Views
3 months ago

2020-22

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Gaat
  • Schepen
  • Schip
  • Onze
  • Marine
  • Containers
  • Binnenvaartkrant.nl

32 20 oktober

32 20 oktober 2020 Advies Bremense studenten: bevoorraad binnenstad over water In het kader van het Europese innovatieproject IWT2.0 (Inland Waterway Transport) presenteerden studenten van de Universiteit Bremen onlangs tijdens een online bijeenkomst hun vernieuwende ideeën rondom de binnenvaart. De virtuele bijeenkomst werd georganiseerd door bremenports en de Maritieme Cluster Noord- Duitsland (MCN). De studenten stelden onder meer concepten voor om binnensteden via de waterwegen te bevoorraden. Ze deden inspiratie op in Utrecht en Amsterdam. Stedelijke logistiek De stad Bremen wil binnenschepen betrekken bij haar stedelijke logistiek. Goederen die via het water tot aan de stadsrand worden gebracht kunnen dan per fiets verder worden vervoerd naar hun eindbestemming in de stad. Daarnaast presenteerden de studenten een idee rond ‘anticipatorische’ logistiek. Hierbij worden goederen op basis van prognoses vervoerd, naar het voorbeeld van Amazon. Kurt Bodewig, voormalig Duits verkeers minister en huidig Europees coördinator voor de Motorways of the Sea, wees tijdens de online bijeenkomst op het belang om binnenvaart-, spoor- en wegvervoer beter te integreren. Hierdoor kunnen meer data worden uitgewisseld en krijgt men meer inzicht in transportketens. TransportLab Het EU-project IWT 2.0 heeft tot doel de binnenvaart sterker in beeld te brengen bij logistieke bedrijven. Aan de universiteit van Bremen staan momenteel diverse seminars in het teken van binnenvaart. Studenten krijgen de opdracht om de binnenvaart vanuit hun perspectief te analyseren en met eigen ideeën te komen. De studenten hebben ook het platform www.project-iwts20.eu gebouwd. Op 2 december vindt er een TransportLab voor binnenvaart plaats, waarbij Bremenports de krachten bundelt met MCN en de beroepshogeschool Ober-Österreich. Tijdens een praktijkseminar in januari zullen de succesvolle modal-shift projecten worden gepresenteerd die in het kader van het project zijn ontstaan. Vlaamse Waterweg wil verladers verleiden De Vlaamse Waterweg heeft twee ‘marktdevelopers’ aangetrokken voor de binnenvaart. Het doel: meer verladers kennis laten maken met de voordelen van vervoer over water en de mogelijkheid om binnenschepen in te passen in hun logistieke ketens. Luc Geerts en Johan Grutman hebben allebei veel ervaring in de logistieke sector. Vooral Geerts is in de binnenvaart geen onbekende. Hij was onder meer hoofd van de binnenvaartvloot bij het mineralenbedrijf Sibelco en directeur van het Belgische filiaal van de Franse binnenvaartgroep CFNR. Verder werkte hij als commercieel manager bij Shipit, als transportdeskundige bij Waterwegen en Zeekanaal en als projectmanager voor het Europese project Watertruck+. Grutman werkte voor grote internationale logistieke bedrijven. De laatste jaren zette hij zich via de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Limburg en het Logistiek Platform Limburg in voor de verdere ontwikkeling van de logistieke sector in de provincie Limburg. Als marktdevelopers bij De Vlaamse Waterweg gaan Geerts en Grutman praktijkgerichte bedrijfsscreenings aanbieden: ze brengen de kansen en behoeften in kaart van verladers die nu nog geen gebruik maken van de binnenvaart. Om vervolgens passende oplossingen aan te bieden voor het integreren van binnenschepen in de logistieke ketens van deze bedrijven. Goederenstromen analyseren Bedrijven die de mogelijkheden willen verkennen, kunnen vrijblijvend een beroep doen op deze service en hun goederenstromen laten analyseren. Het inzetten van de marktdevelopers sluit aan bij de strategie van De Vlaamse Waterweg om meer lading naar de vaarwegen te trekken. “We mikken resoluut op het verhogen van het aandeel van de binnenvaart in het Vlaamse goederenvervoer”, aldus de vaarwegbeheerder. (foto Adobe Stock) WIJ WENSEN MTS BALTIMORE EN BEMANNING EEN Foto: Media Creators NOORDEINDE 3, 3341 LW H.I. AMBACHT TEL.: (078) 682 12 14 ¤ FAX: (078) 682 12 17 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL BEHOUDEN VAART Wij wensen Unibarge en bemanning veel succes en een behouden vaart met het mts Baltimore Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. Markt 13A 7241 AA, Lochem (Nederland) T: 0031 573 250 680 E: info@shipbuildingservice.nl www.shipbuildingservice.nl Shipyard Kladovo Djerdapskiput b.b. 19320 Kladovo (Serbia) T: 00381 19 801 024 E: office@shipyardkladovo.com www.shipyardkladovo.com Wij leverden de complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting. Wij feliciteren Unibarge van harte met mts Baltimore Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl

33 20 oktober 2020 Breko Shipbuilding & Repair levert milieugroene tanker op Mts Baltimore in de running voor Unibarge DOOR JOHAN DE WITTE Alweer een Eco-Nomy-casco van Gebr. De Jonge uit Kladovo. Breko Shipbuilding & Repair, met afbouwregie van Alex Mutsaars’ team, realiseerde er in combinatie met Volvo-motoren en een dubbele Mourik EGP-emissienabehandelingsinstallatie, een milieugroene tanker van. Baltimore in ‘Papecity’ vraagt om Wikipedia-info. Over de havenstad aan de Cheasepeake Bay lees je daar onder ander dat Edgar Allan Poe er is geboren. Hij zou over deze tanker met corona-intriges op de werkvloer wellicht een spannend verhaal hebben geschreven. Ons plot is: kwaliteit en duurzaamheid. Ook had de schrijver geen notie van vergroening, katalysatoren en filters. Even voor de duidelijkheid: de wetgeving eist dat een motor 10.000 uur op de proefstand moet draaien, waarna die ingebouwd in het schip en voorzien van een nabehandelingsinstallatie, voldoet aan Stage V en als zodanig door een geaccrediteerd klassenbureau wordt gecertificeerd. Inbouw zonder 10.000 uur proefstand, maar eveneens met nabehandeling, genereert een ‘Stage V-normering’ en vraagt na circa drie maanden ‘meting aan de pijp’ door bijvoorbeeld SGS. Bij een resultaat overeenkomstig wettelijk normering volgt dan eveneens een Stage V- certificaat! NOx-reductie Alex Wanders, met de nieuwbouwportefeuille van Unibarge op zak, zegt: “De meting bij de drie maanden geleden in de vaart gekomen New Orleans resulteerde in een NOx-reductie van 75 procent. Een gegeven waardoor wij als Unibarge op groen afstemmen. Onze ervaring met emissienabehandeling is nog jong en dat is de reden waarom we focussen op de technische resultaten, functie en natuurlijk de kosten van brandstof én onderhoud. Je levert een bijdrage aan het milieu en dat geeft een tevreden gevoel.” Volgens het EICB is er vanaf 1 september 79 miljoen beschikbaar voor vergroening van binnenvaartschepen. Deze maatregel gaat uit voor het installeren van SCR-katalysatoren op bestaande motoren in binnenvaartschepen. Het budget wordt beschikbaar gesteld voor stikstofreductie van motoren. Roetfilters vallen in beginsel buiten deze maatregel, evenals het plaatsen van een compleet nieuwe Stage V-motor. Voor de nieuwbouw zoals de Baltimore sneuvelt dus het spaarvarken! Mourik EGP uit Groot-Ammers heeft engineering, productie en service onder één dak. Dit maakt het mogelijk een emissienabehandelingsinstallatie te leveren waarbij de modules roetfilter en katalysator gecombineerd zijn. Door jarenlang testen werkt het systeem optimaal met zo min mogelijk onderdelen en is het zeer compact geëngineerd: voor krappe ruimten. Vraagje: functioneert zo’n installatie uniform op elk type motor? “Nee, je spuit ureum in dat een reactie op het materiaal heeft. De vloeistof zet zich af op de katalysator die een bijna ‘fysieke’ reactie heeft en daaraan moet wennen, hetgeen na een hoeveelheid draaiuren vraagt te worden afgeregeld.” De Stage V-emissienorm gaat een enorme stap verder dan voorganger CCR2. Vergelijk het met de stap van euro-2 naar euro-6 in de auto-industrie, maar dan ineens. “De meeste motorleveranciers in de scheepvaart kunnen op dit moment nog niet voldoen aan de norm, dus ongeacht de aanschaf van een nieuwe of tweedehands motor moeten de uitlaatgassen worden nabehandeld om compliant te zijn”, aldus algemeen directeur Gerrit van der Linde van Mourik EGP. Als jochie schroefde hij met Meccano constructies in elkaar, later werkte hij bij DAF en stond daar aan de wieg van Stage II-III-IV en inmiddels V. Immers: de techniek waarmee de scheepvaart vergroent, komt uit de autowereld. ‘Vóóruit’strevend ontwerp De 86 x 9,60 meter grote Baltimore heeft een afwijkend, niettemin gerenommeerd model: groot draagvermogen, manoeuvreert uitstekend en duikt met ballast onder de 4 meter. Er zijn vijf centertanks met spiralen. (foto Media Creators) De schroefaslijnen lopen ten opzichte van de kiel 5 graden schuin naar achter met als positief gevolg natuurlijke aanstroming naar de schroeven met een diameter van 1,40 meter. Er zijn geen tunnels! Het 3-roerensysteem is door Van der Velden geleverd overeenkomstig het Aqua Logic-systeem. Door deze ultradunne roeren binnen te voorzien van vleugelprofiel en buiten recht te houden, met daarbij een roerschep van 16 tot 21 graden naar buiten ten opzichte van de roerblad-centerline te realiseren, wordt het rendementseffect versterkt. In de machinekamer is het ‘even zoeken’ naar de Volvo’s met Reintjes-koppelingen. Het is er ruim en clean. Het mts Baltimore is een type C die klaar is voor de toekomst. Aan mts BALTIMORE leverden onder andere: Breko Shipbuilding & Repair custom build lessenaar, automatische van 6 bar en aangedr. door drukvaste 63kW Hoogendoorn Maritieme Tresco Engineering bvba Afbouwwerf pompbediening in EXd dekbehuizing en ABB elektromotoren, strippomp unit in Betimmeringen en Interieurbouw Tresco Navigis Shipyard Kladovo Service complete PLC installatie ATEX uitvoering met een capaciteit van Volledige betimmering achterwoning VE-woning en scheepsstoffering Bouw casco Damen Marine Components ca. 13m3/uur bij 6 bar en voorzien van & stuurhuis Ve-screen zonwering t.b.v. stuurhuis Gebr. de Jonge Shipbuilding Services B.V. Stuurpaneel: SP2700 incl. roerstandaan- ABB elektromotor. De pompsystemen zijn Hoveko B.V. Verhaar Omega B.V. Levering casco wijzer RI2700, hydraulisch aggregaat: voorzien van de bijbehorende componen- De complete tankmeting en -alarmering Eén (1) Verhaar Omega Boegschroefin- Alphatron Marine B.V. type HPP 2700-280 } 0-1-2 / 11 kW (LS), ten voor adequate temperatuurbewaking, met behulp van Saabradars, alsmede de stallatie type VBS1000sr (schroefdiam. Compleet nautisch pakket stuurmachine aandrijving: 3DWKK 70 hierdoor zijn de pompsystemen geschikt temperatuur- en drukmeting 1000mm) verticale opstelling, 282 kW bij Alubouw de Mooy B.V. kNm, drie-roerenaandrijving: “Aqua-Logic” voor installatie in ATEX zone 1 IIB T4 Kampers Shipyard B.V. 1800 omw/min. en bediening wegafhanke- Vaste aluminium bovenbouw, navigatie roerontwerp Foresta Trading B.V. Stuurhuis incl. hefgeleidekokersysteem lijk incl. omschakeling Pomp/Boegschroef- beugel, stalen onderbouw, hefkolom, Den Breejen Shipyard Volledige pakket F.T. VICTOR dienstpom- PSI Pijpleidingen bedrijf voormast, boordlichtbakken, boot David, Schroefasinstallatie pen, 2x F.T. ballast/stripping ejector ≈ 200 Dekleidingwerk en machinekamers Visscher Scheepsreparatie B.V. RVS gepolijste uitlaten voor- en achterschip Dolpower B.V. m³/u per stuk, gasolie trimpomp, smeerolie RAFA Scheepsramen B.V. 2 Volvo Penta motoren type D13-500 KC + en RVS lekbakken 1x 370kVA generatorset, met John Deere haspelsets, F.T. Hydrofoor met luchtge- Ramen 2 Reintjes keerkoppelingen type Waf 164 Berger Maritiem Sales & Service V.O.F. 6135A en Stamford HC434, 1x 120kVA koelde frequentieregelaar en F.T. smeerolie- Reintjes Benelux bvba Vrooam Powersports Lubricants Twee CFD geoptimaliseerde scheeps- generatorset, met John Deere 4045H en pompen 2x WAF 164 met reductie van 4,560:1 International B.V. schroeven Stamford UC274 en 1x 60kVA generator- Groenendijk & Soetermeer Root Painting Totaalleverancier van VROOAM marine VICUSdt set, met John Deere 4045H en Stamford Lek- en stabiliteitsberekening Verf werkzaamheden smeermiddelen en onderhoudsproducten Twee CFD geoptimaliseerde scheeps- UC224 Havenschilders B.V. Sensor Maritime W&O Europe schroeven EPS European Pump Services B.V. Antislip en coatingwerkzaamheden Brughoogtedetectiesysteem Appendages voor de dekleidingsystemen Blokland Non-Ferro B.V. Twee stuks 250m3/uur EPS/Bornemann Heatmaster B.V. Speedheat Breda en de machinekamers Beunkoelers ladingpompsystemen, type HC 180, ge- Thermische olie ladingverwarmingsinstal- Vloerverwarming WindeX Engineering B.V. C-Systems B.V. schikt voor zowel lichte producten alsmede latie van 800 kW ‘t Catshuis Airconditioning, overdruk installatie, De complete elektrische installatie, stalen voor zware stookolie bij een max. werkdruk Stoffering, meubelen en accessoires RVS Klaproosters en ventilatoren ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE

Binnenvaartkrant