Views
2 months ago

2020-22

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Gaat
  • Schepen
  • Schip
  • Onze
  • Marine
  • Containers
  • Binnenvaartkrant.nl

22 20

22 20 oktober 2020 Ontwerp, installatie en reparatie van hydraulische systemen voor de binnenvaart. Stuurwerken Stuurwerkkeuringen Stuurhuiskeuringen Stuurwerkpompen leverbaar uit voorraad Nieuw of revisie van cilinders ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 11 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar john@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service WWW.BEERENSBV.NL Meer weten? Markweg Zuid 2A 4794 SN Heijningen 0167 - 52 45 65 buycktechniek.nl ONZE PRODUCTEN • Scheepsbelettering • Scheepsborden Vlaggen & Wimpels • Naamborden • Stickers • Signing UW ADRES VOOR: Scheepsbeletteringen en Logo’s in vele materiaalsoorten zoals: Kunststof, Aluminium en RVS. Ook kunt u bij ons terecht voor: reclameborden en naamborden warmte/zonwerende folies en al uw stickerwerk. VRAAG NIET WAT WIJ MAKEN WIJ MAKEN WAT U VRAAGT Einsteinstraat 16A, 3316GG Dordrecht 078 616 74 64 06 53655370 info@shipsigns.nl www.shipsigns.nl

23 20 oktober 2020 Psychosociaal therapeut Bert Slurink: “Vergeet niet aan de accu te denken” “Veel mensen laten niet zien hoe ze zich werkelijk voelen naar hun omgeving toe. Ze moeten immers sterk zijn. Ze proberen een imago op te houden. Vaak steeds krampachtiger en daardoor onder vinden ze mentale en/of lichamelijke klachten.” Aan het woord is Bert Slurink, geregistreerd psychosociaal therapeut. In de overlevingsstrategie die veel van zijn cliënten hanteren, lopen ze op een gegeven moment vast. Met een burn-out bijvoorbeeld. “Je kunt het heel lang volhouden, maar op een gegeven moment gaat het lampje uit. Het kost domweg te veel energie. Veel mensen gaan maar door. Privé, maar ook op het werk. Ze blijven het gas pedaal maar indrukken maar vergeten de accu op te laden en ervaren chronische stress. Het gaat om de balans”, aldus Bert Slurink. Mensen inzichten geven Hij is nog steeds bij veel mensen uit de binnenvaart bekend, waar hij jarenlang in de bunkerbranche werkte. Zeven jaar geleden stapte de Dordtenaar uit het familie bedrijf Slurink BV. Na jaren van bezinning en studie startte hij drie jaar terug zijn praktijk. “Omdat ik mensen inzichten wil geven. Ik ben zelf door een crisis gegaan en weet wat dat is. Met die persoonlijke ervaring en de kennis die ik sindsdien heb opgedaan, kan ik anderen inzichten geven in hun mentale en emotionele problematiek, waardoor een nieuw uitzicht komt. In de ‘boomstamhut’ achter zijn woning in Dordrecht helpt hij mannen en vrouwen (individuele of samen) met raadgeving, ondersteuning en begeleiding bij mentale en emotionele vraagstukken. Vóór corona organiseerde hij ook meerdaagse verdiepings- en Voor wie het betreft: transportvirus Het elan en werk schitteren van steven tot spiegel. Vanaf de kade zie je de passie van de bemanning, interessante schepen tegen het decor van een boeiende maritieme wereld. Is het rijkdom? Nee, overeenkomstig de netto-opbrengst, is het schijn! Maar volgens een ABN Amroprognose valt de coronaschade voor de binnenvaart wel mee! Zo’n niet aan boord getoetste wetenschap heeft nogal een foute impact. Het geeft een verkeerd signaal aan Wopke Hoekstra dat hij voor scheepvaartondernemers niet in zijn “diepe zakken” hoeft te tasten. Mis, een aantal zit reeds aan de grond! De realiteit is dat de vrachtprijzen in de binnenvaart tot een ‘ziekmakend’ peil zijn gedaald, ofwel dat er tegen kostprijs of relaxreizen voor de man of een groep mannen naar Zuid-Spanje, waar deelnemer(s) tot inzicht en innerlijke rust komen. “Veel mensen blijven te veel hangen in het verleden. Vooral bij zaken waar we ons voor schamen. En dat geeft stress want schaamte is destructief. Dan zeg je voortdurend dingen tegen jezelf als: ‘Ik ben slecht, fout, zwak, niet goed, sterk, geliefd of succesvol genoeg.’" "Allemaal oordelen die funest zijn voor je zelfbeeld, want je doet het toch nooit goed. En onder tussen blijf je compenseren om je kwetsbaarheid maar niet te hoeven laten zien. We stoppen de schaamte weg, sluiten ons ervoor af uit angst voor de pijn die eruit voort kan komen.” “Je wordt bijvoorbeeld overdreven perfectionistisch of gaat juist lastige beslissingen uit de weg, in de hoop dat je daarmee kritiek kunt voorkomen. Of je gaat heel erg de baas spelen of jezelf fel verdedigen, zodat anderen vooral niet kunnen denken dat er met jou te sollen valt.” “Bij veel van de coaching die ik doe, draait het om communicatie. Communicatie gaat tussen jou en een ander. In hoeverre stel je je open en kun je je verbinden met die ander? Binnen een veilige zone, die je in staat stelt te zeggen wat je behoefte is, wat je voelt, wat je moeilijk vindt en waar de ander leert te luisteren zonder oordeel.” Internaatsperiode Voor mensen die in de binnenvaart zijn opgegroeid, speelt de internaatsperiode in sommige gevallen nog steeds een negatieve rol in hun leven, merkt Bert. “Vaak onbewust. We hebben in die gevallen als kind geleerd van zelfs met verlies vervoerd moet worden. Dat komt niet door gebrek aan ijver of management aan boord. Nee, de kwestie is dat het ladingaanbod niet overeenstemt met beschikbare tonnage en de tussenhandel naast provisie een onevenredig deel afroomt. Aanvraagvervuiling, brancheconcurrentie of overmatige dwang tot zelfverrijking zijn een paar oorzaken waardoor er te veel aan de strijkstok blijft hangen! Ook bij een redetwist verliest een contract al zijn essentie. Aldus de maritieme ‘wandelgang’ en ondernemers die hun schip in de mottenballen leggen omdat varen geen zin meer heeft en het verlies beperkt. 2018 gedroeg zich als een uitstekend laagwaterjaar waarin het merendeel van de scheepvaartondernemers hun achterstallige onze ouders dat je sterk moest zijn en je emoties moest je voor jezelf houden. Als je gewoon bang was of verdrietig was, werd dit ingevuld door ouders (ik herken het in mijn eigen leven als papa naar mijn kids). ‘Kom op, sterk zijn, niet aanstellen, je hoeft niet bang te zijn, flinke jongen zijn. Over twee weken word je weer opgehaald, het kan nu eenmaal niet anders…’ En feitelijk was het ook zo: ouders moesten varen.” “Maar de benadering had anders kunnen zijn. Als ouders alleen maar het vermogen hadden om hun kind te zien… En hadden gezegd: ‘Ik snap dat je verdrietig bent, ik snap dat je bang bent. Het is ook vervelend voor je dat jij op het internaat moet blijven en wij weg gaan.’ Het gaat om erkenning. Wordt er naar je geluisterd zonder oordeel van de ander?” “Als ouder voed je op zoals jij denkt dat het hoort. En meestal is dat zoals je zelf bent opgevoed. Dat gaat generatie na generatie door. Het gebeurt op voorwaarden: je bent als kind pas geliefd als je voldoet aan het beeld van papa en mama. ‘Niet huilen, maar sterk zijn.’ Dat gebeurt onbewust; we leren allemaal te overleven. ‘Het is nu eenmaal zo, je moet het maar accepteren.’ Dat speelt mogelijk ook later in het leven door, als volwassene. Bijvoorbeeld dat je pas oké denkt te zijn als je succesvol bent. In zaken, in sport, of wat dan ook.” Balans Bert heeft bewondering voor mensen die op tijd de stap durven te nemen om er iets aan te doen. “Om het te doorbreken, bijvoorbeeld met de hulp van een therapeut of coach, of hoe je het ook noemt, is het nodig de schillen van identiteit te begrijpen." "Je wordt geboren in het zijn: vrij, verplichtingen konden gladstrijken. In 2019 was het foute boel, evenals in 2020, nu men amper het zout in de pap nog verdient. Hoe moet je dingen beter doen als onder andere zeevaart leeg voor Scheveningen en in het Calandkanaal ligt, de auto-industrie op de rem staat, Walsum nog maar van 06.00 tot 22.00 uur werkt en de containervaart in de omloop verlaagt, door verminderd aanbod? Wel, je kan de telefoon eens uitzetten, solidair zijn, je aan je woord houden, niet onder een bod door duiken en eerst bellen voor een nieuwe reis als de laatste grijper eruit gaat. Dat vermindert de marktcapaciteit. Je zit op de lading en hebt een belangrijke rol in de keten. Kartelvorming, een blokkade of het Malieveld zijn de branche onwaardig. Doelgericht schuiven Bert Slurink: “Op een gegeven moment gaat het lampje uit.” (foto provécollectie) ook om te denken en voelen wat jij wilt. Daarna komen de basisregels van ouders; die liefde met voorwaarden waarover ik het had. Waardoor een kind zich gaat schamen, bijvoorbeeld als een jongen moet huilen. ‘Huilen is voor meisjes.’ Daarna volgen nog meer schillen om je identiteit. Zo ontstaat een overlevingsstrategie, en een imago.” Gevoelens worden weggestopt. Bert leert mensen om ze toe te laten, en erop te reflecteren: “Wat voel je, waardoor komt het met het bestaande is voor overleven onontkoombaar. Hou het hoofd koel, het hart warm. Verandering begint bij doen. Natuurlijk, waar onderhandeld wordt is concurrentie, dat is inherent aan de vrije markt. Eén procent meer lege ruimte dan ladingaanbod en de druk is van de ketel. Een gegeven dat in beton gegoten is en zo oud als de wereld. Niettemin, wegens milieu, volle wegen en stikstof et cetera focust Brussel op vervoer over water? en wat doet dat gevoel met je? Dat is een kwestie van praten én oefenen. Leer dat je er mag zijn, dat je het wél waard bent. Zo creeer je de ruimte voor gevoelens. Aanvaard de pijn die je in je lichaam voelt veroorzaakt door angst. Zo krijg je de regie over dat gevoel en datgene waardoor het veroorzaakt wordt.” Kijk voor meer informatie op www.bertslurink.nl. De Europese beleidsmakers staan onder gezag van “kapitein” Timmermans op het voordek om de koers aan te geven. De banken hebben aflossing en rente twee termijnen opgeschoven… Dat helpt. Prima, maar er is ook dringend een collegiaal ’WIJ-vaccin’ nodig waarmee de maritieme wereld in het vaarwater blijft. Een bezorgde schipper (naam bekend bij de redactie) INGEZONDEN BRIEF

Binnenvaartkrant