Views
7 months ago

2020-20

  • Text
  • September
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Onze
  • Schip
  • Haven
  • Maritieme
  • Kalkar
  • Samen
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant.nl

22 22 september

22 22 september 2020 Wij wensen AB BARGING BV veel succes met ms BREMANGER Buijks Maritiem SALES & SERVICE 0031 (0)183 - 65 00 00 info@vanstigt.com Foto: © Arie Jonkman

23 22 september 2020 Bremanger: bijzonder ‘groen’ vrachtschip met extreem lage kruiplijn DOOR JAN HOEK Ruim vijftig jaar geleden richtte Franz Bontrup een familiebedrijf op met als specialiteiten grondstoffen, logistiek en landbouw. Naast akkerbouw in Oekraïne investeert Bontrup, met als hoofdvestiging Amsterdam, in melkveehouderij, zowel in Oekraïne als in de Verenigde Staten. In Noorwegen bezit de familie, die nu onder leiding staat van Peter en Bram Bontrup een van de grootste steengroeven van Europa: de Bremanger Quarry. Deze steengroeve produceert steenslag voor onder andere de beton-, wegen- en spoorwegbouw in Noord-Europa, waaronder Nederland. Daarnaast levert de groeve steen aan maritieme projecten, bijvoorbeeld voor de aanleg van golfbrekers en het stabiliseren van offshore pijpleidingen. De onderneming beschikt over een vloot van vijf zelflossende bulkcarriers, variërend van 35.000 tot 100.000 ton. Voor de Nederlandse markt wordt met name gebruik gemaakt van de terminal in de haven van Amsterdam van dochteronderneming Graniet Import Benelux. Voor het transport in de binnenvaart wordt al ruim twintig jaar tot volle tevredenheid samengewerkt met Amer Shipping uit Raamsdonksveer. Onlangs is in Raamsdonksveer bij Buijks Maritiem het 2.685 ton metende motorvrachtschip Bremanger afgebouwd, een gezamenlijk project van de families Bontrup en Buijks. Het binnenschip gaat deel uitmaken van de vloot van Amer Shipping. ‘Groene Groeve’ Bij de Bremanger Quarry, ook wel de ‘De Groene Groeve’ genoemd, draait het winningsproces om duurzaamheid met een minimale impact op het landschap. Tijdens het productieproces wordt de zwaartekracht optimaal benut, waardoor de steen op een energieneutrale manier gebroken wordt. Het productieproces maakt het mogelijk dat er groene elektriciteit opgewekt wordt en het gesteente CO 2 -neutraal ondergronds wordt gebroken en vervolgens via een transportband, met een productie van 2.000 ton per uur, uit de groeve wordt gehaald. Het breken gebeurt volledig uit het zicht binnenin de berg. Leveringsproblemen komen in Noorwegen niet voor, want het bedrijf beschikt er over ruim 1 miljard ton steen aan reserves. Nabij de steengroeve kunnen de grootste zeeschepen met een laadcapaciteit tot 5.000 ton per uur geladen worden. De familie Bontrup heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd om aan de Noorse kust een ‘Groene Groeve’ te realiseren, waar geheel zelfvoorzienend gewerkt kan worden. Het wekt dan ook geen verbazing dat ook de Bremanger een bijzonder ‘groen’ binnenschip is geworden. Om ook losplaatsen diep in het achterland van onder andere Duitsland en Zwitserland te kunnen bereiken, is in China een casco met een extreem lage kruiplijn van 4,05 meter gebouwd. Dat casco is aan Buijks geleverd door Rensen- Driessen Shipbuilding, dat het schip ook ontwierp. Aan de wal in Raamsdonksveer is verder aan de lage kruiplijn gewerkt. Zo is het de vakmensen van Buijks Maritiem gelukt in een 10 centimeter hoge ruimte onder de vloer van de machinekamer alle benodigde techniek te installeren. Pakket met 48 accu’s Het team van Buijks Maritiem heeft, onder leiding van operationeel manager Jordy Buijks en projectmanager Ad van den Elshout, bijzonder veel tijd gestoken in de engineering van de Bremanger. Zij zeggen daarover: “We hebben voor het schip, met afmetingen van 110 x 10,50 x 3,40 meter, bewust gekozen voor een kleine hoofdmotor, een Caterpillar C32 van 1.250 pk, met een nabehandelingssysteem op de uitlaatgassen. Aan boord staan twee generatorsets Stage V en een extra PTO voor de asgenerator van 65 kW.” “In een speciale, explosievrije ruimte zijn 48 accu’s geplaatst waarbij een managementsysteem constant het elektrisch verbruik aan boord monitort. Tijdens de vaart vult de asgenerator het accupakket aan, waardoor de ‘Bremanger minimaal 24 uur kan stil liggen zonder dat een generator nodig is. Daardoor besparen we zo’n 10 liter brandstof per uur en hebben we minder filters nodig, is er minder onderhoud én is er vooral sprake van minder uitstoot.” Lees verder op pagina 25 >> Bremanger in cijfers: Afmetingen: 110 x 10,50 meter Laadvermogen: 2.685 ton Voortstuwing: 1.250 pk (Caterpillar C32) Aan ms BREMANGER leverden onder andere: Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Ontwerp, bouw en levering casco Buijks Maritiem B.V. Afbouwwerf ADS van STIGT 1x Masson Marine keerkoppeling type MM W4400 reductie 5,542:1 incl.: Centa elastische koppeling, elektrische bediening, PTO type 0 tbv stuurwerk en opgebouwde PTO type 1 Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Bunkercentrum Dongemond B.V. Bijboot, scheepsuitrusting, stuurstoel, Texaco smeermiddelen, OML koelmiddelen en gasolie ClimaLogic B.V. Complete airco-installatie, overdrukinstallatie, machinekamerventilatoren en RVS afsluitbare roosters DBS Scheepsservice Aluminium vloeren voor- en achterschip De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa schroefasinstallatie met schroefasrem, Stuwa schroefasseals, EasyFlow roersysteem en Stuwa stuurmachine Dijvler Materiaal B.V. Boegankerlier, achterankerlier, ankers en ankerdraden EBR Marine B.V. Stuurhuis met hefkolom, autokraan en lieren met toebehoren Foresta Trading B.V. F.T. Victor dekwas & ballastpompen in de dubbel gelagerde BiBlock uitvoering, F.T. Giudici nazuig-ejectors, F.T. Victor zwart wart water pompen met versnijdende waaier, F.T. Hydrofoor met luchtgekoelde frequentieregelaar, F.T. voorsmeerpomp en F.T. Smeerolie haspelsets Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Volledige betimmering achterwoning, voorwoning en stuurhuis JPsurvey B.V. Certificering Leeuwestein Scheepsinstallaties B.V. Complete elektrische installatie bestaande uit Radio Holland navigatie apparatuur, Cumarine ijkmeet systeem en Dacom Satelliet en camera systeem en elektronische As-generator i.s.m. E-systems, spudpaal installaties en ballastpomp 1200 m3/u. OMRU Scheepsramen Scheepsramen Stam Constructie RVS luiken en deuren, RVS hoogglans gepolijste uitlaten voorschip, flexibele scepters met railingdraden in gangboorden en gepolijste luchtinlaat mk voorschip Verhaar Omega B.V. Eén (1) Verhaar Omega Boegschroefinstallatie type VBS1200sr (schroefdiam 1200mm) horizontale opstelling, 430 kW bij 1800 omw/min. en bediening wegafhankelijk W&O Europe Afsluiters voor in de machinekamer ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE KWALITEIT EN SERVICE AL MEER DAN 35 JAAR! UW AANSPREEKPUNT VOOR: ELEKTROTECHNIEK • SPUDPAAL INSTALLATIES Wij danken AB Barging BV voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mts Bremanger een goede en behouden vaart. Wij leverden: Complete elektrische installatie: Radio Holland navigatie apparatuur, Cumarine ijkmeet systeem, Dacom Satelliet en camera systeem • Elektronische As-generator i.s.m. E-systems • Spudpaal installaties • Ballastpomp 1200 m 3 /u www.leeuwestein-scheepsinstallaties.nl • T 078-6311477 Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, bouw en levering casco van mts Bremanger mogen verzorgen voor AB Barging BV. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com

Binnenvaartkrant