Views
13 months ago

2020-07 Cruise

  • Text
  • Maart
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze
  • Sluis
  • Haven
  • Weer

22 24 maart

22 24 maart 2020 SDK DIESEL SUPPORT DE SPECIALIST MET PASSIE VOOR CATERPILLAR MEER WETEN? 24/7 vakkundige en betrouwbare dienstverlening Omdat uw schip altijd door moet kunnen varen +31 (0) 183-745 694 info@sdkdieselsupport.nl www.sdkdieselsupport.nl Ontwerp, installatie en reparatie van hydraulische systemen voor de binnenvaart. MAAKT WERK VAN UW TRANSPORT Stuurwerken Stuurwerkkeuringen Stuurhuiskeuringen Stuurwerkpompen leverbaar uit voorraad Nieuw of revisie van cilinders Voor optimaal en efficiënt vervoer van uw goederen. Gespecialiseerd in het vervoer van bulkgoederen en speciaal transport over alle Europese binnenwateren Wij staan er altijd open voor om met aanvullende scheepsruimte uit te breiden Wij wisselen hierover graag van gedachten met u Noordeinde 109 • 3341 LW Hendrik Ido Ambacht • info@ystlogistics.nl • +31-(0)78-6811540 • www.ystlogistics.nl 24/7 bereik voor noodgevallen • Een scheepshelling van 170x40m met een hefcapaciteit van1500T • Een vlottende steiger, geschikt voor het uitvoeren van werken boven de waterlijn • Opslagterrein en werkplaatsen. • Drukpers van 300T, knipstraat tot 3m, paswerkerij,… Meer weten? Markweg Zuid 2A 4794 SN Heijningen 0167 - 52 45 65 buycktechniek.nl +32 (0) 499 52 31 32 · info@scheldewerf.be · www.scheldewerf.be

Cruise Special 23 24 maart 2020 HÉT VAKBLAD MET HET GROOTSTE BEREIK IN RIJN- & BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, RECREATIEVAART, VISSERIJ EN DREDGING Dit is de cruisespecial Er waren twijfels op de redactie van deze krant of we deze cruisespecial wel moesten uitgeven, nu de sector van de passagiersvaart zo hard wordt getroffen door de maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. We hebben besloten dit juist wel te doen. Op de eerste plaats om deze sector een hart onder de riem te steken. Als je in zwaar weer verkeert, hoor je niet doodgezwegen te worden. Op de tweede plaats staat ondanks alle onzekerheid absoluut vast dat de mens erin zal slagen om ook dit virus te overwinnen. En als we weer terug kunnen naar ‘business as usual’ ligt daar nog steeds een fantastische vloot schepen, de absolute wereldtop waar het de riviercruisevaart betreft. Die riviercruisevaart is een deel van de binnenvaart waar de afgelopen decennia innovaties zijn doorgevoerd, die niemand voor mogelijk had gehouden. Die ontwikkeling is niet stil komen te staan. Voor ons genoeg aanleiding om bij de ondernemers in de passagiersvaart wel even stil te staan. Om hun werk te belichten, zonder voorbij te gaan aan de huidige, moeilijke situatie. En als het weer beter gaat, komen we zeker terug met een nieuwe, mooi verzorgde cruisespecial 2.0. MICHEL GONLAG UITGEVER BINNENVAARTKRANT CRUISE SPECIAL Shipyard De Hoop levert 16e riviercruiseschip aan Lüftner Cruises Amadeus Imperial: weer een stap vooruit in riviercruises Deze maand levert Scheepswerf De Hoop haar zestiende riviercruiseschip af aan Lüftner Cruises. Het nieuwe schip, genaamd Amadeus Imperial, is gebouwd naar het bekroonde model van de Amadeus Silverschepen, maar is tegelijkertijd uitgerust met de nieuwste technieken en voorzieningen. Het nieuwe vlaggenschip van de Oostenrijkse riviercruisespecialist bevestigt waar Lüftner voor staat: hoogwaardige en zeer comfortabele riviercruises in Europa. Terwijl nummer zestien op het punt staat te worden afgeleverd, is in januari van dit jaar al begonnen met de bouw van het zeventiende cruiseschip van De Hoop voor Lüftner Cruises. Dat gaat Amadeus Cara heten. Veeleisender Na de succesvolle tewaterlating in Foxhol op 14 december 2019 werd de Amadeus Imperial op 31 januari van dit jaar naar Tolkamer gesleept voor de verdere afbouw. Na de succesvol verlopen proefvaarten begin maart, zal het schip eind deze maand aan Lüftner worden overgedragen. Nu de cruisemarkten nog veeleisender worden en de concurrentie toeneemt, zijn een goed doordacht interieur en uitgebreide faciliteiten nóg belangrijker. Op de Amadeus Imperial is vastgehouden aan het populaire concept van ruimtelijkheid, verfijnd design en eersteklas verlichtingsarmaturen – waarom de Amadeus-schepen bekend staan. De nieuwkomer heeft een modern interieur waarvoor glanzend witte ronde vormen en warm donkerder hout zijn gecombineerd met lichte stoffen. Atrium De Amadeus Imperial is 135 meter lang en heeft met 84 hutten plaats voor 168 gasten. De 72 grote hutten met Frans balkon over de gehele cabinebreedte panoramische ramen, die automatisch kunnen worden neergelaten, een inloopkast en ruime, luxe en suite badkamers. De twaalf grotere, luxe suites beschikken tevens over een toegankelijk buitenbalkon met zitplaatsen en grote panoramische ramen. Kenmerkend voor dit schip zijn de openbare ruimtes. Dat valt onmiddellijk op als je als gast aan boord stapt: in het nieuw ontworpen atrium, met de receptie aan stuurboord op het Strauss-dek en een niet-gecentreerde grote trap en lift aan bakboord. Het voorste deel van dit dek is volledig benut voor het gerieflijke restaurant, dat plaats biedt aan 170 personen. Lekker eten in de open lucht Het achterste dek, het Mozart-dek, is doordacht en goed ingericht, met de Aft Lounge over de volledige breedte en de schoonheidssalon aan bakboord. De Hoop koos niet voor een grote multifunctionele en open ruimte maar voor kleinere, meer intieme, afzonderlijke horecagelegenheden met verplaatsbare scheidingswanden. Het voorste deel van dit dek is ingericht met de Panorama Bar, een enkele intieme diner- of loungeruimtes en het terras aan het verre voorste uiteinde. Dit gedeelte, bestemd voor ‘lekker eten in de open lucht’, is door transparante schermen beschut tegen de wind en heeft een zonnescherm. De Amadeus Imperial heeft een efficiënt ontworpen rompvorm. Er is een relatief hoge maximale snelheid mogelijk terwijl door een hoger rendement een lager brandstofverbruik en emissies bereikt zijn. Het schip kan met behulp van de twee Caterpillar C32 ACERThoofdmotoren met een vermogen van 746 kW een kruissnelheid van 15,5 knopen bereiken. De motoren drijven rechtstreeks twee Veth Z-drives aan met contraroterende schroeven. Deze thrusters zijn verzonken, waardoor de minimale operationele diepgang slechts 1,45 meter is. Zodoende kan het schip op de meeste Europese rivieren uit de voeten waar de waterdieptes vaak kritiek zijn. Vanzelfsprekend was duurzaamheid opnieuw een belangrijk aandachtspunt bij de ontwikkeling van dit schip. Shipyard De Hoop heeft, samen met Lüftner, vol ingezet op het verminderen van het energieverbruik en de uitstoot. Er zijn ook verbeteringen aangebracht aan de klimaatbeheersingssystemen en het afvalbeheer voor vuilwater en in de keuken. Hoewel gebaseerd op het beproefde Amadeus Silver-ontwerp, is de Amadeus Imperial weer een stap vooruit in de wereld van riviercruises.

Binnenvaartkrant