Views
2 weeks ago

2020-24

26 17 november

26 17 november 2020 MTS CHRIS VEKA WENST ROJAS TANKERS B.V. EN DE BEMANNING VAN MTS CHRIS EEN BEHOUDEN VAART. VEKA SCHEEPSBOUW LEVERDE HET COMPLETE SCHIP. VEKA Scheepsbouw B.V. | T: +31 (0)183 505 230 | info@vekagroup.com | www.vekagroup.com

27 17 november 2020 Mts Chris in de vaart DOOR EVERT BRUINEKOOL VEKA levert de Chris af aan Rojas Tankers B.V. Het schip gaat varen bij het Belgische Hazes, onder Belgische vlag. Na de proefvaart begin november moest er in de laatste dagen alleen nog geschilderd worden aan het schip. Het is een 110 x 11,45 meter type C-tanker met een holte van 4,90 meter. In juli startte VEKA met de afbouw van het schip in Werkendam. Het casco is gebouwd op de VEKA-werf in Plock, Polen, en heeft acht tanks met een totale capaciteit van circa 3.024 m³. De onderbouw van de stuurhut is gemaakt van staal met een bovenste sectie aluminium die op de onderbouw is geplaatst. De hoofdmotor is een Mitsubishi S12R met een output van 1.414 pk, geleverd door Koedood Dieselservice. De boegschroef is een 4-kanalenboegschroef van het merk Verhaar. Klantwens “Het leidingsysteem is een gegalvaniseerd dubbel leidingsysteem en volledig in overleg met en naar wens van de klant ontwikkeld voor het laden en lossen van acht ladingtanks over vier manifolds”, vertelt Raymond Wennekes, woordvoerder van VEKA. “Aan boord staan twee Bornemann-pompen met een capaciteit van elk 500 m³/u.” De betimmering en inrichting zijn niet standaard, maar volledig naar de smaak van de eigenaar ingevuld door Willemsen Interieurs. Heatmaster leverde de ketel voor de ladingsverwarming en VEKA bouwde zelf de spiralen in de acht tanks. Het schip wordt aangedreven met het gepatenteerde en zuinige VEKA Vortex-systeem dat, gebaseerd op onderzoek, volgens VEKA 20 procent zuiniger is dan een reguliere romp en aandrijving. De vorm van het achterschip zorgt voor een efficiëntere aanstroming van water naar de schroef en lost het water ook beter. Dit effect ontstaat door het compleet opnieuw ontworpen achterschip dat in 2017 in productie is gekomen. Het zorgt voor een korte waterstroom van de romp naar het mondstuk, wat resulteert in een efficiëntere stroom naar de schroef. In het huidige ontwerp versmalt de tunnel vlak voor de schroef. Dat zorgt voor een hogere stroomsnelheid en dus een beter rendement. Een hogere waterstand zorgt voor minder kielzog en een betere afvoer van water bij het achterschip. De tunnel is dieper gemaakt om een goede doorstroming naar de grotere schroef te garanderen. De schroef is vernieuwd naar een 5-bladsschroef. De diameter van de schroef is vergroot tot 1.900 millimeter in een straalbuis. Rutger Vergouwen, afbouwcoordinator bij het mts Chris voor Rojas Tankers, is in zijn nopjes met het nieuwe schip. De woning is in tweeën gesplitst voor de privacy van de bemanning. “We hebben alle hightech die mogelijk is in de woning laten inbouwen, van bluetooth tot het nieuwste ‘koken op inductie’, was- en vaatwasmachine. Ruime hutten met vloerverwarming en tweepersoonsbedden. Als je stilligt, kan het gezin ook nog even langskomen. Ruimte genoeg.” In de woningen van bemanning en kapitein kan je live meekijken aan dek. Als je wakker wordt en als je laad- en losactiviteiten moet overnemen, kan je zien waar je moet beginnen en hoe lang ze nog nodig hebben. “Dat is fijn, dan weet je dat je nog een bakje koffie kan doen”, vertelt Vergouwen. “Wij hebben geen luik naar de stuurhut. We moeten altijd buitenom naar de stuurhut, omdat het een laag kanaalschip is.” De naam van grootvader In 2021 bestaat Rojas Tankers veertig jaar. De Chris is vernoemd naar Vergouwens grootvader, die het bedrijf is begonnen in 1981. “Het vorige mts Chris is eruit gegaan in 2019 omdat het een enkelwandige tanker was.” Door het flexibele leidingsysteem kan de bemanning heel soepel omgaan met de lading en gemakkelijker de producten blenden. Het schip heeft een ruime (foto Media Creators) machinekamer. Met een LNGruimte die goed toegankelijk is door de deur in de machinekamer. In deze ruimte staat onder andere de ketel voor de ladingverwarming. Voorlopig zal het mts Chris voor Burando in het ARA-gebied varen. Er is voor dezelfde kleurencombinatie als vroeger gekozen: koningsblauw, grijs en wit. Vergouwen is blij met Eelke van ’t Hof, Harm Bles, Wout Bliek en Jaymie Sandifort: “Door hen hebben we het werk beter en efficiënter kunnen afmaken. Vanaf dag één waren ze trouwe steun en toeverlaat en zeer betrokken bij de bouw.” Daarnaast is hij dankbaar “dat wij het vertrouwen hebben gekregen van Peter van de Waal en Burando”. Aan mts CHRIS leverden onder andere: VEKA Scheepsbouw B.V. Blommaert BVBA • Generatorset 3 t.b.v. boordnet 80kVA, Koedood Dieselservice B.V. Werkina Werkendam B.V. Afbouwlocatie en afbouwbegeleiding, Voormast Improval en roeftrap motor John Deere, type 4045 en genera- Mitsubishi S12R motor met een output van De complete elektrische installatie inclusief tekeningen en ontwerp, inbouw machine- Damen Marine Components tor Stamford UCM274 1.414 pk@ 1650 OMW 2-draads databesturing, monitoringsys- kamers, leidingen machinekamers, lood- Besturingssysteem: SP2700 incl. EPS European Pump Services B.V. Promarin Propeller- und teem met touchscreenbediening, compleet gieterswerkzaamheden en spiralen roerstandaanwijzer type RI2700, hydrau- Het complete pompsysteem, bestaande uit Marinetechnik GmbH nautisch pakket, camerasysteem, complete ADS van STIGT lisch aggregaat: type HPP2700-280} 1-1-2 / 2 stuks EPS/Bornemann ladingpompen The main propeller, diameter 1900mm, airco installatie, satellietsysteem, tank- Masson Marine keerkoppeling type MM 11 kW, stuursysteem: type Van der Velden® voor zowel stookolie als gasolie toepassing 5 blades, skew design meetsysteem, Ecdis Inland Viewer en AIS W7200 5,281:1, nIncl.: Vulkan elastische 2DWK en roeren: 1 set (2 stuks) type met elk een capaciteit van 500m3/uur en Riwa Boating International installatie koppeling en PTO type 0 t.b.v. stuurwerk Van der Velden® HD aangedreven door 230 kW ABB elektromo- Bijboot RIWA 4000 "River Explorer" Willemsen Interieurbouw & All Pumps Holland B.V. Den Breejen Shipyard toren en EPS/Bornemann strippomp voor Van Wijk Machinefabriek en Scheepsbetimmering B.V. Complete Victor pompen pakket Schroefasinstallatie het legen van de dekleidingen. De door EPS Scheepsreparatiebedrijf B.V. Isolatie en betimmering Artco Painting B.V. Dijvler Materiaal B.V. geleverd pompsystemen zijn geschikt voor Autokraan 11-17 mtr. 2000 kg WindeX Engineering B.V. Schilder-Coatingwerk Boegankerlier, achterankerlier, ankers, installatie in een ATEX zone 1 G IIB T4. Verhaar Omega B.V. Airconditioning, overdrukinstallatie en RVS Beerens Handelsonderneming B.V. ankerdamkettingen en ankerdraad Door toepassing van uitsluitend A-klasse Eén (1) Verhaar Omega Boegschroefinstal- klaproosters Dakradarmast type Dortsman, stuurhuis- Dolpower B.V. materialen is een lange levensduur en latie type kanalen 41120-4k nieuw type trap, heklichtbeugel type Millennium, • Generatorset 1 t.b.v. aandrijving boeg- hoge mate van bedrijfszekerheid voor deze (schroefdiam 1200mm) horizontale opstel- Davit WLL 300 kg incl. CE-keur, scharnier- schroef en ladingpompen 525kVA, motor pompsystemen gegarandeerd ling, 393 kW bij 1780 omw/min. en be- bare alu boordlichtbakken, RVS hoogglans Caterpillar, type C18 en generator Heatmaster B.V. diening wegafhankelijk incl omschakeling uitlaten en RVS railing stuurhuis Stamford HCM534 1750 kW thermische vloeistof ladingver- Pomp/Boegschroefbedrijf Beka Constructiebedrijf B.V. • Generatorset 2 t.b.v. boordnet en lading- warmingsinstallatie met secundair systeem W&O Europe Voor- en achter machinekamer vloeren pompen 140kVA, motor John Deere, type Kampers Shipyard B.V. Appendages voor de dekleidingensystemen 6068 en generator Stamford UCM274 Stuurhuis incl. hefgeleidekokersysteem en de machinekamers ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE

Binnenvaartkrant