Views
6 days ago

20- 2505 OSD Antwerpen

  • Text
  • Maart
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Antwerpen
  • Schepen
  • Schip
  • Samen
  • Eerste

16 11 maart 2025Atlantic

16 11 maart 2025Atlantic Horizon B.V. zoekt voor haar Tankschepen in het 14/14 en of7/7 dagen systeem:StuurliedenMatrozenPASSIE VOORTECHNIEK.DE ALLERBESTESERVICE.Hier staat Bolier al 75 jaar voor.Sluit jij bij ons aan?Ga naar bolier.nl/werkenbij* In het bezit van:• Groot vaarbewijs A/B• Radardiploma/Marifooncertificaat• ADNNederlandstalig is vereist en tankerervaring in bunkerwerk en bekendheidin het ARA gebied is een pré.Sollicitaties: Dhr. R. BoefTarwezand 2 - 3195 KS Pernis-RtTelefoon: 010-231 44 81 / 06-30612025 of via e-mail: rboef@postoils.nlAtlantic Horizon B.V.Tarwezand 23195 KS Pernis-Rt010-231 44 81rboef@postoils.nlatlantic-horizon.nlARENURMANNENWIJ VRAGEN:OCHT! • In bezit van geldigERVARENdienstboekjeSTUURMANNENNEEM CONTACT OP MET:• Beheersing Duitse ofDanny van Os+41 415 111 037Engelse taaleem 3/3 of 4/4GEZOCHT!personal@amerschifffahrt.chWIJ BIEDEN:• Vast dienstverband• Zwitserse conditiesur crew! • Nette reiskostenSysteem vergoeding 3/3 of 4/4eken ervaren • Maaltijdvergoeding stuurmannen voor onze vloot.t wij bieden:Join our crew!Top Zwitserse arbeidsvoorwaardenNetto reiskostenvergoedingWat wij biedenMaaltijdvergoeding• Top Zwitserse arbeidsvoorwaardent we vragen: • Netto reiskostenvergoedingErvaring• Maaltijdvergoedingals stuurmanGoede beheersing van Duits of EngelsWij zoeken ervaren stuurmannen voor onze vloot.Wat we vragen• Ervaring als stuurmansse? Neem• Goedecontactbeheersingop metvanDannyDuits of Engelsvan Os:1 415 111 037rsonal@amerschifffahrt.chInteresse? Neem contact op met Danny van Os:+41 415 111 037 personal@amerschifffahrt.chWIJ ZIJN OP ZOEK NAARERVAREN STUURMANNENVOOR ONS BEUNSCHIPSYSTEEM 4-4WIJ ZIJN OP ZOEK NAAR ERVAKAPITEINS VOOR ONZE VLOSYSTEEM 2-2 /4-4

11 maart 2025 17Ouderwetse beurtvaart staat met kansrijkconcept voor comebackMetropolitan Hub Systems werktaan een emissievrij netwerk vanlokale en (inter)regionale hubsvoor de binnenvaart. Het conceptdoet denken aan de ouderwetsebeurtvaart en kan stedelijkegebieden beter bereikbaar makenmet schoner vervoer.Het draait om een beter gebruik vanbestaande, veelal kleinere vaarwegenen de inzet van elektrische duwbotenen duwbakken waarvan het formaatop die regionale rivieren en kanalenis afgestemd. Het uitgangspunt is eenoptimale balans tussen weg en water,maakt Peter de Bruijn duidelijk: “Varenals het kan, rijden als het moet.”De voorzitter van de in Den Haaggevestigde stichting zet zich op meerdereterreinen in om meer lading naar provincialevaarwegen te krijgen. Hij is ookoprichter en directeur van het bedrijfCircle Line Logistics, dat logistieke dienstenuitvoert, onder andere met elektrischeduwboten en bakken. Samen metKotug International is hij vanuit CircleLine Logistics ook oprichter van City­Barge. Dat verzorgt binnenstedelijkelogistiek, ook met de – door Kotug –ontwikkelde elektrische duwboten.Het Circle Lines-concept. (illustratie MHS)SchieDe aanzet voor de herontdekking vanprovinciale vaarwegen werd gegevendoor Gerard Wesselink van ProvincieZuid-Holland, blikt De Bruijn terug.De beleidsmedewerker voor binnenvaartklopte in 2018 bij hem aan metde vraag hoe de rivier de Schie beterbenut zou kunnen worden.“De provincie geeft veel geld uit aan deSchie, vertelde Gerard. Ze waren bezigmet de bochtafsnijding bij Overschieen hadden en hebben ook veel onderhoudskostenaan bruggen en dergelijke.Maar er wordt eigenlijk niet zoveelgebruik gemaakt van die vaarweg alszou kunnen. Dat geldt ook voor veelandere kleinere rivieren en kanalen.Terwijl al die regionale haarvaten traditioneelbelangrijk waren voor Nederland.Van de pramen in het Westlandtot de Zaan in Noord-Holland.”Trekschuit 2.0Metropolitan Hub Systems (MHS)werd opgericht met steun van Zuid-Holland. Later sloten ook de provinciesNoord-Holland en Utrecht bij destichting aan.De Bruijn zette een project op metjonge ingenieurs van de TU Delft omeen ontwerp te maken van een vaartuigdat afgestemd was op vervoer over deSchie. “Uiteindelijk is daar het ontwerpTrekschuit 2.0 uitgekomen. Daar is eenvervolgproject uit voortgekomen: eeninnovatietraject voor een duwboot meteen verwisselbaar accupakket: de “E-Pusher CityBarge.”Samen met Kotug International richtteDe Bruijn toen Kotug CityBarge op omdie elektrische duwboot te ontwikkelenen bouwen. Naast de gelijknamigeboot is inmiddels ook de E-Pusher-Mserie gekomen: een modulair gebouwdeduwboot voor gebruik op de regionalevaarwegen. Die wordt eveneens elektrischaangedreven, maar kan eenvoudigworden aangepast voor andere, nieuwereenergiebronnen. Zoals waterstofof biogas. Daardoor kan de duwbootworden afgestemd op de brandstof diein de betreffende regio al voorradig is.RangeerterreinHet logistieke concept bestaat uit éénof meer duwboten met duwbakken,waarvan de afmetingen ook zijn afgestemdop die van de vaarwegen. “Hetbegint nu aan te slaan”, constateert DeBruijn tevreden. “In Zaandam varen ernu twee combinaties: voor Cargill sinds2023 en voor ofi sinds eind vorig jaar.Allebei met cacao. In Rotterdam komter dit jaar één bij, voor bouwgrondstoffen.Dus het groeit.”Als business developer is het zijn taakom nieuwe goederenstromen te vindendie zich lenen voor het systeemen verladers daarvoor te interesseren.“We kijken niet primair naar de bootbak-combinatie,maar naar het systeem:de logistiek in een regio waarde vaarwegen van CEMT-klasse I tot IVzich ervoor lenen. Wij zien de regio alseen rangeerterrein van verschillende ladingstromen.”“Er is natuurlijk al langer duwvaart enje hebt koppelverbanden, maar dieeenheden zijn te groot voor de regionalevaarwegen. Maar stel dat je eenregionaal systeem hebt met bakken enduwboten, dan kun je daar een heelefficiënt systeem van maken dat naadloosaansluit op het wegvervoer. Hetvoordeel van een duwboot is dat debakken kan afleveren en zelf dan weerop andere plekken inzetbaar is.”OpschalenDe focus ligt op waterrijke, dichtbebouwderegio’s. “Zuid-Holland,Noord-Holland en Utrecht en vanuitFriesland en Groningen is nu ook interesse.Die regio’s zien dat regionaaltransport over water erg interessant is.Voor de regionale economie en omdrukte op de weg tegen te gaan doorhun regionale vaarwegen beter te gebruiken.”Als eenmaal een of meer grote verladerszijn overgestapt op het concept,kunnen andere bedrijven daarbij aansluiten.Met een groter volume enmeerdere goederenstromen wordthet nóg interessanter. Dan kunnende boot-bakcombinaties vaste routestussen meerdere hubs onderhouden.Liefst in een cirkel (vandaar de naamEen E-Pusher op de Zaan met cacao onderweg voor Cargill. (foto MHS)Circle Line Logistics!), want dat is hetefficiëntst, legt De Bruijn uit. Het ishelemaal ideaal als meerdere cirkels viahubs verbonden zijn en lading zo ooktussen regio’s kan worden uitgewisseld.De fase van die opschaling is nu actueel.“Nu er emissievrije duwboot-bakcombinatiesop de Zaan voor Cargillen ofi actief zijn, kunnen andere verladersaanhaken.”Het lijkt op de vroegere beurtvaart, erkentDe Bruijn. “Niks nieuws eigenlijk,we’re reliving the past. Met een dynamischedienstregeling gaan die bootjesde bakken tussen de overslagpuntenvervoeren. Dat leent zich voor bulk,maar ook containers kunnen eventueelmee.”Huishoudelijk afvalMHS is druk met het analyseren vankansrijke regio’s en goederenstromen– en ook al in gesprek met geïnteresseerdepartijen. De stichting denkt overen werkt aan nieuwe concepten enbusinessmodellen. Het uiteindelijkedoel is meer vervoer over water te realiseren.Dat is goed voor de binnenvaarten voor de provincies, want danworden hun rivieren en kanalen beterbenut en blijft het stedelijk gebied bereikbaar.“Er ligt een fantastisch mooistuk infrastructuur dat we eigenlijk eenbeetje laten versloffen.”De (provinciale) overheden hebbenzelf een instrument in handen om hetbenodigde basisvolume voor nieuwebinnenvaartdiensten op gang te krijgen,vertelt De Bruijn. “Huishoudelijkafval… als ze bij aanbestedingenverplichten dat het vervoer over watergaat, ben je al een heel eind. Ook voorbouw- en infrastructuurprojecten inde openbare ruimte (GWW) kunnenze dat afdwingen. Trek emissieloosbouwen door naar het vervoer van degrondstoffen.”Tot slot doet hij een oproep: “Verladers,bouwbedrijven, gemeenten, havensen binnenvaartondernemers kunnencontact opnemen met MHS voor eenquickscan van de regionale ladingstromen.De experts van de stichting kunnensnel bepalen of die lading geschiktis om op de boot te stappen.”

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant