Views
6 days ago

20- 2505 OSD Antwerpen

  • Text
  • Maart
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Antwerpen
  • Schepen
  • Schip
  • Samen
  • Eerste

8 11 maart

8 11 maart 2025jobs@rptag.ch+316 31 92 02 26jobs@rptag.ch+316 31 92 02 26VACATURESTUURMAN BINNENVAART(FULLTIME)KONINKLIJKE VAN DER WEES WATERTRANSPORTEN ISGESPECIALISEERD IN BIJZONDER TRANSPORT OVER WATER,SLEEPDIENSTEN EN OFFSHORE SERVICES.PER DIRECT ZIJN WIJ OPZOEK NAAR EEN STUURMANBINNENVAART.WAT VERWACHTEN WE VAN JOU?• je hebt geen bezwaar tegen onregelmatige werktijden.• je bent in het bezit van een dienstboekje met aantekeningstuurman bevoegdheid• je beheerst de Nederlandse taal• bij voorkeur woonachtig in de regio Dordrecht/Rotterdam• werkervaring in de sleep/duwvaart is een pré• je gaat veilig om met de scheepsuitrusting en varend materieel• je bent betrokken en hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoelWAT MAG JE VAN ONS VERWACHTEN?• we bieden je een afwisselende functie in een leuk team• je krijgt een contract voor bepaalde tijd met de intentie van eenvast dienstverband;• doorgroeimogelijkheden• een salaris conform onze bedrijfs caoDENK JE DAT DEZE FUNCTIE BIJ JE PAST?Bekijk dan onze bedrijfsvideo op www.vanderwees.nl en via JOUW MOTIVATIE EN CV ONTVANGEN WE GRAAG PER E-MAIL: p&o@vanderwees.nl“acquisitie middels deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.”

11 maart 20259ILT stelt ‘handelingsinstructie’voor fosfine-incidenten opDe ILT heeft een ‘handelingsinstructie’ opgesteld voor incidenten met fosfinegasop binnenvaartschepen. Bedrijven en overheidsinstanties moeten in zo’n gevaldirect de hulpdiensten waarschuwen en vervolgens ook de Inspectie Leefomgevingen Transport. Als toezichthouder op het vervoer van gevaarlijke stoffen bepaalt deinspectiedienst vervolgens of het schip verder mag varen.ILT verwijst naar de levensbedreigendeincidenten in 2019, 2021 en2023 bij het vervoer van los gestortedroge bulklading in binnenvaartschepen.“Bij deze incidenten warenveel instanties betrokken waaronderhulpdiensten, Rijkswaterstaat, de Veiligheidsregio,de Inspectie Leefomgevingen Transport, Arbeidsinspectie enverschillende lokale overheden”, lichtde ILT de handelingsinstructie toe.“Verantwoordelijkheden en wet- enregelgeving waren tijdens deze incidentenniet voor iedereen duidelijk.Hierdoor duurde de afwikkelinglang.”De maatregel van de ILT voorkomtniet dat zich weer ongelukken kunnenvoordoen met het giftige gas. De instructieis bedoeld om de afhandelingvan dit soort incidenten te verbeteren.Hij bestaat uit diverse stappen en moetonder andere worden gebruikt doorde meldkamers van hulpdiensten.TablettenFosfine wordt in het internationaletransport gebruikt om granen en anderevoedingsmiddelen tegen ongediertete beschermen. Fosfine wordt in lossetabletten of met meerdere tabletten ineen sleeve (een soort kous) toegevoegdaan de lading. Bij het laden en lossen,van bijvoorbeeld een zeeschip of treinnaar een binnenschip, verdwijnen delosse tabletten tussen de lading en zijnze moeilijk te traceren.Als tabletten in de lading achterblijven,kan er tijdens het opvolgendetransport fosfinegas ontstaan door eenveranderende luchtvochtigheid. Dit isgevaarlijk, op de eerste plaats voor debemanning en laad-/lospersoneel. Ingasvorm is fosfine kleurloos, geurloosen brandbaar. Het kan in lage concentratiesal dodelijk zijn bij inademing.StappenplanOp de website van ILT staat een stappenplanvoor als een schipper (of iemandanders) een gassingsincident inlos gestorte bulklading doorgeeft bijde meldkamer van de hulpdiensten.1. De meldkamer van de hulpdienstengeeft de melding door aan de ILT viatelefoonnummer 088 489 00 00.2. Als is vastgesteld dat er gas vrijkomt,legt de ILT een vervoersverbod opaan de schipper of binnenvaartonderneming.3. De voorbereidingen voor ventilerenof lossen van de lading beginnen.Hiervoor stelt de schipper ofbinnen vaartonderneming een gassingsleideraan. De ILT gaat in gesprekmet deze gassingsleider ende Nederlandse Arbeidsinspectie(NLA). De gassingsleider zoekt inoverleg met belanghebbenden eengeschikte locatie voor het ventilerenof lossen en zorgt voor:- een risico-evaluatie en -evaluatie(RI&E) en een plan van aanpak volgensartikel 5 van de Arbeidsomstandighedenwet.- schriftelijke toestemming voor gebruikvan de locatie van de burgemeestervan de gemeente of hethavenbedrijf.4. De ILT kan het vervoersverbod tijdelijkopheffen als dat nodig is om bijde geschikte locatie te komen. Degassingsleider regelt het ventilerenof lossen op de locatie.5. Na het ventileren of lossen geeft degassingsleider een gasvrijverklaringaf. De ILT en de NLA bepalen hiermeeof verder vervoer van de ladingveilig is. Daarna heft de ILT het vervoersverbodop.Herstel sluisdeuren Heel duurt tot 11 aprilSinds 21 januari is de grote kolk vansluis Heel buiten gebruik. Op 6 maartstart Mourik-SWARCO met het herstelvan de kapotte deur. Naar verwachtingis de kolk vanaf 11 april weer te gebruiken.De kleine kolk blijft beschikbaar.De grote sluiskolk raakte op dinsdagavond21 januari beschadigd engestremd door een boomstam die tussende deur en deurkas terechtkwam.Het bovendraaipunt raakte hierdoorzwaar beschadigd.Het herstel verloopt in vier fasen: dedeuren worden uitgehesen, geïnspecteerd,hersteld en teruggeplaatst. Deaannemer start op 6 maart met deeerste fase. Volgens de planning kande grote kolk weer gebruikt wordenvanaf 11 april.Schepen tot 137,50 meter lengte kunnengebruikmaken van de kleine kolk.Grotere schepen (met een breedte vanmaximaal 13,50 meter) moeten omvarenvia Linne.De bouwopdracht werd 24 februari getekend. Vlnr: PieterBaggerman (Concordia Damen), Rick Wansink (Koninklijke vander Wees), Rolf Maliepaard (Koninklijke van der Wees) ChrisCornet (Concordia Damen) en Patrick de Pree (Concordia Damen)PONTON MET ‘DRIVE-IN-FUNCTIE’Koninklijke Van der Wees Transporten breidt zijn vloot uitmet de Lastdrager 29. De bouw van het ponton gebeurtbij Concordia Damen. De werf in Werkendam bouwde vijfjaar geleden ook al de duwboot Pieter van der Wees.De door Shipbuilding Solutions ontworpen Lastdrager 29krijgt een zogeheten ‘drive-in-functie’. Daardoor kunnenhoge objecten eenvoudig in en uit het ruim worden gereden.Het ponton is ontworpen voor spudpalen, verhaalrollen,ballastsystemen en beach landings. Samen met deduwboot Nicolaas van der Wees, die tot een diepgang van1 meter inzetbaar is, biedt de Lastdrager 29 ook bij laagwater,lage bruggen, smalle sluizen en kleine rivieren eenoplossing voor het vervoer van zware lading.MODELBOUWERS TE GAST BIJBINNENVAARTSOOSDinsdag 18 maart ontvangt BinnenvaartsoosZwijndrecht plaatsgenoot Modelbouw Groep Devel.Diverse leden laten die middag hun mooiste modellenzien.Modelbouw Groep Devel bestaat uit een groot aantalenthousiaste modelbouwers, die graag hun werk tonen.Zij laten zien wat de (model)bouwers in hun mars hebben.De stichting staat vaak op evenementen, zoals bedrijfsfeesten,braderieën, beurzen en havendagen. De schaalmodellenzijn minutieuze weergaven van de werkelijkheiden de uitdaging is ervoor te zorgen dat elk detail klopt.Modelbouw Groep Devel was al vaker te gast bij de Binnenvaartsoos.Die bijeenkomsten waren altijd een grootsucces. Op 18 maart zijn vaste leden en nieuwe bezoekersvanaf 13.30 uur zijn welkom op het Julia Internaat.Het staat ook anderen vrij om deze middag zijn of haareigen modelbouwschip, -kraan of -boot te presenteren.Meld dat vooraf wel even per e-mail:binnenvaartsoos@outlook.com.Schoenendoos instormachtig weerDOOR CEES DE KEIJZERAutoboten lijken meer op eenschoenen doos dan op een schip, maarde combinatie met stormachtig weerlevert wel een schitterend beeld op.Deze foto is genomen voor de nauweingang van Port Phillip Baai bij de havenvan Melbourne.Bij windkracht 8 is dat voor een windvangervan 200 bij 32 meter geensine cure. Het is wel zaak dat de ladingzeevast staat om te voorkomen datdie gaat schuiven, maar dat kan welovergelaten worden aan WalleniusWilhelmsen Lines.WWL ontstond in 1999 na een jointventure tussen het Noorse Wilhelmsenen het Zweedse Wallenius. Hethoofdkantoor opereert vanuit Oslomet een grote vloot van LCTC (LargeCar & Truck) en PCTC (Pure Car &Truck) carriers.Daarnaast is het voor de Amerikaanseoverheid opererende ARC (AmericanRoll-on Roll-Off Carriers) van WWLen bezit men 80 procent van EUKOR(‘Europe Korea’). De overige 20 procentis van de Koreaanse overheid. Bijelkaar heeft WW Ocean een vloot van125 schepen.De Toronto is twintig jaar oud envaart onder Maltese vlag. Er is plekvoor 6.354 CEU, de voor autovervoergeldende standaardmaat gebaseerdop de maten van de Toyoto CoronaRT 43 uit 1967.WWL zelf heeft 53 schepen, waarvande grootste een capaciteit hebben van8.000 CEU. Ook in deze sector is eenalmaar voortgaande schaalvergrotingzichtbaar, want WWL heeft in Chinavier schepen besteld voor 9.350 CEU.Ze komen vanaf 2026 in de vaart.(foto Owen Foley)WereldschepenDeze rubriek wordt verzorgd doorleden van de Rotterdam Branch,een afdeling van de World ShipSociety. www.wssrotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant