Views
6 days ago

20- 2505 OSD Antwerpen

  • Text
  • Maart
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Antwerpen
  • Schepen
  • Schip
  • Samen
  • Eerste

10 11 maart 2025Heb jij

10 11 maart 2025Heb jij een passie voor veiligheid en ben je klaar om een cruciale rol te spelenin de coördinatie en veiligheid van het scheepvaartverkeer? Als VTS-operator(Vessel Traffic Services) en toezichthouder sta jij centraal in het monitoren,begeleiden en beveiligen van schepen in een dynamische havenomgeving.Jij zorgt ervoor dat alles op rolletjes loopt, zodat schepen veilig hun bestemmingbereiken. Klinkt dit als een uitdaging die bij jou past? Solliciteer dan nu en maakhet verschil! Binnen het nautisch service centrum van het team Port Operationsis een vacature ontstaan voor eenVTS-OPERATOR/TOEZICHTHOUDER(36 uur/week)Wie zijn wij:Wij zijn Groningen Seaports, de drijvende kracht achter de havens van Delfzijl ende Eemshaven én de omliggende industrieterreinen. Met meer dan 100 bevlogencollega's werken we elke dag met passie aan logistieke en infrastructurele oplossingenvoor onze klanten. Van gronduitgifte tot het onderhoud van haventerreinen,wij zorgen dat het havengebied optimaal draait. Diversiteit en inclusie zijn belangrijkvoor ons; we creëren een werkomgeving waar iedereen zich welkom voelt.Maar we gaan verder dan dat. Duurzaamheid en vergroening zitten in ons DNA.We omarmen innovaties en pionieren op het gebied van waterstof, groene chemie,energie en circulariteit. Zo spelen we een cruciale rol in de groene ambities vanNoord-Nederland.Wat ga je doen:In deze functie ben je verantwoordelijk voor het begeleiden, adviseren en hetregelen van het scheepvaartverkeer in het beheersgebied van Groningen Seaports(Eemshaven, binnen- en buitenhavens Delfzijl). Ook heb je een toezichthoudendeen regelende taak in het kader van Port Security.Een aantal functietaken zijn:• Je bewaakt en begeleidt de dagelijkse afhandeling van het scheepvaartverkeer;• Je voert de scheepvaartplanning uit;• Je verleent radarassistentie;• Je bewaakt en controleert de naleving van wet- en regelgeving;• Je regelt en adviseert over een tijdige inzet van nautische diensten;• Je ziet toe op het functioneren van diverse radar- en communicatieapparatuur enrapporteert storingen;• Je controleert en voert scheepsgegevens in het Noordelijk Haven Informatiesysteem;• Je draagt zorg voor het actualiseren van de handboeken op het gebied vanvigerende wet- en regelgeving.Jouw profiel:Je beschikt over minimaal mbo-4 diploma op nautisch gebied en hebt bij voorkeurnautische werkervaring zoals bijvoorbeeld stuurman of kapitein. Voor de functie vanVTS-operator zoeken we naar specifi eke persoonlijkheidskenmerken encompetenties waaronder het duidelijk kunnen communiceren, besluitvaardig zijn,overzicht creëren, overtuigingskracht en focus omdat je altijd scherp moet zijn alsVTS-operator. Verder beschik je over mondelinge en schriftelijke vaardigheden inzowel Nederlands als Engels, en heb je daarnaast kennis van de Duitse taal.Herken jij je in dit profi el en is daarnaast het werken in een volcontinu functie voorjou geen probleem? Dan ben jij mogelijk de collega die we zoeken!Wat wij jou bieden:• Een fulltime functie die in volcontinu diensten wordt uitgevoerd. Het salarisbedraagt tijdens de opleidingsperiode minimaal € 2.913 en maximaal € 4.030bruto per maand.• Als je volledig aan de functie-eisen voldoet, geldt functionele salarisklasse 8 maximaal€ 5.035. Dit is exclusief onregelmatigheidstoeslag en het PKB (persoonlijkkeuzebudget). Bij het werken in het volcontinu rooster is de onregelmatigheidstoeslagvan toepassing.• In je toeslagen is ons fl exibel beloningsbudget verwerkt. Deze bestaat o.a. uit:19,6% boven op je bruto maandsalaris, opgebouwd uit vakantietoelage (8%),dertiende maand (8,33%), vitaliteitsbijdrage (2,3%) en een extra budget (0,97%).Dit budget kun je tussentijds laten uitkeren of inzetten voor bijvoorbeeld een fi ets,een duurzame investering, extra pensioenstortingen, extra verlofuren ofaanvullende opleidingskosten.• Uitzicht op een vast dienstverband: als we over en weer tevreden zijn, ontvang jena het eerste jaar een vast contract.Verder bieden wij:• Een boeiende en dynamische werkomgeving binnen een groeiende organisatie;• Ontwikkelings- en opleidingsmogelijkheden;• Een professionele, informele en open cultuur;• Veel ruimte voor eigen initiatieven;• Goede secundaire arbeidsvoorwaarden.Opleidingstraject:De opleiding tot VTS-operator betalen wij voor jou en je krijgt direct salaris!De opleiding duurt ongeveer 11 maanden en bestaat uit twee onderdelen, de InitialTraining en de Sector Training.• De Initial Training vindt plaats bij het opleidingsinstituut NNVO. Hier wordt gewerktmet herkenbare praktijksituaties waarbij je stap voor stap leert hoe je een complexverkeersbeeld kan interpreteren en de verkeersdeelnemers moet informeren.Na het volgen van deze 18 weken durende opleiding heb je het landelijke basisdiplomagehaald.• De Sector Training vindt plaats op ons Nautisch Service Centrum in ons kantoorpandvan Groningen Seaports met uitzicht op een gedeelte van je werkgebied,de haven van Delfzijl. Tijdens de Sector Training krijg je on-the-job begeleidingvan ervaren collega’s, leer je werken onder druk in een gedigitaliseerdeomgeving en ontwikkel je de benodigde vaardigheden. Met als doel het verkrijgenvan kennis van het havengebied en de daar gevestigde bedrijven (topografi e).En je leert omgaan met lokale omstandigheden en verkeersstromen, het optredenals havenautoriteit en toepassen van wet- en regelgeving en geleerde procedures.Op deze manier doe je voldoende praktijkervaring op om zelfstandig een dienstals VTS-operator te kunnen draaien.Tijdens de opleidingsfase werk je op basis van een tijdelijke arbeidsovereenkomst.Na het succesvol afronden van de opleiding behoort een arbeidsovereenkomstvoor onbepaalde tijd tot de mogelijkheden.Een assessment maakt deel uit van de sollicitatieprocedure.Ben je geïnteresseerd?Heb je vragen over de functie? Dan kun je contact opnemen met Jan-Hein Meissner,plaatsvervangend havenmeester, via jh.meissner@groningen-seaports.com.Bij vragen over de procedure kun je contact opnemen met Karel Oldenburger,HR-manager 06-51416977.Als je wilt solliciteren, mail dan vóór 1 april 2025 je motivatie en cv naarvacature@groningen-seaports.comZie voor meer informatie over de organisatie ook onze website:www.groningen-seaports.comGroningen Seaports hecht grote waarde aan integriteit. Daarom vragen we bijindiensttreding om een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG).

11 maart 2025 11Kalkman: de krachtvan de familiebandDe Kalkman-groep in Krimpen aan den IJssel is eenverzameling gespecialiseerde bedrijven. Stuk voor stuk lopenze qua innovatie voorop in hun sector: van machinebouwtot bedrijfskleding en gereedschappen, van robotsystementot scheepstechniek. Heel divers, maar met een sterkeverbindende factor: de familieband.Erik Kalkman (1993) is verantwoordelijkvoor Kalkman Scheepstechniek.Hij maakt deel uit van de vierde generatie,samen met zijn broer Mark(Kalkman Handelsonderneming) enneef Joost (Kalkman Projecten) Ookzijn vader Ad en zijn oom Wim werkenin het bedrijf.Kalkman bestond in 2024 honderd jaar.Die mijlpaal werd twee keer gevierd: inoktober met een 2-daagse personeelsreisnaar Lissabon en in december meteen eindejaarsfeest voor medewerkers,hun partners en kinderen en oudmedewerkers.Daarvoor was de fabriekhelemaal omgebouwd tot feestlocatie.In totaal werken er circa tachtig mensenbij de groep.Ondernemende familieSinds 1953 zit Kalkman aan de Sliksloothavenin Krimpen aan den IJssel.Het begon nu 101 jaar geleden eendorp verderop: in Krimpen aan de Lek.Erik vertelt: “De vader van mijn oparichtte het bedrijf samen met zijn broerop. Ze deden onderhoud bij machineenbetonfabrieken en onderhoud aanschepen.”“In de jaren 70 zijn dat aparte bedrijvengeworden: Kalkman Machinebouw,dat onder meer tegelmachinesbouwt, en Kalkman Scheepstechniek.Met de handelsonderneming kwam erde verkoop van werkkleding, persoonlijkebeschermingsmiddelen en gereedschappenbij. Uit de machine fabriekkwam Kalkman Projecten voort, datrobotsystemen voor fabrieken ontwerpt.Uit Scheepstechniek ontstondKalkman Scheepselektro.”Een van de meer dan 4.000 boegschroeven die Kalkmaninmiddels heeft geleverd. (foto Kalkman Scheepstechniek)“We hebben ook een poos KalkmanTelecom gehad, maar daar zijn wein 2019 mee gestopt. Met de huidigeabonnementen en mobiele telefoonshadden we geen toegevoegde waardemeer te bieden.”Die laatste opmerking illustreert dedrijfveren van de ondernemende familie:service, kwaliteit en vooruitgang.Op de eerste plaats in het belang vande klanten – daar gedijen vervolgensook de Kalkman-bedrijven goed bij.OnderuitzakkerDe innovaties die Kalkman Scheepstechniekin de loop der jaren realiseerde,zijn talrijk. “Bij alle producten diewe voor de scheepvaart ontwikkelen,bouwen en installeren”, zegt Erik. “Deboegschroeven, thrusters en ballastjets.”De eerste boegschroef van Krimpensemakelij werd in 1978 in een binnenvaartschipgeplaatst. “Schepen werdensteeds groter en een van de medewerkershad een idee voor een boegschroef.Nadat deze was ontworpen, hebben zeeen demonstratiedag georganiseerd.Daar kwamen heel wat klanten op af.Er bleek zeker behoefte aan.”Dat eerste model was, zoals ze dat bijKalkman noemden, een ‘onderuitzakker’.Erik legt uit: “Je laste een bak in hetschip met daarin de schroefunit. Diehele schroefunit kon je naar benedenlaten zakken zodat hij echt onder hetschip vandaan kwam. Mooi was dat je360 graden kon sturen... Hij kon helemaalronddraaien. Een nadeel was dathet ook wel kwetsbaar was, want als jedat ding vergat in te trekken en je kwameen obstakel tegen, dan had je groteEen L-drive thruster.(foto Kalkman Scheepstechniek)Erik Kalkman: “We doen zoveel mogelijk zelf. Zo zijn we voor planning en kwaliteit nietafhankelijk van andere partijen.” (foto Tekst & Toebehoren)kans alles kapot te varen. Aan de anderekant: we hebben nog steeds klanten diemet dit type varen. Die boegschroevendraaien al veertig jaar of meer en functionerennog steeds goed.”SpitsenboegschroefTegenwoordig bouwt Kalkman alle bekendeboegschroeftypes: tunnel, kanalen-en stuurrooster. In al die jarenheeft het bedrijf er circa 4.000 geleverd.“Op basis van de traditionelemodellen hebben we ook nog alternatievengemaakt. Bijvoorbeeld watwij de ‘spitsenboegschroef’ noemen.Speciaal voor spitsen. Die hebben heelweinig diepgang; dus daar hebben weeen speciaal spitsenmodel voor ontwikkeld:een driehoekige bak die inde beperkte ruimte van het voorschippast. Het is eigenlijk het idee van eentunnel principe, maar hij doet het al alsde schroef drie kwart onder water zit.”Die aangepaste versie sloeg goed aanonder spitseneigenaren, vertelt Erik.“Daar hebben we echt wel heel watschepen mee uitgerust. Nu gebruikenwe dat model ook voor onder anderewerkschepen en andere vaartuigen dieheel weinig diepgang hebben.”Kalkman beschikt over een eigenengineering-afdeling. “We proberenaltijd innovatief te zijn. Op onskanalen systeem hebben we een patent.Dat heeft voornamelijk te maken metde constructie van de stuurtrommel.Die is zo geconstrueerd dat daar bewezen15 procent meer stuurkrachtuitkomt ten opzichte van andere fabrikanten.”SuccesnummersEen ander succesnummer is de ook ineigen huis ontwikkelde Ballastjet. Diebouwt en levert Kalkman sinds 1999.“Daar hebben we ook echt wel heelveel schepen mee uitgerust. Ik denkeen stuk of 600 schepen. Onze Ballastjetheeft een uitstekende naam. Grappigis dat we op Maritime Industry ookvaak horen dat als mensen erover denkenzo’n pomp aan te schaffen, dat zeals eerste aan Kalkman denken.”De Ballastjet is er in drie maten: 450,600 en 1200. “De 1200 is de meest verkochte– en ook de grootste. De cijfersstaan voor de pompcapaciteit: in kuubsper uur. Mijn collega zou zeggen: ‘Weetje wel hoeveel dat is? 1,2 miljoen literper uur!’”De thrusters, leverbaar in twee versies:L-drive en Z-drive, zitten bijna net zolang in het assortiment. Ze wordenwereldwijd voor allerlei verschillendescheepstypes verkocht.Eigen kadeNiet alleen de engineering doet Kalkmanzelf, ook de productie gebeurtaan de Parallelweg. “Uiteraard kopenwe veel onderdelen in, maar we doenzoveel mogelijk zelf. Steeds meereigen lijk. Zo zijn we voor planning enkwaliteit niet afhankelijk van anderepartijen.”Blij is Erik met de eigen kade en steigersin de Sliksloothaven. “Alles watboven de waterlijn is, kunnen we inprincipe hier doen. Als we ballastpompeninbouwen, kan dat hier voor dekant. Dan lassen we de inlaatkast ookalvast af en dan gaat het schip op delaatste dag van zo’n inbouw naar eendroogdok in de buurt. Daar brandenwe het gat en lassen we hem af.”Scheepselektro“We doen hier ook veel elektrawerkzaamhedenaan boord. Wij hebbenonze eigen elektra-afdeling en diebouwt uiteraard onze eigen besturingssystemeninclusief de techniek om allesvanaf afstand te kunnen monitoren eneventuele storingen te verhelpen. Maardie tak die doet ook alle andere elektrawerkzaamhedendie je aan boord tegenkunt komen. Van een ledlampje tot eencomplete, nieuwe lessenaar.”

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant