Views
3 months ago

2020-22

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Gaat
  • Schepen
  • Schip
  • Onze
  • Marine
  • Containers
  • Binnenvaartkrant.nl

16 20 oktober

16 20 oktober 2020 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten” SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - LADERS OMVORMERS - VERDEELKASTEN +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Contante betaling Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com Bij elke bestelling een exclusieve FKH Accu’s VLAG cadeau! FKH ACCU’S St. Teunismolenweg 50-D 6534 AG Nijmegen E: info@fkhbatterijen.nl 24/7 26.450,- BEREIK- BAAR 180 JAAR KENNIS EN ERVARING Dé onderlinge specialist in scheepsverzekeringen 088 6699500 | eoc.nl @EOCverzekering/ EOCverzekering QUALITY - SERVICE INNOVATION - SUSTAINABILITY THE POWER TO TURN YOUR WORLD 360° Nanengat 17 • 3356 AA Papendrecht +3178 615 22 66 • info@veth.net 38.700,- 77.500,- 21.450,- 22.450,- 24.550,- 25.550,- CCNR2 MARINE MOTOREN 555 kW / 755 pk @ 1840 tpm 610 kW / 829 pk @ 1900 tpm Direct leverbaar & vakkundig geïnstalleerd. SHIPFIXTECHNIEK | 06 1520 4640 | info@shipfixtechniek.nl

17 Samskip start shortsea-dienst tussen Schotland en Amsterdam Zaterdag 10 oktober arriveerde het ms Vanquish van Samskip bij TMA Logistics in Amsterdam. De aanloop vormde de start van een nieuwe containerlijndienst tussen de Schotse haven Grangemouth en Amsterdam. Samskip is van oorsprong een IJslands bedrijf maar het hoofdkantoor staat tegenwoordig in Rotterdam. Dit jaar heeft het multimodale vervoersbedrijf zijn diensten op Amsterdam sterk uitgebreid. Dat past in de strategische focus van Port of Amsterdam die het shortsea- en intermodale aanbod verder wil ontwikkelen. Brexit Een paar maanden vóór Brexit is deze nieuwe verbinding een belangrijke stap. Er is volgens Port of Amsterdam een toenemende vraag naar betrouwbare en efficiënte verbindingen tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Samskip ziet een groeiende vraag vanuit de Schotse markt voor transportmogelijkheden naar continentaal Europa, onder andere voor voedsel en dranken, papier en staalproducten. De haven van Amsterdam heeft traditioneel een sterke handelsrelatie met het Verenigd Koninkrijk. De nieuwe verbinding biedt extra mogelijkheden voor exporteurs naar en importeurs vanuit de Schotse en Noord-Engelse markten. De shortsea- en intermodale verbindingen zijn in de afgelopen maanden op meerdere vlakken gegroeid in de haven van Amsterdam. In augustus werd een directe railservice gelanceerd tussen Amsterdam en Duisburg en Op 13 oktober stond Kees Modderman voor een kleine groep studenten van het STC in Rotterdam. Voor de mbo4-opleiding Kapitein Manager Binnenvaart Amsterdam en Wuhan, door Samskip en Nunner Logistics. De lading die vanuit Azië richting Amsterdam wordt vervoerd, is veelal bestemd voor de Britse markt en sluit dus goed aan op de shortsea-verbindingen naar het Verenigd Koninkrijk. Naast Grangemouth zijn er ook lijndiensten richting Hull en Tilbury. Daarnaast verwelkomde TMA Logistics ook een nieuwe lijndienst naar Noorwegen, waarmee de havens van Stavanger, Haugesund en Bergen verbonden zijn met Amsterdam. Shortsea-netwerk “Europa’s grootste multimodale transportbedrijf Samskip is een belangrijke strategische partner voor ons als het gaat om het creëren van nieuwe logistieke verbindingen”, vertelt Koen Overtoom, CEO van Port of Amsterdam. “Met de verbinding naar Grangemouth zetten wij Port of Amsterdam verder op de kaart in Schotland en geven wij onze klanten meer mogelijkheden.” “Deze nieuwe wekelijkse lijndienst past uitstekend bij onze gaf hij een gastcollege Marketing en Marktobservatie in de binnenvaart. Onderdeel van de presentatie is met name hoe je jezelf als gedeelde ambitie met TMA Logistics om ons shortsea-netwerk verder te vergroten. De internationale partnerships die wij aangaan met partijen als Forth Ports (eigenaar van de haven in Grangemouth, red.) spelen hier een faciliterende rol in.” Grangemouth David Besseling, verantwoordelijk voor de Britse markt bij Samskip, zegt: “Afgezien van het geografische voordeel voor een aantal klanten bieden wij met TMA in Amsterdam efficiënte crossdocking en intermodale achterlandverbindingen naast onze diensten vanuit Rotterdam. Het is fantastisch om te zien hoe onze klanten ons steunen om deze mogelijkheden verder uit te breiden voor de Schotse markt." "De tweede wekelijkse afvaart via Grangemouth zal de overall shortsea-dienst op Schotland verder versterken en klanten in staat stellen om hun carbon footprint te verbeteren en meer trailer conversie mogelijk maken.” Grangemouth is de grootste containerhaven van Schotland. Gastcollege op STC Rotterdam Kees Modderman (rechts) en STC-docent Johan Tiggeloven. VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl (foto Port of Grangemouth) binnenvaartondernemer positioneert. Het is belangrijk om jezelf goed te laten zien, met een eigen website of op sociale media. Maar ook door onderscheidend te zijn in type schip, services en duurzaam ondernemen. Daarnaast kwam ook aan de orde hoe wij als binnenvaartsector ons product promoten via The Blue Road. De studenten hebben aan de hand van de marketingmix gekeken hoe ze hun bedrijf op de markt kunnen zetten, onderverdeeld in product, prijs, plaats, promotie en personeel. Docent Johan Tiggeloven begeleidt deze studenten naar een carrière in de binnenvaart. Werkbezoek Op maandag 12 oktober vond een werkbezoek plaats bij het Alpherium in Alphen aan den Rijn. Dit bezoek was georganiseerd voor Wytske Postma, Tweede Kamerlid van het CDA. Medewerking was er van Marnix Vos (Combined Container Barging/ Alpherium), Robert Kasteel (CBRB), Peter Schaberg (Koninklijke BLN-Schuttevaer) en Meine van der Knaap, de kapitein van containerschip Alphenaar. Vanwege corona was het programma aangepast. Zo is het gezelschap niet gaan varen maar bezochten zij een stilliggend schip. Op die manier was het mogelijk om voldoende afstand te houden tijdens de rondleiding 20 oktober 2020 BAG: nog steeds onzekerheid op de markt De binnenvaart heeft ten opzichte van de maanden juli en augustus weer wat meer te vervoeren. Dat blijkt uit de laatste marktpeiling van het Bundesamt für den Güterverkehr. Toch liggen de volumes nog steeds veel lager dan vorig jaar. Ook de vrachten zijn laag, met alle gevolgen voor vervoerders van dien. Vooral op de Donau speelde laag water de sector in september parten. Ook op de Elbe moest de binnenvaart gedeeltelijk worden stilgelegd. In de Rijnvaart werd een laagwatertoeslag berekend. Vervoerders van droge lading zien een lichte verbetering ten opzichte van de zomermaanden, maar de situatie is nog lang niet te vergelijken met dezelfde periode in 2019. Door de malaise in de autoindustrie worden minder ertsen en metaal vervoerd. Ook het vervoer van recyclingproducten, machines en offshore-installaties trekt nog niet aan. Hetzelfde geldt voor strooizout. Normaal gezien wordt er in de herfst meer strooizout vervoerd, maar door de milde winter zijn de opslagtanks bij veel winterdiensten nog goed gevuld. De marktprijs voor graan is nog niet gestegen; daardoor is ook het graanvervoer nog beperkt. Hier verwachten binnenvaartondernemers binnenkort wel weer een stijging van de volumes. Meer brandstoffen De tankvaart profiteerde van het toegenomen wegvervoer. Hierdoor moet weer meer diesel, biodiesel en benzine worden vervoerd. Het vervoer van kerosine is door de problemen in de luchtvaart nog steeds erg beperkt. Ook stookolie wordt maar weinig vervoerd; veel bedrijven en particulieren hebben die in het voorjaar ingekocht, toen de prijzen laag waren. Bij de chemische producten is de vraag naar tankers eveneens beperkt. Containerschepen hebben de laatste tijd weer meer containers opgehaald in de zeehavens, maar moeten daar lang wachten bij de terminals. Operators moeten extra schepen charteren om hun lijndiensten draaiende te houden. Door het lage water was er de laatste weken minder sprake van overcapaciteit in de containervaart, maar de vrachten zijn laag. Een deel van de bedrijven kan hierdoor nog maar moeilijk zijn financiële verplichtingen nakomen en moet geplande investeringen uitstellen, aldus het BAG. De financiële planning voor 2021 staat door de huidige onzekerheden bij veel bedrijven onder druk. Grensvervoer De stijgende Covid 19-besmettingen leiden inmiddels ook weer tot beperkingen in het grensoverschrijdend vervoer. Dat is bij de grens met Hongarije het geval. De vrees is dat personeelsplanning en bemanningswissels weer moeilijker gaan worden. Voor de regelmatige peiling van de vervoersmarkt in Duitsland bevraagt het Bundesamt für den Güterverkehr transportbedrijven in het weg-, spoor- en binnenvaartvervoer. Bij een aantal binnenvaartbedrijven is inmiddels weer meer sprake van arbeidstijdverkorting en moeten mensen thuis werken. Vooral administratieve krachten krijgen hiermee te maken. De bijscholing van varend personeel is momenteel moeilijk omdat er te weinig momenten worden aangeboden waarop men examens kan afleggen. op het containerschip. Tijdens dit werkbezoek is onder meer gesproken over de problematiek van de containercongestie: de ervaringen, wachttijden en het noodgedwongen bundelen van containers. Daarnaast is er ook gesproken over de binnenvaartmarkt en de vergroening. Wytske Postma vond het een geslaagd bezoek en was erg enthousiast over de binnenvaart. Wytske Postma bij Alpherium. (foto’s BVB)

Binnenvaartkrant