Views
2 weeks ago

2020-24

24 17

24 17 november 2020 SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - LADERS OMVORMERS - VERDEELKASTEN Bij elke bestelling een exclusieve FKH Accu’s VLAG cadeau! SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV FKH ACCU’S St. Teunismolenweg 50-D 6534 AG Nijmegen E: info@fkhbatterijen.nl “voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Contante betaling Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com Rivierradar RHRS2014 Advert.pdf 2 13/11/2020 16:43 Havenlaan 84 B-9060 Zelzate T 09/345.61.71 F 09/345.61.47 info@carronmarine.be √ VOLVO PENTA officieel bedrijfsvaart dealer √ 2 STEVENDOKKEN 12 m tussen beunen √ Inbouw en herstelling boegschroeven, stuurinstallaties, motorinstallaties diverse merken, aslijnen, etc. √ SPECIALIST SCHROEVEN – eigen hersteldienst met jarenlange ervaring √ BOUW, ONDERHOUD en HERSTELLING diverse vaartuigen – eigen helling tot 50 m √ DRAAI- en FREESWERKEN in eigen werkplaats – schroefassen, roerkoningen, etc. www.carronmarine.be C M Y CM MY CY CMY K WAAROM DE RHRS2014? Nieuw display, voorzien van hoogwaardig ontspiegelt glas Al meer dan 7 jaar een begrip en gewaardeerd door menig schipper Seamodus: Onderdruk en verminder de ruis van de golfslag Koersvoorspelling: Krijg inzicht hoe het schip door een bocht komt Dual combine: Verklein de dode hoek en vaar veiliger Docking modus: Schadevrij afmeren

25 17 november 2020 Saluté is met refit een droom die uitkomt DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Het casco is meer dan een halve eeuw oud, aanzienlijk ouder dan de nieuwe eigenaren. En toch is duw- en sleepboot Saluté het magnum opus voor Christiaan Huizing en zijn vrouw Maiken. Het in 1968 als Britse marine-sleepboot gebouwde vaartuig onderging een complete refit: het ijzerwerk gebeurde bij shipdock Draaisma in Franeker en de afbouw bij Scheepstimmerbedrijf Admiraal in het Overijsselse Hasselt, waarbij Huizing acht maanden lang ook zelf dagelijks de handen uit de mouwen stak om er het beoogde droomschip van te maken. Dat is gelukt, zo vertelt hij: “Een duw-sleepboot die helemaal naar eigen inzicht is gebouwd, is voor mij een droom die uitkomt. Wat mij betreft haal ik mijn pensioen met deze duw-sleper.” De Saluté gaat varen voor verschillende opdrachtgevers, waaronder Hebo Maritiemservice en sleepagent Provaart Logistics. Monopoolsleepboot Christiaan Huizing is geboren op het water, zijn ouders waren binnenschippers op vrachtschip Liberté. Als kind was hij al gefascineerd door duw- en sleepvaart, een fascinatie die altijd bleef. Na zijn opleiding tot kapitein, stuurman en schipper aan het STC in Rotterdam ging hij aflossen voor verschillende werkgevers. In 2008 wilde hij een sleepbootje aanschaffen om op te gaan wonen. De toen tachtig jaar oude, deels gemoderniseerde monopoolsleepboot die hij kocht, was echter een te grote investering om alleen maar op te wonen. Daarom doopte hij de naam van het schip om van Lotus tot Saluté en ging er ook mee aan het werk. Twaalf jaar lang werkten Huizing en zijn vrouw met dit schip. Nadat de verouderde Deutz-hoofdmotor in 2018 werd vervangen door een gloednieuwe Caterpillar, kreeg Huizing een jaar later out of the blue een bod op zijn schip: “Het stond niet te koop, maar de geïnteresseerde meldde zich spontaan omdat het een mooi schip was, dat in goede staat van onderhoud verkeerde.” Huizing realiseerde zich dat hij die duw-sleper ooit toch eens zou moeten vervangen. “De boot was negentig jaar en ik nog maar 35. Het bod dat we kregen was goed en niet veel later was de koop rond.” Op dat moment had hij geen idee wat de toekomst zou brengen. Daarom ging hij weer in de aflossing varen. “Als kapiteineigenaar ben je altijd met je eigen boot en bedrijfsvoering bezig. Na zo veel jaren vond ik het wel prettig om weer eens te ervaren hoe het is om voor anderen te varen. Het was een mooie ervaring die mij leerde dat ik toch echt in de wieg ben gelegd als zelfstandig ondernemer.” Bij de aankoop van zijn eerste eigen duw-sleper in 2008 viel zijn oog al op een sleepboot uit 1968: een 250 ton zware, oersterke en onder Lloyds gebouwde Britse marine-sleepboot, eentje uit een serie van zes. Destijd ging de koop niet door en inmiddels was de boot in handen van een Belgische eigenaar. Huizing trok de stoute schoenen aan. Verkoop bleek bespreekbaar: “Het was dit of nieuwbouw. Want ondanks de leeftijd van ruim vijftig jaar is dit een van de jongste duw-sleepboten op de markt. Nieuwbouw was bedrijfseconomisch gezien eigenlijk geen optie. Daarom waren wij bijzonder blij dat de eigenaar deze wilde Christiaan Huizing. (foto Jan Johan ten Have) verkopen. Niet in de laatste plaats omdat het een mooi gebouwde boot is met prachtige lijnen. En doordat deze Saluté met 6,60 meter ruim een meter breder is dan de vorige, biedt deze voelbaar meer stabiliteit en behoorlijk wat extra ruimte aan boord.” Totale refit Met het oog op de lange termijn besloot het koppel om het schip niet gelijk in gebruik te nemen, maar eerst een totale refit te geven. Die begon in april van dit jaar voor de wal bij Draaisma en Admiraal. Huizing nam zelf de bouwbegeleiding op zich. De grondige renovatie begon met het strippen van de boot. Maar liefst 40 ton staal werd eruit gesloopt. Het ijzerwerk werd uitgevoerd door Scheepswerf Draaisma en de eigenaar zelf. “Ik voer mijn hele leven al werkzaamheden in de metaal uit. Ik wilde graag zelf meewerken om erbij te zijn voor vragen en er voor te zorgen dat alles tot in detail zo zou De Binnenvaartagenda 2021 is uit! worden als wij het zelf wilden.” Onder meer de schacht werd uit de machinekamer gehaald; de vrijgekomen ruimte werd aan de woning toegevoegd. Er zijn nu drie slaapkamers aan boord. De accommodatie voldoet aan de nieuwste geluidsnormen. De betimmering is uitgevoerd door Admiraal, terwijl het idee voor de woninginrichting afkomstig is uit de koker van partner Maiken. De complete elektra aan boord is door de eigenaar samen met Navibus uit Zwolle vernieuwd. Er is geen centimeter oude stroomkabel blijven zitten. Hetzelfde bedrijf leverde en installeerde ook de moderne, digitale nautische apparatuur. Verder is de ‘nieuwe’ Saluté door de firma Wessels uit het Duitse Haren (Ems) voorzien van een nieuwe brug en leverde Verwer Aggregaten uit Blokzijl de nieuwe Yanmar- en Deutz-generatoren. De 730 pk sterke Caterpillar 3412 hoofdmotor bleef: die draaide sinds een grondige revisie nog maar 3.500 uren en kan dus nog wel even mee. Voor de financieringsbegeleiding van het project deed Huizing een beroep op financieel adviesbureau Arend Jetten uit Meppel. De inmiddels gepensioneerde Jetten pakt nog af en toe een klus op voor trouwe relaties. En trouw is de familie Huizing. Want zelfs al bij de financiering van de Liberté, waarop Christiaan Huizing werd geboren, was Jetten als financiële man betrokken, destijds nog als medewerker van een bank. “In die tientallen jaren is er veel veranderd”, weet Jetten. “En dat zeker niet in alle opzichten ten goede. Ook het financieringsvraagstuk van dit schip was erg complex.” Maar het is gelukt, waarmee voor de trotse bezitter van deze karakteristieke duw-sleepboot de cirkel helemaal rond is. Kijk voor meer foto’s op www.binnenvaartkrant.nl. De Binnenvaartagenda is uit! Deze week zal het Bureau Voorlichting Binnenvaart de sponsors een editie toesturen. Als uw collega-ondernemer die geen sponsor is van het Bureau Voorlichting Binnenvaart ook interesse heeft in de Binnenvaartagenda van 2021, kan hij of zij deze voor 14,50 euro bestellen via info@skridmedia.nl. Vervoer van huishou delijke reststromen over water Het BVB doet sinds begin 2019 in opdracht van de Topsector Logistiek onderzoek naar het vervoer van huishoudelijke reststromen via de binnenvaart. De focus ligt hierbij op gemeentes gelegen aan of nabij waterwegen tussen Rotterdam en Zuid-Limburg en Duitsland (de goederencorridors) en op het afval dat verbrand wordt bij de afvalenergiecentrales (AEC’s). Deze AEC’s verwerken jaarlijks zo’n 7,5 miljoen ton reststromen, waarvan 2,4 miljoen huishoudelijke reststromen zijn. De binnenvaart neemt daarvan al een klein deel voor haart rekening, maar er is veel meer mogelijk. In de periode tussen april en september 2020 is er een vervolg gegeven aan de aanbevelingen uit de onderzoeken van 2019 en is een drietal acties opgepakt, namelijk: • het uitwerken van binnenvaartconcepten en bijbehorende kostenvergelijking voor drie individuele trajecten • het inventariseren van huishoudelijke reststromen bij gemeentes aan/nabij vaarwater buiten de goederencorridors • tenslotte een inventarisatie van motivaties, mogelijkheden en huidige beleidskaders van duurzaam vervoer van reststromen op landelijk niveau. Hieruit komt naar voren dat er weinig tot geen landelijke sturing is op het vervoer van huishoudelijke reststromen en dat die wel noodzakelijk is om de individuele gemeentes en afvalverwerkers te bewegen naar vervoer over water. De verwachting is dat dit project in 2021 weer verder kan worden opgepakt. VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl De reststromencorridors. (bron: topcorridors.com, 2020)

Binnenvaartkrant