Views
1 year ago

2020-07 Cruise

  • Text
  • Maart
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze
  • Sluis
  • Haven
  • Weer

4 24 maart

4 24 maart 2020 VOOR DE ONDER ONZE REGIE VARENDE MOTORTANKSCHEPEN ZIJN WIJ OP ZOEK NAAR : Kapiteins, Stuurmannen met patent, Stuurmannen en Matrozen Vaargebied: het ARA en de Rijn Kandidaten Stuurmannen met patent dienen in het bezit te zijn van : • een Rijnpatent • een ADN certificaat • beheersing Nederlandse & Duitse taal • ervaring in de tankvaart Wij bieden: • een goed salaris • goede Zwitserse arbeidsvoorwaarden • goede Zwitserse pensioenopbouw • menage en reisgeld (door ons vergoed) • vakgerichte opleidingen (door ons vergoed) Stuurmannen en Matrozen zijn in bezit van een geldig dienstboekje Voor verdere informatie kunt U contact opnemen met Dhr. A. Fontijne 0041/61/4879070 en/of dispo@intertrans.ch Saai van A naar B? Nee, dat doen we anders WORD OOK EEN CAPTAIN “Veilig van A naar B varen, daar begint het mee. Als Captain+ ken ik de taken van een kapitein als geen ander, maar weet ik ook dat er vandaag de dag méér gevraagd wordt van een goed leider. Ik kan manoeuvreren én motiveren. Sta voor, naast en achter mijn bemanning. En ben ook niet te beroerd om een potje te koken, als dat zo uitkomt. Captain+ is voor mij geen functieomschrijving, maar een titel die ik met eer draag.” LEER FLUVIA EN ONZE KAPITEINS BETER KENNEN EN SOLLICITEER DIRECT OP WWW.CAPTAIN.FLUVIA.EU Werken bij Reederij P. Kooij in Amsterdam Van Gogh Nautic Solutions zoekt enthousiaste en gemotiveerde collega’s 3 e Kapitein/Stuurman met patent Aflos kapitein Opstappers Vaargebied hoofdzakelijk Nederland/België, Rijn, Moezel, Main en Donau Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ervaring • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent / Radarpatent Wij bieden: Een goede werkplek met fijne collega’s, een Zwitsers contract met goede voorwaarden en een uitstekend salaris! Op ZZP basis is ook mogelijk. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst Tel: 0612344067 of email je CV naar riverimpuls@icloud.com Bent u na het lezen van een van onze vacatures gelijk enthousiast? Solliciteer dan via info@rederijkooij.nl. U ontvangt zeer snel een reactie van ons. Of check de website voor meer informatie. Vacature Schipper M/V Voltijd en Deeltijd Rederij Kooij is op zoek naar enthousiaste rondvaartschippers. Als schipper vaart u zowel elektrisch als gemotoriseerd. Momenteel wordt er gewerkt aan de elektrificeren van de vloot. Wij werken met eigen voltijd of deeltijd contracten. Werken op ZZP-basis is niet mogelijk. Functie-eisen • Schippers zijn in het bezit van het Groot Vaarbewijs en Marifooncertificaat Wat bieden wij • Een goed basissalaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden; • Een zeer persoonlijke werksfeer; • Snel kans op een vast contract; • Kans op varen op een vast schip; • Een vast werkrooster of een variërend werkrooster; • Ruime inwerktijd om de Amsterdamse grachten te leren kennen en omgaan met de gidsencomputer. Technisch medewerker scheepswerf Rederij Kooij (m/v) Je bent met een klein team verantwoordelijk voor het algemeen onderhoud en het hellingen van de schepen. De vloot bestaat uit historische rondvaartschepen. Momenteel wordt de vloot omgebouwd naar 100% elektrisch rondvaartboten. Functie wensen/eisen • Je bent technisch opgeleid • Je hebt vijf jaar relevante ervaring • Je bent flexibel • Je neemt graag initiatief • Je bent leergierig • Je hebt organiserend vermogen Wij bieden • Afwisselend werk in een informele werksfeer • Een uitstekend salaris • Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden • Je bent bereid om nieuwe dingen te leren • Je hebt basiskennis van elektra, houtbewerking, metaalbewerking/ lassen. • Goede secundaire arbeidsvoorwaarden • Pensioenregeling • Reiskostenvergoeding • Eigen parkeergelegenheid 020 - 6233810 www.rederijkooij.nl

5 24 maart 2020 Ook schippersinternaten dicht door corona DOOR OLIVIA KOOIMAN Niet alleen de scholen gingen dicht op maandag 16 maart. Ook de schippersinternaten sloten die dag hun deuren in verband met het coronavirus. “Op zondag 15 maart hebben wij alle ouders gebeld, gemaild of een bericht gestuurd dat wij, net als het onderwijs, de maatregelen moeten opvolgen van het RIVM. Alle locaties van Limena zijn gesloten”, vertelt Abco Fierloos, directeur van Stichting Limena. De drie vestigingen van Limena, de Driemaster in Krimpen aan de IJssel, Eben-Haezer in Dordrecht en De Merwede in Werkendam, zijn gesloten. Op het hoofdkantoor van Limena zijn nog enkele werknemers aanwezig voor afhandeling van de praktische zaken. Stil “Het is erg stil op de internaten en het is een bizarre situatie. Ouders tonen hun begrip en ze begrijpen waarom we deze maatregel genomen hebben. Het is niet alleen voor de veiligheid voor het kind, maar ook voor ouders, werknemers en de rest van de maatschappij”, zegt Fierloos. 6 april De internaten bewegen mee met de scholen en kunnen daarom nog niet zeggen wanneer ze weer open gaan. In eerste instantie geldt de door de overheid opgelegde sluiting tot 6 april. Maar dat zou zomaar langer kunnen duren. Vooralsnog zijn alle kinderen aan boord bij hun ouder(s) en/ of verzorger(s) of aan wal bij ander familieleden. Eindexamens “Wij hebben ook jongeren op het internaat die schoolexamens moeten afleggen. Er is een kans dat de scholen vroegtijdig open gaan zodat deze leerlingen de toetsen op school kunnen maken. In dat geval maken wij als internaat een uitzondering en vangen wij die kinderen weer op.” Het zijn moeilijke tijden, maar bij Limena blijven ze optimistisch. “Ondanks de drastische maatregelen doen we dit wel met zijn allen. Het voelt goed dat iedereen begrip toont en dat we met zijn allen samenwerken om dit probleem aan te pakken”, sluit directeur Fierloos af. Jac Linssen (98) overleden DOOR NOUD VAN DER ZEE Jac Linssen, oprichter van Linssen Yachts uit Maasbracht, is donderdagavond 19 maart op 98-jarige leeftijd in Beegden overleden. Hij publiceerde veel artikelen en boeken over het Maasbrachtse schepenkerkhof van 30 september 1944 en bouwde een maquette met daarop alle 240 gezonken schepen. Jac Linssen was ooggetuige van de scheepsramp die zich aan het eind van de oorlog voltrok in de haven van Maasbracht: de Duitsers brachten met explosieven alle schepen tot zinken. Laatste interview In zijn laatste interview in november 2019 zei hij in deze krant: “Ik zie het schepenkerkhof nog altijd voor me. Schippersfamilies moesten hun schip en thuis ontvluchten. Eerst vonden zij een tijdelijk onderkomen langs de waterkant. Maasbracht zat vol met 1.000 vluchtelingen. "Het schepenkerkhof heeft mijn hele leven beheerst. Omdat het een ramp was die ik niet meer voor mogelijk had gehouden, zo tegen het einde van de oorlog. Het emotioneert mij nu nog.” Bergingsploeg Hij wilde architect worden. Het liep anders: zijn baas Sieb Houben stelde Jac Linssen aan als voorman van de bergingsploeg voor het schepenkerkhof. “Toen ik twee jaar later met de berging klaar was, kwam de gedachte bij me op: ‘Ik ga in de scheepsbouw’, een branche, waar ook ontwerpen moesten gemaakt worden.” In 1949 richtte Jac Linssen het bedrijf St. Jozef op. Als scheepstimmerman richtte hij zich in het begin op de machinale houtbewerking en leverde hij stuurhuizen voor de binnenvaart en teakhouten onderdelen, met name stuurraderen. De groeiende activiteiten op de scheepswerf vroegen om een metaalafdeling, zodat ook scheeps reparaties uitgevoerd konden worden. En Jac Linssen produceerde vanaf toen kleine stalen roeiboten, werkboten en vletten. De stap naar professionele jachtbouw was daarna nog maar klein voor Scheepswerf en Houtindustrie St. Jozef. In de tachtiger jaren ging Jac Linssen met pensioen; zijn zonen Jos, Harry, Jan en Peter namen het roer over. Zij investeerden in de ontwikkeling van de stalen jachtbouw en het bedrijf kreeg een nieuwe naam: Linssen Yachts. Boeken De gebeurtenissen in 1944 hielden Jac. Linssen na zijn pensionering nog steeds bezig. “Het schepenkerkhof liet me niet meer los: De evacuatie van de schippers. Ze waren ten einde raad. En hoe ze na de oorlog hun best deden om er weer bovenop te komen. Dat gegeven zette mij aan het schrijven.” Zijn schrijverschap stond volledig in het teken van de scheepsramp. Hij schreef er onder meer de boeken Maasbracht tussen stoffige steenkool en schoongewassen grind en Harmke de scheepsjongen over. Jac Linssen zei onlangs nog dat hij zich een bevoorrecht mens voelde met zijn 98 jaar en gezonde verstand. “Ik beoefen mijn bezigheden als historicus en schrijver al ruim dertig jaar.” Hij hield zich intens bezig met de geschiedenis van Maasbracht en zijn geboortedorp Brachterbeek. Tijdelijke dam bij stuw Linne is 25 maart klaar Op 25 maart is de tijdelijke breuksteen dam bij de stuw Linne klaar. De dam is nodig voor het herstel van de beschadigde stuw, die op 10 februari geramd werd door twee duwbakken die op drift raakten tijdens storm Ciara. Door de bouw van de tijdelijke, met containers gebouwde breuksteendam kan de stuw goed en veilig onder water geïnspecteerd worden. De dam zorgt er tegelijk voor dat de waterstand in het stuwpand goed op peil blijft als de wateraanvoer afneemt. De dam is circa 60 meter lang en op het breedste punt, op de bodem van de Maas, zo’n 30 meter breed. Hoe de stuw hersteld zal worden, is nog niet bekend. (foto Noud van der Zee) Amsterdam vervangt veerponten op Noordzeekanaal Amsterdam vervangt de uit 1930 stammende veerponten op het Noordzeekanaal voor lichtere, elektrisch aangedreven schepen. Het gaat in totaal om vijf ponten. Die zullen worden ingezet op drie oversteken richting IJmuiden. De hoofdstad investeerde al eerder in schonere IJveren van en naar Amsterdam-Noord. Die hebben een hybride voortstuwing. Nu gaat het om volledig elektrisch varende schepen. De gemeente laat weten dat de eerste nieuwe veerpont in de zomer van 2021 arriveert en dat er daarna elk halfjaar eentje instroomt, tot 2023. Holland Shipyards GVB Veren is in opdracht van Amsterdam verantwoordelijk voor de veerdiensten op het IJ en het (illustratie Gemeente Amsterdam) Noordzeekanaal. Bij de Europese aanbesteding voor de vijf veerponten over het Noordzeekanaal kwam de aanbieding van Holland Shipyards als beste uit de bus. De werf uit Hardinxveld-Giessendam leverde eerder ook al de hybride IJveren. De nog te bouwen elektrische schepen worden 41 meter lang en 14 meter breed. Ze kunnen per oversteek twintig auto’s, vier vrachtwagens of 400 passagiers meenemen. Als er meer voetgangers en fietsers dan automobilisten staan te wachten, dan kan het passagiersdek daarop worden aangepast met bewegende hekken. Na elke retourvaart van twintig minuten zijn de ponten in drie minuten weer opgeladen. Boven windkracht 8 is mogelijk extra vermogen nodig. Dan kan een generator bijspringen. Sluis Rothensee twee maanden dicht In Maagdenburg is de sluis Rothensee twee maanden lang dicht vanwege werkzaamheden aan een van de deuren. Er is schade vastgesteld die alleen kan worden gerepareerd door de sluis compleet droog te leggen. Daarnaast laat de vaarwegbeheerder de sluis beschermen tegen corrosie. Het werk kost ongeveer 1 miljoen euro. Het onderhoud en de reparatie vinden nu plaats, omdat de Elbe in deze periode meestal genoeg water afvoert en schepen kunnen uitwijken via de sluizen Hohenwarthe en Niegripp. Mocht het water toch te laag staan, dan kunnen binnenschepen met te veel diepgang in de voorhaven van de sluis Hohenwarthe gedeeltelijk gelost worden.

Binnenvaartkrant