Views
2 weeks ago

2020-24

16 17 november

16 17 november 2020 38.700,- 77.500,- 21.450,- 22.450,- 24.550,- 25.550,- 26.450,- 4G 5G info@frontierbv.com / tel: 024 366 0012 / www.frontierbv.com

17 17 november 2020 BRIDGES2000 maakt met innovatieve gangways ook de binnenvaart veiliger DOOR JAN HOEK De door BRIDGES2000 gebouwde bruggen en gangways bieden een veilige toegang tot schepen en pontons. In eerste instantie leverde het in 1999 door directeur-eigenaar Hendrik van der Ham opgerichte bedrijf fiets- en loopbruggen voor de wegenbouw. Na vijftien jaar expansie ontwikkelde BRIDGES2000 ook bruggen, gangways, fenders en pontons voor met name de offshoresector. En de binnenvaart. Het bedrijf bouwt en levert elke benodigde verbinding zoveel mogelijk uit voorraad of geheel naar wens van de klant op maat gemaakt. Hiermee biedt BRIDGES2000 voor elk vraagstuk zo veilig mogelijke tijdelijke of permanente oplossingen, die te koop of te huur zijn. Sinds enige tijd wordt die veiligheid met de kleinere gangways ook geboden in de binnenvaart. Ze worden desgewenst geleverd met een in het bedrijf ontwikkeld draaisysteem, waarmee er onder alle omstandigheden sprake is van een veilige op- of afgang van een binnenvaart- of cruiseschip. Daarnaast heeft BRIDGES2000 een innovatieve klap-trap-gangway ontwikkeld: uitermate geschikt als naast elkaar afgemeerde schepen in een haven of aan een afbouwkade een groot hoogteverschil Albert de Koning (links) en Hendrik van der Ham. hebben. Ook hebben ze speciale uitschuif-varianten, zodat je van het ene naar het andere schip kunt, en gangways en loopplanken van anderhalve meter; met een kleine fender ertussen ben je met deze loopplank helemaal klaar. Anderhalve-metermeer-man Het hoofdkantoor is weliswaar in Rotterdam gevestigd, maar de productie, de logistieke activiteiten en het interview met Hendrik van der Ham en Albert de Koning, business development manager, vinden plaats aan de Koekoeksedijk in Zevenbergen (gemeente Moerdijk). Direct wordt duidelijk dat door de opvallend grote voorraad zeer snel geleverd kan worden. Zonodig zelfs nog dezelfde dag. Over snelheid gesproken: binnen een uur ontvangt de klant een prijsopgave voor de meest gangbare producten. Uit de tijd dat Van der Ham voornamelijk fiets- en loopbruggen leverde kreeg hij de bijnaam ‘de anderhalve-meter-meer-man’. Hij legt uit: “Bij de aflevering van een fietsbrug vielen tussen de uitvoerder van de betreffende gemeente en de aannemer de nodige scheldwoorden. Ze hadden een brug van 14 meter lengte besteld en bij nameting bleek dat 15 meter te moeten zijn. Niet geheel toevallig had ik nog een deel van de brug op de wagen liggen zodat de brug uiteindelijk anderhalve meter langer was dan de bestelde. De brug paste perfect en dit redde daarmee zowel de gemeente als het aannemersbedrijf.” Van der Ham maakt zijn bijnaam nog steeds waar, want tijdens het interview hield hij zich keurig aan de anderhalve meter afstand. Innovatief draaisysteem “Voor veel klanten is de aanschaf van een brug of gangway voor de civiele, maritieme en/of offshoremarkt te duur en dan is leasen een heel goede oplossing. We onderscheiden ons verder door ook specials in kleine aantallen te fabriceren. Naast de gestandaardiseerde producten leveren wij zeer snel ook veel maatwerk, precies passend voor gebruik. Overigens merken we nog regelmatig dat er scheepswerven en rederijen zijn die niet weten dat bijna al onze producten ook te koop zijn”, vertelt Albert de Koning. In de productiehal wordt het aan een gangway bevestigd draaisysteem gedemonstreerd. “Het gebeurt met regelmaat dat een binnenvaartschip niet goed afgemeerd ligt en aan de kade soms Hendrik laat zien hoe het draaisysteem van de gangway werkt. (foto’s Jan Hoek) meerdere meters voor- of achteruit beweegt. Met het door ons ontwikkelde draaisysteem, dat wordt vastgemaakt aan de bestekrand, blijven de rollen onder de gangway niet alleen aan de grond, maar worden ook beschadigingen daaraan voorkomen. En het allerbelangrijkste: onder alle omstandigheden is er sprake van een veilige op- en afgang.” “Het systeem wordt niet alleen gebruikt bij binnenvaartschepen, maar zelfs bij riviercruiseschepen en bij cruiseterminals”, aldus een trotse Van der Ham, die vervolgens ook nog de verrassende mogelijkheden van de klap-trap-gangway uitlegt. Ook de pleziervaart wordt bij BRIDGES2000 niet vergeten, want voor die markt zijn er kleine en uitschuifbare gangways leverbaar. Het bedrijf werkt voornamelijk met aluminium; het lichte materiaal is goed hanteerbaar, sterk en roest niet. Pontons, fenders en werkschip Naast bruggen en gangways levert BRIDGES2000 ook pontons, van kunststof tot staal, onder andere geschikt voor het onderhoud aan schepen. Verder meerdere soorten en maten fenders, waaronder fenders met een touw-geknoopt omhulsel, perfect voor cruiseschepen en boten met een wit geschilderde buitenkant. En de slingfender, die zowel horizontaal als verticaal gebruikt kan worden. De rib-fender is te gebruiken ter bescherming van kades en is goed passend tussen iets kleinere schepen. De aluminium Multicat (11 x 5 meter) die BRIDGES2000 voor de verhuur heeft, is uitgevoerd met een kraan, ankers en een lier. De opdeelbaarheid in drie delen zorgt voor eenvoudig vervoer over de weg van dit multifunctionele werkschip. Na aankomst op locatie ligt deze Multicat binnen één à twee uur ‘werkbereid’ in het water. Elke aanschaf begint met een passend advies, waarbij voor alle producten geldt: laat u goed informeren over de mogelijkheden van koop, huur of (long)lease. BRIDGES2000 is creating safe connections; dat leveren zij snel, veilig en altijd precies passend. Kijk voor meer informatie op www.bridges2000.nl. Sichere und effiziente Navigation durch Automatische Bahnführung Navigation der nächsten Generation: BAHNFÜHRUNG + KARTE + RADAR + AIS integriert in einer Anzeige Die Kombination von RADARpilot720° mit argoTrackPilot bietet ein völlig neues integriertes System. Die Leitlinien aus dem RADARpilot720° werden direkt für die Schiffssteuerung verwendet. Führt das Schiff automatisch entlang des Flusses, präzise und wiederholbar, bei Tag und Nacht Die Bahnvorgabe wird durch seitliches Verschieben unmittelbar auf eine aktuelle Verkehrssituation eingestellt Erstellung der Leitlinien durch einmalige Fahrt auf der gewünschten Bahn, Anpassung durch Drag&Drop der Punkte www.innovative-navigation. de Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl

Binnenvaartkrant