Views
7 months ago

2020-20

  • Text
  • September
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Onze
  • Schip
  • Haven
  • Maritieme
  • Kalkar
  • Samen
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant.nl

20 22

20 22 september 2020 DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO SCHEEPSMAKELAAR TE KOOP DUWBOOT MET STAGE V MOTOREN Type: originele duwboot, dubbelschroefs. Afmetingen: L;: 13,91 m - Br.: 5,59 m - Diepgang: ca. 2,15 m. Gebouwd: 1972 – L.Landy te Arques (FR). Motoren: 2 x merk Deutz, type:SBA6M816W, bwj 1985. Vermogen: 310 kW - 421 pk. Beide gereviseerd. Keerkoppeling: merk: Reintjes, type:WAF262. Straalbuis: 2 stuks. Roeren: 2 x 2 hoofdroeren, 2 x 1 flankingroer. Stuurwerk: hydraulisch, vernieuwd 2020 volgens SI voorschrift. Generatoren: 1 x Hatz 35 kVA, nieuw 2020 1 x Hatz 18 KVA, nieuw 2020. Navigatie: compleet nieuw 2020. Woning: volledig vernieuwd 2020, 3 slaapkamers + badkamer + volledig ingerichte keuken + afzonderlijke toiletruimte + ruimte voor wasmachine en droogkast. Stuurhut: bovenbouw: aluminium zakbaar + onderbouw: stalen kuip (2010). Het geheel is geplaatst op een schaarlift. Kruiplijn: ca. 3,50 m, hoogte: ca. 7 m. Sanitair: volledig vernieuwd in 2020 + vuilwatertank + hydrofoor + UV-filter + boiler. Airco: stuurhut + woning, nieuw 2020. CV: elektrisch, nieuw 2020. Elektriciteit: 24 V + 220 V + 380 V, volledig vernieuwd 2020. Lichtaccu: tractiebatterijen 720 Ah en startaccu’s, geplaatst In een kunststof container, nieuw 2020. Koppellieren: twee op het voorschip. Ankerlier: draadlier met één anker op het achterschip, gereviseerd 2020. Ramen: Rafa aluminium ramen, gereviseerd in 2020. Duwpalen: 3 stuks, voorzien van een rubberen fender. Bediening van de motoren: elektronisch – Kobelt, nieuw 2020. Schroeven: 2 x 4-blad, brons, diam. 1500 mm. Certificaten: nieuw Certificaat van Onderzoek voor de Rijn, geldig voor 7 jaar. Opmerking: De duwboot is in 2019-2020 volledig gerenoveerd. Het casco is volledig gestraald en afgelakt in tweecomponentenlak. Uitlaten van alle motoren vernieuwd (2020) + isolatie. Prijs: • 625.000 EUR, met de bestaande gereviseerde motoren. • 825.000 EUR, met twee nieuwe motoren MAN 2 x 520 pk CCR2. • 845.000 EUR, met twee nieuwe motoren Baudouin 2 x 450 pk CCR2. • 895.000 EUR, met twee nieuwe motoren MAN 2 x 394 pk STAGE V. Theo Moons, 7/7 bereikbaar. Tel.: +32 475499448 of +31 611 370447 e-mail: theomoons49@gmail.com UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t om onze vloot te versterken. DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Geeraerts TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS Op maat gemaakt: Aluminium luiken Voor info: Peter Tinnemans 0622957187 | www.tinnemans-scheepswerf.nl Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

21 22 september 2020 Luik: meer containers ondanks corona (foto Havenbedrijf Luik) Als gevolg van de coronacrisis is de overslag in de haven van Luik in de eerste helft van het jaar met 12 procent gedaald naar 9,3 miljoen ton. Het spoorvervoer ging het hardst achteruit (-29 procent), gevolgd door de scheepvaart (-11 procent) en het wegvervoer (-7 procent). Alle goederengroepen lieten een daling zien, behalve het containervervoer over water. Groei De overslag op de drie Luikse containerterminals (Renory, Monsin en Luik Trilogiport) groeide juist met 17 procent naar ruim 51.075 TEU. Dat is opmerkelijk, aangezien in veel andere havens de containeroverslag daalde. Het Havenbedrijf Luik hoopt dat de overslag ook in de andere goederensegmenten tijdens het laatste kwartaal weer gaat aantrekken en is in gesprek met bedrijven in de haven om ze te ondersteunen. Investering In samenwerking met het Waalse ministerie voor mobiliteit en openbare werken investeert het havenbedrijf in de periode 2020- 2024 zo’n 18 miljoen euro in onderhoud, uitbreiding en vernieuwing van infrastructuur. Dit budget blijft ondanks de overslagdaling door corona gehandhaafd. Naast de uitbreiding van de containerterminals Renory en Trilogiport investeert de haven onder meer in extra spoorinfrastructuur en de uitbreiding van de jachthaven. Navingo Career Event gaat door, maar in aangepaste vorm Vanwege de huidige ontwikkelingen op coronagebied past Navingo de opzet van Offshore Energy Exhibition & Conference en het Navingo Career Event aan. Die is volgens de organisator corona-proof. Gekozen is voor een combinatie van een uitgebreide virtuele omgeving én activiteiten in RAI Amsterdam. "Netwerken, kennisuitwisseling en zichtbaarheid blijven zodoende centraal staan op 27 en 28 oktober." “We hebben gekozen voor een aangepaste opzet: deels digitaal, deels op locatie”, zegt managing director Coert van Zijll Langhout. “Lange tijd was het mogelijk om met behulp van een breed scala aan maatregelen en overleg de originele formats te behouden. De realiteit dwingt ons nu om definitief het roer om te gooien qua organisatie.” Live uitzenden Round tables, showcases en één-opéén gesprekken blijven mogelijk, vertelt Van Zijll Langhout. “We beschikken over de juiste tools om onze exposanten en hun aanbod effectief onder de aandacht te brengen bij hun doelgroepen. Ons team spant zich momenteel dag en nacht in om de doelen van onze klanten en bezoekers te bereiken: verbinding, leads, kennis en vervulde vacatures.” Offshore Energy Exhibition and Conference wordt opgenomen en live uitgezonden vanuit RAI Amsterdam. Het event kan ook deels op locatie worden bijgewoond. Netwerken en zichtbaarheid komen aan bod via matchmaking, digital round-tables en showcases, waarbij voldoende ruimte is voor interactie. Thematische online events Het Navingo Career Event krijgt een serie thematische online events. Per event worden doelgericht studenten, (young) professionals en werkzoekenden uitgenodigd om deel te nemen. Die werkwijze leidt volgens Navingo tot “kwalitatief hoogwaardige interactie met de juiste niche-doelgroepen”. Van Zijll Langhout: “We zijn ervan overtuigd dat we onze rol als verbinder opnieuw zullen waarmaken en zullen iedereen in de komende weken op de hoogte houden van het programma, de deelnemende bedrijven en key industry leaders die u kunt ontmoeten.” ‘Veerplein op de schop’ – luister naar de bewoners Twaalf betrokken bewonersverenigingen hebben hun bezwaren uitgebreid kenbaar gemaakt en eveneens oplossingen aangedragen voor onder andere het parkeerprobleem op het Veerplein en omgeving. Wethouder Jos Huizinga “ligt niet wakker van deze argumenten. De geuite kritiek is niet representatief voor de bewoners”, zegt hij. Wat een gotspe, een wethouder onwaardig. Hij leest niet wat er staat! Uitspraken zoals: “Bij het niet doorgaan van de plannen zijn we het lachertje van de Drechtsteden”, typeert zijn streven om geschiedenis te maken. Erg doorzichtig meldt hij eveneens in het AD: “Op bewonersavonden kwamen er mensen naar mij toe en zeiden dat het zo’n mooi plan is.” Gezien de massale weerstand lijkt dit een leugen. Huizinga bevuilt zijn nest en vliegt ‘straks’ weg! Het komende parkeerbeleid voor bewoners, horecabezoekers en publiek dat gewoon vanuit de auto even wil genieten van de rivier en haar dynamiek in een regio welke door nieuwbouw almaar meer parkeerruimte verlangt, wordt een ergerlijke wantoestand. Op aanmerkingen en suggesties vanuit de maritieme hoek over het ‘Veerplein en oever op de schop’ heeft geen enkele bestuurder inhoudelijk gereageerd. Alarmerend dat de politiek in de grootste maritieme gemeente van Nederland niet geplaagd wordt door kennis, of hieromtrent interesse toont. In communicatie schiet Huizinga schromelijk tekort. Het is stuitend ADVERTENTIE dat deze wethouder slechts gelooft in zijn eigen gelijk. Hij verpest hiermee het leef- en woongebied. Zo onverstandig ook om de grootheidswaanzin van Adriaan Geuze die de Veerplein-regio als een tweede Maasvlakte wil indelen te verheerlijken. Onbegrijpelijk dat CU- SGP, CDA en D66 “het een mooi plan vinden waarover wel lang genoeg gepraat is”, en op grond hiervan groen licht geven. De vraagtekens van de overige fracties zijn niet beantwoord. Dat discussie en strijd volgt is evident. Participatiesamenleving? Hiervoor worden burgers aangemoedigd om met de gemeente samen te werken. Zij hebben een stem in hun leefwereld! Het gaat erom dat niet het systeem, de procedures of controle centraal staan, maar dat het draait om andere begrippen, zoals informeel en praktisch evenals woonbeleving. Enthousiasme gedragen door burgers kan efficiënt en duurzaam zijn, evenals kostenbesparend. De participatiesamenleving richt zich op de leefwereld van actieve burgers! Op het ‘schot voor de boeg’ in vele brieven van de verenigingen is geen acht geslagen. WIJ staan open voor dialoog! Johan de Witte Veerplein 77 3331LD Zwijndrecht INGEZONDEN BRIEF OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant