211 maart 2025Van de weg naar het water:‘Off-RoadRunners’ presenterenkansrijke scenario’s aanRoyal IHCDe Off-RoadRunners, studenten van de Hogeschool Rotterdam, hebben zich in opdracht vanJoint Corridors Off-Road Zuid-Holland vastgebeten in een modal shift-vraagstuk van Royal IHC.Met succes! De studenten presenteerden vijf haalbare scenario’s aan het management en degedeputeerde van de provincie Zuid-Holland.DOOR JOLANDA DIETVORSTAangespoord door de evofenedex Modal Shiftvouchersdie de Provincie Zuid-Holland beschikbaarstelt aan partijen die de haalbaarheid van modalshift willen onderzoeken, zette de metaaldivisie vanRoyal IHC, IHC Metalix, al een verkennende staprichting een mogelijke ladingverschuiving van wegnaar water. Het ging om de aanvoer van zwarte staalplatenvan Oosterhout naar Kinderdijk. Uit de eersteaanzet van evofenedex bleek dat die modal shift eengunstig effect op de kosten zou kunnen hebben. Hetonderzoek beperkte zich echter uitsluitend tot hetdaadwerkelijke varen.Deze onderzoeken zijn essentieelomdat ze bedrijven helpen de stapnaar modal shift daadwerkelijk tezettenBabiche van de Loo, programmamanager van JointCorridors Off Road Zuid-Holland, besloot daaromde businesscase in te brengen als project voorstudenten van Hogeschool Rotterdam. Ze vertelt:“Elk jaar heb ik het voorrecht om twintig weken langsamen te werken met gemotiveerde 4e-jaars studentenvan de Hogeschool, die gekozen hebben voor deminor Maritime en Portmanagement. Ze helpen bijhet uitdiepen van businesscases en bieden bedrijvenconcrete handvatten om de modal shift daadwerkelijkuit te voeren.”“Omdat de Provincie Zuid-Holland en evofenedexsterk de behoefte hadden om de businesscase van IHCverder uit te diepen en de complete supply chain inkaart te brengen, besloot ik om de Runners van ditjaar op deze klus te zetten.”Succesvolle scenario’sStudenten Karim Osman, Laurence Verstraete, WesselHanselaar en Koen Companus namen de opdrachtaan en brachten in kaart wat de financiële, logistiekeen maatschappelijke impact van de modal shift zouzijn. In het rapport Royal IHC’s Transistion to WaterTransport brengt het vijftal de kosten en baten in vijfverschillende scenario’s in beeld. Naast de directetransportkosten keken zij ook naar externe maatschappelijkekosten, zoals filedruk, geluidsoverlast,verkeersveiligheid en luchtvervulling.De scenario’s bleken kansrijk. Uit scenario 5 blijktbijvoorbeeld dat de kosten van vervoer via het watergelijk worden aan die van wegtransport mits delading gebundeld kan worden. Zo wordt de capaciteitvan het schip dat de platen vervoert, beter benut.Een optie zou zijn dat IHC het volume naar Kinderdijkmet 75 ton verhoogt en dat er nog één of tweebedrijven gevonden worden, die het schip op deBDB: “Regel de financiering van vaarwegen voor langeretermijn”Vervolg van pagina 1Nu is zo’n 900 miljard euronodig, voor defensie en infrastructuursamen. Dat is nietmogelijk zonder het begrotingstekortte laten oplopen. Daartoezijn de onderhandelende partijenbereid.De BDB dringt erop aan hetbelang van de vaarwegen niette onderschatten. Juist in crisistijdenis de binnenvaart volgensde organisatie een betrouwbarevervoersmodaliteit gebleken. Eris echter een enorme inhaalslagnodig voor de sanering en uitbreidingvan de infrastructuur.Al in 2015 stelde het Duitse verkeersministerievast dat in hetkomende decennium zo’n vijftigsluizen gerenoveerd of compleetvervangen moesten worden. Totnu toe is slechts een fractie vandie projecten gerealiseerd.Ook is sinds 2015 bekend dat erjaarlijks 900 miljoen euro nodigis voor vervanging van verouderdenatte infrastructuur. Ditbedrag is nooit geïnvesteerd enis door de prijsstijgingen in deaannemerij inmiddels verderopgelopen; tot ongeveer 1,2 miljardeuro.VeerkrachtBDB-voorzitter Martin Staatsnoemt de binnenvaart een veerkrachtigevervoersmodaliteit. “Integenstelling tot het spoor hebbenwe geen seinsystemen nodigen moderne schepen kunnen inéén keer 150 vrachtwagenladingenvervoeren zonder file te veroorzaken.Zelfs op de Rijn kannaar inschatting van de vaarwegbeheerderde verkeersdichtheidnog verdubbelen.”Aan het speciale infrastructuurfondswaarover momenteelwordt onderhandeld stelt deBDB een paar eisen. Zo moeter voldoende geld zijn voor allenoodzakelijke vervangingen vanverouderde infrastructuur envoor de meest dringende uitbouwprojecten.De middelen voor vervangingen verruiming van infrastructuurmoeten ook gescheidenvan elkaar worden toegewezen.Verder wil de BDB dat het verkeersministerieom de twee jaarrapporteert over de toestand vande vaarwegen.Sneller plannenen bouwenVerder hoopt de BDB dat denieuwe regering bij de financieringvan vaarweginfrastructuurnu eindelijk naar de lange termijngaat kijken in plaats vanieder jaar opnieuw via de begrotingvast te stellen hoeveel er hetvolgende jaar in vaarwegen geïnvesteerdwordt.De BDB vraagt al langer om financiëletoezeggingen over meerderejaren, zodat de vaarwegbeheerder,ingenieursbureaus en bouwbedrijvenzekerheid hebben enhun personeelsbestand en materieelduurzaam kunnen uitbouwen.Martin Staats ziet in het specialefonds voor infrastructuur eenkans om ook de financiering vande vaarwegen in Duitsland weerop een gezonde leest te schoeien.“Maar dan moeten we wel snellerkunnen plannen en bouwenzodat de middelen uit dit fondsook daadwerkelijk geïnvesteerdkunnen worden.”Martin Staats ziet in het speciale fonds voor infrastructuur een kans om ook definanciering van de vaarwegen in Duitsland weer op een gezonde leestte schoeien. (archieffoto Sarah De Preter)
11 maart 2025 3BYE BYEretourreis kunnen vullen. Dit scenariobiedt de grootste milieubesparingen, meteen totale kostenreductie van 12 procentwanneer externe kosten worden meegenomen.Dit maakt het de meest efficiënte enduurzame optie voor langdurige operaties.Harde cijfers enpraktische handvattenHet project van de Off-RoadRunners laatzien hoe praktijkgericht onderzoek kanbijdragen aan concrete verduurzaming inde sector. Maar waarom is dit zo belangrijk?Van de Loo legt uit: “Deze onderzoekenzijn essentieel omdat ze bedrijven helpenom de stap naar modal shift daadwerkelijkte zetten. Theorie en beleid zijn mooi,maar ondernemers willen harde cijfers enpraktische handvatten. Studenten brengeneen frisse blik mee en zorgen ervoor datbedrijven ook echt met nieuwe inzichtenaan de slag gaan.”“Daarnaast speelt de samenwerking tussenonderwijs en bedrijfsleven een cruciale rolin de verduurzaming van de sector. Studentenmaken kennis met de uitdagingenBINNENVAARTKRANT WORDT ONDERDEELVAN PROMEDIA GROUPUitgeverij Riomar, eigenaar van de Binnenvaartkrant,is overgenomen doorProMedia Group, uitgever van vakmediain transport, logistiek en mobiliteit.De handtekeningen werden op 5 maartgezet. Met de overname breidt ProMediahaar maritieme portfolio verder uiten versterkt zij haar positie binnen debinnenvaartsector.ProMedia Group geeft circa twintig transportgerelateerdetitels uit, waaronderNieuwsblad Transport, Schuttevaer, het BelgischeFlows en het Engelstalige WorldCargoNews. De toevoeging van de Binnenvaartkrantsluit volgens de uitgevernaadloos aan bij de strategie van om hetaanbod in maritieme en logistieke mediate verbreden.Zelfstandig“De Binnenvaartkrant is een toonaangevendetitel in de Nederlandse binnenvaart,een sector die van groot belang isvoor de economie”, aldus Arie van Dijk,CEO van ProMedia Group. “Wij zijndan ook verheugd deze titel te mogenverwelkomen. De overname stelt ons instaat om nog beter in te spelen op deinformatiebehoeften van professionalsin deze sector. De Binnenvaartkrant blijftzelfstandig opereren en voor personeel,lezers en adverteerders verandert er op ditmoment niets.”GroeienProMedia koopt Riomar BV van MGR BV,het bedrijf van Michel Gonlag, journalisten uitgever. Gonlag: “Ik vind het mooidat de krant onder de vleugels van dezegrote vakbladuitgever verder kan groeien.”ProMedia Group is een uitgever vanbusiness-to-business vakbladen in de sectorentransport, logistiek en mobiliteit. Erwerken ongeveer 140 mensen.Het multimediabedrijf informeert dagelijkstienduizenden professionals viaonline nieuwsplatforms, magazines,nieuwsbrieven en evenementen. Daarnaastorganiseert ProMedia hoogwaardige(inter)nationale congressen en vakbeurzenom kennisdeling en innovatiebinnen de sector te bevorderen.Met deze overname onderstreept ProMedia haar ambitie om hét kennisplatformte zijn voor professionals in detransport- en maritieme sector.De studenten presenteerdenonlangs hun rapport bij IHC. Vlnr:Babiche van de Loo, Karim Osman,Koen Companus, gedeputeerdeArne Weverling, Wessel Hanselaaren docent Pim Warffemius. (fotoJoint Corridors Off Road Zuid-Holland)van intermodaal transport en leren hoe zebedrijven kunnen helpen bij hun transitie.Dit zorgt niet alleen voor waardevolleinput voor bedrijven, maar ook voor eennieuwe generatie logistieke professionalsdie modal shift als vanzelfsprekendbeschouwen. Dat noem ik vooruitgang!”“Sinds de start van dit initiatief heeft zeal 150 Off-RoadRunners begeleid. “Hunbijdrage is altijd waardevol. Zo zijn uiteerdere trajecten de verplaatsing van legecontainers naar de binnenvaart en een eersteaanzet voor de realisatie van de DutchFresh Port-corridor ontstaan.”Van pilot naar praktijkOok voor IHC lijkt ladingverschuivingkansrijk. En met de eerste onderzoeksresultatenop tafel, rijst de vraag: hoe verder?Voor Royal IHC en IHC Metalix is de basisgelegd, maar de daadwerkelijke invoeringvraagt verdere samenwerking en afstemmingmet ketenpartners. Dit is precieswaar Joint Corridors Off-Road Zuid-Holland zich de komende tijd op zalrichten.“Het begint altijd met die eerste stap”, zegtVan de Loo. “Bedrijven hebben vaak hetgevoel dat modal shift een grote, ingewikkeldeoperatie is. Maar zodra ze de voordelenzien en ervaren, volgt de rest vaakvanzelf. Onze rol is om die eerste drempelsweg te nemen en bedrijven te begeleidenbij de transitie. Zo gaan we kijken of erlading kan worden toegevoegd aan schepenals ze varen met de metalen platen.In de scenario’s die er nu liggen, zijn deschepen slechts voor de helft gevuld. Datis kostenverhogend. Dit pak ik samen metevofenedex en de NPRC op.”“Daarnaast gaan we kijken naar hoe hetgebruik van duwbakken de prijs beïnvloedten wat er gebeurt met de prijs en deuitstoot als je zou werken met elektrischeduwbakken. Ook toekomstige ontwikkelingenspelen een belangrijke rol. Vanaf 2026moet betaald worden voor de CO 2-uitstoot,volgens de European Union Emission TradingSystems (ETS). Ook dat heeft invloed op deuitkomst van de scenario’s.”“Tot slot kijken we naar subsidies. Zo willenwe met de gemeente om de tafel omte inventariseren of ze mee willen betalenaan de modal shift als dat betekent datvrachtwagens niet meer bij hen over dedijk gaan.”Uit de startblokkenKansen te over dus. Met de inzet de Off-RoadRunners is het project goed uit destartblokken gekomen. Aan Joint CorridorsOff-Road Zuid-Holland en evofenedexnu de taak om met hun ambities definishlijn te bereiken.Voor geïnteresseerden wordt het projectgepresenteerd tijdens de MultimodaalTransport Expo op 13 maart in Breda.Eén pot natMijn eerste column over de binnenvaartverscheen in oktober 1988 inDe Scheepvaartkrant. Dat warentoch andere tijden. Ronald Reaganwas (nog net) president van de VS.Deze op dat moment al dementerendeoud-acteur is tweemaalgeko zen met een overweldigendemeerderheid van kiesmannen.Bovendien maakte hij zijn toehoordersaan het lachen met grappigeopmerkingen en dus niet met zijnbeleid of gedrag, zoals we intussenbij president Voldemort gewendzijn. We weten allemaal wat Ronaldvan de huidige situatie zou zeggen:Status quo, you know, is Latin for‘the mess we’re in’.Mijn status quo verandert vandaag.Je ziet hiernaast een berichtje datde Binnenvaartkrant is overgenomendoor het vakbladenconcernProMedia. Een bescheiden berichtje.We zijn een krant die over de binnenvaartschrijft, niet over kranten.Het komt wel goed met de Binnenvaartkrant,daar ben ik van overtuigd(staat in dat berichtje, dushet zal wel). Dat is relevant om tezeggen want ik ben de verkopendepartij. Ik nam de Binnenvaartkrantin juni 2015 over van voormaligtankvaartondernemer Ad Kriesels,met wie ik samen met drie anderende krant ben gestart in 1997. Deovername door ProMedia is een(piep)klein stapje voor de binnenvaartmaar een gigantische stapvoor mij. Ik verlaat de binnenvaart.Dat avontuur begon in augustus1979 aan de Maaskade op het RotterdamseNoordereiland bij W. vanDriel’s Stoomboot- en Transportondernemingen,waar ik het personeelop oude sleepschepen enlater op nieuwe duwbakken mochtindelen en de bevrachting administreerdevan kunstmesttransportenvoor de DSM naar Heilbronn,Bamberg en zo. Tot die tijd was debinnenvaart voor mij niet meer daneen hindernis als ik voor de brugmoest wachten. Ik leerde bij VanDriel de kleurrijke, veelzijdige binnenvaartkennen, met name tijdensde spannende jaren van stakingenen blokkades en het stiekem ‘buitende beurs om’ varen. Dat kwamvan pas toen ik in 1985 mijn gelukbeproefde als zelfbenoemd journalistbij de een jaar eerder opgerichteScheepvaartkrant. De rest isgeschiedenis.Die geschiedenis was een boeien deperiode waarin ik mocht beschrij ven wat zich in de binnenvaartafspeelde, al ben ik altijd een overtuigdebuitenstaander gebleven.Hoezo boeiende periode? De opkomstvan de containervaart, de fanatiekestrijd om het behoud van hetbeurssysteem, die gekke Betuwelijn,de krimp van het aantal internaatkinderen,de ongelooflijke stroomnieuwbouwschepen en de soms bizarrestrapatsen van bondjes en verenigingenin de Calimerobedrijfstak,die maar niet boven het maaiveld uitkwamen. Van ONS en Federatie totaan KBN, het is gelukkig nooit goedgenoeg. Ik heb ervan genoten.Michel Gonlag
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl