben zich al voorbereid op de maatregel van 1 januari 2004 en hebben inmiddels installaties geplaatst. De praktijk leert dat de overvulbeveiliging Aquasant van importeur ITU probleemloos kan worden aangesloten op de Rivalen (Vervolg van pagina 17) Het schip heeft een lengte van 86 meter, een breedte van 9,50 meter en een diepgang van 3,40 meter. Het maximum laadvermogen is 1925 ton. Het schip heeft een ruim van 62 meter; de laadruimte is 7,70 breed. Er kunnen drie lagen containers worden geladen. Scheepsbouw de Waardt werkt al veertien jaar samen met de werf De Gerlien van Tiem in Druten en dat was ook deze keer een prima ervaring, aldus De Waardt. ‘De gehele installaties van de bunkerbedrijven. Het systeem voldoet aan de wettelijke eis van beveiliging tegen overlopers bij het bunkeren. Van Rietschoten: ‘Het is een failsafe systeem dat de bunkering onmiddellijk - zonder enige vertraging - stopzet bij De BOB op z’n plek. elke calamiteit. Alles slaat af als het stroompje om wat voor reden dan ook wordt onderbroken. Dat is het meest veilige. NOVE streeft immers naar zo hoog mogelijke veiligheid bouwtijd is goed gelopen we zijn uiterst tevreden.’ Pieter Jan de Waardt, die straks op dit nieuwe schip gaat varen, deed in Rotterdam de middelbare opleiding voor de binnenvaart aan het Scheepvaart en Transport College en voer ook nog twee jaar aan boord van een ander schip. Het schip draagt de naam Arie Jacob. ‘Dat zijn de twee overgrootvaders van Pieter Jan,’ aldus de Waardt. ‘Dat waren twee rivalen in het varen. Het zijn mijn grootvader en de grootvader van mijn vrouw. Het waren Arie de Waardt en Jacob Speksnijder, beiden destijds nog zeilschippers. We willen daar de familiehistorie een beetje mee vasthouden.’ bij het bunkeren, in het belang van bunkerbedrijven en hun klanten.’ Navraag bij ITU heeft geleerd dat tot nu toe 6.000 Aquasants afgezet zijn, wat goed is voor ongeveer 2.000 binnenschepen. Omdat binnenschepen gemiddeld beschikken over drie gasoliebunkers (één voor, twee achter) kunnen er in totaal 20- á 30.000 worden afgezet in de binnenvaart. De vraag houdt echter geen gelijke tred met de logische verwachting. Er zijn overigens wel alternatieve systemen om de bunkers te beveiligen tegen overlopers, maar die zijn niet zonder meer uitwisselbaar met de installatie van ITU, en bovendien volgens ingewijden zijn ze minder betrouwbaar. Bunkerbon Al sinds februari 2002 komen de binnenvaartondernemers bij de bunkering van gasolie zonder ‘BOB’ niet weg zonder een bunkerbon te hebben ondertekend (op straffe van een boete). Dat is onderdeel van een gedoogbeleid, waarmee wordt voorkomen dat niet van tevoren vaststaat wie verantwoordelijk is voor een eventuele overloper. Het is echter niet meer dan een overgangsregeling tot 31 december 2003. Dan is die bunkerbon verleden tijd en is de BOB verplicht. Bij de binnenvaartorganisaties leeft de wens om een keuze uit meerdere systemen te hebben. De afzet van de Aquasants echter heeft dat al min of meer achterhaald. ‘Immers, de patrouilleboten van Rijkswaterstaat, de politie en in Duitsland de Wasserschutz zijn allemaal al met Aquasants uitgerust. Het is goedgekeurd door de Inspectie Verkeer & Waterstaat.’ Het systeem kost per bunker 329 euro. Er zijn geen gevallen bekend waarbij het systeem faalde. Een aantal b u n k e r o n d e r n e m i n g e n beschikt al meer dan zeven jaar over een installatie waarop de overvulbeveiliging kan worden aangesloten, en nog geen vertoont er gebreken. Wel zijn er enkele bunkerondernemingen die nog een installatie – bijvoorbeeld voor op de boten – moeten aanschaffen. ‘Er zijn nog zo’n negen maanden te gaan, dus het wordt de hoogste tijd voor iedereen om aan de wettelijke voorschriften te voldoen,’ aldus Kees van Rietschoten. Het is niet zo dat bij gebruik van een BOB er geen toezicht bij het bunkeren meer nodig zou zijn. Ontbreken van een bunkerwacht bij een calamiteit levert altijd nog een boete op van 750 euro. Dat het voorkomen van overlopers een goede zaak voor het milieu is, behoeft intussen geen nadere toelichting meer. advertentie De meerwaarde van een goed beleid en goede voorlichting 254 MILJOEN TON 2000 203 MILJOEN TON 1989 3,1 MILJOEN TEU 2001 250 DUIZEND TEU 1990 23 BINNENVAART TERMINALS 2001 0 BINNENVAART TERMINALS 1980 TOEKOMST- GERICHT / INNOVATIEF 2002 OUDERWETS/ ONBEKEND 1989 De verpakking van de BOB(S) laat aan duidelijkheid niets te wensen over. (foto’s MGR) 67 NIEUWE SCHEPEN 2000 30 NIEUWE SCHEPEN 1999 5 NIEUWE SCHEPEN 1990 vervoerd gewicht internationale binnenvaart aantal containers per binnenvaart binnenvaart terminals imago binnenvaart nieuwbouw binnenvaart Nederlandse vlag De binnenvaart mag zich verheugen in een toenemende belangstelling van overheid en bedrijfsleven. De groei zit er overduidelijk in, zoals u afleest aan de behaalde resultaten. Steeds meer klanten vinden de weg naar het water. Begrippen als ROC en modal shift zijn niet meer weg te denken. Mede dankzij de inspanningen van het ruim twaalf jaar bestaande Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) is het imago van de binnenvaart verbeterd. De afgelopen jaren zijn zo'n achthonderd binnenvaartondernemers de belangrijkste sponsors van het BVB. Daarnaast worden we ondersteund door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en Amsterdam, Weekblad Schuttevaer e.a. Ook onze A-sponsors zijn we zeer erkentelijk. We hebben met elkaar al veel bereikt. Maar we zijn er nog niet. Met de steun van álle binnenvaartondernemers kunnen we in de komende jaren nog véél verder komen. Daarom nodigen wij u uit om kennis te nemen van onze projecten en plannen om ook in de toekomst actief te blijven met het onder de aandacht brengen van de binnenvaart als milieuvriendelijke en filevrije vervoerstak. Weet u overigens dat u al voor € 0,14 per ton een gewaardeerd BVB-sponsor bent?! Bel voor meer informatie: 010 - 41 29 151. Pieter Jan de Waardt. Vasteland 12 e , 3011 BL Rotterdam, Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam E-mail bvb@inlandshipping.com, Internet www.inlandshipping.com

De Binnenvaartkrant