Views
2 weeks ago

2020-24

4 17 november

4 17 november 2020 Saai van A naar B? Nee, dat doen we anders Veilig van A naar B varen, daar begint het mee. Maar als kapitein weet ik ook dat er vandaag de dag méér gevraagd wordt van een goed leider. Ik kan manoeuvreren én motiveren. Sta voor, naast en achter mijn bemanning. En ben ook niet te beroerd om een potje te koken, als dat zo uitkomt. marine Flexibel & betrouwbaar! AXXAZ Marine Binnenvaart medewerkers Volledige ontzorging van uw personeelsbezetting In bezit van de benodigde erkenningen, vergunningen en accreditaties in België, Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Filipijnen en Indonesië VERSTERK ONS TEAM EN WORD OOK KAPITEIN BIJ FLUVIA LEER FLUVIA EN ONZE KAPITEINS BETER KENNEN EN SOLLICITEER DIRECT OP WWW.CAPTAIN.FLUVIA.EU Staffing Solutions AXXAZ Marine Een divisie van AXXAZ Europe GmbH Faulenseestraße 41 87669 Rieden am Forggensee Duitsland Bel voor meer informatie: +49 8362 9263300 Mail info@axxaz.eu Web www.axxaz.eu FÜR DIE UNTER UNSERER LEITUNG FAHRENDEN MOTORTANKSCHIFFE SUCHEN WIR: Schiffsführer, Steuerleute mit Patent, Steuerleute und Matrosen Fahrgebiet: ARA und Rhein Anforderungsprofil für Bewerber Schiffsführer / Steuermann mit Patent: • Rheinpatent • ADN Zertifikat • Beherrschen der Deutschen und Niederländischen Sprache • Berufserfahrung in der Tankschifffahrt Wir bieten: • interessantes Salär • interessante Schweizer Arbeitsbedingungen • interessante Schweizer Sozialleistungen (Aufbau Altersvorsorge) • Vergütung der Verpflegung an Bord und der Reisekosten • fachspezifische Ausbildung (Vergütung der Kurskosten) S V O Wij zijn een uitzendbureau met een strekking over geheel Europa. Wij bieden u bemiddeling en verhuur aan van ons Slowaaks en Tsjechisch scheepspersoneel. 00421 948 699 352 00421 918 828 726 tmlg.info1@gmail.com info@tmlg.eu www.tmlg.eu GEVRAAGD: MATROOS / STUURMAN op mcs Navitas, vaartraject Rotterdam-Köln. Vrijetijdsregeling 14 dagen op - 14 dagen af. T: 06-51838726 E: JISKOOT@VAART.NET Steuerleute und Matrosen müssen in Besitz eines gültigen Schifferdienstbuches sein. Für weitere Informationen kontaktieren Sie uns bitte über jobs@ippersonal.ch

5 17 november 2020 CBRB Ledengroep Personenvervoer lobbyt voor eerlijker regeling coronasteun Passagiersvaart kijkt reikhalzend uit naar 2021 De extra coronasteun die het kabinet vorige maand aankondigde voor de evenementenbranche, zou ook moeten gelden voor de net zo hard getroffen passagiersvaart. Daarvoor pleit de Ledengroep Personenvervoer van het CBRB. Het draait om de voorwaarden van de regeling Tegemoetkoming Vaste Lasten. Voor de bedrijven uit de evenementenbranche wordt voortaan gekeken naar de juiste referentiemaanden. Dat zou ook voor de passagiersvaart redelijk zijn, zo heeft het CBRB aangekaart in een brief aan de Tweede Kamer. Zo’n aanpassing komt tegemoet aan de situatie van bedrijven met seizoensgerelateerde activiteiten. Dit is mogelijk als men zou kiezen voor een ‘UWV-benadering’ vergelijkbaar met de NOW-regeling. Daarbij wordt gekeken naar de omzet over twaalf maanden in plaats van per kwartaal. Dat egaliseert de dalen en topt de pieken. Zo ontstaat een gemiddeld en eerlijk beeld, pleit het CBRB. Lotte Janssen-Verschoor: “Ook de horeca aan boord is gesloten.” Verloren jaar Een extra financiële ondersteuning bovenop de generieke maatregelen vanuit de overheid voor de passagiersvaartsector is er, ondanks de lobby van CBRB en BLN-Schuttevaer, tot op heden nog niet gekomen. Het lijkt erop dat de overheid niet voelt voor een noodfonds maar een sterke voorkeur heeft om vast te houden aan generieke maatregelen. Succesvol was het CBRB wel met de lobby om de SBI-codes (50.10 en 50.30) van de passagiersvaart en veerdiensten op de lijst te krijgen van sectoren die voor de algemene steunmaatregelen in aanmerking komen. 2020 is een verloren jaar voor de riviercruiserederijen en eigenaren van dagpassagiers- en partyschepen, constateren voorzitter Peter Wagemakers en secretaris Lotte Janssen-Verschoor van CBRB’s Ledengroep Personenvervoer. “Gemiddeld hebben de cruiserederijen hooguit 15 procent van hun normale omzet behaald”, weet Wagemakers. “Degenen die het moeten hebben van Amerikaanse en Britse gasten, zitten daar nog onder. Die liggen gewoon al een jaar stil.” Het herstel zal per bedrijf straks ook deels afhangen van de markt waarop een rederij zich richt, voorspelt Wagemakers. Als de gasten van buiten het Europese vasteland komen, is het vervoer (per vliegtuig, hotelovernachting onderweg of ferry) een extra belemmering. Janssen-Verschoor: “Het beeld voor de dagpassagiersvaart en partyschepen is vergelijkbaar. Ze hebben wel geprobeerd alsnog te kunnen varen, met aanpassingen voor het houden van anderhalve meter afstand bijvoorbeeld, maar hun capaciteit werd dan zó klein dat het economisch niet te doen was. Ze moeten het bovendien voor een belangrijk deel hebben van de omzet uit eten en drinken – de horeca aan boord is momenteel echter gesloten, net als de gewone horeca.” De veerdiensten konden nog wel redelijk door blijven gaan. Die werden aangemerkt als openbaar vervoer en mochten passagiers nog vervoeren, weliswaar met mondkapjesplicht. Ongelukkig moment De coronapandemie brak uit op een voor de passagiersvaart wel heel ongelukkig moment. Peter Wagemakers, zelf directeur van Trans River Line, vertelt: “Iedereen was volop in voorbereiding op het nieuwe seizoen. Nieuw personeel was aangenomen, dat zou net getraind worden, alle opstartkosten waren al gemaakt. Denk alleen al aan de inkoop van levensmiddelen. En brandstof… De prijs van diesel was niet zo hoog; dus veel rederijen hadden meteen voor het hele jaar ingekocht. Die kunnen ze niet kwijt. Daarbij komt dat de olieprijs sindsdien alleen maar verder is gedaald.” “We dachten toen nog dat het tijdelijk zou zijn”, blikt Wagemakers terug. “In juni zijn sommige rederijen inderdaad weer gaan varen, met enkele schepen. Rekening houdend met de maatregelen die Peter Wagemakers: “We dachten toen nog dat het tijdelijk zou zijn.” in het protocol werden geadviseerd dat we als sector zelf hebben opgesteld.” Dat internationale protocol hebben IG RiverCruise en de Europese Binnenvaart Unie (EBU) samengesteld. Het ging om anderhalve meter afstand, mondkapjes, minder gasten aan boord et cetera. Het CBRB heeft zo’n zelfde soort document gemaakt voor de Nederlandse dagpassagiersvaart. Na augustus gingen regio’s en landen achter elkaar weer op slot of voerden nieuwe beperkingen in, waardoor de cruisevaart weer helemaal stil kwam te liggen. “Dat was voor de dagpassagiersvaart en partyschepen het geval toen de horeca op 14 oktober weer dicht moest”, zegt Jansen-Verschoor. Ontslaan De overheidssteun is hard nodig gebleken, vertelt Wagemakers. “Om te overleven is vooral de NOW-regeling (voor de personeelskosten, red.) belangrijk. De Tegemoetkoming Vaste Lasten is ook zeker welkom. Maar het verschilt per bedrijf. Als je meerdere nieuwbouwschepen hebt en van de Amerikaanse markt afhankelijk bent, zijn die steunbedragen niet voldoende.” “Voor iedereen is het nu overleven. Ondanks de NOW moet iedereen toch personeel ontslaan. Dat doet dubbel pijn. In de eerste plaats voor die mensen zelf, maar ook voor de ondernemers: die mensen gaan je aan het hart en ze zijn het kapitaal van je bedrijf. We gaan ervan uit dat ze weer terug kunnen komen als corona voorbij is en we weer kunnen varen. In ons bedrijf hebben we twintig van de bijna dertig mensen in vaste dienst moeten ontslaan per 1 oktober.” In een branche die al moeite heeft om voldoende goed personeel te vinden, is het afscheid moeten nemen van goede werknemers echt ongewenst, vindt Janssen- Verschoor. “Ook in de dagpassagiers- en partyvaart. Het is maar te hopen dat degenen die nu uitstromen, weer daadwerkelijk terugkeren als alles aantrekt.” Winter doorkomen Hoe zwaar de omstandigheden nu ook zijn, Wagemakers verwacht in de riviercruisevaart geen faillissementen. “Het gaat om grote partijen en investeerders; die zullen de bedrijven niet laten omvallen. Wellicht moeten ze er, samen met banken, wel extra geld insteken. Kleine bedrijven zitten moeilijker, maar ook die moeten de winter Onder druk Corona is niet het enige probleem waar de passagiersvaart mee kampt. De verplichte investeringen in vergroening zijn voor veel bedrijven moeilijk op te brengen, stelt Lotte Janssen- Verschoor, secretaris van de CBRB Ledengroep Personenvervoer. “Het geld om die investeringen te betalen moet je wel eerst kunnen verdienen.” Voorzitter Peter Wagemakers geeft als voorbeeld dat Amsterdam in 2022 alleen nog ligplaatsen in het centrum gaat toekennen aan riviercruiseschepen met een Green Award. “Anders moet je ergens in een industriehaven liggen. Ondertussen wordt het havengeld flink verhoogd.” (foto Trans River Line) wel door kunnen komen, tot het volgend seizoen. Veel zal ook afhangen van de banken. Wanneer zeggen die: ‘Nu willen we dat de aflossingen weer starten.’ Wordt er dan weer voldoende verdiend?” “In de dagpassagiersvaart zijn wel een aantal faillissementen gemeld”, aldus Janssen-Verschoor. “Maar of dat rechtstreeks door Covid-19 kwam, weet ik niet. Die bedrijven waren geen lid van het CBRB; we kennen de achtergronden niet.” In de sector wordt reikhalzend uitgekeken naar het moment dat weer ‘normaal’ gevaren kan worden. Mét gasten. Wagemakers: “Wanneer zal dat zijn? 1 juli? Tot die datum loopt het steunpakket van de overheid. Maar eigenlijk hopen we al op 1 april te kunnen varen. Zoals in normale jaren. Daar kijken we nu al naar uit.” Ook de eisen voor een afvalwaterzuiveringsinstallatie aan boord jagen scheepseigenaren op kosten. En kleinere dagpassagiersschepen, die geen ruimte hebben voor zo’n installatie, moeten hun vuilwater straks afgeven. “Dan moet die mogelijkheid er wel zijn en daar zorgen havens nog niet voldoende voor”, zegt Janssen-Verschoor. “Zo zijn er wel meer dossiers die ondanks corona doorlopen en waar aandacht aan besteed moet worden, helaas komt dit wel onder druk te staan door de huidige situatie. Er komt ook weer een post-coronatijd. Daar moeten we ons nu al op voorbereiden.”

Binnenvaartkrant