Views
7 months ago

2020-20

  • Text
  • September
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Onze
  • Schip
  • Haven
  • Maritieme
  • Kalkar
  • Samen
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant.nl

44 STL Kalkar 22

44 STL Kalkar 22 september 2020 Scheepsbouw zit in ons DNA MENSCH UMWELT MASCHINE WIR ZEIGEN FLAGGE – INNOVATIVE MARITIME LÖSUNGEN FÜR DIE UMWELT: Abgasreinigungstechnik EU-Stage-V-ready Systeme IMO-Tier-III-Systeme SCR DeNOx-Systeme Thermomanagement Rußpartikelfilter Fischer Abgastechnik GmbH & Co. KG Spatzenweg 10 48282 Emsdetten Telefon: +49 (0) 25 72 / 967 49-00 Fax: +49 (0) 25 72 / 967 49-50 ÜBER E-Mail: Internet: Sprechen Sie uns an... DER UMWELT ZULIEBE: * * EMISSIONEN REDUZIEREN info@fischer-at.de www.fischer-at.de Ontwerp, installatie en reparatie van hydraulische systemen voor de binnenvaart. Nieuwbouw Specialist in ontwerp, engineering en bouw van luxe riviercruise schepen. Custom-built en innovatief. Havenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nl R e fi t Efficiënt en duurzaam. Upgraden van inzetbaarheid, voor een toekomstbestendig schip. Reparatie Adequate oplossingen om continuïteit te waarborgen. Snelle service met aandacht voor kwaliteit. breejen-shipyard.nl Adverteren is juist nu belangrijk Vraag naar de mogelijkheden De Binnenvaart gaat door en wij dus ook! Adverteer nu om zichtbaar te blijven! Stuurwerken Stuurwerkkeuringen Stuurhuiskeuringen Stuurwerkpompen leverbaar uit voorraad Nieuw of revisie van cilinders Hart voor de binnenvaart Meer weten? Markweg Zuid 2A 4794 SN Heijningen 0167 - 52 45 65 buycktechniek.nl

45 STL Kalkar 22 september 2020 Panolin staat na zeevaart en offshore voor doorbraak in binnenvaart Nieuwe olie, goede keuze DOOR EVERT BRUINEKOOL Panolin wordt in de zeevaart en offshore breed geaccepteerd, de binnenvaart is nog terughoudend. Er is een langere standtijd, waardoor de downtime korter is. Dat Panolin milieuvriendelijk is en ook nog eens biologisch afbreekbaar wordt in de binnenvaart vaak vergeten. Stilstand zorgt voor verlies. In de offshore kost een uur stilvallen tonnen. Gaskleppen op de zeebodem worden niet voor niets bediend met Panolin. Dit geldt voor vetten, hydraulische olie en motorolie. Keer op keer vervangen kost meer dan alleen de olie – door het stoppen van de productie of het stilliggen. Downtime verkorten Kosten noch moeite worden gespaard om downtime te verkorten. De olie blijkt door de langere standtijd per saldo echter helemaal niet duurder. Met motoren worden er standtijden gehaald van 2.800 uur in plaats van 500 uur en voor de hydrauliek gaat het jaren mee. “Ik heb zelfs projecten waar het twintig jaar meeging”, vertelt Michael Anslijn, vertegenwoordiger van Duport Lubricare. “Ook in de zeevaart is men hier inmiddels achter gekomen. Maersk gebruikt de producten van Panolin, evenals bijvoorbeeld Boskalis en Van Oord.” Anslijn heeft inmiddels onderzoek gedaan naar de gevolgen en effecten van Teflon in de olie. Dit behoort tot de poly- en perfluoralkylstoffen (PFAS)-groep. PFAS is een niet afbreekbaar onderdeel dat in veel olie en smeervet voorkomt. Panolin is gecertificeerd: hun olie en vetten zijn PFAS-vrij en afbreekbaar. Dit, samen met de periodieke bemonstering, zijn nog eens twee grote voordelen van hun producten. Echt groen De afbreekbaarheid en het ontbreken van PFAS maakt de smeermiddelen van Panolin ook aantrekkelijk voor het gebruik in bijvoorbeeld kranen. Op land wordt het veel gebruikt in machines, op het water nauwelijks. Een kraan gebruikt smeermiddelen. Dat is een verbruiksartikel dat uiteindelijk in de omgeving terechtkomt. Gemiddeld is dat 100 kilo per jaar. Bij de waterbouw komt dat in het water terecht. De afbreekbaarheid van Panolin zorgt dat het binnen twee maanden uit het milieu verdwenen is. “De kans op een slangbreuk bij hydraulische installaties is groot”, zegt Anslijn. “Dan is het belangrijk om zo min mogelijk schade aan te brengen in de omgeving. Afbreekbare olie heeft een streepje voor, dat kan je dus als argument gebruiken bij de aanbesteding.” Dit beseft ook Rijkswaterstaat en die gebruikt de smeermiddelen en hydraulische olie dan ook op tal van kunstwerken die schippers dagelijks passeren. Het bemonsteren van de olie zorgt ervoor dat je exact weet hoe het met de motor is gesteld. Je kan je downtime zelfs plannen door het rapport. “Ofwel gebruik van de Panolin zorgt zowel voor het milieu als dat er op de directe en indirecte kosten bespaard kan worden.” Ook onderwater Rederij Randmeer stapte in het verleden over op Panolin en behaalde door de bemonstering al direct proijft. Er zat brandstof in de olie. Uiteindelijk zijn de pakkingen vervangen en dit voorkwam dat de motor in elkaar draaide. Zonder bemonstering was dat waarschijnlijk gebeurd. Anslijn verbaast zich erover dat de olie nog zo weinig in de binnenvaart gebruikt wordt. “Robots en duikboten die tot 6 kilometer diepte in de oceaan werken voor onderzoek en controle bij onder andere boorplatforms, gebruiken Panolin wordt in diverse maritieme bedrijfstakken al volop gebruikt. (archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie) de olie al jaren vanwege de betrouwbaarheid en om de downtime te beperken.” Ondanks corona heeft Anslijn het drukker dan ooit. Een aantal grote projecten gaat van start met als speerpunt: milieu. “In het begin was het thuiswerken van invloed, contact verliep moeizamer. Maar schepen werken in het buitenland en varen door. Nu loopt het werk met bestaande relaties gewoon door.” “Ik zou graag in contact komen met een waterbouwbedrijf om samen te kijken wat er verduurzaamd kan worden en op welke manier wij kunnen zorgen voor een kostenbesparing. Met samenwerken kan Panolin een partner zijn en het bedrijf ondersteunen met verduurzamen, want onze producten zijn om te verduurzamen en om kosten te besparen.” Biologisch afbreekbaar “Schriftelijk kunnen wij dit aantonen aan de klant met onderzoeksrapporten dat de oliën duurzaam afbreekbaar zijn en dat er geen PFAS in onze producten zit”, zegt Anslijn. “Der Blaue Engel of Zwedisch standard-certificaten zijn aanwezig.” Motor, ankerlier en autokraan… alles kan gesmeerd worden met biologisch afbreekbare olie. www.duportlubricare.nl SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - LADERS OMVORMERS - VERDEELKASTEN YC6C Serie Type: YC6C 960L Leverbaar vanaf 650 hp € 77.500,- excl. btw Bij elke bestelling een exclusieve FKH Accu’s VLAG cadeau! FKH ACCU’S St. Teunismolenweg 50-D 6534 AG Nijmegen E: info@fkhbatterijen.nl Vermogen Toerental Compressie Brandstofsysteem Configuratie Boring x slag Inhoud Gewicht Certificaat 706 kW – 960 hp 1350 R/Min 14.5:1 Mechanisch 6 cilinder, lijnmotor 200 x 210 mm 39.58 L 4700 kg CCR2 Standaard uitvoering Dubbelwandige leidingen, bedieningspanelen, Luchtfilter, koelers, stopmagneet, lekdetectie, Startmotor, dynamo, zeewaterpomp, sensoren, Warmtewisselaar, CCR2 certificaat. www.yuchaimarine.com Onder voorbehoud van tussentijdse prijswijzigingen en typfouten Koning Technisch Bedrijf BV | www.ktbkoning.nl | info@ktbkoning.nl HERMOTORISEREN? OP ZOEK NAAR EEN CCR2 MOTOR? Zeer betrouwbare mechanische binnenvaart motoren Uit voorraad leverbaar! 755 pk / 1840 tpm 829 pk / 1900 tpm 1400 pk / 1900 tpm Vraag vrijblijvend een offerte voor een motor of een complete inbouw bij uw dealer voor de binnenvaart. Wim Steenbergen Tel: 06-15204640 | info@shipfixtechniek.nl | www.shipfixtechniek.nl Werklocatie: Werkschip Janny, gemeentehaven ‘s-Gravendeel 0131-Yanmar-CM-Shipfix adv Binnenvaart-130x92mm.indd 1 19-05-2020 15:07

Binnenvaartkrant