Views
3 months ago

2020-22

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Gaat
  • Schepen
  • Schip
  • Onze
  • Marine
  • Containers
  • Binnenvaartkrant.nl

10 20 oktober

10 20 oktober 2020 UW VISIE IS ONS STREVEN NAAR PERFECTIE! WWW.SHIPVISION.NL Aan- en verkoop Nieuwbouw binnenvaart Nieuwbouw zeevaart Afbouw begeleiding Bemiddeling VOOR POTENTIËLE KLANTEN ZIJN WE OP ZOEK NAAR SCHEPEN VAN 110 X 10.50 NEW YORK CITY Bouwjaar Afmetingen Tonnage Hoofdmotor : 1995 : 105 x 10,48 x 3,17 m : 2305 : Caterpillar 3512 C, 1835 Pk, Bj. 2019 mei MYSTIQUE Bouwjaar Afmetingen Tonnage Hoofdmotor : 1959 / 1997 : 116,50 x 8,20 x 2,47 m : 1.568 : Fabr. Deutz, 850 Pk, Bj. 2003 (revisie 10-2018) VAARKLAAR IN 2020! NERVIER Bouwjaar Afmetingen Tonnage Hoofdmotor : 1995 : 80 x 9,0 x 2,47 m : 1063 : Fabr. Cummins, KTA 38M, 1217 Pk, Bj. 2006 NIEUWBOUW DUWBOOT 19 X 10 Bouwjaar Afmetingen Tonnage Hoofdmotor : 2020 : 19 x 10 : - : - Merwestraat 4a, 4251 CR Werkendam Telefoonnummer: +31 (0) 183 50 54 33 Jan Ruijtenberg, mobiel: +31 (0) 651 14 53 39 Dolf Cornet, mobiel: +31 (0) 646 92 12 80 E-mail: info@shipvision.nl Volg ons op DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO NIEUWBOUW CASCO-TANKER 135 X 17,50 TE KOOP LEVERING EN AFBOUW 2021 UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART WWW.HELLOSHIP.EU ER IS NIETS ZO HIP … ALS EEN NIEUWBOUW VAN HELLOSHIP WIJ ZOEKEN VOOR ONZE KLANTEN: BUNKERTANKER 110 M. VANAF BOUWJAAR 2010 - 4000 TON BUNKERTANKER MAX. 86 M. MET MINIMAAL 18 TANKS EETBARE – OLIËTANKER 110 M. VANAF BOUWJAAR 2010 DUWBAK MAX. 87 M. MET 12 CONTAINERLENGTES ADN - VRACHTSCHIP MAX. 86 M. VANAF BOUWJAAR 2000 Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t om onze vloot te versterken. DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Geeraerts TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. +32 475 83 11 73 | info@helloship.eu | +32 495 79 04 56 HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS

11 20 oktober 2020 Terminal Venray is met uitbreiding klaar voor groei DOOR NOUD VAN DER ZEE Het laatste obstakel voor de uitbreiding van inland terminal Venray wordt binnenkort weggenomen: het verbinden van het waterbekken van het oude met het nieuwe terrein. In november neemt BCTN de nieuwe verlengde kade in gebruik. Aan deze kade van 340 meter kan het overslagbedrijf twee containerschepen achter elkaar afhandelen. Het nieuwe, efficiënt ingerichte terrein in het Westhavengebied van het dorp Wanssum is 40.000 vierkante meter groot en is voor dertig jaar van de provincie Limburg gepacht. Managing director Joop Mijland van BCTN vertelt: “Met de eerste plannen van de provincie Limburg kwamen we in de knel te zitten. De terminal die in een U-vorm was gebouwd zou doorsneden worden door de uitbreiding van het waterbekken. Ons bedrijf zou dan links en rechts van het bekken komen te zitten. Dat vonden wij niet optimaal.” “We zijn toen in overleg met de provincie Limburg gaan kijken hoe we aan één kant van het waterbekken kunnen blijven zitten en toch voldoende ruimte behouden. Uiteindelijk heeft dat overleg erin geresulteerd dat we 2,5 hectare van het bestaande terrein behouden. Aan dit gebied is 1,5 hectare vastgekoppeld. In totaal hebben we nu dus 4 hectare met nog een optie van 2 hectare erachter.” Tweede kraan Hij vervolgt: “De kade en andere voorzieningen zijn doorgetrokken en het hele terrein is bestraat. De kraanbaan op het nieuwe terrein is aangelegd. We kunnen aan de nieuwe kade twee containerschepen achter elkaar ontvangen. Al met al heeft het hele uitbreidingsproces vijf jaar geduurd en heeft onze overslagterminal Venray een facelift ondergaan.” De directeur verwacht dat de groei op deze terminal zich doorzet en hij denkt erover na om er over een tijdje een tweede kraan bij te zetten. “Aan het begin van de coronaperiode kwam de import zes weken volledig stil te liggen, doordat alles vastzat in China. Maar BCTN-directeur Joop Mijland op de vernieuwde en uitgebreide containerterminal in Wanssum. (foto Noud van der Zee) vanaf mei hebben we bij BCTN ons normale patroon herkregen. De goederen die al die tijd klaar stonden in China, zijn alsnog naar hier gekomen. Als we in december het jaar afsluiten, verwacht ik dat we op het volume uitkomen dat we aan het begin van het jaar hadden voorzien.” “In Venray slaan we duizend containers per week over. Dat betekent 50.000 containers per jaar. En ik zie een aantal positieve ontwikkelingen. Vervoer over water wordt van alle kanten gestimuleerd. Bedrijven blijven groeien met hun im- en export en investeren in het gebied tussen Venray en Venlo met nieuwe warehouses en distributiecentra. Op het bedrijventerrein in Wanssum heeft zich een groot bedrijf gemeld met flinke verwachtingen over im- en export.” De producten die vanuit Rotterdam over water naar de regio Venray-Venlo worden aangevoerd, zijn zeer divers. Van elektronica tot kleding. Joop Mijland: “Noord-Limburg is gekenmerkt door traditionele import. In het verleden was Venlo het laatste stukje voor de Duitse grens, waarbij men de goederen bij de douane moest inklaren. Vandaar die import. Gaandeweg zien we in dit gebied ook exportstromen op gang komen.” “Er zijn ook exportstromen uit dit gebied die op andere BCTNterminals, zoals Nijmegen, terechtkomen, waar we de exportfunctie al wel hadden. We maken afspraken met de rederijen om de lege containers niet terug te brengen naar Rotterdam. We maken gebruik van ons netwerk, zodat de containers optimaal worden ingezet. Zo brengen we containers naar Roermond, waar wat minder import is. Zo proberen we imen exportstromen zo dicht mogelijk bij elkaar te houden. En dat is niet altijd vanuit dezelfde terminal.” Elektrisch varen In de vloot die voor BCTN vaart, heeft het bedrijf eigen schepen. Waaronder de dieselelektrisch aangedreven Nijmegen Max. Verder heeft het bedrijf langdurige contracten afgesloten met schippers die voor het bedrijf varen. Joop Mijland: “De Nijmegen Max doet twee keer per week de terminal in Venray aan. We hebben voor het schip een scenario gemaakt hoe het elektrisch kan varen. Als de Nijmegen Max op de terminal in Roermond begint en via Venray naar Nijmegen vaart, kan het schip nieuwe batterijen aan boord nemen. Vervolgens vaart het naar Alblasserdam, maakt het rondje in Rotterdam langs de deepsea terminals en vaart weer naar Alblasserdam. Daar laadt het weer elektriciteit en daarna vaart het door naar Nijmegen." "De Nijmegen Max is belangrijk op de Maasroute. Behalve een netwerk van terminals heb je langs de rivieren infrastructuur nodig om elektriciteit aan boord te halen.” “Onze schippers staan helemaal achter ons verhaal van verduurzamen van hun schepen. We moeten nog wel een slag maken. Hoe gaan we het doen en op welke termijn?" "Het zijn hun schepen en zij moeten investeren. Wij zijn in staat onze schippers te helpen als het brandstofverbruik omlaag gaat en wij daarmee een deel van de investeringen kunnen compenseren. We zijn in gesprek en als BCTN willen we voor de lange termijn een samenwerkingsovereenkomst met hen afsluiten.” Antwerpen: containers gaan voorop bij herstel overslag Over de eerste negen maanden van 2020 is in Antwerpen 4,4 procent minder overgeslagen dan in dezelfde periode vorig jaar. Dankzij de containeroverslag, die sinds juli opnieuw aantrekt, beperkt de haven de schade door de coronacrisis. Na het dieptepunt in mei en juni stijgt de containeroverslag weer in Antwerpen. In september werden voor het eerst sinds april weer meer dan 1 miljoen TEU behandeld. In het derde kwartaal trok vooral de containertrafiek op het Verre Oosten en binnen Europa aan. Zodoende bleef de overslag op jaarbasis bijna gelijk aan die van 2019: -0,2 procent (in TEU’s gemeten). Het aantal geschrapte afvaarten daalt sinds augustus. Rederijen organiseren ook juist extra aanlopen buiten de gewone vaarschema’s om. Die compenseren grotendeels het effect van de blank sailings. Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp licht toe: “De impact van het stilvallen van de globale supply chain door de coronacrisis blijft voelbaar. Ook de nakende Brexit zorgt voor onzekerheid op de markt.” “Dankzij de opnieuw aantrekkende containertrafiek blijven de gevolgen voor de totale goederenoverslag in Antwerpen beperkt. Een recordjaar zoals de afgelopen zeven jaar zal 2020 zeker niet worden, maar dankzij onze veerkracht en de containeroverslag kunnen we de schade beperken.” De mondiale handelsperikelen en de coronacrisis blijven een negatief effect hebben op goederenstromen in het conventioneel breakbulksegment. Vooral op staal, de belangrijkste goederengroep binnen dit segment. Na enkele betere maanden in juni en juli, was er opnieuw een terugval vanaf augustus. Conventionele overslag van fruit groeide wel, maar deze volumes zijn eerder beperkt. Resultaat: een daling van de totale breakbulk overslag met 20,3 procent aan het eind van het derde kwartaal. De overslag van droge bulk zit ook fors in de min: 15,5 procent. Kaoline en schroot houden stand, maar de overige productgroepen dalen, waaronder meststoffen (-4,5 procent), die het grootste aandeel van droge bulk volumes vertegenwoordigen. De kolenoverslag is nog maar minder dan de helft vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Vloeibare bulk daalde in totaal met 5,7 procent ten opzichte van de eerste negen maanden van 2019. Bij de oliederivaten heeft zich vooral aan de afvoerzijde, die zwaar te lijden had onder de verminderde vraag door de coronacrisis en de sterk gedaalde olieprijs, een herstelbeweging ingezet. De aanvoerzijde hield altijd relatief goed stand. De afvoer van chemicaliën groeide met 2,8 procent, terwijl de aanvoer met 11,5 procent daalde, wat resulteerde in een totale daling van 7,3 procent.

Binnenvaartkrant