Views
2 weeks ago

2020-24

10 17 november

10 17 november 2020 Wij feliciteren VERSOTRANS AG van harte met mts UVIRASTAD Kadlec & Brödlin GmbH SCHIFFSELEKTRIK ELEKTRONIK NAVIGATION KOMMUNIKATION ELECTRIC MARINE BUILDING and ENGINEERING DAMEN MARINE COMPONENTS REGISTERED TRADEMARK OF DAMEN MARINE COMPONENTS ONE PLATFORM FOR INLAND NAVIGATION Foto: Simon Marrink

11 17 november 2020 Uvirastad, de nieuwe lichtgewicht van Versotrans DOOR JAN JOHAN TEN HAVE De Zwitserse rederij Versotrans kreeg van een oliemaatschappij een aanbod voor een nieuwe overeenkomst. Daarbij stelde de oliemaatschappij wel voorwaarden aan de verhouding diepgang-laadvermogen. Want ook in de steeds frequentere tijden van droogte met bijbehorend langdurig lage waterstanden moet er olie vervoerd kunnen worden. Daarnaast was een geringe kruiplijn een vereiste, vanwege de bereikbaarheid van een deel van het beoogde vaargebied in België. Daarom kwam de rederij uit op nieuwbouw van een Sunrisetanker, hét lichtgewichtconcept in de tankvaart. Op maandag 9 november leverde GS Yard in het Groningse Waterhuizen het gloednieuwe schip op aan de klant. Sunrise-concept De Uvirastad is het zesde schip in de vloot van Versotrans, die verder bestaat uit de Kaminastad, Stanleystad, Elisabethstad, Leopoldstad en Bumbastad. De namen op de boeg refereren stuk voor stuk aan de voormalige kolonie Belgisch Congo, tegenwoordig de Democratische Republiek Congo Kinshasa. Uvirastad is een havenstad aan het noordelijke uiteinde van het Tanganyikameer. Via mevrouw Hochbein, de moeder van GS Yard-eigenaar Christian Hochbein, kwam Versotrans op het spoor van deze werf, die met het Sunrise-concept biedt wat de rederij zocht: tankers gebouwd van speciaal, wat lastiger te verwerken maar lichtgewicht staal voor maximaal laadvermogen bij minimale diepgang. De uitrusting met twee, kleinere schroeven – elk aangedreven door een eigen lichte Volvo Penta-motor van slechts 750 pk – draagt hieraan eveneens bij. Het resultaat: de met acht ladingtanks uitgeruste Uvirastad transporteert 2.702 ton olie bij een diepgang van slechts 3,14 meter. Bijkomend voordeel: het brandstofverbruik van de Sunrise-serie is ook nog eens behoorlijk lager dan dat van tankers van vergelijkbaar tonnage, wat naast een mooie kostenbesparing ook nog eens minder emissies met zich meebrengt. Zo snijdt het mes aan vele kanten. De bouw van het 110 meter lange en 11,45 meter brede casco vond, net als de afbouw, plaats op de werf aan de boorden van het Winschoterdiep. Na ruim twee maanden cascobouw ging het schip op 25 juni te water. Door vakantie- en coronaperikelen duurde de afbouw ruim vier maanden, wat (foto Simon Marrink) langer dan gebruikelijk. Hierbij is het schip voorzien van Van der Velden-roeren. Schreinerei ML GmbH verzorgde de betimmering en het leidingwerk was in handen van De Jong's Pijpleidingenfabriek uit Sliedrecht. “Deze onderaannemer schakelden wij in op speciaal verzoek van de klant. Lees verder op pagina 12 >> Dé specialist in pijpleidingen De Jong’s Pijpleidingfabriek produceert en installeert met veel expertise elke dag pijpleidingsystemen voor de maritieme sector t.b.v Baggerbouw, zeevaart, binnenvaart en jachtbouw zoals hopper- en cutterzuigers, containerschepen, sleepboten, chemicaliëntankers en luxe jachten. Zij kiezen voor het familliebedrijf uit Sliedrecht, omdat het al sinds 1951 de specialist is op dit gebied. Advies en ontwerp Met een deskundig team van engineers lukt het De Jong’s Pijpleidingfabriek uw aanvraag volgens de geldende eisen goed in kaart te brengen en een product op maat te leveren. De pijpleidingspecialist heeft ruime ervaring op het gebied van advies en ontwerp tot prefabricage en montage. Het familiebedrijf levert diverse projecten op, zoals laad-lossystemen, lens-ballastsystemen en bijvoorbeeld voortstuwings-installaties voor de maritieme industrie. Geavanceerde werkplaats De Jong’s Pijpleidingfabriek beschikt over een moderne en geavanceerde werkplaats waar de prefabricageen alle pijpleidingwerkzaamheden uitgevoerd kunnen worden. Compleet prefab van pijpen: Wij wensen mts Uvirastad een behouden vaart! • Diameters van Ø6 mm tot en met ± Ø1600 mm • Segmentbochten en baggerbochten en -pijpen • Elektrisch, MIG of TIG lassen (afhankelijk van de toepassing) • Onder elke gewenste keuringsinstantie • CNC gestuurd doorn buigen. Wij beschikken over 2 stuks doorn buigmachines t/m 60,3MM uitwendig met een buigradius van 2D en 1 stuks doorn buigmachine t/m 168,3MM Deskundig team van monteurs Een deskundig team van monteurs, dat werkt onder leiding van een projectleider, draagt er zorg voor dat alle werkzaamheden veilig en adequaat uitgevoerd worden. De Jong’s Pijpleidingfabriek B.V. Sliedrecht Molendijk 80-82 • 3361 EP • Sliedrecht +31 (0)184 413 644 info@djps.nl www.djps.nl

Binnenvaartkrant