Views
2 weeks ago

2020-24

18 17 november

18 17 november 2020 Gefeliciteerd, KLAAS VAN DEN BERG! En een behouden vaart met uw kotter GY-127 HENDRIKA JACOBA Straathof ontrols Foto: Arjan Buurveld, ©fishermen4friends.nl Foto: Arjan Buurveld fishermen4friends.nl Koersbepalend in verzekeren Gespecialiseerd in maritieme verzekeringen Gebr. Sluyter wenst eigenaar en bemanning goede vangsten maar bovenal een behouden vaart. Wij wensen de bemanning van Hendrika Jacoba veel succes en een behouden vaart. Beurs-World Trade Center. Beursplein 37, Rotterdam. Telefoon: 010-405 2000 E-mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl 0321 382315 Dronten, Flevoland info@straathofcontrols.nl www.straathofcontrols.nl Leverancier van ZF motorbedieningen

19 17 november 2020 Padmos levert mooi staaltje werk met Hendrika Jacoba Machinefabriek Padmos uit Stellendam heeft eind oktober de GY 127 Hendrika Jacoba opgeleverd aan Klaas van den Berg uit Urk en zijn rederij Mountain Scotland. Het is een (bijna) 25 meter lange twinrigger/flyshooter. Door de coronamaatregelen was de overdacht in kleine kring. Het maakte de vreugde bij de doop en vlagwissel er niet minder om. De GY 127 is het derde schip in Padmos’ succesvolle serie van 25-meter-schepen. Dit is de eerste nieuwbouw voor Klaas van den Berg. Het schip is op de toekomst gebouwd: Klaas’ 22-jarige zoon Klaas Jan treedt in de voetsporen van zijn vader en kiest ook voor de visserij. Ondanks Brexit en teruglopende vangsten durfde de familie de investering daarom wel aan. De vorige GY 127, daterend uit 1982, was inmiddels op leeftijd. Daardoor liepen de onderhoudskosten op. Voor flyshooten was het schip met een lengte van 40 meter bovendien eigenlijk te groot. Het is de bedoeling om de helft van het jaar te flyshooten. De andere helft wordt het twinriggen. Goede bekenden Van den Berg wist wat hij had aan Machinefabriek Padmos. Hij komt er al meer dan twintig jaar. De hoofdaannemer heeft in Foto: Arjan Buurveld fishermen4friends.nl goede harmonie samengewerkt met de diverse leveranciers en onderaannemers. Het resultaat mag er zijn: de Hendrika Jacoba is een prachtig schip geworden, bovendien duurzaam en energiezuinig. Het tekenwerk is verzorgd C-Job en MARIN. Het casco is gebouwd door Casco- en Sectiebouw Rotterdam. Het schip beschikt over twee kranen: één op het voorschip en één op het achterschip. (foto Arjan Buurveld / www.fishermen4friends.nl) De keerkoppeling komt van Reintjes. Straathof Controls is verantwoordelijk voor de motorbediening. All Pumps Holland leverde een compleet pompenpakket. Hora leverde de scheepsramen (onder keur). De Hendrika Jacoba is verzekerd door Gebr. Sluyter. Aan kotter GY-127 HENDRIKA JACOBA leverden o.a.: All Pumps Holland B.V. Reintjes Benelux bvba Complete pompen pakket 1x WGF 863 met een reductie van 14,286:1. Wij wensen Van den Berg veel succes met GY 127 Hendrika Jacoba en een behouden vaart. Waterdicht. Betrouwbaar. Maatwerk. Hora BV Hamersveldseweg 137 3833 GN Leusden T 033-4941295 F 033-4941131 E info@hora.nl Gebr. Sluyter B.V. Verzekering Hora BV Scheepsramen onder keur Straathof Controls B.V. Motorbediening ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE Corona zet nog steeds rem op lading De Duitse industrie trekt weer aan, waardoor ook de binnenvaartvolumes stijgen. Toch liggen ze nog ver onder het niveau van voor de coronacrisis. Dat blijkt uit het jongste rapport van het Duitse Bundesamt für den Güterverkehr (BAG) over de effecten van de coronapandemie op het goederenvervoer in Duitsland. In de droge lading is sprake van een ‘stabiel aanbod’ van secundaire grondstoffen en bouwstoffen. Dit kan echter niet de volumeverliezen in de auto- en staalindustrie compenseren. De graanvolumes zijn volgens binnenvaartbedrijven vrij normaal voor deze tijd van het jaar. Door de stijgende prijzen in de wereldhandel zal vermoedelijk de komende weken meer tarwe naar de zeehavens moeten worden vervoerd. Varkensbedrijven in Brandenburg kampen met uitbraken van de Afrikaanse varkenspest. Wellicht zou dit de komende tijd het vervoer van veevoeder kunnen gaan beïnvloeden. Het vervoer van brandstof voor de transportsector ligt volgens tankvaartvertegenwoordigers op een voor dit seizoen normaal niveau. Alleen bij kerosine is dit niet het geval. Een aantal tankvaartbedrijven hoopt in het laatste kwartaal van het jaar meer stookolie te kunnen vervoeren. Veel landbouwers vullen na de oogst hun voorraad aan. Bovendien stijgt volgend jaar de BTW op stookolie en wordt er vanaf 2021 ook een CO 2 -taks berekend. Lage vrachten In de containervaart zijn de volumes al enige tijd aan het groeien, maar ze liggen nog absoluut niet op het niveau van vóór de coronacrisis. Opvallend hoog is het vervoer van hout in containers, en dan met name sparrenhout. Door de droogte en de schorskever in Duitsland moeten veel bomen worden geveld. Deze houtvolumes kunnen slechts gedeeltelijk de adname bij de machinebouw compenseren. Over het algemeen liggen de vrachttarieven in de binnenvaart laag. In de spotmarkt zelfs zo laag dat schippers soms nauwelijks hun vaste kosten kunnen betalen. In alle segmenten is er sprake van overcapaciteit, wat in de droge lading tot leegvaart leidt. De aangescherpte coronamaatregelen in Duitsland en de verschillen in het coronabeleid binnen de EU baren de sector zorgen. Vooral in het grensoverschrijdend vervoer kan dit tot problemen leiden. Het aantal binnenvaartbedrijven dat voor personeel werktijdverkorting moet aanvragen is de laatste weken weer gestegen. Voor varend personeel is dit vaak complex, omdat deze mensen niet altijd een Duitse arbeidsovereenkomst hebben. Bazelse woonwijken staan achter derde havendok Op 29 november vindt in Basel-Stadt het referendum plaats over de aanleg van een derde dok in de haven voor de toekomstige containerterminal Gateway Basel Nord. Voor- en tegenstanders van het project voeren campagne. De stads- en havenwijken Kleinhüningen en Klybeck zijn voor. Een comité van bewoners, bedrijfsvertegenwoordigers en politici lichtte tijdens een persconferentie toe waarom dit project volgens hen zo belangrijk is voor stad en haven. Door de aanleg van het dok kan de Rijnvaart zich verder ontwikkelen, en dat is belangrijk voor de nationale economie. Meer binnenvaart en de mogelijkheid om containers over te slaan van binnenschip op spoor leidt tevens tot minder vrachtwagenvervoer en de bijbehorende milieu-, lawaai- en verkeerstechnische overlast. De voorzitter van het plaatselijke wijkcomité is Hannes Baumgartner, schipper en voormalig kantonparlementariër. Hij beves tigt – anders dan wat tegenstanders beweren – dat het toekomstige havendok perfect toegankelijk zal zijn voor containerschepen. Het invaren van een sluis, het passeren van het nautisch moeilijke Midden-Rijndal of de middelste Rijnbrug zijn volgens hem veel grotere uitdagingen voor schippers dan de invaart van het dok. Dat dit laatste een probleem voor de binnenvaart zou vormen, doet hij af als een ‘zeemansfabel’. Volgens Balz Herter, parlementslid en voorzitter van de christendemocratische volkspartij (CVP) in Basel-Stadt, maakt het dok de haven klaar voor de toekomst. Het zou de eerste grote investering in de Zwitserse Rijnhavens zijn sinds de Tweede Wereldoorlog.

Binnenvaartkrant