Views
2 months ago

2020-22

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Gaat
  • Schepen
  • Schip
  • Onze
  • Marine
  • Containers
  • Binnenvaartkrant.nl

12 20 oktober

12 20 oktober 2020 Wij feliciteren de familie Besjes met hun m.t.s. “Noordpark” Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, bouw en levering casco van mts Noordpark mogen verzorgen voor Ms Noordkaap B.V. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com +31 (0)10-411 9595 WWW.OVERVLIET.NL BURANDO Lea ding in maritime services Wij feliciteren familie Besjes met mts Noordpark en wensen hen en bemanning een behouden vaart Foto: Media Creators OSO. Sterk staaltje Burando Barging feliciteert Ms Noordkaap B.V. met het MTS Noordpark en wenst de bemanning een voorspoedige en behouden vaart vakmanschap Burando Barging Arie den Toomweg 37 3089 KA Rotterdam The Netherlands t. +31 (0)88 501 25 60 e. ops@burando.eu www.burandobarging.com Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam info@emsbv.nl www.emsbv.nl Wij bedanken Ms Noordkaap B.V. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mts Noordpark een goede vaart. Wij verzorgden de complete E-installatie. Vierlinghstraat 49A 12 | 4251 LC Werkendam +31 (0)183 50 98 93 | info@oso-bv.nl | www.oso-bv.nl Partner in afbouw, technisch onderhoud en scheepsreparatie

13 20 oktober 2020 Champagne voor (de bouwers van) de Noordpark Op 30 september heeft het mts Noordpark zijn proefvaart met verve uitgevoerd. De geslaagde missie werd beklonken met champagne. De tanker, uitgevoerd met een 29 meter lange bunkergiek, is eigendom van de familie Besjes. Het schip gaat varen voor Burando Barging. De Noordpark is 135 meter lang en 17,55 meter breed. De diepgang is 6,12 meter en de holte 5,00 meter. Het casco is, in Polen, gebouwd door RensenDriessen Shipbuilding. Dat heeft daarvoor een nieuw ontwerp gemaakt, helemaal naar de wens van de familie Besjes. Dat ontwerp draagt voortaan de naam van de Noordpark. De afbouw deden de eigenaren in eigen beheer. Maar wel met hulp van een groep vertrouwde en kundige leveranciers. Met een hoofdrol voor Oonincx Scheepsonderhoud (OSO). Het Werkendamse bedrijf deed onder meer de afbouw van de machinekamers en realiseerde het dekleidingsysteem. Dat laatste deed OSO vijf jaar geleden ook al voor het mts Noordkaap, eveneens een 135- meter-schip van de familie Besjes. Net als toen vond de afbouw plaats aan de Sluisjesdijk in Rotterdam. De ruimte en faciliteiten van de vroegere Tricowerf aldaar kwamen uitstekend van pas. Dolderman zorgt voor power: met de hoofdmotoren (twee Caterpillars 3512C) en de generatoren (twee Caterpillars C18 en twee John Deere’s 6068). Van Damen Marine Components komt het besturingssysteem, het Van der Velden- stuursysteem, de 2 x 2 roeren (type Van der Velden XR) en de straalbuizen. Blokland Non-Ferro leverde de beunkoelers. Veth Propulsion zorgt voor de wendbaarheid met twee Veth Jet-boegschroeven (type 4K-1200 met E-motoren van 390 kW). European Pump Services leverde zes EPS/Bornemann-ladingpompsystemen van het type HCi 232. Deze hebben elk een capaciteit van 300 m3 per uur en zijn geschikt voor het verpompen van zowel lichte producten als zware stookolie en dat bij een maximale werkdruk van 8 bar. Dit type ladingpomp (HCi een in line-model) heeft een lage bouwhoogte. Een bijkomend voordeel daarvan is de besparing op het leidingwerk doordat dit laag gemonteerd kan worden. De aandrijving is verzorgd door EEx-de ABB-elektromotoren. Ook de strippomp-unit komt van EPS. Deze pomp is ook voorzien van een ABB-elektromotor en heeft een capaciteit van circa 13 m3 per uur. EPS heeft de pompsystemen voorzien van de componenten die voor adequate temperatuurbewaking zorgen. Hierdoor zijn ze geschikt voor installatie in ATEX-zone 1 IIB T4. Het thermische olie-systeem is afkomstig van Heatmaster. Liquid (foto's Media Creators) Control Trading verzorgde het pompenpakket voor de machinekamer. W&O Europe maakte de afsluiters voor de dekleidingsystemen. Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf vervaardigde de bunkerkraan, de ankerlieren en de autokraan. Kampers Shipyard bouwde het stuurhuis (inclusief hefgeleidekoker systeem). DBS Scheepsservice installeerde de aluminium vloeren in het vooren het achterschip. Van Muehlhan komt de coating. ClimaLogic is verantwoordelijk voor de airconditionings-, de overdruk- en de sanitair-installatie, maar ook voor de machinekamerventilatoren, tankventilatoren en de rvs klaproosters. EMS Group deed de complete elektrische installatie. Speedheat Breda zorgt met zijn vloerverwarming voor een aangenaam klimaat aan boord. Theuns scheepsbenodigdheden leverde onder meer het ADNpakket, de Dräger-gasdetectie, de aluminium bijboot, de Norsap-stuurstoel en de Lankhorsttouwen. De Noordpark is verzekerd door Overvliet Assurantiemakelaars. Aan mts NOORDPARK leverden onder andere: Rensen Driessen Shipbuilding BV Damen Marine Components systemen, type HCi 232 met elk een capa- ATEX zone 1 IIB T4. Door toepassing van Theuns scheepsbenodigdheden Ontwerp, bouw en levering casco Besturingssysteem: SP2700 incl. roer- citeit van 300m3/uur en geschikt voor het alleen A-klasse componenten heeft EPS ADN pakket, Dräger gasdetectie, alumi- O.S.O. Oonincx Scheepsonderhoud B.V. standgever type TMU2700, hydraulisch verpompen van zowel lichte producten pompsystemen geleverd met een hoge mate nium bijboot TS390, Norsap stuurstoel, Projectbegeleiding, leidingstraat tankdek aggregaat: type HPP 2700-360 } 2-1-0 / 11 alsmede voor zware stookolie bij een max. van betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid. Lankhorst touwen en overige scheepsin- en inbouwen machinekamers kW, stuursysteem: type Van der Velden® werkdruk van 8 bar en kenmerkt zich door Heatmaster B.V. ventaris Blokland Non-Ferro B.V. 4DWKK, roeren: 2x 2 (4 stuks) type Van der de lage bouwhoogte, bijkomend voordeel Thermische olie systeem Van Wijk Machinefabriek en Beunkoelers Velden® XR en straalbuis: 2x Ø 1760 mm is een besparing op kosten van het leiding- Kampers Shipyard B.V. Scheepsreparatiebedrijf B.V. Burando Barging DBS Scheepsservice werk omdat dit netjes laag gemonteerd kan Stuurhuis incl. hefgeleidekokersysteem Ankerlieren, autokraan 12-18 mtr. en bun- Bevrachting Aluminium vloeren voor- en achterschip worden. De aandrijving is verzorgd door Liquid Control Trading kerkraan 29 mtr. 10 en 12 inch leiding ClimaLogic B.V. Dolderman B.V. EEx-de ABB elektromotoren. Compleet machinekamer pompenpakket Veth Propulsion B.V. Complete airconditionings installatie, 2 x CAT 3512C, 2 X CAT C18 en 2 X JOHN Strippomp unit geleverd met een capaciteit Muehlhan B.V. 2 st. Veth Jet Boegschroef, Type 4K-1200 complete overdruk installatie, complete DEERE 6068 van ca. 13m3/uur bij 6 bar en voorzien van Coating met E-motoren (390 kW/ !800rpm) 480V sanitair installatie in de accommodatie, EMS Group B.V. een ABB elektromotor. De pompsystemen Overvliet Assurantiemakelaars B.V. 60Hz machinekamer ventilatoren, tankventilato- Complete E-installatie zijn voorzien van de bijbehorende compo- Verzekering W&O Europe ren en RVS klaproosters EPS European Pump Services B.V. nenten voor adequate temperatuurbewa- Speedheat Breda Afsluiters voor de dekleidingsystemen Zes stuks EPS/Bornemann ladingpomp- king, hierdoor geschikt voor installatie in Vloerverwarming ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE MSG brengt brug van Deggendorf naar Berlijn Dat binnenvaart een prima alternatief is voor het vervoer van zware lading via de weg, bewijst MSG. De rederij uit Würzburg brengt momenteel een brug vanuit Deggendorf aan de Donau naar Berlijn. Het gaat om de Golda-Meir-Steg, een stalen fiets- en voetgangersbrug met een lengte van 78 meter. Ze is 4,50 meter breed en weegt 200 ton. De brug is gebouwd door de firma Max Streicher in Deggendorf. Voor het vervoer van de losse onderdelen over de weg had men zeven opleggers nodig gehad. Met het 110 meter lange binnenschip Bandolina had MSG een beter alternatief. De brug is onlangs in haar geheel aan boord gezet en nu onderweg naar Berlijn. Ze zal daar op 22 oktober aankomen. De brug wordt over het Berlijn- Spandau-kanaal gelegd in de nieuwe Europacity in Midden-Berlijn. Op deze locatie ontstaan 3.000 nieuwe woningen, winkels en kantoren voor zo’n 16.500 mensen. 30 jaar na de Duitse Wieder– vereinigung is het project bijna klaar. De bewoners kijken uit naar de nieuwe brug, die ook symbolisch de brug slaat tussen Oost en West. In Duitsland zou nog veel meer zware en ondeelbare lading via het water kunnen worden vervoerd, maar om dit mogelijk te maken moet onder andere het vergunningstelsel worden aangepast. Dit is een voornemen in het Masterplan Binnenvaart. Het laden van de brug. (foto MSG)

Binnenvaartkrant