Views
1 year ago

2020-07 Cruise

  • Text
  • Maart
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze
  • Sluis
  • Haven
  • Weer

Cruise

Cruise Special 24 24 maart 2020 Bekijk onze website www.dijvler.nl voor meer informatie. Wij zijn gespecialiseerd in het vervaardigen van ankerlieren voor de scheepvaart. De lieren maken we naar wens en in overleg met de klant en kunnen worden aangedreven door een elektro-, hydro- of dieselmotor. Tevens zijn wij hèt adres voor de complete dekuitrusting. Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de Dijvler Materiaal B.V. Nijverheidsstraat 30 - 3371 XE Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-615425 / Fax. 0184-611141 - info@dijvler.nl - www.dijvler.nl SET SAIL f o r y o u r c a r eer Steuern Sie mit Viking Cruises in eine ERFOLGREICHE ZUKUNFT Viking Cruises, der Marktführer der Flusskreuzfahrtbranche, setzt seinen erfolgreichen Expansionskurs ungebremst fort. Die Viking- Familie wartet auf Sie! KAPITÄN oder SCHIFFSFÜHRER (m/w) Bei Eignung werden Sie für die neue Aufgabe intensiv geschult. Bewerben Sie sich noch heute unter: vikingcareers.com

Cruise Special 25 24 maart 2020 Rederij Randmeer tevreden over Panolin DOOR EVERT BRUINEKOOL Panolin zorgt voor een besparing in de kosten van Rederij Randmeer uit Harderwijk. Drie jaar varen met dezelfde olie is goed mogelijk, mits je monsters neemt en de resultaten onderzoekt. De rederij vaart met twee schepen. De Caroline-H heeft twee gemariniseerde New Holland-diesels uit de landbouw. In de Jacqueline staan twee 12-cilinder, luchtgekoelde Deutz-motoren. De oudste motor heeft nu een kruisje; daarvan zal de olie over enige maanden vervangen moeten worden, zoals de bemonstering aangaf. De andere motoren kunnen nog mee tot de volgende bemonstering. Leuke besparing Bert Dokter is schipper en medeeigenaar van Rederij Randmeer. Hij vaart zelf op de Jacqueline. Hij heeft de kosten van afgelopen jaren op een rij gezet. Gezien het feit dat hij weinig olie in zijn motoren gebruikt, is de besparing klein. “Circa 1.000 euro over de drie jaar.” Bert Dokter: “Dankzij de bemonsteringservice weet je feilloos wat de stand van zaken en slijtage van de motoren is.” (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Normaal vervangt hij de olie elk jaar, samen met de oliefilters. De oliefilters rekent hij niet mee; die worden nog steeds elk jaar vervangen. Voor motoren met een grotere carterinhoud is de besparing al snel vele malen groter. Naast het financiële voordeel is het bijkomende voordeel dat er voorheen minimaal één dag per jaar olie ververst moest worden. “Nu heb ik die dagen meer om te varen.” “Panolin is duurder dan andere olie, maar de standtijd is minimaal drie keer zo groot in mijn situatie. Dankzij de bemonsteringservice weet je feilloos wat de stand van zaken en slijtage van de motoren is.” Geen teflon; dus afbreekbaar Milieu en vergroening is iets waar Dokter wel over nadenkt: “Ik hoop het nooit nodig te hebben, maar Panolin is biologisch afbreekbaar als het per ongeluk in het milieu komt.” Het is minder belastend voor het milieu Er zit ook geen teflon in. Teflon wordt veel gebruikt vanwege de gunstige eigenschappen voor het smeren bij smeermiddelen. Het wordt chemisch geproduceerd en is geen natuurlijke stof. Teflon is polytetrafluoretheen (PTFE) en behoort tot de PFAS-groep. Die zijn schadelijk voor mens en milieu en zijn veel negatief in het nieuws gekomen. Michael Anslijn, vertegenwoordiger van Duport Lubricare, is zelf met een onderzoek bezig naar de gevolgen en effecten van Teflon in smeermiddelen. Hij vermoedt dat het vaststaat dat het niet afbreekbaar is, waardoor Panolin weer een streepje voor heeft ten opzichte van andere smeermiddelen. Duport Lubricare is de officiële importeur en distributeur voor Nederland. Panolin is al geschikt voor gebruik in de waterbouw en op kranen. Alle keuringen zitten er al op. Het niet hebben van teflon maakt het dan nog beter voor kwetsbare natuurgebieden. Niet alleen een voordeel qua standtijd, maar ook een milieuvoordeel bij calamiteiten en recyclen. Het is volledig biologisch afbreekbaar. Nieuw schip Rederij Randmeer is op zoek naar een derde schip, dat gegarandeerd ook op Panolin gaat varen. Dokter is overtuigd en wil niet meer zonder Panolin. Het redde hem eerder van een vastloper. “De GTL-brandstof was bij de smeerolie gelekt. Zonder meting had ik dat nooit geweten. De bemonstering bracht dit naar voren.” GTL als brandstof heeft als voordeel dat het schoner is en de motoren minder roken. Daarnaast is de biologische afbreekbaarheid en de kostenbesparing van Panolin belangrijk voor de rederij. “Het spaart per jaar 250 liter olie uit, die ik ook niet hoef af te voeren.” Door het coronavirus is het stiller dan gebruikelijk. Als de overheidsmaatregelen voorbij zijn, trekt de markt weer aan, hoopt Dokter. De schepen zullen dan komende zomer onder meer de populaire ‘Randmeren Cruises’ en ‘High tea Cruises’ langs Hanzesteden en op de Randmeren maken en tochtjes naar Urk vanuit Elburg. “Ook SAIL Amsterdam komt er weer aan”, zegt Dokter. “En met de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij hebben we leuke tochten tussen Zutphen en Dieren.” Tijdens dit arrangement bekijken gasten de Veluwe vanuit de stoomtrein van Apeldoorn naar Dieren. Daar stappen ze over van spoor op een schip van Rederij Randmeer, om daarna met de Arriva-trein terug te gaan naar Apeldoorn. www.rederij-randmeer.nl www.duportlubricare.nl/panolin A ROOM WITH A VIEW U ZOEKT EEN KAMER MET ZICHT OP HET WATER? DIE HEBBEN WIJ VOOR U! GEVRAAGD KAPITEIN Wij zijn een scheepvaartbedrijf dat reeds 35 jaar minerale oliën vervoert over de Rijn en zijrivieren. Voor één van onze tankers zoeken wij een kapitein. Dient in het bezit te zijn van Rijn-, Radar- en ADNR Patent. Werkschema: 14 dagen op / 14 dagen af. Sollicitaties te richten aan: Naviglobe nv Noorderlaan 96 BE-2030 Antwerpen Tel: 00-32- 35.42.43.81 E-mail: desk@naviglobe.be

Binnenvaartkrant