Views
6 months ago

2021-08 Special edition #1

  • Text
  • Nederland
  • Meter
  • Moeten
  • Onze
  • Schip
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • April

2021-08 Special edition

25 e JAARGANG Editie 8 HÉT VAKBLAD MET HET GROOTSTE BEREIK IN RIJN- & BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, RECREATIEVAART, VISSERIJ EN DREDGING Kleine schepen in de knel door vergroening Subsidie voor modal Nieuwe Deventer pont 2 shift naar water 3 vaart elektrisch 13 26 13 april 2021 +31 - (0)10 - 4140 060 binnenvaartkrant.nl - vlootschouw.nl www.visscherscheepsrep.nl Tel. 0031 (0)184-496363 Dé verwarming voor aan boord! +31 (0)117-401500 Bewezen Kwaliteit (078) 682 12 14 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL DE Stuurhuizen STUURHUIZEN B.V. SPECIALIST 0183 - 502 184 www.stuurhuizen.com 24/7 beschikbaar Marine Power Drechtsteden B.V. • ONDERHOUD, REPARATIE EN REVISIE MOTOREN • COMPLETE PRODUCTIE, IN- EN UITBOUW GENERATORSETS • HERMOTORISEREN +31 (0) 85-4861360 dealer EP werkt aan stimuleringsfonds voor binnenvaart Woensdag 14 april praat de Transportcommissie van het Europees Parlement over een stimuleringsfonds voor innovatie en vergroening in de binnenvaart. Het ‘initiatiefverslag’ is op verzoek van het EP opgesteld door Caroline Nagtegaal-van Doorn (VVD). Ze krijgt onder meer steun van landgenoot Tom Berendsen (CDA). Vorig naar schreef Nagtegaal-van Doorn namens de liberale fractie Renew Europe al een Binnenvaart Paper, waarin ze pleitte voor een Europese binnenvaartstrategie. Alle zeilen bijzetten De Rotterdamse VVD-politica blikte via Twitter vorige week al vooruit op haar initiatiefverslag: “Groene groei in de binnenvaart: alle zeilen bijzetten voor een sterkere binnenvaart die duurzamer uit de crisis Moed is de eerste stap... Dordrecht: Coaching/counseling Zuid-Spanje: Verdiepings- en relaxreizen www.bertslurink.nl - info@bertslurink.nl moet komen. Ik zet in op een Europees binnenvaartfonds voor innovatie en vergroening.” Er zijn grote investeringen noodzakelijk om de uitstoot te verlagen en uiteindelijk naar nul terug te brengen. Dat geld hebben de meeste binnenvaartbedrijven niet. Omdat vervoer over water onmisbaar is en juist kan bijdragen aan de klimaatdoelstellingen, moet Europa bijspringen, vindt een groot deel van het Europees Parlement. Schepen op de Waal bij Nijmegen. (foto Martin Bergsma) Toekomstbestendig Onder hen is Tom Berendsen, namens het CDA in Brussel actief en net als Nagtegaal-van Doorn lid van de transportcommissie van het EP (TRAN). Hij was woensdag 7 april nog op werkbezoek in de haven van Werkendam. Twee dagen later gaf hij aan dat het initiatiefverslag voor een toekomstbestendige Europese binnenvaartsector “benadrukt dat de de binnenvaart een hoge plek op de Europese agenda verdient”. De binnenvaart is volgens hem “met onze Nederlandse bedrijven als dé koplopers van Europa niet alleen een belangrijke sector voor een logistiek land als Nederland. Als één van de meest duurzame vervoerswijzen speelt de binnenvaart ook een fundamentele rol bij het verwezenlijken van nationale en Europese klimaatdoelstellingen. We willen steeds meer vracht van de weg naar het water krijgen.” Maar om dit potentieel te benutten moeten de randvoorwaarden wel kloppen, vindt Berendsen. “Zo moet de kwaliteit en navigeerbaarheid van de Europese vaarwegen écht beter, dat vergt onderhoud en investeringen. Ook willen we dat havens als logistieke en energiehubs een sleutelrol in de duurzame transitie spelen. Dan moeten zij wel over voldoende capaciteit en de juiste infrastructuur beschikken, daar moet voldoende oog voor zijn.” Financiering Hoeveel geld beschikbaar moet komen voor het stimuleringsfonds is nog niet bekend. Nagtegaal-van Doorn zou meerdere bronnen willen samenvoegen. Het ligt voor de hand dat een substantieel deel komt van het geld dat de Europese Commissie overheeft voor de Green Deal. Die moet er door een modal shift van de weg naar water en spoor onder meer voor zorgen dat de binnenvaart in 2030 een kwart meer lading vervoert. Daarnaast zou ook geld uit het Reservefonds van de binnenvaart benut moeten worden. Dat geld is in de jaren ’90 opgebracht door de branche zelf. Het is de erfenis van de Europese sloop- en oud-voornieuw-regeling. +31 164 212420 sales@woeurope.com DE SCHEEPVAART SPECIALISTEN! T: 0184-612933 • E: notaris@interwaert.nl www.interwaert.nl Peulenstraat 151, Hardinxveld-Giessendam Levering, onderhoud, revisie, service en reparatie van de meest voorkomende, nieuwe en gebruikte DIESELMOTOREN. Gespecialiseerd in CATERPILLAR, CUMMINS en DETROIT DIESEL. 078-6122952 / 06 25027173 www.simase.nl KEERKOPPELING DEFECT? SCHAKEL DIRECT Dolderman keerkoppeling service www.keerkoppeling.com Bel 078-6138277 24 UURS STORINGSDIENST MASSON | REINTJES | TWIN DISC | ZF | LOHMANN DAMENMC.COM Marble Automation Keteldiep 6 8321 MH Urk Tel: +31 (0) 527 687 953 www.marbleautomation.com Kobelt motorbedieningen, schroefasremmen, trek-/ duwkabels & MJP waterjets Tel. 078-6192003 - www.dcsint.nl

Binnenvaartkrant