Views
11 months ago

2020-07 Cruise

  • Text
  • Maart
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze
  • Sluis
  • Haven
  • Weer

20 24 maart

20 24 maart 2020 Non Ferro bv Shipyard info@foresta-trading.nl www.foresta-trading.nl Wij feliciteren GEFO van harte met mts VAN GOGH DAMEN MARINE COMPONENTS SALES & SERVICE 0031 (0)183 - 65 00 00 info@vanstigt.com REGISTERED TRADEMARK OF DAMEN MARINE COMPONENTS Foto: Maritime Filming Group

21 24 maart 2020 Van Gogh: meesterwerk voor GEFO Het getuigt van vertrouwen als je de proefvaart op vrijdag de 13e plant. Maar in het geval van het roestvaststalen motortankschip Van Gogh was dat vertrouwen geheel terecht. De proefvaart op 13 maart verliep dan ook vlekkeloos. De Van Gogh is een meesterwerk, dat goed past in de collectie van GEFO. Als je weet welke bedrijven voor de bouw van de 110 meter lange rvs type C-tanker verantwoordelijk waren, weet je dat het bij voorbaat goed zat. Zo verzorgde RENSEN- DRIESSEN Shipbuilding het ontwerp, de bouw en levering van het complete schip en fungeerde Dolderman als afbouwwerf. Het Dordtse bedrijf leverde en installeerde onder meer ook de voortstuwingsmotor: een Caterpillar 3512C. De ladingtanks zijn gebouwd van RVS 316 en het schip is hiermee goed inzetbaar voor het vervoer van chemicaliën. RENSEN- DRIESSEN Shipbuilding levert binnenkort ook het tweede rvs tankschip aan GEFO op, de Van Dijck. Later dit jaar komt nog een derde rvs tanker voor GEFO in de vaart. Het casco van deze Vermeer is momenteel in China in aanbouw, aldus Wim Driessen. Van ADS van STIGT komt de Masson Marine-keerkoppeling, met elastische koppeling en elektrische bediening van Centa. Den Breejen Shipyard vervaardigde de schroefasinstallatie. Damen Marine Components staat achter de roeraandrijving, de hydrodynamische profielroeren en de straalbuis (type Optima). Exakt Alignment realiseerde het uitlijnen en funderen van de motor en de keerkoppeling. Blokland Non- Ferro zorgde voor de beunkoelers. Marflex voorzag de Van Gogh van acht MDPD-80 ladingpompen en acht nazuigpompen. Foresta Trading leverde een compleet pakket F.T. VICTOR-dienstpompen, ballast-/stripping-ejectors en andere pompen en toebehoren. RuGotech Pijpleidingen verzorgde het complete dekleidingsysteem. W & O Europe leverde de afsluiters voor dit dubbele en zeer uitgebreide dekleidingsysteem, het ballastsysteem en de machinekamers. De Van Gogh beschikt over een elektrisch aangedreven Verhaar Omega-boegschroefinstallatie. Kampers Shipyard bouwde het stuurhuis, dat is uitgerust met hefgeleidekokersysteem. Alphatron Marine leverde het navigatiepakket. Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf zorgde voor de ankerlieren, ankers en kettingen. ClimaLogic leverde de airconditioning- en overdrukinstallatie, de machinekamerventilatoren en de afsluitbare rvs roosters. WindeX Engineering installeerde de airconditioning- en de overdrukinstallatie. VE-woning en scheepsstoffering voerde de stoffering van de woning en het stuurhuis uit, met onder andere Ve-screen-zonwering. Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, bouw en levering compleet schip van mts Van Gogh mogen verzorgen voor GEFO. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com Aan mts Van Gogh leverden onder andere: Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. machinekamerventilatoren en RVS Ontwerp, bouw en levering compleet schip afsluitbare roosters Dolderman BV Damen Marine Components Afbouwwerf en geleverd Caterpillar 3512C Stuurpaneel: SP 2700, incl. en Caterpillar C18 roerstandaanwijzer RI 2700, hydraulisch ADS van STIGT aggregaat: type HPP 2700-280 } 1-1-1/7,5 Masson Marine keerkoppeling type MM kW, roeraandrijving: type 2 DWK 6080/60, W7200 reductie 4,962:1 Incl.: Centa hydrodynamische profielroeren: 2 stuks elastische koppeling en elektrische type HD 200 en straalbuis: 1 stuks type bediening Optima Ø1762 Alphatron Marine B.V. DBS Scheepsservice Compleet navigatiepakket Aluminium vloeren voor- en achterschip Blokland Non-Ferro B.V. Den Breejen Shipyard Beunkoelers Schroefasinstallatie ClimaLogic B.V. Exakt Alignment Airconditioning installatie, Het uitlijnen en funderen van keerkoppeling overdrukinstallatie, en motor Foresta Trading B.V. VE-woning en scheepsstoffering Complete pakket F.T. VICTOR Complete stoffering woning en stuurhuis dienstpompen, 2x F.T. ballast/stripping incl. Ve-screen zonwering ejector ≈200 m³/u per stuk, F.T. voorsmeer- Verhaar Omega B.V. / carter aftappomp, F.T. smeerolie Eén (1) Verhaar Omega haspelsets, F.T. gasolie trimpomp en F.T. Boegschroefinstallatie type kanalen 31120- RVS butterwash pomp 4k (schroefdiam 1200mm) elektrisch Kampers Shipyard B.V. aangedreven, 393 kW bij 1800 omw/ Stuurhuis met hefgeleidekokersysteem min., bediening wegafhankelijk incl. Marflex B.V. omschakeling en pomp/boegschroefbedrijf 8 x MDPD-80 ladingpomp en 8 x en schroefcompressor MAS GA11 FF op nazuigpomp 500L Lloyds gekeurde ketel RuGotech Pijpleidingen B.V. W & O Europe Complete dek-leiding systeem Afsluiters voor de dekleidingsystemen, Van Wijk Machinefabriek en ballastsysteem en de machinekamers Scheepsreparatiebedrijf B.V. WindeX Engineering B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen Airconditioning en overdrukinstallatie ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE Sleipnir doet Rotterdam aan ‘s Werelds grootste half-afzinkbare kraanschip arriveerde zondag 22 maart voor het eerst in Rotterdam. De Sleipnir, door Heerema in juli 2019 in de vaart genomen, ligt in het Calandkanaal. Het schip is 220 meter lang, 102 meter breed en biedt plaats aan 400 werknemers. De twee kranen aan boord kunnen elk 10.000 ton tillen. De Sleipnir kwam uit Trinidad en bereidt zich in Rotterdam voor op toekomstige ontmantelingswerkzaamheden op de Noordzee. Het vertrekt naar verwachting eind maart weer. Februari: fikse dip binnenvaart in Mannheim Meer lading over Elbe dankzij corona In februari is de aan- en afvoer per binnenvaart in de haven van Mannheim met bijna 30 procent afgenomen. Vooral minerale brandstoffen, ijzer en staal en containers gingen flink achteruit. Na het laagwaterjaar 2018 was de binnenvaartoverslag in de havens van Baden-Württemberg vorig jaar juist aangetrokken; met ruim 14 procent. In totaal werd in 2019 in de deelstaat 30,8 miljoen ton overgeslagen. Daarmee was het overslagvolume van 2017 (32,1 miljoen ton) nog niet bereikt. Door de langdurige droogte was de binnenvaartoverslag in 2018 gedaald naar het laagste niveau sinds 1960. In een aantal havens namen de volumes vorig jaar weer toe. Dit was onder meer het geval in Stuttgart, waar de overslag het sterkst groeide. In Mannheim, de grootste haven van Baden-Württemberg, groeide de binnenvaartoverslag met ruim 5 procent naar 7,8 miljoen ton. In Ludwigshafen bedroeg de groei 11 procent(ruim 7 miljoen ton). Op de vaarwegen in Baden- Württemberg zijn vorig jaar 36.600 schepen geteld. Dat waren er 1.300 meer dan in 2018. Meer dan de helft van de schepen voer onder Nederlandse vlag en 38 procent onder Duitse vlag. De beladingsgraad van de schepen steeg van 46 naar ruim 52 procent. De exportvolumes naar het buitenland namen sterker toe dan de import. Vervoer vanuit en naar andere Duitse deelstaten bleef nagenoeg gelijk. Er werden vooral meer stenen en aarde, maar ook minerale olieproducten vervoerd. Ook zijn er meer gevaarlijke stoffen overgeslagen. De overslag van ruwe olie, kolen en aardgas nam af. Op de Elbe tussen Tsjechië en Duitsland vindt momenteel extra binnenvaartvervoer plaats om de bevoorrading van bedrijven stabiel te houden. Dat meldt SBO, de havenbeheerder van de Sächsiche Binnenhäfen an der Oberelbe. In de haven van Riesa lagen vorige week vijf schepen te wachten om geladen of gelost te worden. Het ging om graan, containers en meststoffen. De SBO treft maatregelen voor alternatieve transporten die door de coronacrisis niet kunnen plaatsvinden. De containeroverslag via de haven van Riesa gaat door. Met een eigen vrachtwagenvloot tracht de havengroep knelpunten in de aan- en afvoer tot een minimum te beperken. Er rijden ook vrachtwagens direct naar de zeehavens. De haven van Roßlau wordt momenteel opnieuw ingericht, maar toch worden er nu goederen overgeslagen die essentieel zijn voor de staal- en de voedingsmiddelenindustrie. In de Tsjechische SBOhavens zijn de problemen groter. In Tsjechië geldt een volledige lockdown. Daardoor zijn extra maatregelen in die havens nodig.

Binnenvaartkrant