Views
6 days ago

20- 2505 OSD Antwerpen

  • Text
  • Maart
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Antwerpen
  • Schepen
  • Schip
  • Samen
  • Eerste

2211 maart 2025SaS

2211 maart 2025SaS levert Jan D op aanReederei DrevinVoor de sea trials werd de Jan Dvan Waterhuizen naar Eemshavengesleept. Daar is ook nog delaatste hand aan het schipgelegd. (foto Simon Marrink)Eind februari heeft de Jan D zijn seatrials gedaan. De coaster is door Shipand Steelbuilding (SaS) in Waterhuizengebouwd voor de Duitse ReedereiDrevin.Vorig jaar februari kwam in Waterhuizenal het zusterschip Mark D van dewerf voor de in Cuxhaven gevestigdewerf. Dat was toen nog onder de naamGS Yard. Na het faillissement daarvannam SaS de werf over.De Jan D liep afgelopen augustus vanstapel en is het negende schip van hettype Eco Freighter 3700. Het multifunctioneleschip is 88 meter lang en13,43 meter breed en kan 3.700 tonvervoeren. De Jan D is geschikt voorhout, bulk, stukgoed, containers enprojectlading.Aan coaster JAN D leverden o.a.vlootschouw.nl/jan-dSAS WaterhuizenVolledig project (casco/afbouw)Damen Marine Components­ Besturingssysteem: NFU SteeringSystem­ Stuurmachine: type BST 064­45­ Roeren: 1 Hydro­Dynamic Barke®high lift Flap Rudder, 260 BRA22­26­10­CC­LRS­ Straalbuis: 1x type OptimaHR GroepComplete machinekamer installatieKoedood Dieselservice­ 1 x MITSUBISHI S12R­MPTAW 749kW + inbouwpakket, IMO Tier III­ 1x Samengestelde 97 kVahydraulische asgeneratorProMarin Propeller undMarinetechnik­ Main propeller, diameter 2310mm,4 blades, skew design, the propellernozzle, the propeller shaftinstallation and theREINTJES­gearbox.Machinefabriek en ScheepsreparatiebedrijfVan WijkVoormastVerhaar Omega­ Eén (1) Verhaar OmegaBoegschroefinstallatie type kanalen3100S­4k (schroefdiam 980mm),verticale opstelling 265 kW bij 1780omw/min.­ Bediening wegafhankelijkWij wensen coaster JAN D een behouden vaart!Foto: SaS/Jan Johan ten Have

11 maart 202523Hele jaar last van renovatiesluizen Amsterdam-RijnkanaalRijkswaterstaat voert dit jaar veel onderhoud uit aan de vaarwegen. Het gaatonder meer om een aantal sluizen in het Amsterdam-Rijnkanaal, Merwedekanaalen Lekkanaal. De scheepvaart zal er hinder van ondervinden, waarschuwt devaarwegbeheerder op voorhand.Per jaar varen zo’n 100.000 schependoor de sluizen op deze druk bevarenroute. Het onderhoud is volgens Rijkswaterstaatnodig “om storingen tevoorkomen en te zorgen voor de veiligheiden doorstroming van de ruim1,6 miljoen vrachtwagenladingen perjaar die beroepsvaart hier vervoert”.HinderHet Amsterdam-Rijnkanaal is eenbelangrijke verbinding tussen deAmsterdamse haven, de haven vanRotterdam en het Ruhrgebied. Desluizen in het kanaal worden intensiefgebruikt door de beroeps- én derecreatievaart en hebben onderhoudnodig. Dit jaar voert Rijkswaterstaatverschillende werkzaamheden uit diehinder voor de scheepvaart met zichmeebrengen.De werkzaamheden aan de sluizenin het Amsterdam-Rijnkanaal en hetLekkanaal vinden het hele jaar dooren over het gehele traject plaats. Naastde renovatie van de Prinses Marijkesluisin Rijswijk en de Koninginnensluisin Nieuwegein staan nu ookonderhoudswerkzaamheden aan dePrins Bernhardsluis in Tiel, de PrinsesBeatrixsluis in Nieuwegein, de PrinsesIrenesluis in Wijk bij Duurstede en deOvereindsebrug in Nieuwegein op deplanning.Schippers moeten rekening houdenmet hinder door de werkzaamheden,die drukte en wachttijden veroorzaken,waarschuwt Rijkswaterstaat. Dedienst combineert de werkzaamhedenzoveel mogelijk om de hinder te beperken.Afhankelijk van het verloopen de weersomstandigheden kunnende werkzaamheden en de stremmingenkorter of langer duren.Om wachttijden te beperken werktRijkswaterstaat zoveel mogelijk doorin het weekend en ook ’s nachts. Hetadvies aan schippers is om voor vertreken tijdens de vaart regelmatigde geplande werkzaamheden aan devaarwegen op Vaarweginformatie.nlen de scheepvaartberichten te raadplegenom te weten waar op welkmoment hinder te verwachten is.Gestremde duwvaartkolkenLandelijk onderhoudt en beheertRijkswaterstaat 6.300 kilometer vaarwegenen 92 sluiscomplexen. Grootonderhoud is niet zonder stremmingenen andere hinder uit te voeren,verontschuldigt de dienst zich.Dit voorjaar start Rijkswaterstaat metwerk aan beide duwvaartkolken vande Prins Bernhardsluis en de PrinsesIrenesluis. De westkolk van de PrinsesIrenesluis en de oostkolk van de PrinsBernardsluis zijn tussen april en oktoberop meerdere dagen achtereenvolgendgestremd.Tijdens die stremming vervangt Rijkswaterstaatonder andere essentiëleonderdelen zoals geleidestrippen ennivelleerschuiven en krijgen kabels engeleidewielen een smeerbeurt. Stremmingvan de kolken betekent dat allescheepvaart dan is aangewezen op deandere, smallere kolk.RecreatievaardersOok recreatievaarders moeten rekeninghouden met drukte op de hoofdvaarwegen beperkingen bij alternatievevaarroutes. Met mooi weer neemtde drukte op de vaarwegen toe. Datvraagt om extra oplettendheid van zowelde beroeps- als recreatieschipper,aldus Rijkswaterstaat. Bijvoorbeeld bijsluizen waar vrachtschepen en plezierjachtensamen manoeuvreren ineen beperkte ruimte. De recreatievaartdoet er volgens de vaarwegbeheerdergoed aan een rustige vaarroute te kiezenen vóór vertrek de actuele informatiete raadplegen.Rijkswaterstaat zet ook dit jaar bij eenaantal sluizen stewards in om recreantente helpen in de sluis. Ze wordeningezet op veertien Rijkswaterstaatsluizenwaar in drukke periodes wachttijdenkunnen ontstaan, waar beroepsenrecreatievaart samen schutten ofwaar sprake is van een groot verval.De stewards zijn actief tijdens dezomervakantie en op drukke dagenrond Hemelvaart en Pinksteren.PERSONEELSWERVING WSVMOET VEEL MODERNEREén keer per jaar heeft de afdeling vaarwegen/scheepvaartvan het Duitse verkeersministerie overleg methet bestuur van de IWSV, het Ingenieurverband Wasserstraßen-und Schifffahrtsverwaltung. Tijdens de laatstebijeenkomst op 26 februari is onder meer gesproken overde kansen van digitalisering en het aantrekken van nieuwemedewerkers voor de vaarwegbeheerder.Dit laatste is al jaren een knelpunt. Er zijn veel vacaturesbij de WSV, maar ze raken niet vervuld. Wibke Mellwig,leidinggevende van de afdeling vaarwegen/scheepvaart,ziet kansen om de personeelswerving te verbeteren.Sollicitatietrajecten moeten volgens haar sterk vereenvoudigdworden en er moet ook consequenter gebruikworden gemaakt van moderne media.Wat digitalisering en IT betreft zei Mellwig dat dit verderuitgebouwd moet worden. Op 23 mei vindt in Brunsbüttelde ledenvergadering van de IWSV plaats. Mellwig heefttoegezegd om namens het verkeersministerie de aanwezigeleden te komen verwelkomen. Voorzitter Stephanie vonEimen is daar blij mee. Ze beschouwt het als een teken vanwaardering voor de vrijwillige inzet van de IWSV.(foto APMT)SCHOP IN DE GROND VOORUITBREIDING APMT-TERMINALDe uitbreiding van de APM Terminal op Maasvlakte 2 isgestart. Op 21 februari ging de spreekwoordelijke eersteschop de grond in.“Vandaag vieren we een belangrijke mijlpaal in de 25-jarige samenwerking”, zei Boudewijn Siemons, CEO vanHavenbedrijf Rotterdam. “APM Terminals heeft een belangrijkerol gespeeld in de ontwikkeling van het containersegmentin de Rotterdamse haven en zal dat blijven doen.Investeringen als deze zijn cruciaal om te zorgen dat dehaven aantrekkelijk blijft als vestigingsplaats en zijn positiebehoudt als betrouwbare en weerbare containerhub inNoordwest-Europa.”De uitbreiding van APM Terminals Maasvlakte II omvatde aanleg van 51 hectare aan terminalterrein, met o dermeer 1.000 meter diepzeekade. De eerste fase van de uitbreidingis naar verwachting eind 2026 klaar.De capaciteit van APM Terminals MVII zal er uiteindelijkdoor verdubbelen. Managing Director Harold Kunst:“Deze uitbreiding stelt ons in staat om de grote capaciteitsvraagvan onze klanten op een snelle en betrouwbarewijze te kunnen blijven afhandelen en tegelijkertijd eennieuwe standaard te zetten op het gebied van duurzaamheiden efficiëntie.”ADVERTENTIEVisserbank duikt in het water(foto Simon Marrink)Onder grote publieke belangstelling gleed op 28 februari de Vissersbank bij Bodewes in Martenshoek (Hoogezand) van dehelling. De coaster is bouwnummer 757. het schip is bestemd voor Pot Scheepvaart uit Delfzijl. De rederij bestelde onlangseen zusterschip bij de werf.ONNODIG STILLIGGEN KOST GELDBel van Andel 010 4293316• Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’sen startmotoren• Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd• Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en ladersVan Andel zorgt al ruim80 jaar voor de juistespanning aan boord!www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant