Views
2 weeks ago

2020-24

14 17 november

14 17 november 2020 UW VISIE IS ONS STREVEN NAAR PERFECTIE! WWW.SHIPVISION.NL Aan- en verkoop Nieuwbouw binnenvaart Nieuwbouw zeevaart Afbouw begeleiding Bemiddeling VOOR POTENTIËLE KLANTEN ZIJN WE OP ZOEK NAAR SCHEPEN VAN 110 X 10.50 ONZE PRODUCTEN • Scheepsbelettering • Scheepsborden Vlaggen & Wimpels • Naamborden • Stickers • Signing NIEUWBOUW DUWBOOT 19 X 10 Bouwjaar : 2020 Afmetingen : 19 x 10 Tonnage : - Hoofdmotor : 2x Caterpillar 3508 4 roeren, onafhankelijk stuurwerk !!! BALANCE Bouwjaar Afmetingen Tonnage Hoofdmotor : 2002 : 109,94 x 11,44 x 3,43 : 3.015 : 2x Cummins 38M2 1300 PK, bj 2002 UW ADRES VOOR: LIBELLE Bouwjaar Afmetingen Tonnage Hoofdmotor : 1981 : 105 x 9.50 x 3.27 : 2.255 : Fabr. Caterpillar , 1227 Pk, Bj. 1993 DUOS Bouwjaar Afmetingen Tonnage Hoofdmotor : 1963 : 45.99 x 7.24 x 2.64 : 698 : Fabr. GM V12, 360 Pk, Bj.1997 Merwestraat 4a, 4251 CR Werkendam Telefoonnummer: +31 (0) 183 50 54 33 Jan Ruijtenberg, mobiel: +31 (0) 651 14 53 39 Dolf Cornet, mobiel: +31 (0) 646 92 12 80 E-mail: info@shipvision.nl Volg ons op Scheepsbeletteringen en Logo’s in vele materiaalsoorten zoals: Kunststof, Aluminium en RVS. Ook kunt u bij ons terecht voor: reclameborden en naamborden warmte/zonwerende folies en al uw stickerwerk. VRAAG NIET WAT WIJ MAKEN WIJ MAKEN WAT U VRAAGT Einsteinstraat 16A, 3316GG Dordrecht 078 616 74 64 06 53655370 info@shipsigns.nl www.shipsigns.nl YOUR COMMITMENT IS OUR DRIVE www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Nijverheidsstraat 31, Hardinxveld-Giessendam T.: (+31) 184 613911 Vanwege uitbreiding van onze activiteiten is Bruinsma Freriks Transport op zoek naar dubbelwandige tankschepen van 1000-5000t om onze vloot te versterken. Wij zijn actief in het transport van minerale oliën, bulkchemie, fuelcomponenten en biobrandstoffen. Ons vaargebied is Nederland, België, Frankrijk en de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 11 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar john@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service Tevens is BFT Tanker Logistics bv actief betrokken bij duurzame initiatieven zoals Vaporsol en de initiatiefnemer voor het project “Don Quichot”, die voor Greenpoint Rotterdam ingezet zal worden. Gelieve contact op te nemen met Johann de Koning op +31 786 299 490 of +32 473 960 763. BFT TANKER LOGISTICS BV • Lindtsedijk 30 • NL - 3336 LE Zwijndrecht TEL +31 786 299 490 • WEB www.bftrans.nl

15 17 november 2020 Maritieme monitor nu al achterhaald Maar cijfers helpen richting bepalen voor na corona Op 11 november is de nieuwe Maritieme monitor gepresenteerd. De beschrijving en cijfers van de sector zijn nu al achterhaald. Dat is elk jaar al wel het geval: de cijfers zijn minstens een jaar oud. Nu komt daar bovenop dat de wereld er door corona helemaal anders uitziet – en dat heeft ook grote gevolgen voor de maritieme sector. Toch helpt de analyse om de richting te bepalen voor een tekomst na corona. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat schrijft over de huidige situatie in de sector: “Het jaar 2019 heeft met de ogen van nu veel weg van de stilte voor de storm. De gevolgen van Covid-19 op de wereldeconomie zijn ongekend. Natuurlijk heeft de pandemie ook forse invloed op het gehele maritieme cluster. De cijfermatige vertaling daarvan zullen we uiteraard terugzien in de Maritieme monitor van 2021.” 2019 was, zo weten we nu, een rustig en stabiel jaar. De omzet van het maritieme cluster, exclusief de zee- en binnenhavens, bedroeg 70 miljard euro. Dat was 2 procent meer dan in 2018. Ook de werkgelegenheid steeg licht. Zo’n 285.000 personen verdienden toen hun boterham in één van de maritieme deelsectoren. De export groeide hard: met maar liefst 10 procent ten opzichte van 2018. Daarnaast deden vooral de marineen de scheepsbouw, en dan met name de bouw van grotere jachten, het goed. De offshore, de binnenvaart en de visserij kenden een wat minder jaar. Gelijktijdig met de Maritieme monitor is ook de Havenmonitor verschenen. Koen Overtoom, vice voorzitter van de Branche Organisatie Zeehavens zei: “De Haven monitor geeft wederom aan dat de zogeheten zeehavens van nationaal belang een belangrijke rol spelen in de Nederlandse economie met 4 procent van de totale werkgelegenheid en 5,54 procent van de totale toegevoegde waarde.” “Dit belang hebben we ook tijdens de coronacrisis centraal g esteld. Alle diensten en services in onze havens hebben ongestoord doorgewerkt. Daardoor konden we iedereen blijvend van goederen voorzien. Niet alleen de bedrijven in binnen- en buitenland, maar ook ziekenhuizen en onderzoekscentra.” Nieuw dit jaar is een aanvullende editie met speciale aandacht voor de arbeidsmarkt. De cijfers tonen niet alleen de enorme werkgelegenheidswaarde van de maritieme sector, maar bieden tevens het inzicht dat nodig is om binnen de sector gericht wervinfsacties te kunnen uitzetten. Bijvoorbeeld om het relatief lage percentage vrouwen op te krikken. Aandacht wordt ook gevraagd voor de doorstroomkansen binnen de maritieme sector. Dat is actueel aangezien door de coronapandemie een aantal reorganisaties in de maritieme sector te verwachten is. Er is de bedrijven veel aan gelegen om ervoor te zorgen dat de ervaren medewerkers behouden blijven voor de maritieme sector. Na de coronacrisis zijn ze vast weer hard nodig. Rob Verkerk, voorzitter van Nederland Maritiem Land, lichtte de visie vanuit de maritieme wereld toe: “De sector wordt hard geraakt door de coronacrisis. Dat (archieffoto Tekst & Toebehoren) zal in de cijfers die we volgend jaar publiceren duidelijk zichtbaar worden. Met het Masterplan voor een emissieloze maritieme sector wil de sector zich uit de crisis innoveren door de ontwikkeling en toepassing van groene technologieën voor de verduurzaming van bestaande en nieuwe schepen. Stip op de horizon is dertig nieuwe, emissieloze schepen in 2030.” “Met dit initiatief wordt de energietransitie voor de gehele sector versneld, vaart de Nederlandse overheid als eerste met emissieloze schepen en versterken we de internationale concurrentiepositie van de scheepsbouw en de scheepvaart. Wat we willen, is dat Nederland wereldleider wordt op het gebied van duurzame scheepvaart en dat de Nederlandse maritieme sector de duurzame schepen van de toekomst wereldwijd ontwerpt, bouwt, vaart en inzet!” Het Masterplan voor een emissieloze maritieme sector moet de sector een stevige economische impuls geven. De nieuwe, nog te ontwikkelen schepen en de retrofits van bestaande schepen bieden ook kansen voor de export. “Nederland kan hiermee laten zien dat zij voorop blijft lopen in de ontwikkelingen op het gebied van verduurzaming en efficiënt gebruik van de waterwegen en haven.” Nieuwe jongerenambassadeurs promoten maritieme sector Iris Dikker is jaar lang het gezicht van de binnenvaart Iris Dikker, die de mbo-opleiding Schipper Binnenvaart doet op het Nova College in Harlingen, is een van de vier nieuwe jongerenambassadeurs voor de maritieme sector. Samen met Maxime Abels (HR & Management Assistant bij Hatenboer-Water), Reinier van Setten (student Maritiem Officier) en Tom Verbist (student Maritieme Techniek) is ze op 9 november gestart. De bekendmaking was op Scheepswerf Kooiman Hoebee, waar meteen een fotoshoot volgde. “De vrijheid op een schip, dat is iets wat je niet kunt begrijpen als je aan wal zit. Je hebt iedere dag een ander uitzicht, kunt je uren redelijk vrij indelen en bent aan het reizen voor je werk,” zegt Iris op de website van koepelorganisatie Nederland Maritiem Land. Sinds september 2020 volgt ze de mbo-opleiding Schipper Binnenvaart. Na deze opleiding is ze van plan om er de kapiteinsopleiding van één jaar aan vast te plakken. “Echt niet alleen voor mannen” Als jongerenambassadeur hoopt Iris andere jongeren enthousiast te maken voor het maritieme vak. En vooral meiden. “Dit werk is echt niet alleen voor mannen bestemd. Ik vind het jammer dat er in mijn omgeving De vier nieuwe jongerenambassadeurs. Rechts Iris Dikker. (foto Nederland Maritiem Land) nauwelijks meiden zijn die zich in de maritieme sector interesseren.” Het liefst zou Iris de sector ook promoten onder kinderen in groep 7 en 8, als ze een middelbare school moeten kiezen. “Ik denk dat je al jong het maritieme vak onder de aandacht moet brengen. Misschien in de vorm van gastlessen op de basisschool.” Vlog en blogs Dat is een van de activiteiten die Iris, Maxime, Reinier en Tom samen en afzonderlijk gaan doen. Ze vertegenwoordigen een jaar lang de maritieme wereld richting jongeren. Ze gaan onder andere ook vlogs en blogs delen op social media. De gekozen maritieme jongerenambassadeurs hebben natuurlijk hun eigen sector waar zij het meeste van weten. Maar de ambassadeurs zijn juist geselecteerd om hun interesse in en enthousiasme voor de gehele sector. Voor de gastlessen bezoeken ze basis- en middelbare scholen. Hier gaan de ambassadeurs in op de diverse opleidings- en carrièremogelijkheden die de maritieme wereld biedt. Voor de vlogs en blogs willen zij dit jaar (online of fysiek) in contact komen met verschillende maritieme organisaties. Zo geven ze de jeugd een blik op alles wat er bij een beroep in deze sector komt kijken.

Binnenvaartkrant