Views
6 days ago

20- 2505 OSD Antwerpen

  • Text
  • Maart
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Antwerpen
  • Schepen
  • Schip
  • Samen
  • Eerste

12 11 maart

12 11 maart 2025dekkergroep.nlZijn jullie een ervaren schippersteam dat samen de verantwoordelijkheid wil nemen over een schip, haarbemanning en de lading? Hebben jullie passie voor de binnenvaart en willen jullie varen met de zekerheidvan een vast inkomen en vrije weekenden? Dan zijn wij op zoek naar jullie!Schippersteam gezocht (schipper en matroos)Als schippersteam op de Cotrans 7 zijn jullie verantwoordelijk voor het veilig en efficiënt vervoeren van zand engrind. Samen zorgen jullie ervoor dat het schip in topconditie blijft en werken jullie nauw samen met plannersen collega-schippers om de logistieke puzzel soepel in te vullen.Wat doen jullie?» Zorgdragen voor het veilig laden, vervoeren en lossen van de lading» Uitvoeren van (preventief) onderhoud aan het schip» Voorkomen van ongevallen en calamiteiten» Communiceren met de planning en collega’s voor een efficiënte operatieWat vragen we van jullie?» Eén van jullie is in het bezit van het Groot Vaarbewijs AB, Radarpatent is een pré» Ervaring met beunschepen in de binnenvaart is een pré» Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift» In het bezit van rijbewijs B en eigen vervoer» Basiskennis van digitale systemen» Een zelfstandige en flexibele instelling» Bereidheid om van maandag tot en met vrijdag van huis te zijnCOTRANSSCHEEPVAART BVWie zijn wij?Cotrans Scheepvaart B.V. is onderdeel van de DekkerGroep, een familiebedrijf met ruim 100 jaar historie. Wijleveren grondstoffen voor de bouw van huizen, wegen endijken en beschikken over een eigen binnenvaartvloot.Onze duurzame zand- en grindwinning draagt o.a. bij aannatuurontwikkeling, hoogwaterveiligheid en recreatie.Wij werken met een hecht en collegiaal team en biedenvolop ontwikkelingsmogelijkheden.Wat bieden wij?» Een uitstekend salaris afhankelijk van leeftijd enervaring» Goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals25 vakantiedagen op fulltime basis» Reiskostenvergoeding en reizenpremie» Een informele en collegiale werksfeer, met gezelligeuitjes zoals een zomerbarbecue en een kerstbijeenkomstEnthousiast?Mail jullie sollicitatie naar Valerie Roelofs(HR-medewerker) via pz@dekkergroep.nl.Hebben jullie vragen over de functie?Neem gerust contact op met Cees Anker (Walkapitein)via 06 – 53 73 71 13.Dekker. De nieuwe generatie grondstofwinners.DUWVAARTPERSONEEL4 kapiteins, 4 stuurmannen en 2 matrozengezocht voor duwboot MaraBen JIJ aan het uitkijken naar een nieuwe uitdaging? Als kapitein, stuurman ofmatroos? Waar JIJ zelfstandig en verantwoord kan hobby ‘en, waar JIJ niet elkedag gebeld wordt door je werkgever, waar dat JIJ de planning doet, dat JIJ deafspraken met het dispo team maakt, dat JIJ de bemanning aanstuurt en begeleid,waar dat JIJ alle materialen voorziet die aan boord moeten zijn.Dan ben jij geschikt, welkom aan boord!Wat wordt heel hard gewaardeerd• Vaarbewijs, Marifoon, Radar en ADN• Kennis van duwvaartJouw functie - vaarsysteem - salaris / ZZP. Bij ons zijn jouw ideeën altijd welkom!Interrese? Neem contact op met Benjamin: +31 6 5472 4287 • +41 41 632 48 35 • hoeykens@shipmail.nl • info@minervashipping.chMinerva Shipping AG

11 maart 2025 13Upgrade Fluvia-vloot bij scheepswerf Gebr. KooimanBlauw en geel domineren op de werfAan de kades van de Kooiman MarineGroup in Zwijndrecht domineren eindfebruari de kleuren blauw en geel.Daarvoor verantwoordelijk zijn drieschepen van de Fluvia-tankervloot, dieer om verschillende redenen hebbenafgemeerd.DOOR JAN HOEKDe Piz Linard ligt er voor het klassemaken, de Piz Argient voor hetherstellen van kopschade en de PizAlbana voor een ingrijpende renovatie.Met name over de werkzaamhedenaan boord van de laatstgenoemde tankerschrijft Ad Schroot, vessel managervan de Fluvia-vloot, in een e-mail aanonze redactie: “(…) aan boord vande Piz Albana krijgen de stuurhut ende verblijven een complete upgrade.Elk bemanningslid krijgt extra comforten privacy met een eigen badkamernaast zijn slaapkamer. Er wordt verderveel aandacht besteed aan deairconditio ning, waarvoor een overdrukinstallatiewordt geïnstalleerd.Daarnaast wordt aan boord alles ergonomischergemaakt en komt er eenmoderne fitness ruimte. Hierna volgendezelfde upgrades aan boord vande Piz Amalia en Piz Albris. Binnenkortvolgen de Piz Dolf voor reguliereklasse en mts Dolfijn voor een tussenklasse.”“Met de ingrijpende verbouwingentrachten wij ons personeel te behoudenen willen we de Fluvia-vloot nogaantrekkelijker maken voor nieuwpersoneel.”FluviaReden voor een interview, dat plaatsvindtaan boord van de in 1991 gebouwdePiz Albana. In het gesprek gaathet niet alleen over de zeventien eigentankerschepen tellende Fluvia-vloot,maar ook over zijn voorzitterschap vanVereniging De Binnenvaart en maritiemestudiereizen wereldwijd.Duidelijk wordt dat bij Ad Schroot,die ook nog eigenaar is van de in 1947gebouwde sleepboot Janus, genoemdnaar zijn opa, de binnenwateren doorde aderen stromen. Hij is geboren inVreeswijk en woont tegenwoordig ineen dijkwoning met zicht op de rivierin Papendrecht.Hij komt uit een binnenvaartfamilieen zodra hij in 1982 van school kwam,ging hij als matroos varen op de datjaar bij Vahali in Gendt afgebouwdetanker Weststellingwerf. Dit na eentip van zijn vader Jan, die toen op deWeissenstein van de in Millingengevestigde rederij Arntz voer.Na gevaren te hebben op diverse binnenvaartschepenkoos Ad in 2003 vooreen baan aan de wal. Tot maart 2015was hij op nautisch en technisch gebiedverantwoordelijk voor de toen vijfkoppelverbanden tellende vloot van deDanser Group.In juli 2015 stapte hij over naar tankvaartrederijVT, waar hij superintendentVessel manager Ad Schroot met de schippers van de Piz Albana: links Martin Klinken en rechtsJacco van den Berg.van de technische afdeling werd. Opeen gegeven moment was hij op zoeknaar een nieuwe werkomgeving entoen hij benaderd werd door FluviaHolding, ging hij een nieuwe uitdagingals vessel manager graag aan. De rederijis in 2004 opgericht in Zwitserland,zodat het zeker geen toeval is dat deschepen van de vloot zijn vernoemdnaar Zwitserse bergtoppen.Ankeren in noodAd heeft nog geen moment spijt gehadvan zijn overstap naar het aan de Waalhaven-Zuidzijdegevestigde Fluvia.Daarmee is hij, naast de ruim 120vlootmedewerkers, als vessel managereen van de elf medewerkers binnen dekantoororganisatie. Samen met Dolfvan Stappershoef en Michael Termijnvormt hij het technisch managementvan de rederij.Hij zegt daarover: “De medewerkers opkantoor vormen een hecht team datzich onderscheidt met korte communicatielijnenen een persoonlijke benadering.Dat werd ook bewezen bij devoorbereidingen van de upgrades vande schepen. Die worden niet alleen opkantoor bepaald, maar daarbij wordenook de bemanningen betrokken, dieuit elf nationaliteiten bestaan.”“Jaarlijks regelt onze SHEQ-managerAlbert van der Linde trainingen aanboord op gebied van kwaliteit, veiligheiden betrouwbaarheid, zoals brandoefeningenof ankeren in nood. Verderzijn er ieder jaar twee scholingsdagenmet onder andere lezingen van bedrijvenen workshops, die traditiegetrouwworden afgesloten met een thematischfeest. In feite gebeurt alles op een familiairemanier en de sfeer op de werkvloeris dan ook heel goed.”Die woorden worden beaamd doorde eveneens aan boord van de PizAlbana aanwezige Jacco van den Bergen Martijn Klinken, beiden schipperDe Piz Albana, met op de achtergrond de Piz Linard. (foto’s Jan Hoek)op de geel-blauw gekleurde en op datmoment bijna totaal gestripte chemicaliëntanker.De drie zijn unaniemover de samenwerking met de medewerkersvan Kooiman tijdens de ingrijpenderenovatie: “Die is top!”SenegalOp zaterdagmiddag 8 maart vond inDordrecht de 35e jaarvergaderingplaats van Vereniging De Binnenvaart.Aangezien het de vijftiende keer wasdat Ad Schroot als voorzitter de vergaderingleidde, komt aan boord vande Piz Albana logischerwijs ook ‘zijn’vereniging ter sprake.“We zijn onder andere bezig met hetveiligstellen en archiveren van maritiemcultureel erfgoed in de breedstezin van het woord. Een belangrijketaak daarnaast is het opzetten en actiefbeheren van het eerste binnenvaartmuseumvan Nederland.”“Maar ook de bovenbouw van hetbasisonderwijs in de regio Drechtstedenkennis te laten maken met de wereldvan de binnenvaart”, zegt hij overde belangrijkste doelstellingen.Regelmatig organiseert de verenigingeen maritieme studiereis. Ad is eenvaste deelnemer. Van 20 tot en met29 maart is de vessel manager daardoortien dagen lang niet aanwezigaan boord van een van de Fluvia-schepen,want dan neemt hij deel aan eenstudiereis.Na onder andere Cambodja en Vietnam,Rusland, Oekraïne, China enPolen als bestemmingen is deze keerSenegal het reisdoel. Daarna is AdSchroot, met duidelijk liefde voor hetvak, weer actief met het waarborgenvan de technische en operationele staatvan de Fluvia-vloot.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant