Views
2 weeks ago

2020-24

12 Uvirastad is in de

12 Uvirastad is in de vaart Vervolg van pagina 11 >> De nieuwe samenwerking verliep prima”, vertelt afbouwbegeleider John Mulder van GS Yard. De Uvirastad is verder voorzien van een boegschroef van Verhaar Omega, een stuurhuis van Van Wijk Werkendam en twee JCB-generatoren, geleverd door De Ruyter Dieseltechniek. De succesvolle proefvaart van de Uvirastad vond plaats op donderdag 29 oktober, waarna het schip anderhalve week later werd overgedragen aan zijn nieuwe eigenaar. Inmiddels wordt er op GS Yard gewerkt aan volgende projecten, waaronder een special: een landingsschip voor bevoorrading van enkele Duitse Waddeneilanden. Voor GS Yard is dit een welkome aanvulling op het portfolio dat voor het overgrote deel bestaat uit binnenvaarttankers. Mulder: “Vanwege corona werken veel mensen thuis en gaan ze minder op vakantie. Dat betekent aanzienlijk minder autorijden en vliegen, dus minder behoefte aan brandstof. Dat merken wij aan de vraag naar tankschepen. Maar qua werk kunnen wij gelukkig nog wel even vooruit.” WIJ FELICITEREN FAM. SOMERS MET MTS UVIRASTAD EN WENSEN HEN EN DE BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART 17 november 2020 Aan mts UVIRASTAD leverden onder andere: GS Yard B.V. Complete afbouw All Pumps Holland B.V. Complete Victor pompen pakket Alphatron Marine B.V. Compleet nautisch pakket Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Blue Century – VEMASYS Solutions Software Damen Marine Components Besturingssysteem: type SP2700 incl. roerstandaanwijzer type RI2700 Hydraulisch aggregaat: type HPP 2700-280 } 1-1-1 / 7,5 kW Stuursysteem: type 2DWK Roersysteem: een set (2 stuks) Van der Velden® visstaartroeren type HDS 200 DJPS (De Jong’s Pijpleidingfabriek B.V.) Pijpleidingen t.b.v Laad-/Los en Dampretour, incl. de installatie van overige dekleidingen, compleet met ballastsysteem en RVS tankspiralen Dutch Well Pumps B.V. Deep Well ladingpompen HR Piping B.V. Complete machinekamer installatie Kadlec & Brödlin GmbH Projektierten, lieferten und installierten wir die elektrische und elektronische Ausrüstung inkl. der Steuerungs- und Automatisationstechnik sowie das Tankmess- und Alarmierungssystem und die dazugehörige Visualisierung sowie die Navigations- und Kommunikationseinrichtungen Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH The 2 main propellers, diameter 1550mm, 4 blades, skew design, the two OPTIMA® propeller nozzles, the two propeller shaft installations Reintjes Benelux bvba 2x WAF 364 met een reductie van 5,435:1 Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf B.V. Hefkolom en stuurhuis en autokraan 12-18 mtr. Verhaar Omega B.V. Eén (1) Verhaar Omega Boegschroefinstallatie type kanalen 31120-4k (schroefdiam 1200mm) elektrisch aangedreven, 330 kW bij 1780 omw/min. en bediening wegafhankelijk incl omschakeling Pomp/Boegschroefbedrijf W&O Europe Afsluiters voor de dekleidingsystemen en de machinekamers WindeX Engineering B.V. RVS klaproosters ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE APPROVED ATEX ZONE 0 Vierlinghstraat 49A 12 - 4251 LC Werkendam +31(0)183 - 509 886 info@dwpumps.nl www.dwpumps.nl Smart Shipping Hackathon moet innovaties opleveren voor Vlaamse binnenvaart Op 26 en 27 november organiseert De Vlaamse Waterweg in samenwerking met Antwerp Management School en EY de allereerste Smart Shipping Hackathon. Het doel is ideeën op te doen en oplossingen te vinden voor de uitdagingen waar de binnenvaart tegenaan loopt op het vlak van smart shipping. Iedereen die gefascineerd is door binnenvaart en/of technologie kan zich online registreren op www.smartshipping-hackathon. com en meedoen om te helpen het potentieel van de binnenvaart te vergroten. Vlaanderen beschikt over zo’n 1.000 kilometer bevaarbare binnenwateren waarop jaarlijks meer dan 70 miljoen ton wordt vervoerd. “Maar we gaan voor meer binnenvaart, in het belang van mobiliteit en klimaat”, stelt De Vlaamse Waterweg. Daarom zet de vaarwegbeheerder in op smart shipping: het online delen van gegevens tussen binnenvaart-, infrastructuur- en vaarwegbeheerders én het varen met geautomatiseerde schepen. 48 uur Om dat laatste onderwerp gaat het bij de online Smart Shipping Hackathon. Een ‘hackathon’ is een creatieve methode om problemen te benaderen en innovatie te stimuleren. De deelnemende teams van vier tot vijf personen gaan binnen een tijdsbestek van 48 uur op zoek naar tastbare oplossingen: nieuwe concepten, business modellen, processen enzovoort voor vier concrete uitdagingen: 1. Hoe kan een geautomatiseerd binnenvaartschip veilig door een sluis varen als er geen personen aan boord zijn? 2. Hoe moet de communicatie verlopen om veilig te kunnen navigeren met geautomatiseerde en conventionele binnenvaartschepen? 3. Hoe gaan we om met vaarwegmanagement voor zowel geautomatiseerde als conventionele binnenvaartschepen? 4. Hoe kan de overheid nieuwe technologieën integreren en zich organiseren met het oog op optimaal verkeersmanagement? Tijdens het verloop van de hackathon kunnen de deelnemende teams rekenen op ondersteuning van coaches met kennis van de sector. Aan het einde van de hackathon worden de teamresultaten gepresenteerd aan een jury die vervolgens de winnaars kiest. Vanwege Covid-19 kozen De Vlaamse Waterweg, Antwerp Management School en EY ervoor om de hackathon online te organiseren. Dit heeft als voordeel dat het gemakkelijker is om een internationaal publiek aan te trekken. Binnenvaart bekender maken “Vlaanderen barst van het talent. Zowel in onze kenniscentra, in onze kmo’s als in grote ondernemingen wordt dagelijks ingezet op innovatie en duurzaamheid. We willen samen met al dit technisch en creatief talent ook in de binnenvaartsector nog meer inzetten op innovatief denken en handelen. Deze hackathon is daartoe een zeer waardevol initiatief”, aldus Lydia Peeters, de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. (illustratie De Vlaamse Waterweg) “Naast mogelijke oplossingen voor de vier uitdagingen hoopt De Vlaamse Waterweg dat deze hackathon een platform kan zijn om de binnenvaart bij een breder publiek bekend te maken en de sector toekomstbestendiger te maken. Onze binnenvaartsector heeft namelijk enorm veel economische opportuniteiten die we maximaal moeten benutten.” De online Smart Shipping Hackathon is een FLOAT-evenement. FLOAT staat voor FLanders On the Automated shipping Track en is een samenwerking tussen diverse overheids- en onderwijsinstanties. Kijk op www.smartshippinghackathon.com voor meer informatie en om aan te melden.

13 17 november 2020 DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t om onze vloot te versterken. DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Geeraerts TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS Met Walstroom krijgt iedereen veel meer lucht Onze voordelen: • Afhandeling via de smartphone • Geen rompslomp met havenkantoren, automaten en kaarten • Verregaande duurzaamheid • Ideaal voor de gemeente, beheerders en de beroepsvaart Met Walstroom van Seijsener Techniek gaat het beheren van havens van de beroepsvaart veel efficiënter verlopen. Schippers hoeven alleen in te pluggen, een app te activeren en daarna wordt alles digitaal bijgehouden en verrekend. Dat gaat veel lucht in de agenda geven! Qua duurzaamheid gaat er helemaal een enorme slag gemaakt worden: Walstroom maakt aggregaten hopeloos ouderwets. Weg is de vervuiling en de stank van de dieselmotor en ook de geluidsoverlast is voorgoed verleden tijd. Meer weten over Walstroom en alle voordelen? We willen u graag een demonstratie geven. Waarna u zeker zult concluderen: Walstroom, wat een verademing! Seijsener techniek. Ga maar genieten! Seijsener Tel. 075-6810 610 info@seijsener.com seijsener.com Seijsenr A5 advertentie_liggend - 8.indd 1 10/11/2020 13:50:48

Binnenvaartkrant