Views
6 days ago

20- 2505 OSD Antwerpen

  • Text
  • Maart
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Antwerpen
  • Schepen
  • Schip
  • Samen
  • Eerste

2411 maart 2025Miljoenen

2411 maart 2025Miljoenen voor uitbreidingen vernieuwingMuseum BatavialandMuseum Batavialand wordt in de komende jaren ingrijpend vernieuwd.Provinciale Staten van Flevoland stemden daar op 26 februari mee in. Samenmet onder meer het Rijk en gemeente Lelystad steekt de provincie miljoenen inhet museum.Ariane Hoog, directeur-bestuurder van MuseumBatavialand, zegt in een reactie: “We zijn ontzettendblij dat de Provinciale Staten heeft besloten teinvesteren in ons museum. Deze investering is eenbelangrijke stap richting onze toekomst als provinciaalmuseum met nationale allure.”Medio 2028 zijn bezoekers welkom in het nieuwemuseum. Het huidige museum blijft voorlopiggewoon open voor publiek.Een belangrijke stap richting onzetoekomst als provinciaal museummet nationale allureDe historische schepen, de tentoonstellingszalenen de ruimtes voor demonstraties van scheepsambachtenworden in één overzichtelijk museumcomplexsamengebracht. Daarvoor wordt een deelvan het huidige gebouw gesloopt, komt er een nieuwmuseumgebouw, met een andere entree en eengeheel nieuwe inrichting. De historische schepen enscheepswrakken zullen zowel binnen als buiten tezien zijn.ZuiderzeebodemHet museum is Nationaal ScheepsarcheologischDepot en beheerder van de maritiem-archeologischerijkscollectie. Voor die taken komen op het terreinnieuwe depots en een conserveringsstraat.Voor de Batavia, hét uithangbord van Batavialand,heeft de vernieuwing en uitbreiding ook gevolgen.Het gereconstrueerde spiegelretourschip komt op dewal te liggen en krijgt een plek op het museumterrein.In het nieuwe museum zullen de ruimtes voor tentoonstellingen,scheepsambachten en schepen strakslogischer met elkaar verbonden zijn. “Bezoekersworden verwelkomd in een gastvrij gebouw”, kondigthet museum aan, “waar ze actief kennis kunnenmaken met verhalen over het ontstaan van de polder,over de rijke vondsten uit de Zuiderzeebodem envergeten verhalen van mensen in dit gebied – vanschipperskind tot tulpentuinder. De presentaties zijntoegespitst op de pioniersgeschiedenis van Flevolanden de maritieme geschiedenis en scheepsarcheologievan Nederland.”Scheepsinventarissen en andere voorwerpen uit derijke collecties, waarvan sommige tot 10.000 jaarvóór Christus teruggaan, illustreren de verhalen overmens en water. In de nieuwe presentaties komen deobjecten straks beter tot hun recht, belooft Batavialand.Schepen, scheepswrakkenen scheepsambachtenBuiten op het museumterrein zullen in elk geval deBatavia en het 20e-eeuwse scheepswrak van DeZeehond (het eerste scheepswrak uit Flevoland waarvande identiteit werd achterhaald) in al hun prachtte bewonderen zijn. Kinderen kunnen spelen in dewaterspeeltuin en van alles beleven en ontdekken ophet terrein.De historische scheepswrakken zullen binnen inhet museumgebouw tentoongesteld worden. Nieuwis dat bezoekers straks de conservering en restauratievan scheepswrakken en de uitoefening vanscheepsambachten van dichtbij kunnen volgen, ensoms ook zelf actief mee kunnen doen. Het museumblijft daarnaast een maatschappelijke werkplek voorstagiaires en mensen met een afstand tot de arbeidsmarktdie zij aan zij werken met de vrijwilligers.De provincie Flevoland, het ministerie van OCW, deRijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, de gemeenteLelystad en Museum Batavialand trekken samen opin dit project. Met de nieuwbouw en herinrichting isalles bij elkaar zo’n 25 miljoen euro gemoeid.Maritieme archeologieHet Rijk investeert 7 miljoen euro voor de depots enfaciliteiten van het Nationaal ScheepsarcheologischDepot. Daarmee komt hét nationale kenniscentrumop het gebied van de maritieme archeologie in deprovincie Flevoland. De provincie zal 7,7 miljoeneuro bijdragen aan de nieuwe entree en het museumgebouw.De gemeente Lelystad is van plan bij tedragen door de overdracht van grond en 3,6 miljoen

11 maart 2025 25VUYK LANCEERT NIEUWE SWATH-SERIEVuyk Engineering Rotterdam heeft een nieuwe serie Small WaterplaneArea Twin Hull Service Operation Vessels gepresenteerd. De VuykSWATH SOV 40P en 60P zijn circa 70 meter lang. De compacte enefficiënte schepen zijn ontworpen voor hoge inzetbaarheid in ruwezeeomstandigheden.Een van de opvallende projecten in het portfolio van Vuyk Engineeringis de Groenewind, ‘s werelds eerste DP2 dubbelromps SWATH SOV. Hijis ontwikkeld in samenwerking met de Belgische waterbouwer DEME.De SWATH heeft een slank rompontwerp, DP2-technologie voor nauwkeurigepositionering en een bewegingsgecompenseerde loopbrugvoor veilig van en aan boord gaan.(illustratie Vuyk Engineering)Museum Batavialand in Lelystad. De Batavia, nu nog in het water, komt op het droge. De replica verkeert in slechte conditie.(foto Jasper Pluim)euro voor de verplaatsing van de werf. Voor demaximaal 7 miljoen euro kostende museale vernieuwinggaat Batavialand op zoek naar fondsen ensponsors, aangevuld met een lening. Daarvoor geeftde provincie een garantstelling af.In 2023 besloten Provinciale Staten al tot doorontwikkelingvan Museum Batavialand. Bij de uitwerkingvan de plannen bleek het huidigegebouw echter klimatologisch, constructief en quaafmetingen niet te voldoen. Met de nu voorzieneaanpassingen kan het museum doorgroeien tot eenprovinciaal museum van nationale allure.Het museum verwacht vanaf 2028 op jaarbasistenminste 100.000 bezoekers te verwelkomen.Gelegen naast Bataviahaven en Batavia Stad FashionOutlet moet het een belangrijke bijdrage gaanleveren aan het cultuur-toeristische aanbod. Eenherpositionering maakt eveneens deel uit van devernieuwing.De BataviaDe Batavia wordt in 2026 op de wal gehesen. Hetschip krijgt een plek op het nieuwe museumterrein.Scheepsbouwer Willem Vos bouwde dit houtenspiegelretourschip in de jaren 1985-1995 op waregrootte na met 17e-eeuwse technieken. Er werktenin totaal zo’n 600 leerlingen en werklozen mee aande bouw; zij leerden zo het ambacht.Het schip is nu al behoorlijk op leeftijd en verkeertin slechte conditie. Daarom kan het alleen nog ophet droge duurzaam worden behouden en onderhouden.Het aan land brengen van dit immense vaartuig van65 meter lang en 700 ton zwaar is een forse operatiedie gedegen voorbereiding vraagt. Momenteel wordtonderzocht hoe dit het beste kan gebeuren en hoehet schip ook op het droge toegankelijk kan blijvenvoor publiek. Wie het imposante schip nog in hetwater wil zien liggen, kan dit jaar in elk geval nogaan de Oostvaardersdijk terecht.JULIANAKANAAL GAAT EERST ALLEENVOOR BEROEPSVAART OPENUiterlijk 15 april kan de scheepvaart weer gebruikmaken van hetJulianakanaal. Dat meldde Rijkwaterstaat begin maart op haar website.Het werk verloopt voorspoedig, aldus de vaarwegbeheerder.Op dit moment worden de laatste stenen aangebracht op de bodemen de oevers. Daarna moet er weer water in het drooggezette stuk vanhet kanaal komen te staan. “Daarvoor plaatsen we een aantal hevelleidingen(buizen) op de dam bij Berg aan de Maas.”Vervolgens moet de tijdelijke dam, waarmee het traject van 4 kilometeris drooggezet, verwijderd worden. Dat kost meerdere weken. “Om descheepvaart tegemoet te komen maken we het mogelijk dat er, meteen verlaagde snelheid, langs de dam gevaren kan worden, terwijl wedeze afbreken”, blikt Rijkswaterstaat vooruit. “Vanwege deze werkzaamhedenzal op dat moment alleen beroepsvaart toegestaan zijn.”In het begin is er bij Sluis Born maar één sluisklok geopend: de oostkolk.Rijkswaterstaat icht toe: “Er is in die periode nog te veel kruisendwerkverkeer. Twee weken later openen we ook de middenkolk vanSluis Born.”Er liggen dan ook nog twee werkpontons in het kanaal, waarmee descheepvaart rekening moet houden. Die zijn nodig om de uitgegravengrond, die nu in verschillende depots langs het kanaal ligt, per schip afte voeren.ALS HET MOET DRAAIEN….!Shipfix Techniek, uw leverancier,servicepartner en installateur van:• Inbouw scheepsmotoren, keerkoppelingen e.d.• DenGen aggregaten van 17-80 kVA, Yanmar, Perkinsen JCB motoren• Baxi Gavina scheepskachels en branders• Warmtewisselaars en indirect gestookte boilers oprestwarmte hoofdmotor• Dab/Wacs hydrofoor installaties• Drinkwaterfiltratie systemenWERKSCHIP JANNYGemeentehaven • Havenweg • 3295 XZ ’s-GravendeelTel/WhatsApp: 06-15204640 • info@shipfixtechniek.nl • shipfixtechniek.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant