4wij zoeken stageplekken11 maart 2025voor onze matrozen in de binnenvaartwij zoeken stageplekkengecertificeerdescheepssimulatorvoor onze matrozen in de binnenvaartgecertificeerdescheepssimulatorpraktijk?praktijkword onze partnerword onze partnerleid samen met ons een nieuwe generatie matrozen en kapiteins opleid samen met ons een nieuwe generatie matrozen en kapiteins opmeer informatie: +352 661 565 000meer informatie: +352 661 565 000www.tmlgacademy.euDe VerenigdeTankrederijzoekt personeelDe Verenigde Tankrederzoekt personeel!De Verenigde TankrederijDe VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (Gzoekt schippers personeel!en kapiteins. We vervoeren 3 productsoortenDe Verenigde De Verenigde Tankrederij Tankrederijzoekt zoekt personeel! personeel!www.tmlgacadiverse vaartrajecten. We werken week op week af onDe VT zoekt De gemotiveerde VT zoekt gemotiveerde matrozen, matrozen, stuurmannen stuurmannen (GVB),De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), (GVB),De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippersschippersen schippers en kapiteins.kapiteins. en We kapiteins. We vervoerenvervoeren We 3 productsoorten vervoeren 3 productsoorten 3 productsoorten overover diverse vaartrajecten. overdiverse vaartrajecten. We werken week op week af onderdiverse vaartrajecten. diverse We werken vaartrajecten. week We werken op week We week af werken onder op week Nederlandse af op onder week voorwaarden. af onderNederlandse Nederlandse Tevens voorwaarden. zijn wij voorwaarden. een Tevens erkend zijn leerbedrijf, Tevens wij een zijn erkend dus wij ben een leerbedrijf,je erkend een leerling leerbedrijf, startenddan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naardus ben je metdus een eenben leerling (BBL)je eenopleiding, startend leerlingneem met startend een dan (BBL) metcontacteen opleiding, (BBL)via 010opleiding, neem - 487 62 33neemof stuurhr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken!een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken!dan contact dan op contact via 010 op - 487 via 010 62 33 - 487 of stuur 62 33 een of stuur mail naar een mail naarhr@vtgroup.nl hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden om mogelijkheden te bespreken! te bespreken!Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leerschippers en kapiteins. dus We ben vervoeren je een leerling 3 productsoorten startend met over een (BBL) opleidingdan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail nNederlandse voorwaarden. Tevens hr@vtgroup.nl zijn wij een om erkend de mogelijkheden leerbedrijf, te besprekendus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neemP.O. Box 59005 | 3008 PA RotterdamNijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The NetT +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nlP.O. Box 59005 | 3008 PA RotterdamNijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The NetherlandsT +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nlP.O. Box 59005 P.O. | Box 300859005 PA Rotterdam | 3008 PA RotterdamNijmegenstraat Nijmegenstraat 1 | 3087 CD 1 Rotterdam | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | Harbour | The 2181a Netherlands | The NetherlandsT +31 (0)10 487 T +31 62 (0)10 30 | E 487 info@vtgroup.nl 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl | www.vtgroup.nl
11 maart 2025 5Lommel opent deze lentehaven én containerterminalAls hetbaggerwerkklaar is, kunnende eersteschepen terechtin Port ofLommel. (fotoDe VlaamseWaterweg)Bedrijventerrein Kristalpark III in Lommel krijgt een aansluiting op het water.De nieuwe kade is zo goed als klaar en moet de drempel voor de bedrijvenverlagen om de binnenvaart in te schakelen.IN MANNHEIM MINDER,IN LUDWIGSHAFEN MEEROVERGESLAGENDe binnenvaartoverslag in de haven van Mannheim isvorig jaar met ruim 8 procent gedaald naar 5,8 miljoenton. In zusterhaven Ludwigshafen is daarentegen met 5,5miljoen ton ruim 8,6 procent meer overgeslagen.In Ludwigshafen worden veel chemicaliën overgeslagen,en daar zat groei in. In Mannheim vormen voedingsmiddelenen veevoeders de belangrijkste goederengroep. Hierwas een sterke daling te zien. Ook de overslag van steenkooldaalde sterk, een trend die de komende jaren zaldoorzetten. De containeroverslag in de havens kwam uitop 1,4 miljoen ton. Dat is minder dan in 2023.In Duitsland wordt het CO 2-emissiehandelssysteem vanaf2027 uitgebreid naar de transportsector. Daardoor zullende prijzen stijgen. De havens van Mannheim en Ludwigshafenverwachten een belangrijker rol te gaan spelen in hetbehalen van de klimaatdoelen. Ze maken spoor- en binnenvaartvervoermogelijk, die minder energie verbruikenen minder uitstoten dan het wegvervoer. In de regioMannheim/Ludwigshafen houden binnenschepen iederedag zo’n 3.000 vrachtwagens van de weg.Om de haven berikbaar te makenstartte De Vlaamse Waterweg eindfebruari met het baggeren van hetKanaal naar Beverlo. Dat kanaal iseen 15 kilometer lange aftakking vanhet Kanaal Bocholt-Herentals, bij de‘Blauwe Kei’ in Lommel. Het is volgensDe Vlaamse Waterweg een belangrijkeschakel voor watergebondenindustrieën. De vaarweg is geschiktvoor schepen tot 55 meter lang, 6,60meter breed en een laadvermogen tot650 ton.Port of LommelPort of Lommel, zoals de haven gaatheten, moet de binnenvaart versterkenals logistieke schakel voor verladers entegelijkertijd het bedrijventerrein eenextra boost geven als multi modaalknooppunt. “Hierdoor wordt de regioNoord-Limburg aantrekkelijker voorbedrijven die inzetten op duurzametransportoplossingen”, zo is de bedoelingvan De Vlaamse Waterweg.“De binnenvaart biedt een betrouwbaaren milieuvriendelijk alternatiefvoor wegtransport”, legt de vaarwegbeheerderin een persbericht uit.Daarom investeert De Vlaamse Waterwegniet alleen in grote vaarwegen,maar ook in de meer dan 400 kilometeraan kleinere kanalen en rivieren inVlaanderen. “Ze spelen een crucialerol in de modal shift naar duurzamertransport en dragen bij aan de verminderingvan zowel CO 2-uitstoot als verkeersdruk.”Kleine waterwegen“Het gebruik van kleine waterwegenis een cruciale schakel in de transitienaar duurzamer transport”, zegtDominique Van Hecke, algemeendirec teur van De Vlaamse Waterweg.“Dankzij deze investering in het onderhoudvan dit kanaal en de komversterken we niet alleen de logistiekepositie van de regio, maar dragen weook bij aan een groenere toekomst.”“Door de directe verbinding met dewaterweg wordt het Kristalpark aantrekkelijkervoor bedrijven die inzettenop duurzaam transport. Het noordelijkedeel van de kade, dat later zalworden ontwikkeld, biedt extra mogelijkhedenvoor het vervoer van bulkgoederen.”Aldus Van Hecke.BCTNDe nieuwe kade bij Kristalpark IIIwordt deels geëxploiteerd door BCTN,dat een containerterminal opent. DeNederlandse operator heeft al negeninland terminals in Nederland enBelgië.“Met deze nieuwe kaai creëren we nietalleen logistieke voordelen, maar makenwe ook een groot verschil voorhet klimaat”, zegt David Huybrechts,gedelegeerd bestuurder bij BCTN België.“Dit is een voorbeeld van hoepubliek-private partnerschappen kunnenleiden tot innovatieve en duurzameoplossingen.”De eerste containerschepen wordenin de lente verwacht. Huybrechts: “Wezijn intussen in orde met alle vergunningenom containers te verschepen.”Ook de infrastructuur op de loskadeis inmiddels klaar. BCTN start tweeshuttlediensten per week op Port ofLommel.De multipurpose terminal in Dordrecht.(foto Koninklijke van der Wees)COMBIFLOAT SYSTEMS KIEST VOORTERMINAL VAN DER WEESCombifloat Systems wordt vaste klant van de multipurposeterminal van Koninklijke Van der Wees Transporten in Dordrecht.Daar gaat de Capelse leverancier van modulair drijvendbouwmaterieel en modulaire hefeilanden voor de offshore-industrieprojectlading op- en overslaan.De keuze is ingegeven door de strategische ligging en uitgebreidefaciliteiten van de terminal en de logistieke ondersteuningdoor Van der Wees. Een bijkomend voordeel is denabijheid van Zeehavenbedrijf Dordrecht. Daar kunnen de bedrijventerecht als er te diep stekende zeeschepen arriveren.“We zijn trots dat Combifloat kiest voor onze terminal alslogistieke hub”, aldus Mark van den Berg, salesmanager bijVan der Wees. “Onze expertise in transport en handling vanmodulaire, maritieme ladingen sluit perfect aan bij de behoeftenvan Combifloat en we hebben vandaag de eerste stap gezetnaar een langdurige, succesvolle samenwerking.”TREAT YOURSTAINLESS STEEL!FOR NEW BUILDING & SHIPS IN SERVICES+31 186 572 443INFO@INOXGROUP.NLWWW.INOXGROUP.NLSURFACE TREATMENT SERVICES:GRINDING / POLISHING / PICKLINGPASSIVATION / TANKINSPECTION / ADVICEBOILER CLEANING
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl