Views
7 months ago

2020-20

  • Text
  • September
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Onze
  • Schip
  • Haven
  • Maritieme
  • Kalkar
  • Samen
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant.nl

52 22 september

52 22 september 2020 Wij wensen GRACE SHIPPING C.V. veel geluk met kvb GRACE I & GRACE II expertise survey Foto: Media Creators

53 Alphatron toert met slimme JMR-611 in demobus DOOR JOHAN DE WITTE Bij Alphatron blijft niets onder de radar. Sterker nog, vernieuwing is altijd bij de branche in beeld. De echo van corona zorgt er echter voor dat de introductie ‘in de mist’ verdwijnt. Hoe klanten te ontmoeten om de splinternieuwe slimme JMR-611, de opvolger van de 610 te presenteren/demonstreren? Nou, je richt eenvoudigweg een demobus in, waarin je al de apparatuur kan showen, met de focus op de revolutionaire JMR-611. En daarmee ga je op tournee langs dealers en eindgebruikers. (Onder ons: wel een ideetje natuurlijk, en de 611 is ook revolutionair beter, maar niet duurder!) Op 17 september staan Peter van Veen en Ben van der Zaken met Alphatron in het vaandel bij Nobel Zwijndrecht aan de rivier. De scanner draait. Een wagen vol met hetgeen het bedrijf in huis heeft. Er is ook koffie. Enkele aanwezigen uit de containervaart melden als ervaringsdeskundigen de speciale beeldeffecten uit hun praktijk. De mannen van Alphatron zorgen voor technisch heldere verklaringen. Altijd interessant! Bouw Sluis Lüneburg kan bijna beginnen De planning van de Sluis Lüneburg in Scharnebeck gaat een belangrijke fase in. Een ingenieursbureau is aan de slag met de ontwerpplanning, het bouwterrein is onderzocht en goedgekeurd, het vergunningstraject gaat van start. Om het bouwproject ‘dicht bij de burgers te brengen’ is onder meer een website gelanceerd: www.schleuselueneburg.de. De site is een initiatief van het ministerie van economische zaken, verkeer en digitalisering in Nedersaksen, de afdeling economie en innovatie van de stad Hamburg en de Industrie- en Handelskamer Lüneburg-Wolfsburg. Alphatron zoekt de grenzen op Het is een slimme radar die zelf echo’s op sterkte berekent. Het apparaat calculeert zelf en stuft een vlucht met spreeuwen uit, net als al het overige dat voor de waarnemer niet interessant is. De demobus is volledig uitgerust, met een werkende opstelling. Scheepvaart is in beeld, met wat extension krijgen de echo’s nog meer scherpte. Je ziet dat met Wind, RAF of Storm kleine en snel bewegende objecten in of buiten beeld geraken. Er wordt een imposante demonstratie gegeven van de Alphatron-binnenvaartproducten, zoals de AlphaRiverTrackPilot, AlphaConning, de nieuwe marifoon, MFM-line-instrumenten en een mooie opstelling met oogstrelende zuilen waarin de zeer fraaie JMR-611 glass-monitoren zijn verwerkt. “Post Dordt, de Anbema uit de Kil, bestemming Europoort via Oude Maas. Een Veerhaven in opvaart.” Elbe-Seitenkanaal De bouw van de sluis is bedoeld om het goederenvervoer over het Elbe-Seitenkanaal stimuleren en werkgelegenheid creëren. Ze wordt ’s werelds hoogste spaarsluis en daarmee ook een attractie voor toeristen. De partners ondertekenden al in maart 2018 een samenwerkingsovereenkomst met de vaarwegbeheerder. De deelstaat Nedersaksen kan door de sluis de capaciteit van de vaarwegen beter benutten en haar logistiek verduurzamen. De sluis verbindt de industrie langs het Mittellandkanaal met de Duitse Noordzeehavens. Ze kan daarmee de binnenvaart in het achterland van de haven van Hamburg een boost geven. Overdag lijkt het een visueel spelletje, bij nacht, mist en ontij is de beste apparatuur onmisbaar. Scheepslift Scharnebeck De nieuwe sluis komt vlak bij de bestaande scheepslift Scharnebeck (foto). Ze overwint een hoogteverschil van 38 meter. De kolken worden 225 meter lang en 12,5 meter breed. Het Elbe-Seitenkanaal verbindt de haven van Hamburg via het Mittellandkanaal met de rest van het Duitse vaarwegennet. (foto Johan de Witte) Scheepvaart, hardware… je staat erbij en kijkt er naar. Zo interessant, Alphatron-techniek. Binnenschepen kunnen nu via Sluis Uelzen en de scheepslift Scharnebeck het hoogteverschil van 61 meter tussen de Elbe en het Mittellandkanal overbruggen. De scheepslift in Scharnebeck is echter te klein voor moderne schepen. Daarom nam de Duitse overheid de bouw van de sluis in Lüneburg op als prioritair project in het Bundesverkehrswegeplan 2030. 22 september 2020 Grote Clubactie voor Ziekenvaartocht KSCC Zaterdag 19 september is in heel Nederland de Grote Clubactie gestart. Het KSCC doet mee; mensen uit de binnenvaart (en de kermis- en circusgemeenschap) verkopen ook dit jaar weer zo veel mogelijk loten. Een lot kost 3 euro. Daarvan gaat 2,40 euro naar het goede doel. Dit jaar is dat de ziekenvaartocht met de Prins Willem Alexander in 2021. Die vaarvakantie is bedoeld voor zieke en hulpbehoevende oud-varenden, en voor anderen uit de uit de parochie en het KSCC (dus ook uit de circus- en kermisgemeenschap). Loten kunnen worden gekocht tijdens de kantooruren en na de viering op het KSCC in Nijmegen en na de mis of communiedienst op het kerkschip in Raamsdonksveer. Ze zijn ook per telefoon te bestellen: (024) 377 75 75 of (0162) 31 45 69. En per mail: info@kscc.nl. Inbraak Tussen 19.30 uur zaterdag 12 september en 08.50 uur zondag 13 september is in Bingen ingebroken aan boord van een dagpassagiersschip. Het schip lag afgemeerd aan een steiger. De onbekende dader(s) kwam(en) binnen via een raam, zo meldt de politie van Rheinland-Pfalz. De buit bestond uit een laptop. Stroom delen in haven Amsterdam Havenbedrijven in Amsterdam gaan onderling stroom aan elkaar leveren. Met dat doel is het Shared Energy Platform opgericht. SEP is een initiatief van Port of Amsterdam in samenwerking met Entrnce, onderdeel van netwerkbedrijf Alliander. “In de haven zijn steeds meer bedrijven die veel energie verbruiken”, zegt Robin Schipper, oprichter van SEP en gedetacheerd vanuit Port of Amsterdam. “Denk aan bedrijven in de circulaire economie die bijvoorbeeld afval- en reststromen omzetten in nieuwe producten. Met SEP verbinden we deze bedrijven met elkaar. We doen dat op een laagdrempelige manier, met gewoon een energiecontract. In plaats van een contract met de gebruikelijke energieleveranciers, heb je nu een contract met je buren. Dit maakt de stap mogelijk kleiner om ook op andere onderdelen samen te werken in de energietransitie.” Peter Molengraaf, directeur van SEP, zegt: “Door bedrijven onderling te laten delen en op piekmomenten slim te laten samenwerken, wordt de bestaande elektriciteitsinfrastructuur beter benut en kunnen kosten worden bespaard.”

Binnenvaartkrant