Views
2 weeks ago

2020-24

20 17 november

20 17 november 2020 SDK DIESEL SUPPORT DE SPECIALIST MET PASSIE VOOR CATERPILLAR OMRU SCHEEPSRAMEN OMRU SCHEEPSRAMEN LEVERT: • Kwaliteitsramen die voldoen aan alle geldende normen; • Standaard profielen én geïsoleerde profielen; • Vaste ramen, schuiframen, buitenklap of binnenklap; • Enkel glas, isolatieglas, noise reduction glas. HET BESTE ZICHT OP SERVICE, KWALITEIT EN INNOVATIE Bij deze hoogwaardige aluminium scheepsramen krijgt u standaard de allerbeste service. Daar zorgen onze vakspecialisten voor. Zij begeleiden uw opdracht met veel aandacht en zorg en informeren u van begin tot eind over de voortgang. OFFERTE AANVRAGEN? Kijk op www.omruscheepsramen.com/offerte MEER WETEN? 24/7 vakkundige en betrouwbare dienstverlening Omdat uw schip altijd door moet kunnen varen +31 (0) 183-745 694 info@sdkdieselsupport.nl www.sdkdieselsupport.nl Kelvinweg 12a, 6101 WT Echt (Afstand vanaf Maasbracht 2 km) Telefoon: +31(0) 475 58 04 88 E-mail: info@omruscheepsramen.com Of kij k op www.omruscheepsramen.com U vindt ons aan de Waal bij Kilometerpaal 903 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: De Gerlien van Tiem, voor schippers die de vaart erin willen houden. QUALITY - SERVICE INNOVATION - SUSTAINABILITY +31 - (0)487 - 515 544 info@gerlienvantiem.com Druten gerlienvantiem.com THE POWER TO TURN YOUR WORLD 360° Nanengat 17 • 3356 AA Papendrecht +3178 615 22 66 • info@veth.net DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be Gummi lager op maat gemaakt gumeta – uw specialist voor rubberen lagers 24/7 BEREIK- BAAR • Complete levering volgens tekening • Kostenbesparende nieuwe coating van gebruikte en beschadigde lagers • Aanpassing aan alle inbouwinstallaties, ook in gesplitste uitvoeringen • Goede referenties • Op korte termijn beschikbaar GUMETA H. Maes GmbH | Südstr. 9 | D-66780 Rehlingen-Siersburg Tel. + 49 (6835) 3094 | Fax + 49 (6835) 670 57 | E-mail: info@gumeta.de www.gumeta.de 180 JAAR KENNIS EN ERVARING Dé onderlinge specialist in scheepsverzekeringen 088 6699500 | eoc.nl @EOCverzekering/ EOCverzekering WindeX Engineering B.V. verzorgt uw complete scheepsventilatie en airconditioning www.WindeX.net

21 17 november 2020 Boek over de allerlaatste parlevinker De avonturen van de Time is Money DOOR EVERT BRUINEKOOL Time is Money, de allerlaatste parlevinker, zo heet het deze maand verschenen boek over de familie Van Hooren. Die voer 77 jaar als parlevinker op de Maas, met als thuishaven Belfeld. Drie generaties die de scheepvaart van eten voorzagen – en veel meer. Een boek over hun avonturen en die van hun trouwe vaartuig Time is Money. Wim van Hooren was de laatste parlevinker van Europa. Hij begon zijn loopbaan in dienst van zijn vader in 1964. In 2008 maakte hij zijn laatste tochtje. Maar de geschiedenis begint met zijn opa Willem, die door het idee van Jan van Hooren, de vader van Wim, in 1930 een parlevinker kocht voor 400 gulden. Meer schepen op de Maas De opkomst van de scheepvaart op de Maas door het kolenvervoer bood de kans voor Van Hooren als parlevinker te starten. Na de teloorgang van de kolen en het einde van de oorlog zat de zanden grindvaart stevig in de lift. In 1964, op 16-jarige leeftijd, ging Wim bij zijn vader werken, nadat het varen er met de paplepel ingegoten was. Ze voorzagen schippers niet alleen van levensmiddelen, maar ook van ankers, sigaren en scheepstoebehoren. De parlevinker bracht zo nodig als een soort taxi ook mensen en kinderen aan boord van de passerende schepen. Hij De cover van het boek. haalde ook, samen met de dokter, overleden mensen van boord. De sociale functie was breed. De nodige grappen, anekdotes en grollen komen aan bod in het boek. Zoals een schipper die biggetjes aan boord had, die hij in het ruim van de sleepkempenaar slachtte als ze vet waren. Zo zorgde hij voor zijn eigen vers vlees. Hard bestaan Ook het harde bestaan en de lange dagen van de parlevinker komen aan bod. Dagelijks meerdere keren goederen aan boord sjouwen van het kleine bootje, dat later vervangen werd door een groter exemplaar. De inkoop van eieren, vlees en veel meer gebeurde bij de lokale middenstand. Al met al was hij dag in dag uit van vroeg tot laat aan het werk. Koelkasten waren er vroeger niet. Evenmin als mobiele telefoon of marifoon. Schippers bestelden de parlevinker met hoornsignalen, lichtsignalen of door te zwaaien. De service aan boord scheelde uren stilliggen voor schippers; ze kochten vanuit het gangboord hun boodschappen. De klad kwam in het parlevinken toen de auto’s aan boord kwamen en de mobiele telefoons. De schippersvrouw kon zelf snel en gemakkelijk boodschappen doen aan de wal. De vriezer en de koelkast maakten voor weken inkopen makkelijker. Door de schaalvergroting verdwenen er ook veel schepen op de Maas. In de dertiger jaren waren er honderden parlevinkers. In 2008 nog maar één. Eigenlijk kon Wim van Hooren in die tijd nog net iets verdienen, door de goodwill en gunning van trouwe schippers. Museumstuk Wim van Hooren is nog steeds de trotse, gepensioneerde schipper van de Time is Money, die sinds 2015 op de Museumwerf Vreeswijk te bezichtigen is. En op tal van evenementen waar Wim de inmiddels beroemde Limburgse vlaaien verkoopt. Helaas kon de geplande presentatie van het boek op de Museumwerf niet doorgaan door Covid-19. Maar op vrijdag 6 november vond de boekpresentatie van Time is Money, de allerlaatste parlevinker alsnog plaats. In kleine kring. Schrijver Jan Peeters overhandigde het eerste exemplaar aan oudsluismeester Ad van Duinen van Sluis Belfeld. “Precies in de week dat het veertig jaar geleden is dat de parlevinker losraakte van de steiger en sluismeester Van Duinen de boot op spectaculaire wijze redde van de ondergang”, lichtte Wim van Hooren toe. Het boek is te koop op www.deparlevinker.com. Met zijn boot bezoekt Wim van Hooren nog veel nautische evenementen, al gooit corona ook daar roet in het eten. (archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie) Vol optimisme en ambitie aftellen naar Europort 2021 Rotterdam Ahoy is vol vertrouwen over het doorgaan van Europort eind volgend jaar. Precies een jaar vóór de start van de beurs in Rotterdam werd de nieuwe campagne gelanceerd. Voor de 40e editie, die van 2 tot en met 5 november plaatsvindt, stuurt Europort een open uitnodiging naar de maritieme wereld om “deel uit te maken van de reis van maritieme transitie”. Over 2020 en Covid-19 zegt beursmanager Raymond Siliakus: “De impact is enorm en ongekend, en de maritieme wereld is geen uitzondering.” Hij legt uit hoe de tentoonstelling zowel actuele zaken in de sector behandelt als de toekomstige uitdagingen: “Onze rivieren en zeeën zijn gevuld met uitdagingen en kansen. We nodigen branchegenoten van over de hele wereld uit om de kracht van technologie en transparantie te ontdekken; om te creëren, samen te werken en te innoveren en om duurzame (relation)ships te bouwen en onderhouden.” Hoewel live en face-to-face-ervaringen de focus zullen blijven, zal de tentoonstelling ook op data gebaseerde tools bieden die matchmaking en aanvullende hybride modellen mogelijk maken, voor het geval de coronapandemie iedereen ook over een jaar nog in zijn greep heeft. DNA Europort richt zich op een aantal kernwaarden die allemaal essentieel zijn voor het maritieme platform. Ten eerste Craftmanship en Entrepreneurship: op basis van jarenlange ervaring in een land dat nauw verbonden is met water, zit scheepsbouw en techniek in het DNA van Europort. Daarom is het de plek om alles over schepen voor speciale toepassingen en high-tech oplossingen te laten zien en te ontdekken, stelt de beursorganisatie. "Sterker nog, het voortouw nemen in innovatie en het uitstippelen van de weg naar de toekomst is een van de primaire ambities van Europort, leidend tot de waarden Thought Leadership en Ownership." Het platform daagt scheepseigenaren en brancheoverschrijdende pioniers uit om het podium te betreden en hun visie te delen op de weg die voor ons ligt. "Maar de laatste essentiële waarden Partnership en Friendship zijn net zo belangrijk." Europort legt het doel uit om verder te gaan dan alleen een netwerkkans: ze faciliteren een omgeving om de juiste mensen te ontmoeten, nieuwe zakelijke kansen te creëren en de return on investment te maximaliseren. Thema’s Hoewel Europort nog niet alle onderwerpen en thema’s wil vastleggen om in te kunnen spelen op de actualiteit, zijn de headlines voor het 2021-programma gedefinieerd, volledig in lijn met enkele van de belangrijkste transitiepaden in de branche. Digitalisering, Energietransitie en het betrekken van de Next Generation. "Deze zijn essentieel om de maritieme toekomst opnieuw vorm te geven en zullen leidend zijn in de Europort 2021-agenda; van special ships en innovatieve technologie tot havenlogistiek en aangrenzende industrieën." Duitse deelstaten krijgen geld voor walstroom In Duitsland is de richtlijn van kracht geworden voor het realiseren van walstroominstallaties in zee- en binnenhavens. Hierdoor kunnen deelstaten per direct een beroep doen op een steunpakket van de bondsregering. Die stelt tot 2023 in totaal 176 miljoen euro ter beschikking voor de bouw van walstroominstallaties. ADVERTENTIE Walstroomvoorziening in alle havens is een onderdeel van het Duitse regeerakkoord. “Hoewel de scheepvaart al een van de meest milieuvriendelijke vervoersmodi is, willen we de maritieme energietransitie nog verder brengen”, aldus de Duitse minister van Economische Zaken en Energie, Peter Altmaier. Als schepen walstroom kunnen afnemen, hoeven ze tijdens het stilliggen in havens hun eigen dieselgenerator niet meer te gebruiken. Ze veroorzaken daardoor minder vervuiling en lawaai. Walstroominstallaties zijn duur, maar met de steun van de bondsregering kunnen deelstaten ze nu beter betalen. De bondsregering draagt dit en volgend jaar 75 procent van de kosten voor een nieuwe walstroom installatie. Vanaf 2022 is dat 50 procent. OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant