Views
2 weeks ago

2020-24

6 “Uw genade is mij

6 “Uw genade is mij genoeg” KICKER / ZOEKERTJE 17 november 2020 Kleine advertentie met een verzoek, aanbod of mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst op via onze website. In de zekerheid van zijn geloof delen wij u mede dat de Heer tot Zich heeft genomen mijn man, onze vader, schoonvader, opa en overgrootvader Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van de Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! Verstrekken Roemeens: Matroos / Stuurman Tel. 0040 784 651 758, poseidon.logistic@gmail.com Willem van Leeuwen Wim Filipijns óf Roemeens personeel beschikbaar Johnny Saija Tel. 06 52 68 82 52 WWW.ALFURU.COM Aflosser beschikbaar met Rijn-Patent tot Basel, Elbe-Patent (ESK-HH) en ADN-B. Tel.: +49 152 2253 2418 * 29 november 1928 † 2 november 2020 Jannie van Leeuwen – Dubbelman Marlene en Adriaan Agnes en Dick Simone † Cobie Klein- en achterkleinkinderen Correspondentieadres: SDG Uitvaartverzorging, t.a.v. fam. van Leeuwen van Leeuwenhoekweg 8, 2952 BL Alblasserdam Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 Gezocht: Schippers en matroos Voor mvs Graveland. 85×9,50m. Nette woning. Vaargebied: NL. Dagvaart, weekend vrij Nadere info: Vonk bv Tel 026-4432402 BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht)matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Gezocht Kapitein. Op MTS Relationship. 14 dagen op 14 af. Lux Con. Tel: 06-53924619. De begrafenis heeft plaatsgevonden op vrijdag 6 november 2020 op de begraafplaats te Papendrecht. Het bericht dat Willem van den Noort is overleden heeft ons diep geraakt. Mede op zijn initiatief is in 1989 de Duwbakkenvereniging opgericht, later de Vereniging van Europese Binnenvaartondernemers (V.E.B.). De V.E.B. is, na toetreding in 2014 tot Koninklijke BLN-Schuttevaer, actief als Ledengroep Duw en Sleepvaart binnen Koninklijke BLN-Schuttevaer. Mede door zijn visie en doorzettingsvermogen is onze Vereniging een begrip in de sector. Willem was een warm pleitbezorger voor de duwvaart in met name de zeehavens. Als secretaris van onze Vereniging was hij samen met zijn collega Johan Muller regelmatig in Den Haag en Brussel te vinden. Vanuit zijn vooruitziend talent wist hij al vroeg dat er daar zaken te regelen waren die pas op een later tijdstip voor de Nederlandse binnenvaart van belang zouden worden. Dat zijn vele belangeloze werk niet onopgemerkt bleef, bleek wel uit het feit dat Willem van den Noort in 2018 onderscheiden is als Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Ook was hij erelid van onze vereniging. Gevraagd Schipper (evt. ZZP-er) 1500 ton, i.b.v. radarpatent en evt. Rijnpatent Binnenlandse vaart, zondags vrij. Buitendijk BV, H.I. Ambacht Tel. 078-6812866, (’s avonds) 078-6814982 Wir suchen für unsere Tankschiffe per sofort Schiffsführer, welche folgende Qualifikationen bieten: • mindestens Patent bis Mannheim • Tankschifffahrtserfahrung von Vorteil • Radarpatent • ADN-Schein Unser Fahrgebiet erstreckt sich zwischen den ARA-Häfen und Birsfelden sowie den Nebenflüssen des Rheins, wie Main und Mosel und dem Nordwestdeutschen Kanalgebiet. Wir bieten interessante Schweizer Sozialleistungen, bspw. 100% Pensionskassenvergütung durch den Arbeitgeber, Krankenkassenversicherung sowie eine Krankentaggeldversicherung (BU + NBU) und fachspezifische Weiterbildungskurse (u.a. Übernahme von Kurskosten) an. Das Arbeits- und Freizeitverhältnis ist 1:1 in einem festen Schichtsystem von 3 Wochen an Bord + 3 Wochen Freizeit. SNACKBOOT LOOSDRECHT Te koop i.v.m. leeftijd en gezondheid. Goede verdiensten, ook tijdens corona. Info: Dick Groen - 06-51884929 Voor het vele goede werk dat hij gedurende lange tijd voor onze Vereniging heeft gedaan zullen wij hem steeds met grote dankbaarheid herinneren. Haben wir Ihr Interesse geweckt? Melden Sie sich unter +41 41 511 23 25 oder senden Sie uns eine E-Mail mit Ihren Unterlagen an info@neco.ch WWW.HEATMASTER.NL Zwijndrecht, 7 november 2020 Bestuur Vereniging Europese Binnenvaartondernemers (VEB) Tevens bestuur Ledengroep Duw en Sleepvaart, Koninklijke BLN-Schuttevaer. Kwaliteitsschepen uit Groningen 050 - 369 21 00 info@gsyard.nl www.gsyard.nl

7 Stuw Linne is op tijd hersteld DOOR NOUD VAN DER ZEE De stuw bij Linne is volledig hersteld na de schade die in februari ontstond doordat twee duwbakken de stuw ramden. Rijkswaterstaat klaarde de megaklus binnen de voorgenomen tijd en ook binnen het budget van 20 miljoen euro. De stuw is precies op tijd klaar voor het hoogwaterseizoen. Tijdens de storm Ciara in februari sloegen twee duwbakken los, die verderop in de haven van Maasbracht lagen afgemeerd. Ze dreven tegen de stuw en beschadigden vier van de veertien jukken. Herstel was noodzakelijk. Als de stuw niet zou werken, zou het scheepvaartverkeer tussen Rotterdam en Maasbracht gestremd zijn. “We hadden hiermee een opgave voor de kiezen, waarvan we normaal bij Rijkswaterstaat zeggen: ‘Daar beginnen we niet aan.’ Maar nu moesten we aan de bak, omdat het hoogwaterseizoen op 1 november van start gaat”, vertelde Helle Peeters, projectleider bij Rijkswaterstaat, vrijdag 6 november. “De reparatie van deze stuw was een megaklus waar normaal gesproken alleen al aan voorbereidingstijd een paar jaar mee gemoeid zou zijn. Maar deze klus moesten we op korte termijn klaren en dat is ons gelukt.” Nooddam Om de stuw bij Linne te herstellen, werd eind februari boven- en benedenstrooms een nooddam aangelegd. Eerst werd de stuw grondig geïnspecteerd, daarna stelde Rijkswaterstaat het herstelplan samen en in juni begon aannemerscombinatie Mourik-Dynniq met de daadwerkelijke reparatie. Peeters: “Dat leidde tot tal van technische uitdagingen. Door het ontwerp van de jukken aan te passen bijvoorbeeld, voldoet de bijna 100-jarige stuw na de renovatie weer aan de huidige norm. De brugdelen zijn ook nieuw ontworpen en is er een 65-tons lierconstructie aangebracht. Doordat de jukken onderling verbonden zijn Victrol stapt in poederlogistiek Victrol stapt in het poedertransport. Het scheepvaartbedrijf uit Antwerpen denkt meerwaarde voor die markt te kunnen leveren door het optimaliseren van de logistieke keten. Victrol gaat daarvoor een samenwerking aan met Poedertransport B.V. uit Terneuzen. Frederik Selhorst, Business Developer bij Victrol, legt uit hoe het zo gekomen is: “Een bestaande klant contacteerde ons of we in poedertransporten konden voorzien. Een logische volgende stap was een grondig marktonderzoek.” “Als we de logistieke keten optimaliseren, is dat gunstig voor zowel de schipper als de klant”, aldus Selhorst. “Poedertransport biedt veel kansen. We kiezen steevast voor kwaliteit en investeren in betrouwbare eigenaren/partners met veel ervaring en een goede vloot. Dat is onze voorwaarde voor kwaliteit en betrouwbaarheid voor onze klanten. Zo kwamen we ook bij Xander Kleine uit van Poedertransport B.V.” “Tijd voor nieuwe koers” Xander Kleine is eigenaar van de poedertanker Sardana. Het schip meet 84,70 bij 10 meter en kan 1.600 ton laden. Hij zegt: “Als specialisten kunnen we samen oplossingen bieden voor de keten. Dat vergt logistiek anders denken, maar het levert veel op." "Poedertransport over water is efficiënt, betrouwbaar, bedrijfs zeker en duurzaam. Er is nog volop poedervormige lading die heel efficiënt over water vervoerd kan worden.” “Het is tijd voor een nieuwe koers, om samen met collega-binnenvaartondernemers nieuwe logistieke concepten te ontwikkelen. (foto Noud van der Zee) met kabels, kunnen de jukken met een druk op de knop door de lierconstructie gelijktijdig gestreken en gezet worden.” Technisch manager Jens op het Veld vult aan: “Vanaf juni hebben we de stuw opgebouwd. We hebben de jukdelen en de schuiven gemonteerd. Dat hebben we in de ‘droge’ bouwkuip gedaan. Daarna de schuiven geplaatst. Die schuiven nemen de waterkerende functie over en dus konden we de pompen uitzetten. Daarna zijn we begonnen met het afbreken van de breukstenendam, zowel aan de beneden- als de bovenstroomse kant met behulp van een hydraulische kraan en een graafmachine. De stenen zijn afgevoerd met kraanschepen. Aan het einde van de klus hebben we de eindmontage gedaan, de lier getest en gemonteerd.” Kraan De renovatie is nog niet helemaal afgerond. “Zo gaan we nog verder met de bouw van de kraan die wordt gebruikt om de schuiven te bedienen die aan de jukken zijn bevestigd en het water tegenhouden. Deze kraan zal in de zomer van 2021 worden opgeleverd. Na plaatsing daarvan is de renovatieopgave voor de stuw in Linne volledig gerealiseerd.” “Tot die tijd wordt de ‘oude’ kraan gebruikt”, zegt Helle Peeters. “Maar het herstelwerk is klaar en de stuw is weer optimaal. Dus laat de hoge waterafvoeren maar komen!” De Sardana voor de wal bij Victrol in Antwerpen. (foto Poedertransport B.V.) Dat maakt de aan- en afvoer van grondstoffen betrouwbaarder en vaak ook voordeliger. We moeten naar de complete keten kijken; dus vanaf het moment van productie in de fabriek totdat het product bij de klant is. Deze wijze van marktbenadering levert een win-win situatie op voor alle partijen.” Gesloten systeem Victrol kijkt naar de volledige logistieke keten en is actief bezig met duurzaamheid in het transport. Selhorst: “Dat betekent dat wij deze vragen stellen: Wat gebeurt er in de cyclus? Hoe kunnen we duurzaam en kostenbesparend werken?" "Dat hebben we eerder in het tanktransport gedaan, in samenspraak met de eigenaren van de schepen. En dit werpt vruchten af. We kijken voor het poedertransport in een gesloten systeem niet alleen naar klanten in de bouw, maar ook naar de chemie, landbouw, voedingssector, enzovoort.” 17 november 2020 Colofon Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Verspreidpunten U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl Adres ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel +31(0)10 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Redactie, Nieuws redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker - Hoofdredacteur +31(0)6-22871516 Michel Gonlag - Eindredacteur +31(0)6-53244445 Sarah De Preter - Redacteur +31(0)6-22701893 Klantenservice, Administratie, Boekhouding Karin Hell - Office manager Mariska Doornkamp - Administratief medewerker Sales, Advertenties, Marketing sales@binnenvaartkrant.nl Ken Rijkers - Commercieel manager Rica Adjis - Accountmanager Vormgeving vormgeving@binnenvaartkrant.nl Jimmy-Dean Hartog Angela Govers-Bakker Colinda van Iperen Drukwerk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen. www.binnenvaartkrant.nl BINNENVAART VLOG www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl VLOOTSCHOUW BINNENVAARTCIJFERS www.binnenvaartcijfers.nl

Binnenvaartkrant